PDA

View Full Version : Polo 6n2: nokkenashuis demonteren


Zestienkleppen
21-02-2012, 20:12
Uw handigste sleutelaar is na het vastlopen (http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=95736) van zijn motorblok op onderzoek uitgegaan.

Dus even het afdekkapje eraf, bougies eruit en alles losgedraaid waar ik bij kon (nou ja, bij wijze van spreken dan).

Op het eerste gezicht lijkt de distributieriem redelijk in orde:
http://www.volksforum.com/albums/files/2/6/3/P1070487.JPG

Vervolgens wilde ik het aluminium nokkenashuis/klepdeksel demonteren. Het is wel los, maar het gaat er nog niet van af. Ik heb alle boutjes losgehaald, het deksel is ook los, kan het er dan zo vanaf?

Sjon
21-02-2012, 20:36
.

Zestienkleppen
21-02-2012, 21:05
Boutjes in het midden van het kleppendeksel zijn nu los (na deze foto). Hoe krijg ik de distributieriem fatsoenlijk gedemonteerd? Zoals te zien is het bovenste plastic kapje los, maar dan?

Re: psst: is aangepast ;)

Spierings
21-02-2012, 22:51
Boutjes in het midden van het kleppendeksel zijn nu los (na deze foto). Hoe krijg ik de distributieriem fatsoenlijk gedemonteerd? Zoals te zien is het bovenste plastic kapje los, maar dan?

Re: psst: is aangepast ;)
Door beide spanrollen los te schroeven waardoor de spanning op de riem weg valt. Hiervoor moet je waarschijnlijk wel even de motorsteun loshalen

Voordat je dit doet wel even de motor op tijd zetten .

richard-polo
22-02-2012, 09:56
Uw handigste sleutelaar is ....

Vervolgens wilde ik het aluminium nokkenashuis/klepdeksel demonteren. Het is wel los, maar het gaat er nog niet van af. Ik heb alle boutjes losgehaald, het deksel is ook los, kan het er dan zo vanaf?


Ik zou het laten doen door iemand die er verstand van heeft ;)

Zestienkleppen
22-02-2012, 11:44
Ik zou het laten doen door iemand die er verstand van heeft ;)

Mee eens, maar zoveel (meer) kan ik ook niet meer kapotmaken :rolleyes:

richard-polo
22-02-2012, 12:06
Ik hoop het voor je ;)

Sjon
23-02-2012, 09:04
.

Zestienkleppen
25-02-2012, 15:55
Sjon, bedankt voor de goede raad. Vandaag voor het eerst weer tijd om verder te gaan. Nokkenashuis losgekregen:
http://www.volksforum.com/albums/files/2/6/3/P1070505.jpg

De rechter nokkenas op de foto zit helemaal vast, geen beweging in te krijgen.
Vervolgens het rechtervoorwiel gedemonteerd en een plastic kapje, zodat ik aan de krukas kon draaien. Eerst uiteraard de bougies verwijderd. De krukas kan ik vrij eenvoudig ronddraaien.

Zonder een definitieve conclusie te trekken zou het goed kunnen dat alleen de nokkenas is vastgelopen? Er zijn geen beschadigingen te zien aan de distributieriem, dus mogelijk zijn er geen kleppen tegen de zuigers gekomen.

Wat denken jullie?

Spierings
25-02-2012, 16:32
Zonder een definitieve conclusie te trekken zou het goed kunnen dat alleen de nokkenas is vastgelopen? Er zijn geen beschadigingen te zien aan de distributieriem, dus mogelijk zijn er geen kleppen tegen de zuigers gekomen.

Wat denken jullie?
Zou kijken of alle kleppen even ver uitgeveerd zijn, als er een klep krom is zal deze minder ver uitveren, dus lager zitten.

Zou me zelf meer druk maken of er meer kapot is gegaan door gebrek aan smering ;)

Zestienkleppen
25-02-2012, 19:33
Hier kun je het goed zien, middelste lager:
http://www.volksforum.com/albums/files/2/6/3/P1070507.jpg

Sjon
26-02-2012, 11:04
.

Fryslan
26-02-2012, 11:34
Kwestie van een bevroren carterontluchting, de oliedruk valt weg omdat je vacuumpomp vacuum zuigt.

Wat dan als eerste vast loopt zijn idd je nokkenassen.

Volgende stap> Krukaslagers controleren!

Zestienkleppen
26-02-2012, 11:45
Stond de distributie nog wel op tijd?

Kon ik niet goed controleren, ik kon de distributie niet meer verdraaien tot de markeringen, het zat te vast.

De motor is vastgelopen bij stationair toerental, eigenlijk ben ik van plan de gok te wagen met alleen een nieuw nokkenashuis, inlaatnokkenas, een distributieriem en nieuwe olie+filter.

