Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK I (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=14)
-   -   Lastige situatie, verbreed staal, ET, golf 1 (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=14591)

Kamran 20-10-2005 21:52

Heeft iemand ooit met opel staal gereden?
 
Ik heb stalen velgen 15 inch 6j ET49, ik heb de velgen verbreed naar 2 x 7,5j en 2 x 8j. De buitenste rand is verbreed.

Blijft de ET zelfde? Of gaat de velg de schokbreker/remklauw niet meer raken? Ik kan nog niet passen omdat de naafgat ietsje te smal is.

Wie kan wat uit eigen ervaringen zeggen?

EDIT

Zie bericht onderaan.


Nou toch allemaal goedgekomen; hier een foto van het resultaat



ingrob 20-10-2005 21:58

alleen als je het hart gaat verplaatsen gaat ook de et-waarde anders worden.
dus dat word spoorverbreders denk ik

baseknot 20-10-2005 21:58

volgens mij veranderd dan ook je hartlijn dus je et word minder.
correct me when i am wrong

Kamran 20-10-2005 22:02

Quote:
Originally Posted by baseknot
volgens mij veranderd dan ook je hartlijn dus je et word minder.
correct me when i am wrong



Ik hoop dat dit het wordt. Want als ingrob gelijk heeft, zoals ik denk gaat het me weer geld kosten pfff.
En spoorverbreders, 8j met 195/45 op een golf 1 met clipperset wordt al krap. Ik ben nog niet echt laag. Maar om van ET49 naar ET35 te gaan--> 14mm spoorverbreder is echt veel. Is ook niet echt goed voor je wiellager.

ingrob 20-10-2005 22:03

volgens mij word de velg net voor de lassen van het hart doorgeslepen dus het hart blijf aan de achterant vastzitten,dacht ik

Kamran 20-10-2005 22:10

Quote:
Originally Posted by ingrob
volgens mij word de velg net voor de lassen van het hart doorgeslepen dus het hart blijf aan de achterant vastzitten,dacht ik



Klopt heb het net live kunnen zien bij Van Der Mik.

berendd 20-10-2005 23:57

et verandert bij verbreden

stel verbreding A

et=etoud-1/2*A*25,4

very very simple...
de 25,4 komt van 1J=25,4 mm en de et is in mm.

ingrob 21-10-2005 08:27

Quote:
Originally Posted by Kamran
Klopt heb het net live kunnen zien bij Van Der Mik.


heb je daar een link van?
heb ook net 14" laten verbreden en ben benieuwd hoe dat nou gaat.

Lexo 21-10-2005 08:46

ban de mik verbreed de velgen, daar mag je gewoon bij wachten/kijken/foto's maken. die kan ik je wel mailen als je die wilt..


maar je velg komt niet verder van je schokbrekers af te liggen, die afstand s niet aangepast, hij steekt alleen meer naar buiten dus je ET word wel aangepast idd

Kamran 21-10-2005 08:55

Quote:
Originally Posted by ingrob
heb je daar een link van?
heb ook net 14" laten verbreden en ben benieuwd hoe dat nou gaat.

Waarvan wil je een link? Van een bedrijf Van Der Mik dat stalen velgen verbreed??

Dan kan je lang zoeken want hij doet het alleen in de avonduren en volgens mij zwart. Zijn werkplaats was een garage maar lang geleden, er staat nog een brug binnen maar de ruimte is gedeeltelijk verhuurd door een aannemer.
Is een oude vriendelijke man, doet het ongeveer 35 jaar zegt ie.

Korte beschrijving;
Eerst halen ze de rand van je velg eraf vervolgens puntlassen ze daar een stuk aan, daarna zetten ze de verbrede rand terug en worden de 2 naden compleet doorgelast.

Maar ze hebben voor alle werkzaamheden speciale technieken, maar dat is ook logisch. Want tja als je het werk al 35 jaar doet dan moet je een bepaalde ritme en stijl hebben.

Lexo 21-10-2005 10:20

inderdaad, het is geen bedrijf ofzo...

meer een uitgegroeide hobby van 2 kerels begonnen met de racerij..

