Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=101)
-   -   Eindwerk idee! (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=70920)

Thomas 31-05-2010 16:40

Eindwerk idee!
 
Beste Forumleden

Kzit nu op men tweede jaar Autotechnologie dat binnenkort ten einde loopt.
Volgende jaar, in mijn derde en laatste jaar moet ik mij van januari tot eind juni nuttig maken aan een eindwerk.
Ik heb de keuze, of ik wacht af en krijg iets voorgeschoteld, al da niet naar mijn zin oftewel kom ik zelf met een voorstel,
wat vaak ook erg wordt geapprecieerd door de docenten.

Aangezien zo'n voorstel op het einde van dit schooljaar nog moet ingeleverd worden had ik graag even jullie hulp.

Mijn interesses liggen bij:
- Vermogen!
- Zelf dingen bouwen & praktisch bezig zijn
- Motormanagement systemen
- Mechanisch en software matig tunen van motoren

Dus nu zat ik te denken om van nul af een vw benzine blokje te gaan opbouwen met dan daarop enkele speeltjes.

Zo dacht ik aan een aangepast motormanagement systeem, een turbo, compressor of een combinatie van de twee.

Vervolgens zou ik dan graag een blokje opbouwen en afstellen met redelijk wat vermogen en waarbij dan toch aan de hand van het motormanagement systeem en de turbo/compressor setup de emissies beperkt blijven.

Wat is jullie idee hierover?

Mijn vragen die steeds de kop op blijven steken:
- welk vw blokje neem ik hiervoor (1800, vr6, ...)
- kan ik een standaard ECU zo aanpassen naar mijn wensen of kies ik best voor een geheel nieuw systeem zoals motec, megasquirt, ...
- Welke combinaties zijn mogelijk of al reeds gedaan (bi-turbo, ...)
- en ga zo maar door...

Het is een gedachte gang waar ik al even mee zit maar ik geloof niet dat het geheel onhaalbaar is.
Ook omdat op school alles ter beschikking staat voor het opbouwen en afstellen & ik steeds kan rekenen op de docenten.

Het grote probleem is en zal steeds zijn het budget.
Dit kan zeer kort samengevat worden. Wanneer je zelf een voorstel doet waar de school geen belang bij heeft
moet de financiering zelf gebeuren of aan de hand van sponsors. Daar ik niet echt mensen ken of denk te vinden
die graag wat geld pompen in een school tuning projectje zal het dus op de eigen portemonnee neer komen.
Hierdoor ben ik dus beperkt in het aankopen van onderdelen, materialen, ...

Jullie mening, ideetjes, mogelijkheden, ervaringen: ik hoor het graag!

Alvast bedankt.

Dub-Detail 31-05-2010 18:34

Als je echt voor het ultieme mechanische tuning object wil gaan moet je een bergrennblok bouwen. 1300 of 1400cc 8v/16v.
Alle internals aanpassen, kop aanpakken, vrijprogrammeerbaar eraan en gaan.
Zuinig gaat het niet worden maar het rendement ga je wel flink omhoog brengen van die motor.
Eventueel kunnen we een babbeltje maken over spruitstukken en itb's.

Maar mijn ervaring is dat dergelijke projecten zo veel geld kosten dat het eigenlijk niet haalbaar is alszijnde schoolproject. (je bent niet de eerste hier op het forum met dit idee)

Mvg, Pim Bonne

Thomas 31-05-2010 21:57

Het ultieme vermogen bereiken is niet echt de bedoeling.
Het is eerder mijn bedoeling om van een benzine blok, neem bijvoorbeeld de golf 3 gti, een leuk vermogen blokje te maken zonder dat dat rechtstreeks extreem moet afdoen voor de emissies.

