Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Alles over verlagen! (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=38672)

Regulator 19-01-2008 17:02

Alles over verlagen!
 
Jah, hier ben ik weer. Ik zit nu al weken op dit forum, maar hier geraak ik toch niet aan uit, hoor.
Vooral omdat dit van zoveel zaken afhangt.
Ik ben dus van plan mijn (nog niet aangekochte) Golf 2 te verlagen.
Nu vroeg ik me af welke verlagingssets jullie gebruikt hebben en hoeveel deze jullie gekocht hebben. Ook vroeg ik me af of jullie zo vriendelijk wilden zijn om de verduidelijk van de verlaging via allerhande fotos aan te tonen.
Ik hoor dat je kan verlagen tot verschillende standen (60-80 etc.) en ik zou graag hiervan het verschil zien, want tot nu toe zie ik auto's die mooi verlaagd zijn en auto's die te laag staan. Ook vraag ik me af of banden hierop invloed hebben? Had graag op mijn Golf 2 wat grotere velgen dan de normale velg erop gezet met wat bredere banden (geen idee wat me dat zal kosten of naar wat ik hiervoor moet kijken).
Een GTI bumper komt eventueel later ook op mijn Golf 2. Wat met het verlagen dan? Ik wil niet tot de vaststelling komen dat mijn aangekochte bumper er dan niet op zou passen omdat mijn Golf 2 te laag zou staan...

Dus toon maar wat je in huis hebt. Fototje met de auto, welke verlagingsset je gebruikt hebt, welke banden erop staan en wat dat allemaal gekost heeft :D

Ik ben Belg trouwens. Heeft iemand een idee waar ik moet op letten m.b.t. de keuring?

Alvast bedankt, dit keer vraag ik niet weinig, ik weet het :redface:

FGizmoS 19-01-2008 17:34

Ik kan je wel genoeg vertellen over de belgische keuring. Ik kan hier alle koningklijke besluiten en alle dienstnota's even voorleggen maar daar wordt je geen bal verstandiger van. Maar even in het kort:
Je moet een minimale bodemvrijheid hebben van 11cm (-2cm slijtagetolerantie zogezegd) dus moet het laagste punt vd auto 9 cm boven de grond hangen. Bumpers en zijlijsten niet meegerekend. Die mogen lager. Als je je auto de eerste keer met verlaging naar de keuring gaat, moet je een goca-attest, validatie-attest en montage attest kunnen voorleggen. Kan je dit niet, dan moet je wagen volledig opgemeten worden in de aangeduide keuringstations (een nieuwe regel sinds een paar weken). Ik weet dat het voor west-vlaanderen enkel in Ieper en Diksmuide kan. Daar kan je dan een goedkeuring krijgen voor de verlaging. Dit kost wel 100 euro. Eigenlijk is het beter van een setje te kopen waar alle attesten bijgeleverd zijn. Als hij dan opgemeten is of je hebt alle attesten voor de veren, mag je de wagen in eender welk keuringsstation aanbieden. Bij je gewoon keuringspapier zal zan nog een extra papier bijzitten: Het tuningsrapport. Hiervoor betaal je éénmalig 6 euro bij. Ook als je velgen minimum 2" groter zijn dan de originele komt dit op je tuningrapport. Het jaar erop moet je die 6 euro niet meer bijbetalen. Enkel als je iets wijzigd aan je wagen: je zet bijvoorbeeld de originele veren er terug onder. Dan betaal je terug 6 euro bij.
Hier zal je ook wat info vinden m.b.t. verbouwingen www.goca.be .
Ik werk op de keuring en moet er toch telkens weer wegsturen omdat ze hun wagen moeten gaan opmeten omdat ze geen attesten hebben. Of het ene jaar kunnen ze juist boven de lat van 9cm rijden en het jaar erop niet meer. Dit komt omdat je veren ook wat slijten en de wagen iets zakt. Het is dus aan te raden een schroefset te monteren.
Wil je meer info over de belgische keuring? Vuur maar af:)
Groeten
FGizmoS

tiefflieger 19-01-2008 17:51

Ik zou ook voor een schroefset gaan.
Die zijn tegenwoordig erg betaalbaar en niet veel duurder meer dan een vaste set, die je dus nooit meer kan verstellen.
Schroefsets zijn er momenteel al vanaf 200 euro, dan zullen veel mensen zeggen dat dat niks is en dat je beter een dure kan nemen maar ik rij er nu een paar maanden (paar duizend km.) mee rond en de set bevalt echt perfect tot nu toe !

