Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Watergekoelde projecten (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=35)
-   -   Golf 2 CitySTROMer (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=133457)

DÁ-BRT 03-08-2015 06:38

Super gaaf joh dat het goed lijkt te gaan komen!

Mtdi 03-08-2015 07:28

1:22,6 dat doe ik je niet na Evgeniy.
Mooie motor trouwens, denk dat het wel goed komt.

SciroccomTDI 03-08-2015 21:33

Vandaag een spontane ingeving, en voila:




Past een beetje bij onze producten :P

Oh ja, meteen spacers met extra camber er bij




( :D )

Johan1982MK1 03-08-2015 22:27

Haha :D

SciroccomTDI 06-08-2015 10:41

Een beetje geknutseld. Versie 0.1:




Ik ga de KVStemperatuur- en tankniveaumeters zo aansturen, dat zij ook iets nuttigs weergeven :)

DÁ-BRT 06-08-2015 10:42

Quote:
Originally Posted by SciroccomTDI
Ik ga de KVStemperatuur- en tankniveaumeters zo aansturen, dat zij ook iets nuttigs weergeven :)


De mood van de bestuurder :)

SciroccomTDI 06-08-2015 18:32

Vandaag kregen wij bezoek van de acculeverancier. Begonnen aan de accupack. Ik heb de oude bekabeling in de accubakken verwijderd .. en wat kwam ik tegen? Ra-Ra, wat is dit? ;)




Zo deed men dat vroegâh :D

Batterijpakket ziet er zo uit:




Niet alleen zijn 16 op een rij handig voor de BMS, maar er passen ook precies 16 op een rij in de bakken.

3 rijen onder de achterbank en 4 rijen in de kofferbak, waarbij men in de kofferbak nog plek overhoudt voor iets.

En nu komt de echte p0rn0, waar ik al heel lang op te wachten zat:



Mtdi 06-08-2015 19:10

Voor een diesel sleutelaar heb je wel erg schone handen.
Sevcon controller.

SciroccomTDI 08-08-2015 18:35

Om mijn werk ben ik geen dieselsleutelaar he :D

Vandaag ging Geex me helpen, en het begon zo:




Ik moest helaas nog van alles en nog wat doen voor ander werk..

Wij hebben de deuren uitgebouwd, die worden overgespoten.

Vervolgens hebben we de bak gepast, en voila.. een verwachte tegenvaller.




De tussenas komt tegen de steun. Even de steun uitgebouwd..







Het idee is nu om het storende stukje weg te halen.. en dan iets op een andere plek op het subframe maken, zodat het EN niet voor de as niet in de weg zit (duhhh :D), EN niet zo iets als uitbouw van stuurhuis moeilijk maakt, EN bereikbaar is voor een realistische stevige motorsteun. De steunen moeten ruim 4000 Nm kunnen opvangen, maar het gaat wel lukken :)

Nu de volgende vraag:

Sharan aandrijfas, die normaal op de verbouwde as hoort, ziet er zo uit:




De homokineet aan de aszijde is best lomp en lang. Weet iemand wat de steek van de gaten is? Valt er misschien een Golf 4 grote homokineet op te bouwen?



Dopue 09-08-2015 14:52

super vet! heb wel eens over dit soort auto's gehoord maar nooit iemand gezien die ze aanpak :thumbup:


ps: val dit onder de categorie watergekoeld :D

SciroccomTDI 09-08-2015 17:34

Quote:
Originally Posted by Dopue

ps: val dit onder de categorie watergekoeld :D


Ja zeker :) de motor en de controller zullen watergekoeld zijn :cool:

Daarbij is een vuistregel bij electromotoren en electronica: kouder = beter
Er gaat dus een degelijke TD radiateur komen over de hele breedte van de neus, met 2 fans.

Voor de volledigheid: voor de batterijen geldt de bovenstaande stelling niet. Batterijen hebben hun comforttemperatuur, en daar wil je ze graag houden.

Lees meer hier:
http://batteryuniversity.com/learn/...ow_temperatures

DÁ-BRT 09-08-2015 17:41

Misschien een optie om de steun te verwijderen, je moet de motor toch anders ophangen.

Sharan as inkorten?

SciroccomTDI 09-08-2015 17:50

Voordeel van de Sharan as is dat dit doort homokineten veel axiale verplaatsing toelaten. En dat is handig voor bijvoorbeeld verlagen :)

Ik ga gewoon zo een as kopen en zo veel weghalen tot de as past, en dan weer stevig lassen en een steun verzinnen. Voorkeur gaat naar een nieuwer type steun vanwege verticale montage.