De bedoeling hierachter is vrij eenvoudig.
Ik heb mij altijd afgevraagd waarom men al lange tijd alle diesels voorziet van een turbo en de "kleine", weinig vermogen benzine blokjes, tot voor kort, zonder bouwden. OK, er komt bij een benzine nu eenmaal wat meer kijken wanneer we praten over een setup met turbo ten opzichte van een diesel maar de grote vermogen benzine blokken bestaan al langere tijd met een turbo.

Correct wanneer je zegt dat het een dure grap wordt als je alle draaiende onderdelen moet gaan vervangen voor sterkere varianten.
Ik heb geen flauw idee in hoeverre een standaard ECU dienst kan doen of hoe prijzig een vrijprogrammeerbare is.
Maar neem nu bijvoorbeeld een tweedehands gti blokje, 2 turbo's of een compressor dat kost nu toch ook niet zoveel.

Kheb zelf een aantal maanden geleden een M-TDI gebouwd voor in mijn golf 3. De technische ondersteuning kreeg ik van bert. Standaard 90 pk TDI en nu zo'n 140 pk als M-TDI. Met een standaard blok valt dus wel wat te doen zonder al te prijzige aanpassingen. Maar dat wist je ook al wel...

Bij deze help je mij al op de goede weg! Alvast bedankt & schiet raak...

Dub-Detail 01-06-2010 07:09

Ik denk dat een 16klepper gti het ook niet fijn gaat vinden om met turbo's te draaien zonder aanpassingen van binnen. Je compressie komt ook niet uit namelijk, in dat geval moet je of andere zuigers monteren of een reductieplaat ertussen zetten.
Standaard ecu kan je vergeten, je moet sowieso al naar een G60 computer. Ik geloof dat er ook zelfbouwsetjes te krijgen zijn van vrijprogrammeerbare ecu's maar megesquirt/megajolt systemen zijn niet zo verschrikkelijk duur als je kijkt ten op zichte van KMS. Realiseer je wel dat het geen kattepis is om een ongeblazen blok te gaan blazen.

Gr, pim

MauSeR35 01-06-2010 15:38

g60 ombouwen naar turbo misschien icm met een 16v kop oid. Mij lijkt het wel een uitdaging om met zoveel mogelijk standaard onderdelen een hoog vermogen te halen, wordt het ook niet gelijk zo heel erg duur. Maar ja, goedkoop tunen bestaat eigenlijk niet :(

VeeDubber 01-06-2010 15:50

als je het op milieu wilt gooien zou ik gaan voor een klein blokje waar je een leuk vermogen uithaalt. Downsizing is helemaal hot en past dan ook mooi op het milieuvlak. Misschien een 1400 of 1600 waarmee je 1800 of 2liter vermogens haalt bij een lagere uitstoot??

breadfan83 01-06-2010 15:50

Als ik jou was zou ik gewoon een 16v gti blok nemen. Een VR6 zou voor mij alvast afvallen omdat bijna alles anderhalf keer zo duur is, vanwege anderhalf keer zoveel cilinders. Je krijgt er aardig wat vermogen uit, maar zou jammer zijn als je je studie niet haalt vanwege de kosten.

Voor een KR is heel veel te krijgen, ook gebruikt, en tegen heel nette prijzen. En er zit potentie genoeg in zo'n blok.

Als je dat allemaal voor elkaar hebt kun je altijd nog een G-lader of turbo monteren.

Het leukste zou zijn als je inderdaad een vrij programmeerbaar systeem neemt, zeker vanuit het leer-technisch oogpunt. Zo kun je de motor-setup naderhand vrij eenvoudig aanpassen, om ook aan je docenten te laten zien waarom je juist voor een bepaalde setup bent gegaan, en wat een andere setup met het vermogen en emissie zou doen. Bovendien is het daarna makkelijker iets aan te passen als je toch voor een geblazen motor gaat.

