Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Iets met het koelsysteem (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=92089)

Golf MkII 05-11-2011 13:17

Iets met het koelsysteem
 
Hallo Iedereen,

Aangezien het alweer enige tijd wat kouder begint te worden, dacht ik er maar eens aan om mijn lekke kachelradiateur te vervangen.
Afijn, ik zo'n radiateurtje gehaald en gekeken hoe ik dat moest doen.
Los van je halve dash uitbouwen is het verder niet zo'n probleem.
Kon ik gelijk even het foam van de luchtleppen vernieuwen.

Op advies van de radiateurenboer bij mij in de buurt het gehele systeem ontluchten door de motor stationair te laten draaien tot de fan van de koelradiateur tweemaal is aangeslagen met dop op het reservoir.
Dus, zo gezegd zo gedaan.

Fan slaat netjes twee keer aan, niveau kvs zakt, bijvullen tot juiste niveau en we kunnen weer rijden... dacht ik...
Even voor alle duidelijkheid, het gaat om een Mk2 1.3 MH.

Lekker gaan rijden en binnen no-time zie ik de temperatuurmeter oplopen tot ver voorbij het midden. Bijna geheel rechts zelfs! Dat leek me niet helemaal goed, zeker omdat dit binnen de 10 minuten gebeurt.

Ook was de motorruimte zeiknat omdat het koelcircuit zoveel druk opbouwde, dat het uit het reservoirtje werd geperst.

Vervolgens maar de VW gebeld en die vertelde mij dat het slim is om bij het vervangen van de kachelradiateur gelijk het thermostaat te vervangen. Dit zou wel eens de oorzaak kunnen zijn.

Crap... weer de boel leeg laten lopen. Gelukkig kom je er wel makkelijk bij. Netjes de thermostaat volgens ETKA gehaald en ingebouwd (84⁰C). KVS gefilterd en weer terug om vervolgens weer te ontluchten. Netjes aan de slangen gevoeld en zowel boven als onder worden warm. Dus dan zou je zeggen dat het thermostaat z'n ding doet.

Toch weer aan het rijden geslagen en wat denken jullie... wordt de boel weer kneiter heet! :mad:
Na een kort ritje is mijn motortemp weer opgelopen tot over 3/4 en m'n kachel is lauw/koud. Bij thuiskomst aan de slangen van de radiateur gevoeld en is ineens de onderste koud :screwy: .

Wie o wie kan mij een goede tip geven?
Dit is wat er is gedaan en "gecontroleerd":

1. kachelradiateur vervangen (nieuwe)
2. kleppen kachelhuis opnieuw bekleed
3. thermostaat vervangen
4. KVS vervangen

a. stationair worden alle slangen warm en geeft de kachel warmte af bij optoeren.
b. na belasting loopt motortemp op, kachel wordt weer koel en onderste radiatorslang blijft koud
c. KVS was nog mooi blauw (niet bruin ofzo en geen olie voor zover ik kon zien).
d. KVS bij iedere handeling gefilterd en wel iedere keer was er zwartigheid in mijn doek. Misschien iemand ooit zo'n pil in gedaan?
e. Er komt een straaltje vanuit de radiateur in mijn reservoir. Dus pomp werkt?
f. De kachelslangen zijn voorzien van de modificatie (alu potje).

Wie o wie?
We durven er nu niet meer mee weg en we hopen eigenlijk nog lang van ons Golfje te kunnen genieten. (Zeker nu we geen wegenbelasting meer betalen :cool: ).

Alvast bedankt voor de reacties!
Gr. Martijn

Jel Golf 2 GTI 05-11-2011 13:22

haal dat potje er eens tussen uit, je hebt nu een kortsluiting over je leidingen aanvoer /afvoer van je verwarmingsradiator.

Dit durft wel eens dicht te zitten of kapot te gaan en dan laat hij nx meer door.

Voorderest kan ik zo ook niet goed zeggen waar het aan ligt.

grtz Jel

raymonnetje 05-11-2011 13:25

je zegt dat de onderste slang koud blijft. Thermostaat toevallig alweer overleden? Dat je een thermostaat hebt gekocht die dus niet helemaal deugde? De ventilateur gaat wel draaien? ook tijdens het rijden?

Als je gaat rijden en het streepje komt over het midden stop dan eens om te kijken of de fan draait. Deze zou moeten draaien. ik dacht dat de fan bij ongeveer 92C aan moet gaan? tot een graad of 84?

Hoop dat je iets aan mn gedachtegang hebt.

mvg,

Raymon

Golf MkII 05-11-2011 13:29

He lui, da's snel!

@ Jel:
Dat van die modificatie heb ik wel eens gehoord. Ik was echter bang om deze eruit te laten, omdat mijn radiateurenboer zei dat dit was om overdruk (en dus een mogelijk Turks stoombad) te vermeiden. Toch er tussenuit halen?

