Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Welke golf?! (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=80584)

Banaan 26-01-2011 21:27

Welke golf?!
 
Goedenavond! :)

Ik zal me eerst even kort voorstellen, ik ben Marijn, kom uit Ouddorp, ben werkzaam als bromfietsmonteur, en ik heb sinds vorige week donderdag mijn auto rijbewijs gehaald. Nu zit het zo dat ik nogal weg ben van oude golfjes, de golf 1 en 2 dus. En aangezien ik nu mijn rijbewijs heb wil ik graag golf 2 gaan rijden. Nu heb ik daar nog een paar vraagjes over namelijk:

-Welke motorinhoud raden jullie aan, 1.3 (injectie toch?), 1.6 (carb toch?) of een 1.8 (injectie toch?)
-Welke tellerstand kan een golfje 2 gemiddeld hebben, verschilt dit nog per type motor of bouwjaar?
-Wat zijn de punten waar echt op gelet moet worden bij de aanschaf?
-Weten jullie soms een leuk golfje voor rond de 1000 euro voor mij? :)

Alvast vriendelijk bedankt voor de reactie's! :thumbup:

Groeten, Marijn

Gino89 26-01-2011 21:45

Welkom op het forum.

Kwa inhoud van de auto. Kun je alle kanten op. Maar omdat je 18 bent denk ik? Verschilt het nogal in verzekering of je een 1.8 GTI rijd of een 1.3 als voorbeeld dan. Zelf ben ik begonnen met een 1.6 maar heb ook al gereden in een 1.3 is niks verkeerds over te zeggen.

Wat ik uit eigen ervaring kan zeggen. Van de 1.6 PN motor. Hij rijd goed. Maar als je iets aan de carburateur hebt. Dan kan hij nog al eens lastig doen.
Ik denk dat anders forum user's je zo ook het een en ander over diverse types motors kan zeggen !

De km's is ook een beetje afhankelijk van hoe er mee gereden is. 1.5 tot 2 ton kunnen ze makkelijk hebben. Tenminste uit mijn ervaring.

Waar je op moet letten is. roest. Al kom je die niet snel tegen bij een MK2. En als er onderhoud boekjes aanwezig zijn. Is dat altijd een plus punt. Goede onderhoud verteld ook al veel over het motorblok.

Denk dat anders nog wel meer kunnen aanvullen.

Alvast succes met het zoeken naar een Golf :thumbup:

De Pul 26-01-2011 21:48

ik zou voor een 1.3 injectie gaan,iig geen carburateurblok.
km's zeggen mij zelf niet zo veel,als ie goed is onderhouden en weinig roest heeft zou ik er liever 1 hebben met 3 ton op de klok dan een rotte gammele met 110.000 bijv;)
maar dat spreekt voor zich...

welkom btw.

Tjaap 26-01-2011 21:59

ik zeg, 1.8 monopoint.. heb nog nooit zo'n probleemloze auto gehad. begon bij 230.000 een beetje olie te verbruiken maar that's it.

Banaan 26-01-2011 22:00

Quote:
Originally Posted by Gino89
Welkom op het forum.

Kwa inhoud van de auto. Kun je alle kanten op. Maar omdat je 18 bent denk ik? Verschilt het nogal in verzekering of je een 1.8 GTI rijd of een 1.3 als voorbeeld dan. Zelf ben ik begonnen met een 1.6 maar heb ook al gereden in een 1.3 is niks verkeerds over te zeggen.

Wat ik uit eigen ervaring kan zeggen. Van de 1.6 PN motor. Hij rijd goed. Maar als je iets aan de carburateur hebt. Dan kan hij nog al eens lastig doen.
Ik denk dat anders forum user's je zo ook het een en ander over diverse types motors kan zeggen !

De km's is ook een beetje afhankelijk van hoe er mee gereden is. 1.5 tot 2 ton kunnen ze makkelijk hebben. Tenminste uit mijn ervaring.

Waar je op moet letten is. roest. Al kom je die niet snel tegen bij een MK2. En als er onderhoud boekjes aanwezig zijn. Is dat altijd een plus punt. Goede onderhoud verteld ook al veel over het motorblok.

Denk dat anders nog wel meer kunnen aanvullen.

Alvast succes met het zoeken naar een Golf :thumbup:


Dankjewel:) Ja ik ben inderdaad net 18, en ik heb even wat verzekeringen zitten vergelijken op www.independer.nl, en zoals het er daar uit ziet, valt het verschil tussen 1.3 en 1.8 nog wel mee, ik heb t dan niet over gti, maar een gewone golf. Gti is namelijk gelijk een stuk duurder, ook in aanschaf.

