PDA

View Full Version : injector serie resistor,wat en hoe?


De Pul
10-03-2012, 19:13
ik heb in een van origine 1.6carb [ez] mk1 cabriolet een 1.8 rp mk2 motor geplaatst incl kabelboom.alleen kwam ik bij het aansluiten van de boom iets tegen wat ik nooit eerder heb gezien,op het kabelschema staat dat tussen de voeding van de injector een 'injectorserieresistor' zou moeten zitten.nou ben ik dat gekke ding nergens tegen gekomen[geen idee ook hoe die eruit zou moeten zien :screwy:] en de motor draait gewoon goed,waar zit dit ding normaal[iig niet in de boom tussen injector en zekeringkast want dat is 1 draad.....]en wat is de functie ervan,en kan het gebrek eraan kwaad?

De Pul
11-03-2012, 18:47
niemand een idee?

Sjeesbeest
11-03-2012, 19:13
Ik weet van een Mini (oud type) dat er een weestandsdraad tussen de ontsteking en bobine zit. Misschien dat dat ook bij VW het geval is?

De Pul
11-03-2012, 19:29
deze zou tussen de monopointinjector-plus moeten zitten en de plus van de brandstofpomp.worden door hetzelfde relais gevoed.

Audi1981
11-03-2012, 21:26
Het is een kwestie van impedantie Gerben, hoewel het antwoordt van Sjeesbeest uit een ander straatje lijkt te komen, gaat het wel om hetzelfde idee er achter.

Vroegah, toen we nog gewoon carburateurs hadden en contactpunt gestuurde bobine ontstekingen, had een bobine een kl*tebaan; hij mocht al zijn energie leveren, snel opladen en dan weer de volgende klap verzorgen. Als je dit goed wil doen, heb je een laag-ohmige bobine nodig; laad snel op en staat z'n lading makkelijk af. So far - so good, keerzijde is dat deze bobine bij gevolg dus veel stroom trok, meer dan de contactpunten leuk vinden. Daar bovenop komt dat iedere keer als de punten openen, je een behoorlijke vonk tronk (ondanks een condensator erover die die energie AHW 'op' zou moeten vangen) Daardoor branden je punten snel in en dat willen we niet. Je kan dus een hoogohmerige bobine plaatsen, maar die houd niet zo van veel toeren maken, want veel toeren maken is heel veel vonkjes per seconde;
4000rpm op een 4 cilinder = 267 vonkjes per seconde
4000rpm op een 6 cilinder = 400 vonkjes per seconde
4000rpm op een 8 cilinder = 534 vonkjes per seconde

Je begrijpt dat als je hier een trage, hoogohmige bobine gebruikt, die heeft adem te kort, en goed ook :D
We willen dus een snelle, stroomzuipende bobine, maar die dan geen stroom zuipt :thumbup:
De oplossing; een weerstandje in serie! Die bepaalt hoeveel stroom er mag lopen, contactpunten blij, bobine laad snel op en wordt niet te warm. iedereen blij :thumbup:
Als je op het hulpcontact van de startmotor nu nog een draadje tussen bobine en weerstand doet, krijgt de bobine tijdens het starten even de volle spanning en start je auto makkelijk.

Tot zo ver het verhaal over weerstandjes voor bobines, de connectie met je injector;

Een hoogohmige injector is makkelijk aan te sturen, trekt weinig stroom dus de regelunit heeft het er niet moeilijk mee.
Nadeel; in het lage toeren bereik, korte openingstijden, is erg moeilijk nauwkeurig te krijgen. De naald reageert langzaam op het weinige magnetisme wat er opgewekt wordt.
Een laagohmige injector hebben we dus nodig, die is sneller en nauwkeuriger, alleen hij trekt meer stroom, nu zijn transistors erg betrouwbaar, maar hogere stromen vereisen dus duurdere vermogenstransistoren. Daar komt ons weerstandje weer om de hoek kijken, begrenst de stroom, transistor blij, injector blij :thumbup:

De Pul
11-03-2012, 21:35
en daarmee beeindigen we de techniekles voor deze zondagavond:)
thanx joram,om nog even terug te komen op mijn vragen,wat is het risico nu?

Audi1981
11-03-2012, 21:45
Dat je eindtrap in je ECU uit fikt :thumbup:

EDIT; ik word techniekambassaseur :D

De Pul
11-03-2012, 21:48
Dat je eindtrap in je ECU uit fikt :thumbup:
hmmmm,maar waar zou dit ding dan moeten zitten,in de zekeringkast is volgens mij de enige plaats die overblijft?in de kabelboom[die ik helemaal heb gestript om hem te vinden]zit ie niet,enige wat ik daar voor geks zag was dat de betreffende draad wel 3meter te lang was.die heb ik dus gewoon ingekort.

Audi1981
11-03-2012, 21:53
Weestandsdraad ?

De Pul
11-03-2012, 22:06
Weestandsdraad ?
als in,de kabel is zo lang om extra weerstand te genereren?

Audi1981
11-03-2012, 22:18
Waarschijnlijk van constantaan ipv koper, en door de lengte kan ie z'n warmte lekker aan heel de boom kwijt.
Ik heb net even de manual er op na geslagen, mono jettronic heb je nu ?
Een injector daarvan heeft een opgegeven weerstand van 1,2 tot 1,6 Ohm. Als je dat even door rekent (U=IxR) dan zit je toch aan 8,75 tot 11,6 ampére, lijkt me een beetje gortig :thumbup:

Een injector van een multitronic is b.v. 15 tot 20 Ohm.....

De Pul
11-03-2012, 22:20
okee,hoe los ik dit nu op,om schade te voorkomen?een weerstand ertussen?en hoe zwaar?

Audi1981
11-03-2012, 22:45
Ik houd maar even 1,5 ampère max aan, dan kom je op;
14V/(X+1,2Ohm)=1,5A
14=1,5x(X+1,2)
X+1,2=14/1,5
X+1,2=9,33
X=9,33-1,2
X=8,13Ohm

Weestandje van 8 ohm en (P=UxI > 14x1,5=21W) 21W does the trick.
Deze berekening gaat alleen op als je injector aangestuurd wordt met 14V, of, wat max beschikbaar is. Wordt hij met 5V aangestuurd, dan levert dat een andere waarde op.
Conrad (http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=421340) verkoopt mooie vermogensweerstanden.

De Pul
11-03-2012, 22:48
Ik houd maar even 1,5 ampère max aan, dan kom je op;
14V/(X+1,2Ohm)=1,5A
14=1,5x(X+1,2)
X+1,2=14/1,5
X+1,2=9,33
X=9,33-1,2
X=8,13Ohm

Weestandje van 8 ohm en (P=UxI > 14x1,5=21W) 21W does the trick.
Deze berekening gaat alleen op als je injector aangestuurd wordt met 14V, of, wat max beschikbaar is. Wordt hij met 5V aangestuurd, dan levert dat een andere waarde op.
Conrad (http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=421340) verkoopt mooie vermogensweerstanden.
hartstikke bedankt,er gaat idd gewoon 14v door dus je berekening ga ik aanhouden. :thumbup: :thumbup:

prachtig forum is dit toch:)

Audi1981
11-03-2012, 22:50
prachtig forum is dit toch:)

:drive:

Audi1981
11-03-2012, 23:32
Laatste overdenking voor het slapen gaan:
Meet je injector en de huidige voedingsdraad even door voor de zekerheid :thumbup:

Sjeesbeest
12-03-2012, 07:08
Zo'n Forum is zo gek nog nie :)

Goedbezig Audi1981 !