Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Derby, Polo MK 1,2 en 3 (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=22)
-   -   Standaard chip wie of wie? (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=140148)

Golf116vmk1 04-04-2017 18:56

Standaard chip wie of wie?
 
Omdat ik niet weet wat voor chips ik heb liggen kan ik niks doen met mijn set-up. Heeft iemand hier een duidelijke foto voor mij van een standaard polo g40 chip?

Zelf heb ik 2 chips thuis liggen. Een oude chip van sls ( mega koppel maar naar 4000 toeren niks meer en alleen maar slip)
En een chip waar op staat tms (meer koppel over hele toereiken maar ook veel slip)

Het zit zo, ik rij met een 68mm pouli met behoorlijk wat slip op de riemen.
Zou ik een originele chip hebben dan kan waarschijnlijk al die extra lucht nooit berekent worden door computer, zal dit niet verwerkt kunnen worden door de motor en zal dit in botsing komen met nog meer lucht uit de lader. Hierdoor gaat de lader zwaar lopen en de riemen slippen.

Zou dit kunnen?

En wat is de beste site om een 68mm 5pk set te krijgen en een passende chip voor een 68mm pouli?

Reageren wordt zeer op prijs gesteld

M.v.g

sander_beer 05-04-2017 10:47

ik zou eerst die doorslippende riem oplossen voor je met die andere chips begint want dat heeft helemaal niks met elkaar te maken
de chip die er nu in zit hoort misschien wel bij die maat van pouli maar vanaf dat je slip hebt op je riem gaat hij waarschijnlijk teveel benzine inspuiten want de ecu detecteert die slip niet en weet dan ook niet dat er minder lucht de motor ingaat waardoor het beroerd rijdt

SciroccomTDI 05-04-2017 11:02

Ik heb geen verstand van G-Lader en de bijbehorende ECU, maar het lijkt mij normaal dat er een luchtmassameter of -drukmeter op zit? Dan is van te veel inspuiten geen sprake.

Wel is slippen gewoon fout, dus wat Sander zegt: los dat eerst op. Lader gaat niet zwaar lopen en zo, je mist gewoon spanning op de riem, of de riem is te lang of vettig of wat dan ook :) :thumbup:

sjampoo 05-04-2017 12:41

slip komt o.a. van de (te?) kleine poelie: het afschuifoppervlak is een stuk kleiner dan bij origineel.

Zoek liever uit hoe je de riempjes op de juiste spanning zet ( het vierkante gat in de zijkant, net boven de poelie zit er niet voor niets: hier kan precies een momentsleutel/ratel ingezet worden om de boel met het juiste moment te spannen ), en hoe je de G-lader vervolgens ook vastzet zodat de spanning ook behouden blijft ( links én rechts op de G-lader steun de bouten lossen en vastzetten! )
Heb je het rechtersteuntje er uberhaupt op zitten? Het T-vormige stukje:




Want ook dáár mee zet je de G-lader vast zodat deze niet meer kan verdraaien en de spanning op de riempjes afneemt.

Je verhaal over teveel druk en daardoor doorslippen: nope. Niets van dat.

Golf116vmk1 07-04-2017 19:17

Vandaag een nieuwe steun erbij gemaakt voor de g-lader omdat er 1 miste.
De riemen strak om de 68mm poulie gekregen zonder slip!
Bult koppel onderin maar bovenin de toeren helemaal geen vermogen.
Pouli omgewisseld voor een 72mm poulie. Polo ging als de brandweer. Onderin wat minder koppel maar wel soepel doortrekken tot 6800 toeren.

Blijkt toch dat de chip die ik er in had zitten (waarschijnlijk origineel) alle lucht niet kon verwerken door de 68mm poulie.
Ben benieuwd wat jullie hier van zeggen

Nu is het wachten op mijn 5pk converter set met 68mm poulie
En chip speciaal geprogrammeerd voor een 68mm poulie.
Ik ben benieuwd

SciroccomTDI 07-04-2017 19:47

Eigenlijk zou je de lambda willen loggen :) dan weet je pas zeker wat er aan de hand is..

René 08-04-2017 08:57

Idd....AFR metertje erin en planken...misschien is die chip bedoeld voor andere injectoren en krijgt ie bovenin gewoon te weinig peut.....

Golf116vmk1 09-04-2017 16:34

Quote:
Originally Posted by René
Idd....AFR metertje erin en planken...misschien is die chip bedoeld voor andere injectoren en krijgt ie bovenin gewoon te weinig peut.....


