Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Passat (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Na distributie + brandstof filter niet meer starten! HEEELP (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=95624)

Insane J 04-02-2012 15:23

Na distributie + brandstof filter niet meer starten! HEEELP
 
Vandaag "ff" een grote beurt + distributie. Terwijl mijn vaste onderhoudsman de distributie deed begon ik aan het luchtfilter en het brandstoffilter. Uiteindelijk was ik klaar, en hij ook.

Voorfront hing nog op half 7 (service stand) maar we dachten de passat dus even te starten om te kijken of alles goed zat/werkte. (na uiteraard eerst dubbel gecheckt te hebben of de timing nog goed stond)

HIJ STARTTE DUS NIE :evil:

vaaaaag... zal wel komen doordat ik een nieuw, leeg brandstoffilter gemonteerd had? Maar na weet ik veel hoelang starten nog steeds geen teken van leven. Gloeibougies gekeken, kwam geen spanning op maar op 12V werkten ze nog wel. (we stonden echter wel in een verwarmde garage)

Afijn, uiteindelijk "quick start" in de aanzuiging gespoten en daarmee startte hij wel. Na een beetje moeite bleef hij zelfs gewoon lopen op normale diesel. Gas geven en stationair lopen klonk heel normaal maar ging gepaard met enorme witte wolken rook (overvloed aan diesel van al dat starten dacht ik?)

MAAAAR, ook al dacht ik dat het nu opgelost was, dat was het dus niet :( Ik ging een stukkie rijden maar al gauw begon hij vaag te doen. In 4de versnelling wanneer de turbo erin kwam scheed die er mee uit. Hij reageerde niet meer op gas geven en ik rolde uit in de berm. Daar liep hij HEEEEEL onregelmatig,sputterend,bonkend en stotend en wederom VEEEEL witte rook. Na 2 min. gaat dit dan weer weg en loopt hij INEENS weer normaal stationair. Rustig rijden gaat dan goed. Zelfs gas geven in de sneeuw tot in hoge toeren gaat goed wanneer de wielen slippen. Maar worden ze echt belast dan schijd de motor er dus weer mee uit en komt hij weer in die soort van vage noodloop situatie terecht.

Echter, zet je de motor uit dan start ie van-ze-never-te-nooit meer uit zichzelf. Hij start alleen op die "quick-start" shit die je in je inlaat moet spuiten.

Volgens die monteur staat de timing 100% zeker te weten goed. Meerdere keren gecheckt blablabla.
Brandstoffilter ook al weer terug gezet voor de vorige versie, werkte niet. Diesel rechtstreeks laten opslurpen uit een jerrycan werkte ook niet. Brandstof systeem geprobeerd te ontluchten bij de verstuivers, werkte ook niet.

Volgens m'n monteur kwam het wel eens voor dat er na een aantal keren een distributie riem vervangen de brandstof pomp verkeerd gaat staan. Deze zou je opnieuw moeten afstellen aangezien de nieuwe riem een stuk strakker staat dan de oude.
Iemand enig idee of dat klopt?!

Misschien een verstuiver kapot gegaan door al dat starten? Timing toch iets versprongen?

PLEASE HELP!! kheb mijn auto achter moeten laten en zit nu dus zonder :( zwaaaar ruk dit!

info: Passat 1.9 tdi 3B variant uit 2000 (oude model)

Audi1981 05-02-2012 00:02

- wat voor TDI? 66/81/85/96 kw?
- terugslagklepje bovenop het brandstoffilter goed gezet?
- rotatiepomp TDI (66/81 kw) moeten, zo heb ik ervaren, inderdaad goed gezet worden.

Suc6 :thumbup:

Insane J 05-02-2012 17:57

66Kw, terugslagklepje zit gewoon goed, evenals het brandstoffilter zelf.

patjetta 05-02-2012 18:02

99% dat de pomp timing niet goed is.
Witte rook is onverbrande diesel. (of koelvloeistof maar niet in dit geval.)
Even de pomp timing checken met een micro meter.