golf3freak 19-01-2008 18:21

Heb nu vmaxx super setje

Regulator 19-01-2008 18:27

Een schroefset is in hoogte verstelbaar, neem ik aan?
Waar heb je de jouwe dan gekocht, tiefflieger?
FGizmoS, als ik een schroefset koop en ik zet deze er zelf onder, maar als ik naar de keuring ga zit ik netjes boven de 9 of 11 cm, zijn al die formaliteiten dan nog nodig alhoewel ik hem na de keuring op 6 cm ofzo zet (als dat mogelijk is)?
En heb je enig idee hoeveel de meeste auto's verlaagd zijn, de GTI's op dit forum?
Alvast opnieuw bedankt,

passatje2 19-01-2008 18:28

zou een schroefset kopen,ma je moet toch een attest daarvan hebben voor de keuring in belgie,weet ik van mijn broer.....

Regulator 19-01-2008 18:32

Als ik zo'n schroefset heb aangekocht op een site, geven die daar dan zulke attesten bij? Of hoe geraak ik anders aan de attesten zonder een extra 100 euro te moeten betalen?
Golf3Freak, was die V-maxx makkelijk te installeren (als leek?)?
Heb je het over deze v-maxx?
http://www.carfantasy.nl/product_in...roducts_id=4070

Golf II-rider 19-01-2008 18:33

Ik zou zeker niet twijfelen en een DEGELIJKE schroefset kopen!
Daar kan je mee doen wat je wil.
Ikzelf heb een setje van Weitec en ben daar zéér tevreden van!

Ik lees ook dat je belg bent, mss kom je op dit adres meer te weten :
www.t-s.be

Hier zullen ze je met plezier helpen met het kiezen voor de juiste verlaging voor je wagen, en ze wordt er ook prof. geplaatst.
Afhankelijk van wat je wil kan het met attesten voor de keuring e.d.

Dus zeker de moeite!

grtz!

breadfan83 19-01-2008 19:16

Als je dalijk met andere bumpers, velgen en banden wil gaan rijden, zit je met een schroefset het beste. Ben je dan te laag, kun je hem wat verder omlaag zetten, en zo niet, leg je hem nog wat meer plat.

Iets grotere velgen... zijnde? De Golf had standaard oa. 13" er op zitten. Ik heb nu 15" met plattere banden (185-45 / 15) en dat is totaal geen probleem. De breedte van de velgen is 7", dus de banden staan minimaal getrokken.

Hier wat plaatjes, met ook duidelijk een beeld van waar ie vandaan gekomen is en hoe de banden in de kassen liggen:


















De schroefset komt bij Split52 van hier op het forum vandaan en kostte 298. De banden zijn nieuw van bandenmarkt en kostten mij toen geloof ik 250 euro.

Verder heb je nieuwe dom-lagers nodig á 25 euro, en het is aan te raden de bouten in je fusee waar de schokbreker mee vast zit gelijk mee te vervangen. Die kostten mij toen geloof ik 30 euro samen.
Uitlijnen is ook wel nodig, zou zonde zijn als je je nieuwe banden ongelijk opslijt in een maand tijd. Reken daarvoor tussen de 50 en 100 euro, beetje afhankelijk van de bandenboer.

Regulator 19-01-2008 20:40

Hartelijk bedankt breadfan83!
Ik had je wagen ook al zien staan bij de te koop-sectie en ik vond het toen ook al een mooie wagen (normaal ben ik niet zo voor wit).
Het enige wat ik vond was dat ie superlaag tegen de grond hing, maar dat vind ik wel iets hebben :)
Hartelijk bedankt voor de verduidelijking en leuk wat je gedaan hebt met je wagen. Ik denk helemaal in dezelfde lijn, buiten op termijn eventueel een GTI G60 bumper.
Jammer dat ik alles onder de foto wel niet meer versta :p
Dom-lagers, bouten in je fusee, nog nooit van gehoord, maar dat zal wel duidelijk worden eens ik eraan begin. Berrychello had mij ook al aangeraden om mijn wagen te laten uitlijnen zodra hij verlaagd was, ook dank hiervoor. Zou het nog dreigen te vergeten.
Heb je zelf je schroefset erop gezet? Was het moeilijk, had je veel speciaal gereedschap dat een normale huisvader niet in huis heeft nodig?
En hoe doe je dat rode draadje op je bumpers? :D Ben ik wel benieuwd naar. Is mooier zo dan zonder, vind ik.