Dat is wat ik inderdaad al dacht over de 1.6 motor, dat hij op de carb wel gevoelig kan zijn.
Bedankt voor de verder info in ieder geval :thumbup:

Quote:
Originally Posted by De Pul
ik zou voor een 1.3 injectie gaan,iig geen carburateurblok.
km's zeggen mij zelf niet zo veel,als ie goed is onderhouden en weinig roest heeft zou ik er liever 1 hebben met 3 ton op de klok dan een rotte gammele met 110.000 bijv;)
maar dat spreekt voor zich...

welkom btw.


En geen carberateurblok is om dezelfde reden als Gino 89?
Wat betreft de kilometers, dat is inderdaad logisch. Maar een golf met zo'n 2ton op de teller kan toch nog wel een aantal duizend km's hebben?

Bedankt :)

De Pul 26-01-2011 22:01

Quote:
Originally Posted by Tjaap
ik zeg, 1.8 monopoint.. heb nog nooit zo'n probleemloze auto gehad. begon bij 230.000 een beetje olie te verbruiken maar that's it.

absoluut waar,maar die zijn nog best wel duur als beginnend bestuurder;)

en idd,die carb's [pierburg] zijn net zo betrouwbaar als willem holleeder.

Tjaap 26-01-2011 22:05

ja zal iets duurder zijn ja, mijn eerste auto as ook een golf 1.3 met carb.. en daar is alles wat kapot kon gaan aan kapot gegaan. bak, distri geknapt en koppeling kapoet... en dat was nog mijn duurste auto tot nu toe ook (op de gti na) dat heeft me al met al meer gekost dan de volgende 3 auto's samen.
m.a.w. kijk naar onderhoud en blijf weg van de carb's.. en neem iemand mee die er verstand van heeft en niet zoals ik destijds, je moeder :lmao:

De Pul 26-01-2011 22:07

lol@jaap

B-ram 26-01-2011 22:11

ik heb een klein half jaar in een 1.6 carb gereden met dik 2 ton op de teller. Dat ding was voor de rest nix meer. Dus die heb ik een half jaar afgenegerd en is vervolgens de cross in gegaan. Blok loopt nog steeds prima. Zoals bij alle techniek. Je kunt geluk hebben..je kunt pech hebben!

Gino89 26-01-2011 22:50

Quote:
Originally Posted by B-ram
ik heb een klein half jaar in een 1.6 carb gereden met dik 2 ton op de teller. Dat ding was voor de rest nix meer. Dus die heb ik een half jaar afgenegerd en is vervolgens de cross in gegaan. Blok loopt nog steeds prima. Zoals bij alle techniek. Je kunt geluk hebben..je kunt pech hebben!


Idd, dat is bij alle auto's zo. Dacht ik ook bij de 1.6, toen ik hem kocht. Een week er mee gereden koppakking lek. Je zit er niet in he :( Moet zeggen als de cabrateur het goed doet. Lopen ze goed, maar als er wat aan is dan begint het gedoe.

Chewbacca 26-01-2011 23:02

Quote:
Originally Posted by B-ram
ik heb een klein half jaar in een 1.6 carb gereden met dik 2 ton op de teller. Dat ding was voor de rest nix meer. Dus die heb ik een half jaar afgenegerd en is vervolgens de cross in gegaan. Blok loopt nog steeds prima. Zoals bij alle techniek. Je kunt geluk hebben..je kunt pech hebben!


Dan denk ik dat ik geluk heb :p
Heb sinds afgelopen november een mk2 1.6, met pierburg carb dus...
Ook mijn eerste autootje :cool:

Ik heb er totaal geen problemen mee, ook niet in dit koude weer.
Ik had alleen een kapotte startmotor, maar dat was simpel te verhelpen.
Het blijven oude autootjes, dus je moet er rekening mee houden dat er weleens wat stuk gaat of slijt.

Welkom op het forum!

Madison 26-01-2011 23:18

Ik ben begonnen met een 1.6 PN,was niks mis mee.
Jaaaaren plezier van gehad.
Maar sinds 2,5 jaar heb ik een 1.8 RP,ook prima!
En pittiger dan een 1.6.
De verzekering gaat echt niet moeilijk doen om een 1.8(geen GTI)
Natuurlijk moet je ook een beetje mazzel hebben,
de ene Golf is de andere niet.

volksfahrer 26-01-2011 23:54

roest kom je vaak tegen bij de voorruit onderaan, aan de binnenkant van de achterklep, onder de accu en rondom de wielkasten.