Wat de inlaat aangaat, kun je de ideale inlaatlengte berekenen, die past bij jouw gewilde motorkarakteristiek. Ik neem tenminste aan dat je er ook iets van moet leren, en niet gewoon het blok naar een tuner moet brengen, geld moet betalen en dan zegt "tadaa!". :D

De kop zou ik sowieso laten bewerken, en misschien ombouwen naar vaste stoters. Een ander injectiesysteem, carbs, itb's etc. zijn altijd leuk, en de prijzen ervan variëren nogal, dus je kunt heel veel kanten ermee op.

breadfan83 01-06-2010 15:52

Een betaalbaar blokje heb ik trouwens nog voor je liggen als je voor de 16v gaat. ;)

Renegade 01-06-2010 23:08

Kijk eens welke vw-blokjes origineel een redelijk lage compressie hebben. Deze kun je misschien al geblazen maken als je de druk redelijk laag houd.

Thomas 01-06-2010 23:27

Kijk jongens, dit gaat al de goede kant op...
@breadfan: 16v gti, turbo geblazen, wat vermogen valt daar uit te halen?!

Verder nog iemand een idee van betaalbare motormanagement systemen, eventuele prijzen, ervaringen en verkooppunten.

Ik dank jullie alvast en blijf vooral meedenken!

joostvw 01-06-2010 23:49

ik vind het idee van maus eigenlijk het beste,
dat is al geblazen dus hoef je niks meer aan de compressie te doen. en een 16v kop erop voor meer vermogen.

als je op de zuinige tour gaat zou ik graag een 1300 blokje zien met een turbo :D
en/of compressor.
of een kleine (1200) diesel met turbo en compressor.
om dus zelf die tfsi te bouwen :thumbup:

breadfan83 02-06-2010 00:13

Quote:
Originally Posted by thomashouben
Kijk jongens, dit gaat al de goede kant op...
@breadfan: 16v gti, turbo geblazen, wat vermogen valt daar uit te halen?!

Verder nog iemand een idee van betaalbare motormanagement systemen, eventuele prijzen, ervaringen en verkooppunten.

Ik dank jullie alvast en blijf vooral meedenken!


Houd er rekening mee dat het misschien niet verstandig is een ongereviseerde, standaard ongeblazen motor, opeens om te gaan bouwen naar turbo. Een KR heeft normaal gezien nogal wat jaren mishandeling achter de rug.

Revisie kost je al snel, alles meegerekend, ook de montage, zo'n 2000 euro. Als je veel zelf doet kun je zo'n 500 euro hierop sparen.
Ga je tunen in plaats van alleen maar reviseren, zit je al snel tussen het dubbele van dit bedrag en oneindig omhoog. ;)

Een geblazen KR kan tussen de 200 en 2000 pk leveren, ligt er weer een beetje aan hoe dik je pak geld is. Maar zo'n 250 - 300 pk moet goed haalbaar zijn.

Thomas 02-06-2010 12:53

Moest ik er uiteindelijk mee doorgaan staat het zeker vast dat er niets gaat uitbesteed worden. Enkel het honen en vlakken zou ik dan laten doen want dat gaat nu eenmaal niet anders. De rest moet en zal eigen werk worden, anders is het geen "eigen" eindwerk meer hè.

Thomas 02-06-2010 13:02

Quote:
Originally Posted by joostvw
ik vind het idee van maus eigenlijk het beste,
dat is al geblazen dus hoef je niks meer aan de compressie te doen. en een 16v kop erop voor meer vermogen.

als je op de zuinige tour gaat zou ik graag een 1300 blokje zien met een turbo :D
en/of compressor.
of een kleine (1200) diesel met turbo en compressor.
om dus zelf die tfsi te bouwen :thumbup:


Diesel heb ik ook al aan gedacht maar er zijn twee redenen waarom ik daar uiteindelijk wat minder ben aan gaan denken:

Er is weinig terug te vinden, of toch veel minder, voor het tunen van diesels wanneer het aankomt op andere zuigers, drijfstangen en dergelijke. Je kunt dit alles krijgen maar in beperkte maten en ook vaak zeer duur. Voor een benzine zijn er vele verschillende website's, dealers en heb je dus ook de keuze tussen welke onderdelen je gaat gebruiken.

