PDA

View Full Version : Krukas gaat na montage nieuwe zuigerveren niet meer rond?!


kwaroks
07-04-2012, 09:21
Hallo,

Hier ben ik weer..
Ik m'n golf 1.5jb voorzien van nieuwe zuigerveren. Gewoon de standaard maat (79.5) omdat er geen schokkende slijtage was.
Voor montage de cilinder wat van olie voorzien en de zuigers ook, toen heb ik ze dmv een bus de cilinder in geslagen.
Daarna gezorgd dat ik de lagerschalen gemonteerd had. in de drijfstang zit een inkeping zodat de lagerschaal maar op 1 manier gemonteerd kan worden ( ik heb gezorgd dat de lagerschalen op de zelfde plek terug gemonteerd werden). In lagerkap zit ook een inkeping voor de lagerschaal. Ik heb toen de lagerkap gemonteerd met de inkeping aan de andere zijde. Dus een inkeping van de drijfstand aan de ene kant bij het tapeind en de inkeping in de lagerkap aan de kant van het andere tapeind.

Toen heb ik alles vastgedraaid ( 45NM) volgens de vraagbaak.
Toen wilde ik de krukas terug draaien maar ik kreeg er gewoon geen beweging in. Ik kon met al m'n gewicht aan de sleutel hangen maar de krukas draaide niks! Een klein beetje toen ik er met een hamer tegenaan ramde..

Ik heb de zuigers met de pijl naar de distributeikant gemonteerd. De zuigerveren met de tekst 'TOP' naar de bovenkant van de zuiger. Ik krijgde krukas -natuurlijk- wel rond als ik de zuigers/drijfstangen niet heb gemonteerd..

Is dit normaal of wat doe ik fout?! Heeft haast, ivm worthersee :D

keesf
07-04-2012, 09:35
Hallo,

Hier ben ik weer..
Ik m'n golf 1.5jb voorzien van nieuwe zuigerveren. Gewoon de standaard maat (79.5) omdat er geen schokkende slijtage was.
Voor montage de cilinder wat van olie voorzien en de zuigers ook, toen heb ik ze dmv een bus de cilinder in geslagen.
Daarna gezorgd dat ik de lagerschalen gemonteerd had. in de drijfstang zit een inkeping zodat de lagerschaal maar op 1 manier gemonteerd kan worden ( ik heb gezorgd dat de lagerschalen op de zelfde plek terug gemonteerd werden). In lagerkap zit ook een inkeping voor de lagerschaal. Ik heb toen de lagerkap gemonteerd met de inkeping aan de andere zijde. Dus een inkeping van de drijfstand aan de ene kant bij het tapeind en de inkeping in de lagerkap aan de kant van het andere tapeind.

Toen heb ik alles vastgedraaid ( 45NM) volgens de vraagbaak.
Toen wilde ik de krukas terug draaien maar ik kreeg er gewoon geen beweging in. Ik kon met al m'n gewicht aan de sleutel hangen maar de krukas draaide niks! Een klein beetje toen ik er met een hamer tegenaan ramde..

Ik heb de zuigers met de pijl naar de distributeikant gemonteerd. De zuigerveren met de tekst 'TOP' naar de bovenkant van de zuiger. Ik krijgde krukas -natuurlijk- wel rond als ik de zuigers/drijfstangen niet heb gemonteerd..

Is dit normaal of wat doe ik fout?! Heeft haast, ivm worthersee :D


nu doet die t zeker niet meer..

maar op t moment van draaien, had je toen de kop er ookal weer op?

kwaroks
07-04-2012, 09:56
Ik heb voorzichtig geslagen, rammen is het verkeerde woord. Maar daarna had ik alles losgehaald en draaide de as wel rond, zonder montage drijfstangen ed.
Maar de kop was niet gemonteerd

Rallyegek
07-04-2012, 14:13
drijfstang voor drijfstang vastzetten en telkens ff proberen rond te draaien.

De Pul
07-04-2012, 15:09
ik kan zo niet zien wat voor motor jij hebt maar draai eerst de kappen maar eens om,de inkepingen moeten ZEER waarschijnlijk bij elkaar.voor de rest kan er geen probleem zijn,alleen dat.

fptjb
07-04-2012, 15:41
op de drijfstanglagerkap zit een nokje , deze moet naar de voorkant van de motor wijzen.
heb je wel de juiste lagers , niet toevallig de eerste overmaat ?
als dit zo is dan draait ie in ieder geval niet rond.

sciroccoGTII
07-04-2012, 16:46
Ik denk ook dat je de kappen er verkeerd om ip hebt gezet deze zijn namelijk gelijnboord...

kwaroks
07-04-2012, 17:05
ik kan zo niet zien wat voor motor jij hebt maar draai eerst de kappen maar eens om,de inkepingen moeten ZEER waarschijnlijk bij elkaar.voor de rest kan er geen probleem zijn,alleen dat.

Ik heb een 1.5 JB uit 1980. Maar ik ga zoals ik lees de lagerkappen eens omdraaien..

@fptjb: ik heb de juiste lagers, dit heb ik goed gechecked. Maar ik heb het nokje van de lagerkap naar achterwijzen, dit zal het zijn dan.

@sciroccoGTI: ik ga deze eens omdraaien, bedankt!

Bonny
07-04-2012, 17:16
Lagerkappen ook insmeren met olie anders wil het ook niet, of erg slecht draaien.

Sven-GTI
07-04-2012, 19:56
Drijfstand lagerkappen zitten met de inkeping aan dezelfde kant, zodat de inkeping als het ware tegenover elkaar zit.

De lagerschalen in de lagerkap zitten ook met een inkeping als het goed is? Maar neem aan dat je dit wel had gezien :D

dutchblade
07-04-2012, 20:38
gingen de zuigers er soepel in? heb een keer gehad dat er troep achter een zuigerring zat, en dat hij daardoor vast zat.. dan draait er ook niks..

kwaroks
08-04-2012, 21:56
Het is inmiddels gelukt. Heb de lagerschaalkappen omgedraaid en toen draaide de krukas weer mooi rond! Nu kan ik verder met het afbouwen en klaarmaken voor W'see!
Bedankt

fptjb
09-04-2012, 15:46
tadaa , waar een forum ook niet goed voor is.