Spierings
26-02-2012, 13:47
De motor is vastgelopen bij stationair toerental, eigenlijk ben ik van plan de gok te wagen met alleen een nieuw nokkenashuis, inlaatnokkenas, een distributieriem en nieuwe olie+filter.
Waarom ook niet even de carterpan demonteren en drijfstang en krukaslagerschalen controleren op schade door geen oliedruk ?

Sjon
27-02-2012, 13:50
.

vwmotorsport
27-02-2012, 14:52
ik zou een compleet ruilblok monteren zo te zien is die helemaal gaar je hebt door je hele blok schade door deeltjes metaal dat gaat nooit lang goed 200 euro heb je een ruilblok

Zestienkleppen
27-02-2012, 16:15
Voor het controleren van de kromme klepjes, ik heb er een winkelhaak overheen gehouden, er zit miniem verschil in. Als een klep krom is ('t zijn er dan meteen 2 lijkt me), hoeveel minder komt deze dan omhoog? 't is nu iets van 0,2-0,3mm.

Dat ruilblok voor €200 is natuurlijk ook prima, waar zou ik dat moeten vinden? Heb je een tel.nr. ofzo?

Spierings
27-02-2012, 17:51
Als een klep krom is staan ze vaak minimaal een paar mm lager, waarschijnlijk hebben ze de kleppen niet geraakt.

Zestienkleppen
27-02-2012, 19:46
ik zou een compleet ruilblok monteren zo te zien is die helemaal gaar je hebt door je hele blok schade door deeltjes metaal dat gaat nooit lang goed 200 euro heb je een ruilblok

Nou, er zitten nergens metaaldeeltjes, behalve dat aluminiumslijpsel bij het lager van het nokkenashuis wat je op de foto ziet. Voor het verspreiden van de metaaldeeltjes had er natuurlijk ook olie rond moeten lopen, maar dat was nou net het probleem.

Zestienkleppen
27-02-2012, 19:48
Als een klep krom is staan ze vaak minimaal een paar mm lager, waarschijnlijk hebben ze de kleppen niet geraakt.

Dat is goed nieuws! :)

Zoals gezegd, de motor is vastgelopen bij stationair toerental, dus die stond meteen stil.

Zestienkleppen
14-03-2012, 23:34
Het is even stil geweest, even andere prioriteiten gehad.

1e slechte nieuws: de spie is van de inlaatnokkenas geslagen

2e slechte nieuws: vanavond compressie gemeten, 1e cilinder 0 bar, 2e 10 bar, 3e 5 bar en de 4e 8 bar.

Zo goed als nieuw dus.... :(

Het heeft geen zin om deze motor op te knappen, als er nog iemand een AUA motor heeft liggen dan stuur svp een PM!

René
15-03-2012, 18:45
Hoe heb je dan de compressie gemeten? Toch wel met een nieuwe spie?

Zestienkleppen
15-03-2012, 20:56
zonder spie, zonder nokkenassen, als het goed is staan de kleppen dan dicht en zou er compressie moeten zijn. Of heb ik het verkeerd?

Audi1981
16-03-2012, 08:05
Zonder kleppen komt er ook geen lucht binnen; geen lucht = geen compressie :thumbup:
De cilinders de wel wat gaven stonden waarschijnlijk gedeeltelijk of helemaal beneden :thumbup:

Zestienkleppen
16-03-2012, 15:38
Dat klinkt verdomde logisch. Bij een inlaatslag is het natuurlijk niet de bedoeling dat de gemaakte onderdruk de kleppen opentrekt...

Maar dan heeft een compressie meting op deze manier ook geen zin, ik heb geen nokkenashuis met draaiende nokkenassen en als ik niet zeker weet dat de motor gemaakt kan worden ga ik dat ook niet kopen...

De cilinders afpersen is dus de enige methode denk ik dan?

Audi1981
16-03-2012, 17:02
Demontage bedrijf bellen voor een ander blok is de snelste en goedkoopste oplossing denk ik... :thumbup:

Zestienkleppen
17-03-2012, 17:57
Momenteel zijn er weinig tot geen blokken voorhanden en de prijs is erg hoog. Waarschijnlijk ga ik de Polo schorsen en wachten tot er een goedkoop blokje langskomt.

Onder tussen hebben we een andere auto gekocht, een golf variant.

