Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Polo 6N, 6N2, 9N en 6R (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=23)
-   -   polo 6n 1.9d probleempjes (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=40470)

Zweiter 10-03-2008 13:11

polo 6n 1.9d probleempjes
 
symptomen:
- bij starten flinke pluim blauwe rook
- eerste 200 meter sputteren en bokken met koude motor
- soms bij onbelast draaien plotseling stijgen van toerental naar ca. 3000 toeren
- lastig starten bij koude motor

er zitten nieuwe gloeiers en temp sensor in.

versleten verstuivers???

dieselpomp op tijd laten zetten???

servowire 10-03-2008 23:16

Compressieverlies? VOoral door blauwe rook; zuigerveren vast of gebroken of versleten.

Bokken kan hier ook op duiden (1 of meer zuigers doen niet mee).

Verbruikt ook veel olie? Want dan oplopen toerentalen kan komen doordat hij een slok olie neemt.

Rotte Gloeiers zullen alleen startproblemen geen looproblemen geven. Temp sensor is alleen receptief. Verstuivers kan, dat je pomp geen druk kan opbouwen doordat de verstuiver open blijft. MIsschien setje op MP kopen om te testen.

Dieselpomp op tijd zetten kan op het oog met de BDP + Gat in de pomp truuk. Fijnafstelling met een micrometer.

Dit doe ik altijd zelf met een micrometertje van Ebay.

Mitta 10-03-2008 23:19

kijk is in je brandstof filter of daar geen olie in zit, komt nog wel is olie bij... Als de motor olie gaat verbranden krijg je ook blauwe rook/bokken...

DÁ-BRT 11-03-2008 08:00

Ik ben een beetje bang voor het blok zelf.

Kan je wel helpen aan een setje gereviceerde verstuivers of een goede afstelling. Zelf heb ik ook een 6N met een AEF 1.9D blok en sleutel al een jaartje of 8 aan VAG diesels.

Zweiter 11-03-2008 08:20

@SERVOWIRE: kun je me op weg helpen met de "BDP + Gat in de pomp truuk"??

@BERT: bedankt voor je aanbod, maar een enkele rit drachten-beuningen komt al op 185 km. Wat zou een setje gereviceerde verstuivers moeten kosten? mag wel per pm.

de polo heeft al aan flinke km stand ca. 285.000. Ik heb er zelf nu ca. 30.000 in gereden en nooit olie o.i.d. hoeven bijvullen/vervangen. Zelf heb ik het idee dat het bokken en roken is gekomen nadat ik de temp sensor heb vervangen voor een nieuwe. (oude kapotte had een groene ring, de nieuwe een blauwe).

Als er iemand nog iets weet dan hoor ik dat (uiteraard!) graag! tot zover bedankt!

DÁ-BRT 11-03-2008 08:29

Servowire bedoelt dat je de pomp goed af moet stellen. Als je de krukas op de bovenste dode punt markering (BDP) zet dan kan je via de poelie van de brandstofpomp een as door de brandstofpomp steun duwen voor de initiele afstelling van de brandstofpomp. Vervolgens als de distributie goed staat de pomp afstellen met een micrometer.

Let wel servowire. Mijn polo 6n 1.9D AEF (zelfde volgens mij als die van Zweiter) heeft een ander type poelie en ook geen boschpomp, maar een lucas pomp. De blokkeer pin past er wel gewoon in.
Fijn afstelling moet je op een andere manier afstellen. Gaat niet met een meetklok voor een Bosch pomp.

Vandaar dat ik en Boschpomp heb gemonteerd. ;)

Setje gereviceerde verstuivers met nieuwe nozzles en inruil van de oude kosten 100 incl. verzendkosten. Keuze van de nozzle is vrij.

Zweiter 11-03-2008 13:00

Wat voor invloed heeft de nozzle-keuze bert?
ben hier niet zo thuis in, ecxusez moi...

en wat zou een garage ongeveer rekenen voor het afstellen van de dieselpomp?
(aangezien beuningen me toch iets te ver is helaas!)

DÁ-BRT 11-03-2008 13:05

De nozzles (binnen gedeelte van de verstuiver) heeft een verschillende diameter waardoor er meer of minder brandstof in komt.

Je ziet de keuze terug in het verbruik en rij eigenschappen.

Ik zou gewoon voor verbeterde (opvolger van de std )nozzles gaan, heb ik bij die van mij ook gedaan en hij rijdt er goed mee.

Geen idee, hou rekening met een uur a anderhalf uur of tewel 100 / 150 euro?

Zweiter 11-03-2008 13:12

grote dank tot zover, ik zal het 1 en ander in overweging nemen!

DÁ-BRT 11-03-2008 13:15

Net als mij een TDI erin met fatsoenlijke versnellingsbak. ;)

Nee, gekheid als je veel werk wil moet je dat doen. Even een snel vraagje wat is jouw verbruik?

Zweiter 11-03-2008 13:49

1:13-15, zoiets...
M'n andere polo 6n 1.9D deed 1:16-17 en liep veeeel rapper.
Beide EGR afgesloten.


All times are GMT +1. The time now is 01:00.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.