Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Type 2 (bus '49-'67) (bus '68->) (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=27)
-   -   technisch probleem T2b - vreemd geluid (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=32665)

BusT2b 27-06-2007 19:03

technisch probleem T2b - vreemd geluid
 
Dag VW'ers

Een technisch vraagje over een T2b uit '76 met 2 liter motor.

Als de motor gewoon stationair draait, hoor ik sinds enkele dagen een vreemd schurend geluid. Het klinkt net als een riem die te los of te droog loopt op een poelie, maar dat is het dus niet. De riem die de alternator aandrijft is netjes gespannen en maakt geen geluid. Je hoort het geluid zelfs bijna niet als je achter de bus zit met de motorkap open.
Je hoort het wel heel erg als je naast de bus staat, ter hoogte van de achterwielen.

Nog iets: het geluid is er dus als de motor stationair draait. Als ik rijd, en gas geef (de motor belast dus) is het er niet. Als ik de gas los, maar niet ontkoppel, is het er weer wel.

Iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Shoot me!

En alvast bedankt, he!

dekota 28-06-2007 22:03

Bij mij was dit ook het geval. Versnellingsbak vervangen.

Versnellingsbak lagers hebben spelling.
Als er geen vermogen op de bak staat staan ze los. Als er vermogen op gezet worden de assen in de lagers gedrukt en geluid weg?

Jeroen

martin 29-06-2007 08:46

KLinkt als een druklager

Chr-ome Weber 29-06-2007 09:05

Quote:
Originally Posted by martin
KLinkt als een druklager

Zou ik ook zeggen, maar ken toch testen als je stationair loopt en je trapt de koppeling in.

BusT2b 30-06-2007 11:13

Hoe kun je dat dan testen? Het geluid blijft hetzelfde, of ik de ontkoppeling nu intrap of niet... Is het dan de druklager?

skark1 08-07-2007 10:20

Quote:
Originally Posted by BusT2b
Hoe kun je dat dan testen? Het geluid blijft hetzelfde, of ik de ontkoppeling nu intrap of niet... Is het dan de druklager?


Ik vermoed dat het je startmotor of het startmotor busje versleten is! Had hetzelfde euvel en na twee keer blokkie eruit kwam ik erachter!

BusT2b 10-07-2007 09:13

Het wordt alsmaar vreemder... Ik ben eens onder de bus gaan staan (in een smeerput) met de motor draaiend. Aan de versnellingsbak of de ontkoppeling is er niets te horen, maar het geluid komt van de linker warmtewisselaar. Kan het dat de uitlaat binnenin die warmtewisselaar lek is en dat daar dat rare geluid vandaan komt?

stijn01 11-07-2007 21:58

zit er niks in de aanjager?, aan de achterkant van de dynamo dus
heb er eens blad in gehad, was ook een vreemd geluid.
gr leo

sjef 22-07-2007 22:58

Quote:
Originally Posted by stijn01
zit er niks in de aanjager?, aan de achterkant van de dynamo dus
heb er eens blad in gehad, was ook een vreemd geluid.
gr leo


Stijn, hij zegt dat hij een 2 liter heeft dus hij heeft geen koelven achter de dynamo ;)

VWrijder 23-07-2007 09:34

Quote:
Originally Posted by BusT2b
Het wordt alsmaar vreemder... Ik ben eens onder de bus gaan staan (in een smeerput) met de motor draaiend. Aan de versnellingsbak of de ontkoppeling is er niets te horen, maar het geluid komt van de linker warmtewisselaar. Kan het dat de uitlaat binnenin die warmtewisselaar lek is en dat daar dat rare geluid vandaan komt?

Eehm.... komt het niet uit je linker cilinderkop?


All times are GMT +1. The time now is 06:29.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.