NeoGeniX 27-01-2011 00:35

Ik ben begonnen met een 1.3 carb met 4 bak uit 87. Maar die liep 1 op 11 en mij te weinig power. En hoop herrie op de snelweg. Ben toen overgestapt naar een 1.8cl met rp blok(GT) uit 1990, superding! Genoeg power en loopt gemiddeld op 1 op 13/14. En net zo duur qua verzekering.

Chriskee. 27-01-2011 10:18

Mijn eerste auto was een 1.8 monopoint. Voor €250 gekocht omdat ie niet door de keuring kwam.
Nieuw voorruit erin, overal nieuwe peertjes gemonteerd, nieuwe middendemper en einddemper.
Klaar voor de APK :thumbup:

Die auto heb ik een jaar in gereden, zonder enige problemen, wat dan ook...

Toen ben ik overgestapt naar een 8v GTI. Met die auto heb ik momenteel nog nooit langer als 2 maanden aan één stuk kunnen rijden, altijd ging er wel iets kapot.
Daarna kwam de APK afkeur bij hem, wat een lijst was om Amen tegen te zeggen..

Eigenlijk, valt er geen touw aan te knopen.
Wat je gewoon moet doen is veel kijken bij verschillende auto's, en als je technisch bent, niet bang zijn om wat te sleutelen.

Kilometerstand schrikken veel mensen van af, maar ik kijk er niet meer heen. De 1.8 monopoint had 261d op de teller toen ik 'm kocht en 281d toen ik 'm verkocht.
De 8v GTI nu, had 208d op de teller toen ik 'm kocht, en heeft er momenteel 222d opstaan.

Als een auto bijtijds altijd onderhoud gehad heeft, hoef je je meestal niet bang te maken om een kilometerstand.
En APK-afkeur hoeft vaker nog niet eens een ingrijpend werkje te zijn..

Oja, en wat betreft de roest van een Golf 2. Normaal gesproken kom je het vrij weinig tegen, misschien op de plekken waar het water blijft staan van de afwatering, of zoiets.
Als er een roest op plekken de volkomen onlogisch zijn, heeft de auto meestal (50-50) schade gehad op die plek.

Chewbacca 27-01-2011 11:13

Wat ook kan helpen is kijken naar hoeveel eigenaren de auto heeft gehad.
Als hij in 20 jaar drie eigenaren heeft gehad (zoals mijne), lijkt dat een meer betrouwbare auto dan een die er meer dan 10 heeft gehad...
:rolleyes:

Chriskee. 27-01-2011 11:36

Zo veel wil dat nou ook niet altijd zeggen.

Bij beide Golfjes van mij was/ben ik de 3e eigenaar...

Gerard Polo MK2 27-01-2011 11:42

Zoek maar lekker een 1.8. tenminste een beetje power 1.3 is vaak icm 4-bak (bah) en 1300 is de carb een ramp, en 1300 injectie is ook leuk zoeken naar wazige stationairproblemen e.d.
1300 injectie is wel zuiniger.

roog909 27-01-2011 11:57

ik zweer ook bij 1.8 injectie, ik heb een GX blok met k-jectronic, gekocht met 245.000 op klok, maar loopt perfect, start altijd, en heeft tenminste nog een beetje vermogen. en klinkt ook nog ns lekker ^_^ En gekocht voor 450 in zwaag, (kreeg ik er wel een bak roest bij waar je bang van wordt, ik kan aan de bak dit seizoen :P )

tim_j 27-01-2011 12:13

ken er over mee praten: probleemauto met 1.3 carb naar 1.8 injectie.
wat een verschil, of een auto goed is, merk je al met rijden.
en de algehele indruk als je de auto voor t eerst ziet.
als je gaat kijken gewoon alles goed bekijken wielranden, motor boven/onder.

stuk rijden de snelweg op, daarna een drempelparadijs in rijden en dan weet je of het onderstel ook goed is.
Gewoon alles doen met de auto wat je normaal ook doet en je merkt al of een auto goed is.
Sja olie verbruik merk je pas wanneer je 'm hebt.
en zorg dat je bij de persoon thuis kan kijken naar de auto, zodat deze gewoon koud is.


All times are GMT +1. The time now is 07:08.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.