Opnieuw bedankt om te antwoorden!

breadfan83 19-01-2008 20:52

Dat rode lijntje op de bumpers komt bij Alberto vandaan. Het zat aan de bumpers vast. :D

Dacht dat deze bumper origineel zijn geleverd op de oude GTI-tjes, maar zeker weet ik het niet. Er zullen er vast nog wel wat van op Marktplaats staan, en anders bestel je ergens een imitatie nieuw. Dat was met de mijne ook het geval.

Dom-lagers zijn de lagers die boven aan je veerpoot zitten. Grote ronde rubbberen klossen die na het leven dat de meeste Golfjes 2 hebben gehad wel aan vervanging toe zijn. Je komt ze vanzelf wel tegen als je de oude set er onder vandaan haalt.
Ze worden ook wel toplagers genoemd.

De bouten in je fusee zijn de twee bouten en moeren waarme de onderkant van je veerpoot aan het gietijzeren fusee is vast geschroefd. Dit zijn zelfborgende bouten, die eigenlijk vervangen moeten worden. En ze zijn vaak zo ver verroest dat je ze een tweede keer niet meer kunt losdraaien omdat de kop rond geworden is. Gewoon even vervangen dus. ;)

Dit is bij die van mij door de vorige eigenaar dus niet gedaan, en daarom heb ik aardig moeten schelden en vloeken voor ik alles er onder vandaan had. het monteren zelf kostte ongeveer een uurtje. Als je dus geen verrotte bouten en moeren hebt moet het dus in een half dagje wel makkelijk te doen zijn.

Neem ook even contact op met Berendd hier op het forum, screenname is ook Berendd. ;)
Hij verkoopt heel handige dopjes die je goed zullen helpen bij de (de-)montage van een setje schokbrekers. Ze kosten maar een paar euro bij hem.

En de huidige rijhoogte is inderdaad niet echt practisch, maar omdat het een schroefset is heb je de auto ook snel weer verhoogd. ;)

Ben benieuwd naar je Golfje. :thumbup:

Regulator 19-01-2008 20:59

Moet eerst nog, liefst met succes, de examens slagen en me dan nog informeren over de verzekeringen. Eens dat gedaan is, is het belangrijk een geschikte wagen te vinden om mee te beginnen, zodat ik hem niet helemaal voor niets style. Het kan dus nog even duren, maar wanneer het zover is, zal ik zeker een projectje opstarten hier voor jullie jongens. Voor zover ik het een project kan noemen, want zoals je al doorhebt weet ik niet zoveel van auto's. Ik had graag ergens een boek gekocht over de motor e.d., zodat ik deze ook kan onderhouden. Ivm stylen is het vooral een kwestie van de juiste apparatuur ter beschikking te hebben, mij dunkt, een boek heb ik daarvoor dus niet nodig :p
Weet ook niet hoe in godsnaam ik het zal kunnen klaarspelen mijn auto van de grond te krijgen met zijn 4 wielen. Een krik zal ik wel ergens vinden, maar een auto band per band aanpakken ivm verlagen, dat kan toch niet goed komen?

FGizmoS 19-01-2008 21:27

Quote:
Originally Posted by Regulator
Een schroefset is in hoogte verstelbaar, neem ik aan?
Waar heb je de jouwe dan gekocht, tiefflieger?
FGizmoS, als ik een schroefset koop en ik zet deze er zelf onder, maar als ik naar de keuring ga zit ik netjes boven de 9 of 11 cm, zijn al die formaliteiten dan nog nodig alhoewel ik hem na de keuring op 6 cm ofzo zet (als dat mogelijk is)?
En heb je enig idee hoeveel de meeste auto's verlaagd zijn, de GTI's op dit forum?
Alvast opnieuw bedankt,