SciroccomTDI 09-08-2015 18:05

Vandaag weer een beetje opgeschoten:







Even het signaal van de W-terminal van mijn dynamo zichtbaar gemaakt. Soort van blokspanning, maar dan dronken :tongue:

En dan even namaken :)







Kon niet hoger dan 1300 RPM: de pijl komt tegen de losgelaten sticker :redface:

vdWal. 09-08-2015 18:57

heel erg mooi om te zien dit soort technieken
ik lees deze op de voet mee. de bak met alles er bij ziet er mooi uit
benieuwd hoe het gaat aflopen met de aandrijfas enzo :thumbup:

Golf_1GTI_Freak 11-08-2015 15:28

*maakt een diepe buiging*

WAUW echt knap! :eek: :wow:

SciroccomTDI 11-08-2015 15:47

Dank jullie :)

DÁ-BRT 11-08-2015 16:12

Ik ben ook trots op je Evgeniy, maar dat wist je al!

SciroccomTDI 15-08-2015 20:42

Dank je wel :)

Vandaag heb ik geleerd, dat homokinetenaftrekgereedschap gewoon noodzakelijk is, en zonder dat ding ga ik nooit meer een wielzijdehomokineet demonteren.

Na het succesvol de homokineet er af gesloopt te hebben, met verwondingen door rondvliegende delen en al, bleek de Sharan as eigenlijk best wel goed te passen qua lengte. Maar dat gaat hem helaas niet worden, vanwege een andere manier van de borging van de homokineet op de as.

Nu de as zat, kon ik de bak met een touwtje waterpas trekken. Hij wordt immers door de zware as schuin getrokken.

Een van de bevestigingspunten voor het oude type steun zit in de weg:




Tevens heb ik het gevoel, dat de bak om de Z-as gedraaid er in zit.




De steun van de bak achter is gewoon wat er op hoort.. en de voorste steun heb ik bij Boelm gekocht:

https://boelm.nl/motorsteun-frame-v...191199273c.html

https://boelm.nl/motorsteun-rubberm...357199279b.html

Ik had toch moeite met de bak op zijn plek te krijgen. Heeft er iemand een idee, wat er aan de hand is?

DÁ-BRT 16-08-2015 08:10

Hou je er wel rekening mee dat er normaal op de voorste steun nog een stukkie motorblok zit. Dus de motorsteun ligt niet tegen de bak. De motor is daar 24mm dik.

Zal je de foto appen

SciroccomTDI 16-08-2015 10:47

Daar was ik mij van bewust en had 2 M12 moeren als spacers. Daarna 2 M12 moeren en 2 M12 schijven. Opzich is de afwijking niet groot, maar het is juist naar de ongunstige kant toe.

SciroccomTDI 18-08-2015 10:47




Het zijn er een paar kg :)

3 blokken komen onder de achterbank, en 4 in de kofferbak.

yuli 18-08-2015 10:52

dik

vdWal. 18-08-2015 18:07

worden hier speciaal bakken voor in gelast en geslepen oid?
behoorlijke rij accu's gaat zoiets nog voor een bepaalde radius zorgen? :thumbup:

SciroccomTDI 18-08-2015 18:45

De auto is al voorzien van bakken, origineel. Een bak onder de achterbank en een bak soort van in plaats van het reservewiel en onderste 10cm van de kofferbak, maar niet helemaal tot de achterkant.

Een accu heeft 40 Ah. Uit de losse pols gerekend, heeft de auto strax rond 15 kWh accucapaciteit. Er van uit gaande dat een grote pickup die wij kennen ongeveer 16 kWh/ 100 km pakt, wederom nat vingerwerk: actieradius zal rond 120-150 km zijn.

Dit is prima voor korte werkgerelateerde ritten, en ruim voldoende om de auto mee naar huis te nemen.

Jammer genoeg zal ik er net niet mee tot op school halen, maar dat zullen wij nog zien.

Het is namelijk zo dat men tegenwoordig met hele hoge stromen accu's mag laden. Het bijtanken duurt dan even lang als "even een kopje koffie en naar de WC", en je kunt weer een paar km vooruit.

robertoal 19-08-2015 11:01

Is het niet zo bij snel laden dat de accu's minder lang meegaan? Misschien heb je het al verteld.. maar hoe wordt er dan gekoelt als je aan het bijladen bent? de accu's worden dan erg heet niet waar?
SUPER project.. kan niet anders zeggen!!

DÁ-BRT 19-08-2015 11:46

Er zit op de A73 tussen Boxmeer en Nijmegen bij het knooppunt naar de A77 nu ook een laad station.

SciroccomTDI 19-08-2015 19:23




Beschouw dit als een vervangingsschema voor een accu/batterij.

Ideale situatie: Rs nadert 0, Rp nadert oneindig.

Wanneer Rs een grootte heeft, wordt over die grootte stroom omgezet in warmte, volgens de bekende formule

P = I^2 * R

Dit zorgt voor opwarming van een accu tijdens belasten. Opwarming van kabels werkt ook zo ;) ;)

Dit is ook waarom auto's in de winter (onder andere) lastig starten: door de lage temperaturen stijgt de Rs, en de accu "stort in elkaar", wanneer er veel stroom gevraagd wordt voor de startmotor.