Big_Mac_Mark 21-10-2005 10:37

Laat mij nou eens iets niet snappen...Als je je velgen naar buiten verbreed heb je aan de binnenkant geen last ervaan hoor! (of je moet er voor het verbreden als last van hebben gehad...:rolleyes: )

ingrob 21-10-2005 12:19

Quote:
Originally Posted by Lexo
ban de mik verbreed de velgen, daar mag je gewoon bij wachten/kijken/foto's maken. die kan ik je wel mailen als je die wilt..


maar je velg komt niet verder van je schokbrekers af te liggen, die afstand s niet aangepast, hij steekt alleen meer naar buiten dus je ET word wel aangepast idd



ik moest er 2weken op wachten!
maar als je foto's hebt wil ik die graag eens zien.
mooi stukje laswerk hoor.

Lexo 21-10-2005 12:26

Quote:
Originally Posted by Big_Mac_Mark
Laat mij nou eens iets niet snappen...Als je je velgen naar buiten verbreed heb je aan de binnenkant geen last ervaan hoor! (of je moet er voor het verbreden als last van hebben gehad...:rolleyes: )



Quote:
Blijft de ET zelfde? Of gaat de velg de schokbreker/remklauw niet meer raken? Ik kan nog niet passen omdat de naafgat ietsje te smal is.


niet meer, dan lijkt het mij dat ze dat eerst en nu dus nog steeds wel doen....

Zestienkleppen 21-10-2005 13:04

[herhaal modus]
je ET-waarde of offset verminderd met de helft van de verbreding in mm. 1 inch = 25,4 mm.

Dit is precies hetzelfde wat berendd uitgelegd heeft. Aan de binnenzijde van de velg veranderd dus helemaal niets, als het niet aanliep dan loopt het nu ook niet aan.

[/herhaal modus]

Wat wel een (onderbelicht) punt van discussie is:
De lokale velgenboer heeft me eens uitgelegd dat het verlagen van de ET waarde bij de voorwielen een negatief effect op de wegligging bij bochten heeft. Waarom? De bij de auto behorende ET-waarde zorgt ervoor dat het draaipunt van een wiel op zijn middellijn ligt. Op het moment dat de ET-waarde drastisch veranderd draait het wiel niet meer om zijn middellijn maar gaat het draaipunt steeds meer naar binnen liggen (bij een verlaging van de ET-waarde uiteraard), met slechtere rijeigenschappen tot gevolg.

ingrob 21-10-2005 19:04

:goodpost:

heb net ook even zitten bekijken maar dit wist ik ook niet.
nooit te oud om te leren zullen we maar zeggen.

Marco 21-10-2005 20:05

Mooi gezegd derk. Wordt volgens mij nooit bij nagedacht idd

Big_Mac_Mark 21-10-2005 22:23

Quote:
Originally Posted by Zestienkleppen

Wat wel een (onderbelicht) punt van discussie is:
De lokale velgenboer heeft me eens uitgelegd dat het verlagen van de ET waarde bij de voorwielen een negatief effect op de wegligging bij bochten heeft. Waarom? De bij de auto behorende ET-waarde zorgt ervoor dat het draaipunt van een wiel op zijn middellijn ligt. Op het moment dat de ET-waarde drastisch veranderd draait het wiel niet meer om zijn middellijn maar gaat het draaipunt steeds meer naar binnen liggen (bij een verlaging van de ET-waarde uiteraard), met slechtere rijeigenschappen tot gevolg.



En je lagertjes zul je ieder jaar ongeveer moeten vervangen! (ken tenminste iemand die dat moet, ET 15 & 0)

Kamran 22-10-2005 09:10

Okey Boys thanks voor de uitleg. Volgende situatie; heeft iemand hier ooit met opel staal gereden? Zo ja, paste dat gewoon (afgezien van de kleinere naafgat)?? Of schuurde het aan de binnenkant tegen iets?

Marco 22-10-2005 18:27

t opel naafgat is IETSJE kleiner, paat 10en geloof ik. Keertje met n vijl of n grof stuk schuurpapier er doorheen en t past


All times are GMT +1. The time now is 11:57.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.