Daarom wil ik graag van alle onzekerheden af en heb ik een chip besteld die geprogrammeerd is voor een 68mm pouli. En samen met een 5pk riem set wil dat wel vegen denk ik

SciroccomTDI 09-04-2017 18:53

haha... voor de zekerheid er bij zeggen: 5pk betekent in dit geval 5-ribbige-multi-V-riem .. en niet 5 paardenkrachten er bij

:D:D:D

Golf116vmk1 10-04-2017 21:24

Quote:
Originally Posted by SciroccomTDI
haha... voor de zekerheid er bij zeggen: 5pk betekent in dit geval 5-ribbige-multi-V-riem .. en niet 5 paardenkrachten er bij

:D:D:D

Haha vind ik leuk! was het maar zo'n feest!
Er is inderdaad gekozen voor een multiriem

PaulusB 19-04-2017 10:18

Bij grote vermogen werd in het verleden toch voor een getande riemen set gekozen. http://www.ruud16v-g60.nl/ kan hier wel goed in adviseren.

SciroccomTDI 19-04-2017 21:34

Quote:
Originally Posted by Golf116vmk1
5pk riem, 68mm pouli met chip op maat.
Eerste 10 minuten liep de auto super en trok als een beest. Geen slip op de poulie.
Na deze 10 minuten begon de auto dezelfde symptomen te vertonen als eerst.
Niet lekker doortrekken en na 4000 toeren gewoon weinig vermogen hebben de riemen die na 6000 beginnen te slippen.

Toch zal er in de computer iets aangepast worden? verkeerde lambdawaarde of op de verkeerde plek? te weinig benzinedruk zou kunnen?


Mijns inziens kan een riem alleen maar slippen door te weinig overdraagbaar koppel. Dat kan te weinig zijn door:

- vuil of vet ( = onvoldonede hoog wrijvingscoefficient)
- slechte poelie met niet-vlakke flanken ( = te weinig contactoppervlakte)
- te dunne / foute riem ( = te weinig contactoppervlakte)
- niet genoeg spanning ( = onvoldoende normaalkracht "riem - poelie" en zodoende onvoldoende wrijving)

- niet genoeg "omsloten hoek" , maar daar kun je niets aan veranderen: de riem loopt hoe die loopt, klaar.

Wanneer dat alles toch klopt, en de riem toch slipt, kan het zijn dat hij harder belast wordt dan origineel. MAAR .. dat kan niet aan het motormanagement liggen of zo..

Wel weet ik dat er bij zo een G-systeem bijvoorbeeld een bypasklep ergens zit, in de buurt van de gasklep. En ik heb jongens daar wel eens echt mee zien prutsen...

Een getande riem is een goede oplossing, lijkt mij :thumbup:

Golf116vmk1 19-04-2017 22:15

Quote:
Originally Posted by SciroccomTDI
Mijns inziens kan een riem alleen maar slippen door te weinig overdraagbaar koppel. Dat kan te weinig zijn door:

- vuil of vet ( = onvoldonede hoog wrijvingscoefficient)
- slechte poelie met niet-vlakke flanken ( = te weinig contactoppervlakte)
- te dunne / foute riem ( = te weinig contactoppervlakte)
- niet genoeg spanning ( = onvoldoende normaalkracht "riem - poelie" en zodoende onvoldoende wrijving)

- niet genoeg "omsloten hoek" , maar daar kun je niets aan veranderen: de riem loopt hoe die loopt, klaar.

Wanneer dat alles toch klopt, en de riem toch slipt, kan het zijn dat hij harder belast wordt dan origineel. MAAR .. dat kan niet aan het motormanagement liggen of zo..

Wel weet ik dat er bij zo een G-systeem bijvoorbeeld een bypasklep ergens zit, in de buurt van de gasklep. En ik heb jongens daar wel eens echt mee zien prutsen...

Een getande riem is een goede oplossing, lijkt mij :thumbup:


Oplossing bleek vrij simpel, de 5pk multiriem was van 1 ritje al zo opgerekt dat deze opnieuw opgespannen moest worden. Hoop dat het nu een tijdje goed is. In het ergste geval blijf ik zo nu en dan eens de riem opnieuw opspannen. Het vermogen ben ik wel zeer over te spreken.

Niemand anders die tegen die problemen is aangelopen?

vagg freak 06-04-2019 10:34

Heb er een extra spanrol bij gemaakt

Ruud 16V-G60 10-04-2019 06:19

standaard chip heeft altijd een zilver stickertje met computer geprinte tekst erop


All times are GMT +1. The time now is 22:36.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.