Ik heb men schroefset ook zelf gemonteerd. Wiel per wiel en in 3 uur en een bakje bier staat de golf op een paar centimeters van moeder aarde.
Ik heb mijn setje besteld bij hottuning.eu en hier een link van hun op kapaza http://www.kapaza.be/Auto_onderdele...oca_attest.html
Bij deze set zitten alle papieren die je nodig hebt voor de keuring. Als je het setje gemonteerd hebt laat je em best uitlijnen en vraag gelijk daar of ze het montage-attest kunnen invullen. Zo heb ik het ook gedaan:thumbup:
Van waar ben je eigenlijk?
Misschien een ideetje om mee te gaan naar Dub05 / Volksforum meeting -> 28/29 Juni 2008

Regulator 19-01-2008 21:33

Ben van rond Brussel.
Welja, als je dat zou willen en als tegen dan mijn auto in orde zou zijn, zou ik er niets op tegen hebben met u mee te gaan (mits hiet niet tijdens die vervelende examenperiode valt natuurlijk).
Is het dan dat montage-attest dat 100 EUR zal kosten, of kost het me dan nagenoeg niets, als ik het doe zoals jij het zegt?
Leuke uitdrukking trouwens (paar centimer van moeder aarde) :)

tiefflieger 19-01-2008 21:34

Hier komt mijn set vandaan : http://link.marktplaats.nl/132289265

Gewoon een goede, fijn rijdende en redelijk stugge set en ik zou niet weten waarom deze set niet degelijk zou zijn...
Deze sets worden zowat overal verkocht, de ene vraagt er 299 voor, een ander 289 of 239 en hier kosten ze toevallig 199 maar daar is de set niks minder om.
En een slechte ervaring kun je altijd hebben, ik heb eens een (niet zo gek oude) dure KW set gehad waar de olie langs de bovenkanten naar buiten kwam dus ook een duur merk is geen garantie voor probleemloos rondrijden...

En monteren kun je best zelf hoor, ook een voor een is geen probleem !

breadfan83 19-01-2008 22:27

Hier heb je de vraagbaak online: http://volksforum.com/forum/showthread.php?t=25187

:)

En stuk voor stuk verlagen is totaal geen probleem. Let er wel even op dat je een krik onder je achter as zet als je de schokbrekers er onder uit haalt.
En koop een setje goede assteunen, dat maakt het een stuk makkelijker en veiliger. :thumbup:

FGizmoS 20-01-2008 03:32

Quote:
Originally Posted by Regulator
Ben van rond Brussel.
Welja, als je dat zou willen en als tegen dan mijn auto in orde zou zijn, zou ik er niets op tegen hebben met u mee te gaan (mits hiet niet tijdens die vervelende examenperiode valt natuurlijk).
Is het dan dat montage-attest dat 100 EUR zal kosten, of kost het me dan nagenoeg niets, als ik het doe zoals jij het zegt?
Leuke uitdrukking trouwens (paar centimer van moeder aarde) :)


28 en 29 juni is het laatste weekend van het schooljaar ;) weet je dit dan niet :screwy: Het zou waarschijnlijk tof zijn met een paar samen te kunnen gaan.
Als je een setje in Nederland koop denk ik niet dat de papieren belgisch goedgekeurd zal zijn omdat daar volgens mij enkel het TUV-rapport wordt meegegeven. Als je zo'n setje van kapaza koop --> geen probleem 298 euro ofzo met alle papieren en geen bijkomende kosten voor de keuring omdat je dan alle nodige documenten hebt. Je hoeft dan enkel je setje te monteren en de wagen laten uitlijnen bij een bandencentrale ofzo. Terwijl je daar ben vraag dan ook ofdat ze het montage attest willen invullen. Maar voor je het setje monteer meet dan eerst even vanaf het center van het wiel tot het spatbord vooraan en achteraan. Dit zal op het montage-attest moeten ingevuld worden.
Groeten

Regulator 20-01-2008 10:49

Op Hoge School en Universiteit durven ze wel eens tot juli examens geven...

En over die spatborden...

(voel me nu weer zo dom als lood)
http://img266.imageshack.us/my.php?...elijkingjd9.jpg

Erik 20-01-2008 11:51

lol :D

Harmen 20-01-2008 13:01

Aangezien je de Golf nog moet kopen... Is het ook een idee om er direct één mét verlaging te kopen? :D


All times are GMT +1. The time now is 04:31.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.