Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Algemeen (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=87)
-   -   RDW origineel nederlandse kever: keuren of schouwen? (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=38749)

Zeend 21-01-2008 10:45

RDW origineel nederlandse kever: keuren of schouwen?
 
Hoi,

In februari wordt mijn '58er 50 jaar oud, en om dat te vieren wil ik hem weer op kenteken krijgen.
De RDW heeft het kenteken in 1981 ingenomen. Vermoedelijk heeft hij al sinds 1975 stilgestaan.

Voor degenen die hem niet kennen, het is deze Keev:



Een kennis van me heeft een paar jaar geleden iets vergelijkbaars gedaan, met een origineel nederlandse KG.
Deze hoefde alleen geschouwd te worden. Nu belde ik vorige week het RDW op, en die zeiden me dat mijn kever wel degelijk een technische keuring moet ondergaan.

Ik ben heus wel van plan om de Kever in orde te maken, maar ik weet niet of ik alles op tijd red. Je komt toch altijd veel dingetjes tegen als je wat aan het sleutelen bent. Een schouwing zou daarom mijn voorkeur hebben :)

Zijn er hier mensen met ervaring met het opnieuw op de weg brengen van oud-nederlandse auto's?

Jens

Stijn 21-01-2008 10:50

Volgens mij zijn schouwen en keuren tegenwoordig van elkaar losgekoppeld (naar wens). Ter vergelijking: twee weken geleden een Zwitserse Golf ingevoerd, heb 'm naar binnen geduwd en de controle betrof alleen chassisnr, wielbasis, etc etc, geen technische keuring.

Maar...misschien heeft iemand hier directere ervaring mee. Hajee zou het helemaal weten...

Tjaap 21-01-2008 10:53

alvast gefeliciteerd met de verjaardag iig

Stijn 21-01-2008 10:58

Mijn vader heeft trouwens iets soortgelijks gehad met een 'slapend' kenteken op een Morris Minor, zal t hem ook eens vragen.

hajee 21-01-2008 10:59

oud nederlandse auto weer heractiveren is altijd mét een APK keuring bij de RDW..

Bussie komt zo 21-01-2008 11:02

Quote:
Originally Posted by hajee
oud nederlandse auto weer heractiveren is altijd mét een APK keuring bij de RDW..

denk het wel, maar geldt dat dan ook voor "slapende" kentekens?

steven16v 21-01-2008 11:06

Mooie kever trouwens. Hele mooi kleur ook. Heb je nog meer foto's?

Langedaik 21-01-2008 12:05

APK hoeft toch niet meer voor auto's van voor 1960 ?

Zeend 21-01-2008 12:14

een kennis van me had dus zijn Karmann extreem goed voorbereid.. werd hij alleen geschouwd. Ook dat was een orig NL auto waar geen kenteken bijzat.

Een keuring lijkt me niet onlogisch hoor, ook al hoeft hij niet voor de APK. het blijft toch een auto die niet meer 'bestaat'.
Graag wil ik het 100% zeker weten....

Jens

Bas 21-01-2008 12:17

Quote:
Originally Posted by Zeend
De RDW heeft het kenteken in 1981 ingenomen.

Een kennis van me heeft een paar jaar geleden iets vergelijkbaars gedaan, met een origineel nederlandse KG.


Waarom is het kenteken ingenomen? Ik neem aan dat ze het daarom over een keuring hebben.

Was bij die KG het kenteken ook ingenomen?

Zeend 21-01-2008 12:59

deze kever stond al jaren stil, en is daardoor door de RDW in het slapend bestand gezet (dat was in 1981, toen een golf met grote achterlichten nog uitgevonden moest worden!).
Ik vermoed dat de kever in 1975 voor het laatst reed, te oordelen aan de 'dato-boy' op het dashboard en de krant op de achterbank.