Rp moet groot zijn. Dat is een mate voor zelfontlading... hoe kleiner, hoe sneller de accu zelfontslaadt.

Moderne accus hebben al behoorlijk lage Rs en behoorlijk hoge Rp. Dit maakt hele hoge ontlaadstromen mogelijk. Laadstromen dus ook. De hoogst haalbare stroom uit een "tankstation" is iets over 60 A, en dat stelt dus relatief niets voor.

Er komt nog een grappig effect bij:

Tijdens het laden vinden er endotherme reacties plaats in de accu, waardoor deze afkoelt. Dit effect is alleen vrij zwak, de verliezen door de Rs nemen hard toe en zijn vrij snel hoger dan dat effect :)

Bert, dat is wel gaaf :D alleen, ik moet dan ook tot thuis kunnen komen he :)

robertoal 20-08-2015 08:56

Oftwel het effect is er wel degelijk.. alleen heb jij 112 accu's zodat de laadstroom per accu maar ongeveer 2 ampere is. Is dat niet de voornaamste reden?
Dank voor je uitleg! erg verhelderend :-)

sixpack 20-08-2015 10:08

Quote:
Originally Posted by DÁ-BRT
Er zit op de A73 tussen Boxmeer en Nijmegen bij het knooppunt naar de A77 nu ook een laad station.


correct ;)
ondertussen schenk ik de koffie wel in :thumbup:

The Skinnmeister 20-08-2015 13:14

Ziet er wel goed uit.

SciroccomTDI 20-08-2015 13:49

Quote:
Originally Posted by robertoal
Oftwel het effect is er wel degelijk.. alleen heb jij 112 accu's zodat de laadstroom per accu maar ongeveer 2 ampere is. Is dat niet de voornaamste reden?
Dank voor je uitleg! erg verhelderend :-)


De 112 accu's zijn in serie geschakeld, dus de stroom per accu is hetzelfde en gelijk aan de totale stroom. Dus met 60A laden is ook echt elk accutje met 60A laden ;)

VeeDubber 20-08-2015 14:15

ik zit dagelijks in de elektrische stadsbussen, leuk om te zien dat hier op Volksforum ook aan elektrische projecten wordt gewerkt (had hem nog niet eerder gezien). Ik ben benieuwd naar je verbruik en driveability als hij klaar is. Ik ga hem in ieder geval volgen.

SciroccomTDI 20-08-2015 14:53

Ik ben ook erg benieuwd naar het verbruik. Wij gaan weliswaar recuperatief remmen, maar de "normale" versnellingsbak is er niet voor gemaakt. Er is kans, dat de tandwielen maar een kant op sterk zijn. Je zal dus niet hard op de motor kunnen remmen, waardoor er niet veel teruggewonnen wordt.

Driveability is ook interessant. Wij hebben besloten om toch een vliegwiel met koppeling te gaan gebruiken, waardoor het eigenlijk "gewoon" moet rijden. Maar dan hard..

VeeDubber 20-08-2015 15:22

Wat is eigenlijk de reden dat je nog met een versnellingsbak werkt? Onze elektrobussen rijden direct drive vanaf de E-Motor.

SciroccomTDI 20-08-2015 15:56

De electromotor werd oorspronkelijk ontwikkeld voor een andere toepassing, waarbij hoog koppel en laag toerental nodig waren. Oorspronkelijk moesten bijna 400 Nm gehaald worden, tot 2400 RPM.

De snellere versie voor de Golf zal niet harder dan 4000 RPM gaan.

Om theoretische 120 km/h te kunnen rijden met een theoretisch hard 195/50 - 15 wiel, zul je 1100 RPM aan de wielen moeten hebben.

als je 1:4 reductie toepast, kun je dan met het hoge toerental 120 rijden, en heb je in de gunstige momenten 1600 Nm koppel aan de as.

Als je hogere snelheden wil halen bij lagere toerentallen ( wat moet kunnen), dan zal de reductie kleiner moeten zijn.. maar dan zakt ook het koppel, en dan wordt het een trage sjink...

Hij moet wel leuk vooruit komen :)

Dus, samenvattend: met name de laagtoerigheid van de motor maakt een versnellingsbak nodig :)

PS. origineel had de auto ook een versnellingsbak :)

SciroccomTDI 31-08-2015 22:30

Geen grote update, maar een beetje ;)







In de auto komen 2 opladers: een snellader en een thuislader. Dit is het stopcontact voor de snellader.

Van Limburg 01-09-2015 07:02

Nice! Lijkt net origineel!

Oudelut 01-09-2015 15:52

Chademo. Ben benieuwd of jullie protocol overal compatible is straks...

SciroccomTDI 02-09-2015 10:50

Quote:
Originally Posted by Oudelut
Chademo. Ben benieuwd of jullie protocol overal compatible is straks...


Wat bedoel je precies? :rolleyes:


All times are GMT +1. The time now is 05:54.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.