Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK I (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=14)
-   -   Bedrading naar standenschakelaar HEET (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=142220)

riendert 03-06-2018 14:46

Bedrading naar standenschakelaar HEET
 
Ik heb de search uitvoering gebruikt maar het volgende probleem kom ik niet tegen. De bedrading naar de 3standenschakelaar van mijn mk1 word heel heet. En dan met name de dikke gele draad (voeding?). De kachelweerstand op de voorkant van de blower onder de kap blijft keurig koel, en ik heb ook een andere standenschakelaar geprobeerd. Verder draait de blower/ventilator keurig op 3 standen.

Wat kan dit zijn? BVD.

Erik Baas 03-06-2018 15:12

Zoiets komt meestal door een slecht contact of een draadbreuk. Check alle kabelschoentjes, en vooral die van de gele draad. En gebruik de aanjager niet totdat het probleem gefixt is, er kan zomaar eens brand ontstaan!

Pewi Vwteam 03-06-2018 20:02

Waarschijnlijk heb je slechte massa. Dikke zwart rode is plus.

ar1g3 03-06-2018 23:07

Persoonlijk zou ik zeggen: zolang je zekering niet springt is er niets aan de hand. Zolang de zekering niet springt is de stroom die door de draad vloeit en dus bijgevolg de temperatuur van de draad toelaatbaar, anders zou VW er een andere zekering op hebben gestoken. Oh ja, check dan wel eens of er de juiste zekering in steekt natuurlijk.. Als er iemand vroeger een verkeerde zekering heeft in gestoken, misschien omdat de originele altijd sprong, dan gaat wat ik zeg natuurlijk niet op.

Als je de aanjager niet gebruikt ben je natuurlijk zeker, het is nu ook niet enorm koud of warm dus je kan evengoed op zeker spelen en de aanjager uit laten.

De temperatuur kan ook stijgen door een verhoogde weerstand in de draad, dus slecht contact of kabelbreuk, maar dan gaat die enkel stijgen rond de locatie van de hogere weerstand en niet over heel de draad. Als de draad dus maar op 1 plaats erg warm wordt is daar iets niet pluis. Kan je ook even checken.

riendert 04-06-2018 10:40

@ ar1g3; Snap ik, maar dit is niet toelaatbaar voor mij. Er komt op een gegeven moment rook van de draden af :D Alles is verder origineel, ik heb deze auto nu een jaar, en het komt nu voor het eerst voor. Ik had bij toeval mijn radio eruit liggen toen ik een toertje ging maken. Toen viel me op dat er een mini klein wolkje uit de opening kwam. Hierna op onderzoek uit gegaan en het eerder omschreven probleem geconstateerd.

@ Pewi; Thnx. Ik zal de massa's proberen te checken en kijken of het daarmee beter word. Ik vind het alleen een beetje een vaag probleem. juist omdat stand 1 en 2 prima gaan.

Erik Baas 04-06-2018 10:50

Ik begrijp nu dat het probleem zich alleen voordoet in stand 3 van de schakelaar? Dat is inderdaad de gele draad, en dat de weerstanden koud blijven klopt wel: die worden dan niet gebruikt. Je zou eigenlijk eens de spanningen moeten meten (tov. een goede massa) voor en na de schakelaar en de gele draad.

ar1g3 04-06-2018 14:26

Tja als er rook van de draden af komt is het natuurlijk een andere zaak.. :D Denk niet dat de ingenieurs van VW dit in hun ontwerp voorzien hadden.
Check voor de zekerheid de zekering toch maar eens, de auto kan wel origineel zijn maar als die ooit gesprongen is en iemand die verkeerd heeft vervangen kan die altijd fout zijn. Zeker bij een auto van deze leeftijd. Want als de volledige draad heet wordt gaat er een veel te hoge stroom zijn, en normaal zou de zekering dan moeten doorbranden. Tenzij er natuurlijk ergens een kortsluiting is die de zekering overbrugt..

Spijtig dat ik geen elektrisch schema heb anders zou ik meer hulp kunnen bieden.

Erik Baas 04-06-2018 14:55

Quote:
Originally Posted by ar1g3
Spijtig dat ik geen elektrisch schema heb anders zou ik meer hulp kunnen bieden.
Daar word je in dit geval niet veel wijzer van...



ar1g3 04-06-2018 15:05

Quote:
Originally Posted by Erik Baas
Daar word je in dit geval niet veel wijzer van...



Steekt er voor hetgeen wat op die afbeelding te zien is nog een zekering op dei zwart rode draad? Of is dit systeem ongezekerd? (wat me vreemd lijkt)

SciroccomTDI 04-06-2018 15:52

Misschien een keertje wat WD40 op de lagers van de motor spuiten, en dan nog eens proberen :)

immers, koppel = stroom ;) als het motortje zwaar draait, loopt er een hogere stroom..

Erik Baas 04-06-2018 16:01

Quote:
Originally Posted by ar1g3
Steekt er voor hetgeen wat op die afbeelding te zien is nog een zekering op dei zwart rode draad?
Ja: S10, 16A.

ar1g3 04-06-2018 19:35

Ik zou eigenlijk eens de stroom meten, als die meer dan 16A is is er iets grondig mis.

Joris_MK1 04-06-2018 21:01

Ik gok dat het achterste lager van de aanjager vastzit, dat heb ik ook gehad.. Loopt hij op stand 1 mooi rond of valt hij na een tijdje stil?

riendert 05-06-2018 07:50

Bedankt weer voor de reacties mannen. De motor loopt heel mooi stil en staat lekker in de olie. Wat me wel op viel in de tussentijd is dat de kachelweerstand in stand 1 en 2 wel warm word! in stand 3 valt het erg mee en word dus de schakelaar warm..

Joris_MK1 07-06-2018 21:12

Quote:
Originally Posted by riendert
Bedankt weer voor de reacties mannen. De motor loopt heel mooi stil en staat lekker in de olie. Wat me wel op viel in de tussentijd is dat de kachelweerstand in stand 1 en 2 wel warm word! in stand 3 valt het erg mee en word dus de schakelaar warm..


De weerstand wordt alleen in stand 1 en 2 gebruikt, hij hoort dan ook lekker warm te worden. Dat is ook de reden dat hij pal op de ventilator zit, dan wordt hij netjes gekoeld :)
Wat me niet helemaal duidelijk is is of nu de kabel (gele draad) of schakelaar heet wordt... Het zou heel goed kunnen dat de switch stuk is, de stekker niet goed meer aan de kabel gekrompen is of geen klemkracht meer op het contact van de schakelaar heeft. Het gevolg is dan dat het heet wordt als er stroom gaat lopen :tongue:


All times are GMT +1. The time now is 20:51.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.