Jens

hajee 21-01-2008 13:28

Quote:
Originally Posted by Bussie komt zo
denk het wel, maar geldt dat dan ook voor "slapende" kentekens?

daar bedoel ik inderdaad hetzelfde mee, dus heractiveren van oude nederlandse kentekens, welke niet "actief"in de registers staan, moeten met een techniche keuring bij de RDW, bij heractivering.

hajee 21-01-2008 13:32

Quote:
Originally Posted by Langedaik
APK hoeft toch niet meer voor auto's van voor 1960 ?

nee klopt.. maar even het volgende verschil: bij een RDW keuring worden de permanente eisen getoetst voor de (her)afgifte van een kentekenbewijs. :rolleyes:
dat die keuring gelijk staat met een apk keuring da's weer wat anders.

bugdaddy 21-01-2008 13:42

Quote:
Originally Posted by hajee
nee klopt.. maar even het volgende verschil: bij een RDW keuring worden de permanente eisen getoetst voor de (her)afgifte van een kentekenbewijs. :rolleyes:
dat die keuring gelijk staat met een apk keuring da's weer wat anders.

Dus het verhaal wat Leon ooit omschreef; "haal een oude rotte kever uit de bossen van Noorwegen en rijdt hem zonder keuring op Nederlands kenteken rond" (of iets van die orde) gaat niet op??

Zou jammer zijn :screwy: ;)

hajee 21-01-2008 13:49

dat "rotte kever uit Noorwegen"verhaal gaat alleen op voor een aantoonbaar eerder geregistreerde europese personenauto( dus een EU import, mét een buitenlands document erbij) dan kun je dat kenteken "omwisselen"voor een nederlands kenteken en hoef je dus niet je auto technisch te laten keuren bij de RDW.
wil echter nog steeds niet zeggen dat je met schroot de weg op mag, want jij bent als eigenaar /bestuurder ten alle tijde verantwoordelijk voor je auto, die altijd aan de permanente eisen moet voldoen als je hem gebruikt op de openbare weg..ook al is ie van vóór 1960 ;)

bugdaddy 21-01-2008 13:54

Quote:
Originally Posted by hajee
dat "rotte kever uit Noorwegen"verhaal gaat alleen op voor een aantoonbaar eerder geregistreerde europese personenauto( dus een EU import, mét een buitenlands document erbij) dan kun je dat kenteken "omwisselen"voor een nederlands kenteken en hoef je dus niet je auto technisch te laten keuren bij de RDW.
wil echter nog steeds niet zeggen dat je met schroot de weg op mag, want jij bent als eigenaar /bestuurder ten alle tijde verantwoordelijk voor je auto, die altijd aan de permanente eisen moet voldoen als je hem gebruikt op de openbare weg..ook al is ie van vóór 1960 ;)


Kalm an HJ en hou je broek nog even aan.

Deze :screwy: en deze ;) staan er niet voor niets bij !!
Ik heb geen vakantie plannen in die richting hoor :D

Area51 21-01-2008 15:17

Quote:
Originally Posted by Zeend
keuren of schouwen?


Ik mis nog een derde optie, en dat bespaart je een hoop RDW-perikelen, en scheelt je ook nog eens een hoop 'klaar-maak-stress'

:tongue:

Zeend 21-01-2008 15:23

Quote:
Originally Posted by Area51
Ik mis nog een derde optie, en dat bespaart je een hoop RDW-perikelen, en scheelt je ook nog eens een hoop 'klaar-maak-stress'

:tongue:


De bult op??

@ HJ: hoe kan het dan dat die NL-KG géén keuring kreeg bij het RDW? Of zijn de regels de afgelopen paar jaar veranderd?

Zo'n APK vind ik het punt niet hoor, maar het gaat me er meer om dat ik niet weet of ik hem voor z'n verjaardag klaar heb...

Jens

Area51 21-01-2008 15:24

Quote:
Originally Posted by Zeend
De bult op??


Nee, de gracht in :D

hajee 21-01-2008 18:16

Quote:
Originally Posted by bugdaddy
Kalm an HJ en hou je broek nog even aan.

Deze :screwy: en deze ;) staan er niet voor niets bij !!
Ik heb geen vakantie plannen in die richting hoor :D

doe ik wat verkeerd? of typ ik dit met een sarcastische ondertoon? :confused:
je vraagt toch wat? Dat probeer ik volgens mij alleen duidelijk en serieus te beantwoorden en verder niks.
trouwens mijn " ;) " over het hoofd gezien?


All times are GMT +1. The time now is 06:37.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.