Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Polo 6N, 6N2, 9N en 6R (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=23)
-   -   Polo 6N2 - Raar geluid bij de koppeling (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=133425)

aariejj 07-05-2015 09:25

Polo 6N2 - Raar geluid bij de koppeling
 
Dag allemaal,

Ik heb een Volkwagen Polo 6N2 uit 2001,
En mijn schat heeft nou 196.000km gegereden.

Wanneer ik na het schakelen de koppeling op laat komen maakt hij 50% van de keren een schavend geluid. Een beetje het geluid alsof wanneer de einddemper over de grond schaaft.

Dit doet hij sinds een week, heb er daarna mee gereden en het ene ritje gebeurt dit 10% van de keren en de andere keer 90% wanneer ik de koppeling op laat komen.

Hij heeft het zelden als ik de koppeling in druk, ongeveer 2- tot 5% van de keren.

Weet iemand wat dit mogelijk kan zijn of wat ik er wellicht aan kan doen?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
A.

The_Maxx 07-05-2015 10:48

Koppeling die ver versleten is gaat nog wel eens geluid maken ja. Zou even testen of die nog goed is.
Echter, als je de koppeling te langzaam laat opkomen wil het ook nog wel eens een schavend geluid gaan geven.

Zou overigens ook nog het druklager kunnen zijn.

aariejj 07-05-2015 13:02

Ik heb daar verder nog niet heel veel verstand van, maar ben wel handig en technisch.
hoe kan ik testen of die nog goed is? en hoeveel werk is het om de koppeling te vervangen en eventueel druklager? en is hier goed bij te komen, of moet die op de brug?

Bedankt voor je reactie @The_Maxx

aariejj 07-05-2015 19:11

Eventueel iemand in de regio Gelderland die hier voor mij naar wilt kijken en repareren?

aariejj 13-05-2015 01:19

Kick

ar1g3 13-05-2015 11:07

Ga eens naar buiten, motor laten draaien en zet hem in neutraal en test dan eens of je dan ook dat schavend geluid krijgt als je de koppeling laat komen. Laat de koppeling verschillende keren komen, snel, traag, ... Zodat je zeker alle mogelijkheden hebt getest. En laat me hier weten of je het geluid dan ook hebt.

Ah en wanneer is het laatst de koppeling vervangen?

casss 14-05-2015 15:51

bij mijn 6n2 was het het druklager wat naar de knoppen was.

aariejj 14-05-2015 22:05

Bedankt ar1g3 en casss, ik ga dit morgen even na kijken! Hoeveel werk is het om de druklager te vervangen? Ik heb de auto nu 10d km, verder van onderhoud weet ik niks. Behalve dat bij 140d km de distributie riem is vervangen.

aariejj 16-05-2015 23:01

De auto maakt de laatste dagen geen gek geluid meer, het is nu slechts nog enkel dat hij een schavend geluid maakt, dat was zowel binnen als buiten de auto goed te horen. Zo erg dat mensen die op een parkeerplaats rondliepen nog om keken. De versnellingsbak olie laat ik snel nog even verversen en verder wil ik het nog even aanzien. Of is het wel aan te raden om niet rond te rijden met eventueel een probleem met de drukgroep?

aariejj 03-06-2015 00:08

Iemand please?


All times are GMT +1. The time now is 08:19.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.