@ Raymonnetje:
Onderste slang werd gisteren bij stationair (ontluchten in parkeervak) draaien warm. De fan slaat dan prima aan.
Na een ritje gisteravond was de slang koud en de motortemp ruim 3/4.
Bij parkeren was de fan niet aan. Onderste slang leek ook niet gevuld. Systeem blijft wel op peil (geen zichtbaar/merkbaar lek)


Algemeen:
Kan die modificatie invloed hebben op het gehele koelsysteem of alleen de kachel?

Jel Golf 2 GTI 05-11-2011 13:31

als je een ieuwe radiator hebt steken (verwarming) dan zou dit er wel tegen moeten kunnen. Ik zij al 5 jaar zonder die potjes en heb er eigenlijk nooit problemen mee gehad. :thumbup:

Je kan ze ff verwijderen en bv een stukje buis in de plaats steken om te proberen, blijkt het hier niet aan te liggen dan kan je ze steeds terug plaatsen.

Golf MkII 05-11-2011 13:38

Quote:
Originally Posted by Jel Golf 2 GTI
Je kan ze ff verwijderen en bv een stukje buis in de plaats steken om te proberen, blijkt het hier niet aan te liggen dan kan je ze steeds terug plaatsen.

Jel,

De modificatie ziet er bij mij ongeveer zo uit (foto geleased :) ).
Ik snap niet precies hoe je dit kan aanpassen. [CORRECTIE; snap het :D ]

Zou dit van invloed zijn op de gehele motortemp die oploopt?




Gr. Martijn

Jerome 05-11-2011 14:42

Quote:
Originally Posted by Golf MkII
Op advies van de radiateurenboer bij mij in de buurt het gehele systeem ontluchten door de motor stationair te laten draaien tot de fan van de koelradiateur tweemaal is aangeslagen met dop op het reservoir.

Volgens mij moet je juist ontluchten ZONDER de dop op het reservoir te hebben. Het ventiel in de dop gaat toch niet meteen open (??) zodat de lucht eruit kan?
Ik weet niet of dit de oorzaak van je probleem is, maar het viel me op. Wellicht kan iemand anders hier uitsluitsel over geven?

Golf MkII 05-11-2011 14:45

Hi Jerome,

Toen het probleem niet verholpen was na alleen de kachelradiateur te vervangen heb ik dat ook geprobeerd. Heeft in mijn geval niet geholpen. Het systeem bouwt tijdens rijden veel druk op.
Bedankt voor de tip echter...

Algemeen:
1. Kan het uitnemen van de modificatie tegen overdruk invloed hebben op het hele koelsysteem?
2. Kan een thermostaat al binnen 1 dag kapot zijn?

Gr. Martijn

Golf MkII 05-11-2011 22:49

Zo Lui,

Even een kleine update. Zojuist wezen rijden (ritje van 10-15min) en gelijk bij thuiskomst onder de kap gedoken. Hieronder hetgeen geconstateerd;

1. Tijdens rijden duurt het even (5min) voordat er uberhaupt beweging komt in de naald.
2. Tijdens rijden (na 5min) wordt de motor steeds warmer (tot ongeveer 3/4).
4. Tijdens rijden geeft de kachel soms wel en dan weer geen warmte af :screwy:
5. Bij openen motorkap hoor je duidelijk gesis uit je reservoir door opgebouwde druk.
6. Zowel de bovenste als de onderste radiatorslang zijn hard, maar de onderste in koud.

Iemand nog suggesties?
Gr. Martijn

Peter-gti16v 05-11-2011 23:06

Quote:
Originally Posted by Golf MkII
Zo Lui,

Even een kleine update. Zojuist wezen rijden (ritje van 10-15min) en gelijk bij thuiskomst onder de kap gedoken. Hieronder hetgeen geconstateerd;

1. Tijdens rijden duurt het even (5min) voordat er uberhaupt beweging komt in de naald.
2. Tijdens rijden (na 5min) wordt de motor steeds warmer (tot ongeveer 3/4).
4. Tijdens rijden geeft de kachel soms wel en dan weer geen warmte af :screwy:
5. Bij openen motorkap hoor je duidelijk gesis uit je reservoir door opgebouwde druk.
6. Zowel de bovenste als de onderste radiatorslang zijn hard, maar de onderste in koud.

Iemand nog suggesties?
Gr. Martijn


Is de overdrukdop niet kapot, zodat het systeem geen overdruk kan opbouwen? Heb je een andere dop om te proberen?

mvg Peter

Golf MkII 05-11-2011 23:22

Quote:
Originally Posted by Peter-gti16v
Is de overdrukdop niet kapot, zodat het systeem geen overdruk kan opbouwen? Heb je een andere dop om te proberen?

mvg Peter

Hi Peter,

Ik heb eerder al last gehad de de hele motorruimte zeiknat werd doordat de KVS eruit werd geperst door de druk. Overdruk genoeg zou je zeggen... Heb voor het vervangen van de kachelradiateur eigenlijk nooit iets gemerkt van de dop.