Gijs 05-02-2012 18:58

Witte rook is geen onverbrande diesel, dat is zwarte rook.

Zit er geen (bevroren) condens in je IC, die langzaam aan het ondooien is en nu mee je motor in gaat? Koelwaterniveau is wel in orde lijkt me. Witte rook is water iig.

Bij m'n vorige Passat (81kw) heb ik de pomptiming ook niet aan hoeven passen bij het vervangen van de d-riem. Alhoewel het wel verstandig is om te controleren om dingen uit te sluiten.

Insane J 05-02-2012 23:01

Ik denk dat de timing van de dieselpomp misschien verschoven is van hoe die eerst stond...

staan er ergens merktekens om te zien of die goed staat misschien?

Gijs 05-02-2012 23:11

Niet dat ik weet, kwestie van meten/proberen. Waarom denk je dat die verschoven is? Als ik me niet vergis, hoef je de pomp niet los te zetten om je riem te vervangen.

De pomp zit met 3 bouten aan de distributiezijde vast, en 1tje aan de andere kan van de pomp (waar je leidingen gemonteerd zitten). Als je deze 4 bouten los zet, kan je de pomp tov de motor draaien (timing aanpassen). Maar dat zullen jullie al wel weten ;)

De Pul 05-02-2012 23:13

Quote:
Originally Posted by Gijs
Witte rook is geen onverbrande diesel, dat is zwarte rook.

Zit er geen (bevroren) condens in je IC, die langzaam aan het ondooien is en nu mee je motor in gaat? Koelwaterniveau is wel in orde lijkt me. Witte rook is water iig.

Bij m'n vorige Passat (81kw) heb ik de pomptiming ook niet aan hoeven passen bij het vervangen van de d-riem. Alhoewel het wel verstandig is om te controleren om dingen uit te sluiten.

een diesel met niet kloppende timing geeft wel degelijk wit/grijze rook gijs.wat dus ook meteen het antwoord op de vraag is,de pomp staat voor geen meter op tijd,dit ligt echt niet aan de fijnafstelling.

Gijs 05-02-2012 23:24

Ja, grijs/wit.. Dat zou wel kunnen ja, maar 't ging over wit ;)
Iig, dus wat Gerben (de Pul) zegt :tongue:

Overigens kan (bevroren) condens ook in de IC. Zeker met dit weer maken we dit op 't werk wel mee. Geen idee of jullie dit ook wel eens met personenauto's meemaken..?

De Pul 05-02-2012 23:29

zou misschien wel kunnen,al heb ik het nooit meegemaakt.maar ik denk altijd maar zo,als ie nadat je er aan geklooid hebt het niet meer goed doet,moet je jezelf even checken want het ligt[meestal] echt niet ineens aan wat anders;)

Gijs 06-02-2012 00:29

Klopt, zo denk ik ook altijd :)

Maar gezien ze in 'n warme garage stonden; condens bevroren, ondooit en loopt naar onderen de IC in. Krijg je ook aparte dingen ;)

Steilheck 06-02-2012 08:53

... Gloeibougies gekeken, kwam geen spanning op ...

Dit lees ik ook in de eerste post.

De Pul 06-02-2012 09:06

In een garage zal een tdi nooit gloeien.bij 0 graden gaat dat pas in werking als ik het wel heb.als het een voorkamermotor was geweest zou dat wel vreemd geweest zijn.

Insane J 07-02-2012 21:55

klopt, gloeibougies deden het uiteindelijk wel gewoon toen die buiten stond.

MAAAAAR, hij doettet weer :D kben blij als een klein kind haha.
De timing van de brandstofpomp stond idd niet goed. Tandwiel zo gedraaid dat de pin precies erdoorheen viel en toen gekeken hoe de timing stond.

zo dus:



precies 1 tandje ernaast dus:p ff rechtgezet en gelijk starten/lopen als een zonnetje!

bedankt voor jullie tips en input, heel fijn :)

Gijs 07-02-2012 23:42

Kijk, mooi dat het opgelost is :thumbup:


All times are GMT +1. The time now is 01:17.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.