PDA

View Full Version : Restaureren of niet?


arno2000
22-04-2012, 16:33
Hallo,

Een kennis van mij heeft nog een ghia in de schuur staan ooit gekocht om te restaureren maar nooit aan toegekomen.
Het is een orginele nederlander uit 1970.
Helemaal compleet behalvde de motor. Er hoort een 1600 bij maar die is er niet meer bij wel een 1200.

De carroserie behoeft veel laswerk voornamelijk in de neus.
Zelf kan hij dit niet en het moet dus gedaan worden.

De vraag is nu is dit nog rendabel om te doen of niet.

Graag jullie tips?

http://www.mijnalbum.nl/Foto-BUTDG6JU.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-CDSBH6L7.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-3WRUD3QO.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-BDYMLZPA.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-8DS38ODR.jpg

bprijs
22-04-2012, 22:12
Het ligt er helemaal aan wat je plan is met die auto.
Wil jij graag een Ghia voor je zelf, en een project zou je het kunnen doen.
Maar weet wel dat je flink wat duiten kwijt bent bij een restauratie.
En je krijgt als je de restauratie goed doet waarschijnlijk niet het geld er voor terug dan wat je er in gestoken hebt.
Wat ik zelf ook wel een plus punt vind is dat het een originele Nederlander is.

Succes met je beslissing.

arno2000
23-04-2012, 06:23
Hallo,

Dank je voor je bericht.
Het is niet mijn auto maar van een kennis.
Hij vind ghia's leuke auto's en heeft deze ooit een keer gekocht.

Nu is de vraag wat is goedkoper, een leuke ghia kopen of deze herstellen?

Wat gaat een restauratie kosten (alleen lassen en spuiten)
Wat kost een redelijke ghia.
wat is deze nog waard in deze staat?

Groet, Arno

Tjaap
23-04-2012, 08:07
Fatsoenlijke kopen lijkt me een stuk goedkoper maar het is natuurlijk maar in welke staat je hem wilt hebben. Voor een paar ruggen hebben deze ook op de weg maar in topstaat kost het serieus geld.

arno2000
23-04-2012, 18:31
Hallo Tjaap,

Bedankt voor je reactie.
Maar als ik kijk naar een mooie ghia dan moet je toch 8000 meebrengen.
Volgens mij moet het lassen toch wel lukken voor 2000 en dan nog 2000 voor het spuiten en evt 1000 voor overig. Dan kost het totaal 5. Dat is altijd minder dan 8.
Of zie ik dit verkeerd?
Wat zou de auto in deze staat kunnen opleveren?

Groet, Arno

Gemballa
23-04-2012, 19:06
Hoe is de staat van het chassis? Lassen en spuiten kan voor 4000 euro. De kwaliteit laat dan echter vaak wel te wensen over. Een ghia heeft geen losse plaatdelen mocht het ergens doorgerot zijn moet dit nagemaakt worden of uit een andere geslepen worden. Dit kan behoorlijk duur worden. Daarnaast is het van belang hoe het chassis is. Als je hem ook "off body" moet gaan restaureren dan kan je beter het dubbele in rekening brengen als budget. Een auto heeft altijd meer werk dan dat het lijkt. een restauratie heeft wel als voordeel dat het je eigen auto is en je zelf de kleur kan kiezen en de mate van afwerking. Een goede ghia kopen is denk ik uiteindelijk goedkoper.

Groetjes en succes

pbaptist
23-04-2012, 19:22
Waarschijnlijk is het goedkoper om een gerestaureerd exemplaar te kopen.

Vergis je ook niet in de prijzen van de onderdelen voor een ghia. Die zijn over het algemeen een stuk duurder dan dat voor een kever.

Heb je al het glas, de bumpers, het interieur, de koplampen, achterlichten, chromen strips, ect..?

Mvg
Patrick

arno2000
23-04-2012, 21:22
Dank voor jullie reacties,
Het viel mij ook al op dat de hele neus eraf moest om dat daar ook veel gaten zitten.
De auto is verder compleet. Wat is een reeele verkoopprijs van deze auto?

Groet, arno

Henrie
23-04-2012, 22:39
hoi Arno

auto in deze staat is net wat een gek er voor geeft
heb al div van deze auto's onder handen gehad
van kleine dingen tot totale resto
zijn nu bezig met een ghia cabrio en daar zijn we al een dikke 5 duizen euro aan plaat werk op zitten
een nette neus gebruikt moet je toch gouw rekenen op 500 tot 1000 euro
nieuw het dubbele in imi

het is ook net wat het hem waard is om deze weer klaar te maken
en vooral omdat hij alles moet uitbesteden

mvg Henrie

bertwaeghe
24-04-2012, 01:45
zoals vele zeggen hem restaureren kost een hoop geld, maar ik denk dat dit plaatje het wel waard is.

stel je restaureert hem, rij er zelf nog 10 jaar elke zondag mee rond, en verkoop hem dan. die dingen zie je sowieso al niet veel, gaan er alleen maar zeldzamer op worden.

dus moest je kennis het financieel aankunnen om het te restaureren zou ik zeggen doen. en een eigen project als altijd leuker als er eentje kant en klaar kopen.

arno2000
24-04-2012, 22:05
Ok zal het overbrengen.

Bedankt allemaal.

Arno

arno2000
25-04-2012, 10:24
Besloten is toch door de eigenaar om deze dan maar te verkopen en te gaan kijken voor een reeds gerestaureerde.

Groet, Arno

lowghia
25-04-2012, 19:58
Verstandige keus als je zelf niet veel ervaring hebt met dit soort projecten.

Johan.