Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Algemeen (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Betrouwbare benzinemotoren (vraag voor de kenners) (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=99218)

LRR 26-04-2012 12:28

Betrouwbare benzinemotoren (vraag voor de kenners)
 
Mensen,

Aangezien hier op VF nog wel een aantal (VW) monteurs zitten zou ik (als technisch minder onderlegd persoon) nou wel eens willen weten welke benzinemotoren van VW en Audi het meest betrouwbaar zijn !!!

Ik zit rond te kijken naar een andere VW (die een caravan kan trekken) en zat te denken aan eentje met een TSI blok, maar nu las ik vanmorgen een topic hier over kettingen die oprekken en dan hou ik m'n hart alweer vast aangezien wij vaak het "geluk" hebben om zoiets te treffen !!

Vraag is dus welke blokken (in de basis) het betrouwbaarst zijn en niet van dat soort fratsen hebben waardoor er rekeningen van enkele duizenden euro's op je deurmat vallen :( :(


Voor degene die reageren, alvast hartelijk dank !! :thumbup:
Dat vereenvoudigd mijn zoektocht enigzins naar een auto uit het nieuwe millenium !

LRR 26-04-2012 14:35

Collega van me heeft een Passat 1.8T maar die is behoorlijk probleemloos.

Die slaan we vast op in de lijst ;)

Mice 26-04-2012 15:09

Ik heb ook een 1.8t en die is prima, nooit problemen.
Hij is ook te koop by the way :D

LRR 26-04-2012 21:25

En de 2.0 die je vaak in Passat's en A4's tegenkomt ?? Hoe zijn die ??

Christiaan 26-04-2012 21:31

Quote:
Originally Posted by LRR
En de 2.0 die je vaak in Passat's en A4's tegenkomt ?? Hoe zijn die ??


Daar zitten er een aantal tussen die volgens mij nog wel een slokje olie lusten......

Maar wat zoek je naast een caravan trekker nog meer qua auto? Bouwjaar / prijs / opties / model / uitvoering?

LRR 26-04-2012 21:41

Ooh, zoek gebied is redelijk ruim. Kijk wat naar een Golf V, Passat en A4's en dan zo tussen de bouwjaren 2002 - 2007 ongeveer. Moet wel minimaal 120 pk hebben en het liefst zo luxe mogelijk uitgevoerd uiteraard !! Km-stand zo rond een ton ongeveer.
Prijs tot een duizendje of 10 a 11.

Maar ik wil dus geen kat in de zak kopen, vandaar mijn navraag over de betere motorvarianten.

Zijn bij die 2 liters de motorcodes bekent welke olie verbruiken ?? Of doen ze het allemaal ??

Christiaan 26-04-2012 21:57

Maar je moet er maar net geluk mee hebben. Heb zelf 3 jaar / 55.000 km met een 150 pk Bora V5 gereden. Volgens velen niet de meest betrouwbare motor, voor mij de auto (afgezien van de benzinepomp bezoekjes) met een zeer geweldige rij ervaring, en lage onderhoudskosten. Compleet geen problemen mee gehad. Gekocht met 127k, ingeruild met 180k. Dus je moet altijd wel een beetje geluk hebben.

Het olie verbruik is bij mij bekend in ieder geval van de 2.0 uit de Golf IV. Hoe de 2.0 FSI is, geen idee.

Als het verbruik niet zo heel erg mee speelt, zou ik nog wel de voorkeur aan een V5/V6 geven qua degelijkheid / betrouwbaarheid / fun factor. Maar de 1.8T heeft zich volgens mij inmiddels qua betrouwbaarheid ook wel aardig bewezen....

Spijky 26-04-2012 23:05

1.8T kopen.

Audi1981 27-04-2012 08:37

Absoluut de 1.8T.
2.0 en 2.0FSI hebben weinig fut.

VWJYI 27-04-2012 10:25

oudere 2l fsi motoren word aangeraden om 98 te tanken. Veel gescheurde koppen bij benzine maar ook bij de diesel. Misschien toch voor iets ouder gaan met 1.8t of toch voor de nieuwere fsi motoren. Maar dan moet het budget wat opgerekt.

LRR 27-04-2012 11:09

Thanx mannen !! Dit is goeie info !!

@Christiaan: Inderdaad geluk moet je sowieso hebben.....alleen heb ik dat nooit.
Heb een Lupo 1.0 gehad, met lekke koppakking weg gedaan. En de Fox heeft ook al nieuwe kleppen gekregen omdat er 1 gescheurd was. Dus geen geluk tot zover.
Bij de volgende auto wil ik het proberen af te dwingen ;)

1.8 T moet het dan maar worden denk ik. Collega is er ook uitermate over te spreken en dat is ook nog een gechipte (200 pk), op 1 oliesensor na al 3 jaar probleemloos.