Ten tweede is er op mijn school een kleine afschuw voor diesel. Ik weet het, beetje absurd want krij zelf al jaar en dag diesel, nu trouwens M-TDI :D maar toch, de gedachte gang van de docenten kan je wel volgen als je even hebt geluisterd naar hen. Het komt er op neer dat hoe dan ook de roeddeeltjes van een diesel altijd voor problemen zullen blijven zorgen. Vele docenten zijn er van overtuigd dat wanneer we naar nog hogere euro normen gaan de diesel zal moet buigen voor benzine...wat het uiteindelijk zal gaan worden weet niemand maar ze hebben hoe dan ook een punt in verband met die roetdeeltjes...

Marcski 02-06-2010 14:51

voor 1000 euro heb je aan een g60 blok met een td turbootje erop en megasquirt aangestuurd,een heel leuk motortje

Renegade 03-06-2010 00:02

Even voor je op Doppel WOBber gekeken,

http://www.doppel-wobber.de/wbb2/In...lf-Motoren.html

de 1600cc motoren en bij de 1800cc de GX en RP hebben een redelijk lage compressieverhouding voor een atmosferische motor.

Als je naar de 3G kijkt (16v-g60) heeft deze een niet veel lagere compressie als de bovenstaande motoren. Ok, de internals zijn niet vergelijkbaar en vele malen sterker maar een lage druk moeten ze wel aankunnen als je een goede motor hebt ?

Thomas 03-06-2010 02:00

Quote:
Originally Posted by Renegade
Even voor je op Doppel WOBber gekeken,

http://www.doppel-wobber.de/wbb2/In...lf-Motoren.html

de 1600cc motoren en bij de 1800cc de GX en RP hebben een redelijk lage compressieverhouding voor een atmosferische motor.

Als je naar de 3G kijkt (16v-g60) heeft deze een niet veel lagere compressie als de bovenstaande motoren. Ok, de internals zijn niet vergelijkbaar en vele malen sterker maar een lage druk moeten ze wel aankunnen als je een goede motor hebt ?

Bedankt voor dit even te bekijken.
Kweet het niet, lijkt mij misschien toch riskant om het dan met een standaard blok te gaan doen.
Als het toch uiteen gehaald wordt kan ik misschien in één keer maar even kijken wat aan de compressie doen...

Thomas 03-06-2010 02:04

Quote:
Originally Posted by Marcski
voor 1000 euro heb je aan een g60 blok met een td turbootje erop en megasquirt aangestuurd,een heel leuk motortje


TD turbo heb ik nog liggen dus dat scheelt alweer wat :D
En het is mogelijk maar dan moet ik toch al geluk hebben met de aankoop van de g60... Megasquirt kost toch ook al gauw 550 dollar.

De vraag blijft ook welk blok mij het best lijkt.
Kben totaal niet thuis in de benzine blokjes.
Al die benamingen zeggen mij persoonlijk niet veel over wat ze nu aankunnen, welke vermogens ze leveren, ...

Renegade 03-06-2010 09:21

Als het niet gaat om heel veel meer vermogen te halen kun je misschien ook eens kijken naar de oudere wagens die van fabriek af met turbo geleverd zijn. Deze lopen op een carburateur die bestand is tegen de zuiging of druk (ligt eraan of je de carb voor of na de turbo monteerd) van de turbo. Drukt ook weer de kosten van een compleet nieuw management ;)

Marcski 03-06-2010 09:32

met g60 blok bedoelde ik het draaiend gedeelte, niet de g-lader

en een goedkoper efi dan MS ga je echt niet vinden. Als je hem zelf in elkaar soldeert ben je wel goedkoper uit, hoor.


All times are GMT +1. The time now is 05:13.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.