Ik heb geen vervangende dop voorhanden. Kan ik de bestaande testen?

Gr. Martijn

gizmo98 05-11-2011 23:30

Haal die modificatie er maar tussen uit 95 % ckr dat dan alles weer werkt zoals het hoort
Heb ik zelf ook gedaan had ook die problemen wie jij aan geeft

de nieuwe kachel radiateurs zijn er op berekend om zonder modificatie te funtioneren is mij verteld :thumbup:

Bumper83 05-11-2011 23:56

misschien had je het niet in deze hoek gezocht maar heb je de thermostaat wel juist geplaatst en niet per ongeluk andersom erin gezet. Hierdoor blokkeer je de doorstroom naar de radiateur waardoor hij flink druk gaat opbouwen omdat hij z'n warmte niet kwijt kan?!

Ik denk maar even hardop... oplossing kan soms heel simpel zijn.

René 06-11-2011 00:07

Quote:
Originally Posted by Golf MkII
Hi Peter,

Ik heb eerder al last gehad de de hele motorruimte zeiknat werd doordat de KVS eruit werd geperst door de druk. Overdruk genoeg zou je zeggen... Heb voor het vervangen van de kachelradiateur eigenlijk nooit iets gemerkt van de dop.

Ik heb geen vervangende dop voorhanden. Kan ik de bestaande testen?

Gr. Martijn


Als je dop niet goed werkt door een kapot of afwezig rubber, dan bouw je juist geen druk op...hierdoor gaat je KVS eerder aan de kook en hierdoor via je dop eruit spuit....dit zegt niets over overdruk in je koelsysteem.

Ik gok ook op je kvs dop.

René 06-11-2011 00:10

Verder inderdaad die modificatie er tussen uit halen en controleren of je thermostaat er goed in zit.

En aangezien `t spul dan toch leeg is, zou ik alles even lekker doorspoelen met een tuinslang :)

Jel Golf 2 GTI 06-11-2011 00:33

Quote:
Originally Posted by Golf MkII
Jel,

De modificatie ziet er bij mij ongeveer zo uit (foto geleased :) ).
Ik snap niet precies hoe je dit kan aanpassen. [CORRECTIE; snap het :D ]

Zou dit van invloed zijn op de gehele motortemp die oploopt?




Gr. Martijn


Het metalen potje in de rechterslang ff vervangen door een buisje zodat je gewoon doorstroom hebt en op de linkerslang ff de aansluiting van het kleine slangetje afdoppen. Dan kan je zien of het al werkt. Slangen kan je daarna als nog vervangen door nieuwe zonder die tussenbrug. :thumbup:

Thermostaat verkeerd zou ook kunnen. Kapot kanook, heb ooit een nieuwe gekocht voor de auto van men broer maar probleem bleef. Daarna getest en de nieuwe bleek stuk te zijn. Heb gewoon een andere gekregen bij de matrialenzaak maar het kan dus.

Dop van je overdrukvat kan idd ook. Zoals hierboven aangegeven gaat je water sneller aan de kook en begint ie te spugen. Ff op de sloop 1 of 2 dopjes scoren en je kan testen.

Hopelijk kom je er uit :thumbup:

Spierings 06-11-2011 10:00

Als je onderste koelwater slang niet warm wordt zou ik eerst daarmee beginnen, ongeacht of die modificatie goed werkt zou de slang gewoon goed warm moeten worden.

Haal eventueel de thermostaat er helemaal tussenuit en kijk dan wat er gebeurd.

gooigolf 06-11-2011 10:47

hallo ...

dit is wat ze hier vaker zeggen ..

thermostaat probleem ..die even controleren
en anders eerst weglaten om te kijken wat hij doet ..
maar kan niet missen . overdruk klep .. kun je er gerust tussen weghalen ..
rechtstreeks slangen op je kachelradiator ..
vrgr gooigolf ,

tim_j 06-11-2011 21:39

Die regelklep in de modificatie kan je helemaal aan bonken slaan. dan stroomt er zowieso kvs doorheen richting verwarming.
Beetje maf dat je nu echt niks van warmte voelt in de auto, dus ik zou het daar zoeken..

Chriskee. 07-11-2011 00:40

Probleem kan liggen in de dop van het expansiereservoir, zoals gezegd wordt.
Ik heb het zelf ook al eens gehad, bij mij was het toen een kwestie van verkeerd gemonteerd, op een of andere manier...

Kan ook liggen aan een slechte thermostaat. Deze kun je testen door in een kom kokend water te gooien. Hij zou dan open moeten gaan. Heel simpel en duidelijk om te testen :wink:

Die modificatie heb ik nog nooit gezien, maar daar zou ik eerlijk gezegd als eerste even vanaf blijven. Dat kan altijd nog.


All times are GMT +1. The time now is 17:05.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.