Meer tips en reacties zijn altijd welkom in dit topic, meerdere personen kunnen er wat voordeel bij doen !!

Nog even 1 vraag, de 1.8 TSI dan ?? Is die op basis van de "oude" 1.8T gebouwd ??

Audi1981 27-04-2012 11:34

De 1.8TSI is gewoon een direct ingespoten 1.8T dacht ik.

Spierings 27-04-2012 11:48

Quote:
Originally Posted by LRR
Heb een Lupo 1.0 gehad, met lekke koppakking weg gedaan.

Die had je gewoon moeten laten repareren ;)
Onderdelen kosten amper iets, Meen dat je voor een kapotte koppakking 50 euro aan delen kwijt bent bij zo'n 1.0 :D

Maar het is zoals eerder aangegeven ook een kwestie van een beetje geluk hebben.

LRR 27-04-2012 12:57

Quote:
Originally Posted by Spierings
Die had je gewoon moeten laten repareren ;)
Onderdelen kosten amper iets, Meen dat je voor een kapotte koppakking 50 euro aan delen kwijt bent bij zo'n 1.0 :D

Maar het is zoals eerder aangegeven ook een kwestie van een beetje geluk hebben.



Dat was niet het enige wat ermee was :D :D Moest nog iets mee gerepareerd worden..

Spierings 27-04-2012 14:11

Quote:
Originally Posted by LRR
Nog even 1 vraag, de 1.8 TSI dan ?? Is die op basis van de "oude" 1.8T gebouwd ??

Quote:
Originally Posted by Audi1981
De 1.8TSI is gewoon een direct ingespoten 1.8T dacht ik.

Dit klopt niet.

Een 1.8TSI (zoals in de latere modellen) is een compleet ander blok.
Deze hebben onder andere een distributieketting, 4 kleppen per cilinder, en nog een paar meer grote verschillen.

Waterpompen van deze motoren willen nog wel eens lekken (wat verwacht je ze zijn van plastic :screwy: )
En vroegere modellen hebben ook problemen gehad met de lagerbrug tussen de nokkenassen (is een terugroepactie op geweest)
Af en toe problemen met cilinderoverslag (bougies)
In de A4 willen ze nog wel eens olieverbruiken (op te lossen met eerst carterdruk verhogen en als dit niet helpt andere zuigers + drijfstangen + veren) maar is volgens mij niet van toepassing op een golf-A3

Maar voor de rest weinig problemen (beter als 1.4 ;) ).

Audi1981 27-04-2012 15:49

Quote:
Originally Posted by Spierings
Dit klopt niet.


Aha dan ben ik mis, ik had een collega die een Exeo kocht met een 1.8T en hij noemde deze dacht ik TSI, dat was dus fout :D
Die Exeo is wel een pracht wagen idd :thumbup:

Spierings 27-04-2012 17:29

Enigste nadeel van de 1.8t is dat de motoren inwendig soms vervuilen waardoor de zeef dichtslipt en oliedruk weg valt. Voor de rest zijn het topmotoren.

Exeo is gewoon een afgekeurde A4, dus ook met de iets oudere techniek ;)

chris 27-04-2012 17:44

Kocht mn Audi met een 1.8T met 149.000 km...nu 5,5 jaar verder, klok op 203.000 km..en klinkt en rijd nog als een nieuwe..geen problemen gehad...(met de hele auto niet eens problemen gehad eigenlijk :) )

De Pul 27-04-2012 17:59

1.8t is echt een prachtblok.enige probleem is zoals hierboven al gezegd de oliezeef,maar dat is op te lossen met preventief vervangen en daarna goed op de beurten rijden[daardoor word dat probleem nl veroorzaakt,evenals de kapotte turbo verhalen etc]en enige elektrische probleem dat wel eens voorkomt is de bobines.

vw-unit 27-04-2012 18:05

Heb zelf ook 2 auto's gehad met een 1.8T, zijn idd superfijne motoren, helemaal als je ze chipt.
Enige waar je op moet letten is als ze meer dan 180.000km hebben gedraaid de kleprubbers
nog wel eens minder willen worden waardoor ze wat olie kunnen gaan gebruiken.
Daarnaast wil ook nog wel eens de luchtmassameter en/of lambasonde de geest geven maar
dit kost je de kop ook niet en kan je makkelijk zelf vervangen.


All times are GMT +1. The time now is 11:08.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.