Audi1981
17-03-2012, 20:45
Wat voor Golf variant? Ik denk dat als je een ander bok hebt voor de polo dat je die de deur uit doet en de variant houd :D

Zestienkleppen
17-03-2012, 21:33
Morgen, na het poetsen, zal ik eens een fotootje plaatsen. Het is verder weinig bijzonders hoor, gewoon een 1.6 16v (nee inderdaad, hier komt er geen 1.4 16v meer in). Wel airco, nu nog een warme zomer ;)

Zestienkleppen
18-03-2012, 13:49
Dit is 'm dan:
http://www.volksforum.com/albums/files/2/6/3/20120318_124523.jpg

Audi1981
18-03-2012, 16:48
Hoppa! Topic openen bij de mk4's :thumbup:
Hoe meer stations, hoe beter :thumbup:

Sjon
20-03-2012, 13:20
.

Zestienkleppen
20-03-2012, 21:33
Nou ja, lijkt er best veel op, maar deze zouden geen problemen mogen hebben...niet dat ik van de winter de motor ooit nog kan starten zonder angst voor problemen. Ik weet wel waar ik nu op moet letten (de kleppen tikten harder dan normaal), maar dat geldt natuurlijk niet voor vrouwlief.

Vrijdag arriveert een ander motorblok, ik ben nu op zoek naar hulp en een plek omgeving Arnhem om 'm in te bouwen.

Audi1981
20-03-2012, 22:19
Ik geloof dat de 1.6 16V redelijk probleemloos is....:thumbup:

Sjon
20-03-2012, 22:58
.

Audi1981
20-03-2012, 23:57
Meer de inhoud van die verpakking ben ik bang :thumbup:

Zestienkleppen
21-03-2012, 08:29
Lijkt erop? Is technisch gezien gewoon hetzelfde blok met dezelfde oliepomp.

Maar goed, ik begrijp 't al, zal wel weer aan de verpakking liggen......

Tja, je moet het ook niet aan mij vragen, maar het probleem zou zich beperken tot de 1.0 en de 1.4 blokjes. Zie bijvoorbeeld hier:

http://www.autoweek.nl/forum/read.php?1,3899018

Als ik zou moeten speculeren dan zit er wellicht een verschil in de cilinderkop en/of de oliekanaaltjes naar de nokkenassen. De oliepomp is geen onderdeel van het probleem.

JarnoVWPolo6N
21-03-2012, 10:58
Lijkt erop? Is technisch gezien gewoon hetzelfde blok met dezelfde oliepomp.

Maar goed, ik begrijp 't al, zal wel weer aan de verpakking liggen......

Bingo :thumbup: inderdaad exact hetzelfde blok, onderblok enkel iets hoger, kurkas iets meer slag -> 1.4 => 1.6

Zestienkleppen
21-03-2012, 14:46
Bingo :thumbup: inderdaad exact hetzelfde blok, onderblok enkel iets hoger, kurkas iets meer slag -> 1.4 => 1.6
Wat wil je precies zeggen? Dat een 1.6 16v precies hetzelfde probleem heeft? Kun je dat ook onderbouwen met bronvermelding? Lees het artikel in de link die ik meer naar boven geplaatst heb graag even door, staat daar ergens 1.6?

Hier nog wat meer leesvoer, ook niks over de 1.6: http://www.autobild.de/artikel/motorschaeden-durch-eis-40069.html

JarnoVWPolo6N
21-03-2012, 19:05
Laat ik het zo stellen, ik vertrouw altijd liever op persoonlijke ervaring, of ervaringen die ik via vrienden, goede kennissen of mede-Clubleden bij ons uit de Polo Club Holland hoor dan dat ik forum-informatie van onbekenden vertrouw. Maar dat is een persoonlijk iets. Tevens ben ik voor jou ook een onbekende op een forum -> dus vertrouw me niet is mijn advies haha!

Zestienkleppen
22-03-2012, 12:30
Ik ben best goed van vertrouwen, maar ook kritisch. Je kunt gelijk hebben, maar zijn er onder de vrienden/kennissen/clubleden dan vorstproblemen met de 1.6?

Sjon
23-03-2012, 18:09
.

Zestienkleppen
27-03-2012, 20:47
Ik zal er eens naar kijken, maar de Golf staat alweer bij de garage...motorstorinslampje ging branden en stationair loopt ie te laag.

Zestienkleppen
03-05-2012, 23:22
...enige tijd later...

Vandaag eindelijk eens begonnen om de Polo aan te pakken. Ondertussen is er een ander motorblok gekomen, voor de zekerheid. Het plan is om de cilinderkop te demonteren om te zien of er schade aan de kleppen/zuigers is, omdat de spie van nokkenastandwiel afgebroken is.

Op weg naar de hal:
http://www.volksforum.com/albums/files/2/6/3/20120503_133000.jpg

Ondertussen is de cilinderkop helemaal vrij, morgen gaat ie er van af.

Zestienkleppen
06-05-2012, 21:00
Cilinderkop bijna eraf:

http://www.volksforum.com/albums/files/2/6/3/20120503_173102.jpg

Rommel:

http://www.volksforum.com/albums/files/2/6/3/20120503_173039.jpg

Kop eraf:

http://www.volksforum.com/albums/files/2/6/3/P1080076.jpg

2 kromme inlaatkleppen:

http://www.volksforum.com/albums/files/2/6/3/P1080069.jpg

golfje_295.000
06-05-2012, 21:17
t zit je ook niet mee, eerst geen coulance van pon en nou dit.

zwaar klote

Zestienkleppen
06-05-2012, 21:36
inderdaad, een nachtmerrie zo'n lullige Polo. Kost me uren van m'n slaap. Dacht ik het weer een beetje voor elkaar te hebben...

Zestienkleppen
06-05-2012, 21:41
Wat ook een bitch was: de krukaspulley van de multiriem losdraaien. Djeezus, wat zit die bout godsallemachtig vast. Uiteindelijk warmgestookt en met 2 man en twee verlengstukken van meer dan een meter ging het pas los...

Zestienkleppen
17-05-2012, 21:31
Nou, het zit allemaal weer in elkaar. Motor start, alleen blijven het EPC lampje en het CHECK ENGINE lampje branden. De motor loopt ook niet zo netjes.
Morgen wordt ie uitgelezen en gereset, maar iemand een idee wat het zou kunnen zijn?
Starten ging prima, gewoon in 1 keer.

Audi1981
17-05-2012, 21:44
Gasklephuisje opnieuw inleren :thumbup:

Zestienkleppen
17-05-2012, 22:11
O ja?
Geen idee, zou kunnen. Accu is er 2 weken afgeweest en natuurlijk zijn de meeste stekkers los geweest. Ik dacht niet van het gasklephuis, maar goed.

jan_gti_16v
17-05-2012, 23:28
werk al wat jaartjes bij vw...

als ik je een tip mag geven over de variant...

vervang gewoon gelijk de riemen en waterpomp...
(ook al word er gezegd het is gedaan)

kost geld ok maar als het kapot gaat is het veel duurder...

en wat btreft de lampjes die gingen branden bij de polo...

ben ik het eens met audi1981 gasklep huis kan storingen geven...

gewoon ff vagcom eraan gasklephuis inleren readynes code genereren dan zou het goed moeten zijn...

zo niet weet je met uitlezen gelijk wat het probleem is...

Zestienkleppen
18-05-2012, 07:19
Bedankt voor je reactie.
Bij de Polo zit alles er nieuw op, bij de Golf wil ik ook de distributieriem en de multiriem vervangen, div nieuwe pakkingen, olie, oliefilter, koelvloeistof etc.

Zestienkleppen
18-05-2012, 12:00
Bedankt voor alle tips, computer uitgelezen, sensor op inlaatspruitstuk zat los en de nokkenassensor hebben we moeten vervangen. Gasklep ingeleerd en Daarna.alles gereset, geen foutmeldingen meer, motor loopt goed.

Zestienkleppen
26-01-2013, 20:15
Bingo :thumbup: inderdaad exact hetzelfde blok, onderblok enkel iets hoger, kurkas iets meer slag -> 1.4 => 1.6

Het is al lang lang geleden (gelukkig) maar om hier nog even op terug te komen: vandaag de distributieriem vervangen van de 1.6 16v, deze heeft geen aluminium onderblok zoals mijn Polo 1.4 16v dat had, maar een gietijzeren onderblok. Dat is wel degelijk een technisch verschil naast de hoogte/slag.

MK2-VRT
23-02-2013, 22:45
1.4 16V zijn gewoon slechte probleem motoren, mede vanwege het olieverbruik, kantelende zuigers ( coating op zuiger ) en nokkenassen die vast lopen door een bevroren carterontluchting, en anders wel het oliekanaal die bevriest in de kop door condens bij de olie...Meestal kom je eraf met een ander bovenhuis en nokkenassen, en met wat pech een paar kleppen erbij, als je het zelf doet valt het wel mee qua kosten.

Heb hier een berg van die nokkenassen liggen dat ik er een stoel mee in elkaar kan lassen.

Zestienkleppen
24-02-2013, 00:18
Amen, deze motoren starten is gewoon russische roulette

Erik Baas
24-02-2013, 01:45
Leerzaam topic, zeg! Vooral de eerste twee pagina's, dank jullie!

Zestienkleppen
17-04-2016, 12:54
t Is ongelooflijk, volgens mij rijdt deze Polo 93-GL-JS nog steeds rond...!!
Heb ik ergens toch wat goeds gedaan ;)

Polo1w
17-04-2016, 22:24
Topperrrr👍🏻👍🏻😂