Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Derby, Polo MK 1,2 en 3 (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=22)
-   -   1.6 smallblock in 2F (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=135319)

Jeroen64 30-09-2015 12:04

1.6 smallblock in 2F
 
Na een hoop ge-etter met mijn AAV, wil ik eigenlijk een vlotte/snelle oplossing...andere motor dus, ik heb een AEA op het oog, nou zit ik met wat vragen.

De AEA komt uit een 6N, is dus ook een smallblock, is het dus zo dat ik mijn eigen motorsteunen kan (her)gebruiken, of moet ik zelf iets gaan fabriceren, of van andere auto's af plukken?
Weet iemand iets te melden over de betrouwbaarheid en het verbruik van deze 1.6'jes (en bijbehorende versnellingsbakken)?

Mijn polo is van '92 en heeft een heel ouderwetse zekeringskast (rare staafjes ipv de "stekkertjes" die ik gewend ben), ik ben van plan de ecu, kabelboom en zekeringskast van de 6N in mijn 2F te leggen. Moet ik mijn interieur kabelboom gaan verbouwen/solderen?

Als iemand deze info heeft hoor ik het graag, dan kan ik ook weer rijden :)

EDIT: ABU uit een Ibiza 6K is ook een optie, gelden dezelfde vragen voor :thumbup: :D

Sjon 30-09-2015 15:04

.

steppie86 30-09-2015 19:28

Abu heeft een 085 bak

Jeroen64 01-10-2015 06:36

Goed om te weten dat het fysiek gezien in ieder geval makkelijk past :thumbup:

Nou schoten mij nog een paar vragen te binnen:
Hoe zit het met het brandstofsysteem? Ik heb gezien dat de AEA en de ABU monopoint injectie hebben, net als mijn AAV, betekent dat dat ik mijn eigen brandstofsysteem kan blijven gebruiken?

Hoe zijn de toerenteller en kilometerteller van mijn tellerbak werkend te krijgen met 1 van deze 1.6'jes?

Verdere info over de betrouwbaarheid en het elektronica gedeelte wordt nog steeds gewaardeerd :)

EDIT:
Omdat AEA en ABU maar in een korte periode gebouwd zijn, ben ik ook naar mulitpoint 1.6'jes aan het kijken (AEE), verschillen deze erg veel met de AEA en de ABU qua brandstofsysteem?

Quattro_38 01-10-2015 10:38

Quote:
Originally Posted by Jeroen64

Hoe zijn de toerenteller en kilometerteller van mijn tellerbak werkend te krijgen met 1 van deze 1.6'jes?



Met je eigen bak lijkt me dat snelheidssignaal niet zo'n probleem?

Sjon 01-10-2015 12:07

.

Etino 04-10-2015 12:08

Quote:
Originally Posted by Jeroen64
Goed om te weten dat het fysiek gezien in ieder geval makkelijk past :thumbup:

Nou schoten mij nog een paar vragen te binnen:
Hoe zit het met het brandstofsysteem? Ik heb gezien dat de AEA en de ABU monopoint injectie hebben, net als mijn AAV, betekent dat dat ik mijn eigen brandstofsysteem kan blijven gebruiken?

Hoe zijn de toerenteller en kilometerteller van mijn tellerbak werkend te krijgen met 1 van deze 1.6'jes?

Verdere info over de betrouwbaarheid en het elektronica gedeelte wordt nog steeds gewaardeerd :)

EDIT:
Omdat AEA en ABU maar in een korte periode gebouwd zijn, ben ik ook naar mulitpoint 1.6'jes aan het kijken (AEE), verschillen deze erg veel met de AEA en de ABU qua brandstofsysteem?

Golf 3 heeft ook de ABU, AEA en AEE gehad, en die zijn ruim te vinden.

Jeroen64 05-10-2015 06:34

Zaterdag mijn AAV weer aan de praat gekregen, was uiteraard iets simpels (bougie- en bobine kabels :screwy: )

Gezien het me best simpel lijkt om een 1.6 in te bouwen, ga ik het waarschijnlijk alsnog doen, maar niet nu, eerst weer wat km's met de AAV :D



Quote:
Originally Posted by Etino
Golf 3 heeft ook de ABU, AEA en AEE gehad, en die zijn ruim te vinden.

Die zijn er inderdaad ongeveer in overvloed, bedankt voor de tip :thumbup:

Jeroen64 08-03-2016 13:50

Even een upje voor deze thread :)

Na zo'n 10k km weer te hebben gereden met mijn AAV wil ik toch iets meer power :rolleyes:

Ben nu ook aan het kijken voor AFH's. Dat het past en relatief makkelijk te doen is is me nu duidelijk. Maar ik lees wel eens horror verhalen over de 1.4 (16v's) dus vandaar opnieuw de vraag; hoe (on)betrouwbaar zijn deze blokken nou echt?

The_Maxx 08-03-2016 22:52

AFH zijn de meest betrouwbare type 1.4 16v blokken bij mijn weten. Ze zijn echter minder vaak verkocht en dus wat lastiger te vinden in Nederland.

Overigens, ook de 8v blokken hebben problemen met kantelende zuigers, vanaf de 1.4 versies al.
Zorg dat je altijd een motor hebt horen lopen voor je hem koopt, nog mooier is als je met de donor kan rijden.

Je zit uiteraard nog wel met het probleem dat je met de kabelboom best wat werk zal hebben. Zeker als je, zoals eerder gemeld, ook de 6n zekeringbak wilt gaan gebruiken (als daar ubethaupt al plek voor is trouwens) Maar de startblokkering zit ook in de ECU, dus je kunt niet zomaar alles omschroeven of spul van verschillende motoren gebruiken.
Ik heb me er zelf nog niet verder in verdiept. Maar het kost wel wat meer moeite dan je zou denken.

Aangezien je een 1992er hebt (je onderschrift) zou je er ook nog voor kunnen kiezen om op carburateurs te gaan rijden. Dan heb je geen last van het electronische. Je zult dan wel wat dingen moeten aanpassen, maar het is mogelijk eenvoudiger dan een compleet blok inc kabelboom en dergelijke te gaan liggen verkloten.
Daarbij heeft de AFH nog het voordeel dat een aantal een normale ontsteking hebben zoals bij je aav er ook op zit.

Jeroen64 09-03-2016 08:23

Quote:
Originally Posted by The_Maxx
AFH zijn de meest betrouwbare type 1.4 16v blokken bij mijn weten. Ze zijn echter minder vaak verkocht en dus wat lastiger te vinden in Nederland.
Kijk dat is goed om te horen. :thumbup:

Ik heb een complete donor op het oog; 96'er, zonder apk en met emissieproblemen, vooral bij nat weer (lijkt mij bobine/bougiekabel gerelateerd).
Als ik alles van deze donor over zou zetten en weg trim (in de kabelboom) wat ik niet gebruik/heb in mijn auto, zou het met het elektro gedeelte goed moeten komen toch?

CV carbs (of evt Weber) hou ik liever als laatste optie :)

The_Maxx 09-03-2016 19:39

Quote:
Originally Posted by Jeroen64
Kijk dat is goed om te horen. :thumbup:

Ik heb een complete donor op het oog; 96'er, zonder apk en met emissieproblemen, vooral bij nat weer (lijkt mij bobine/bougiekabel gerelateerd).
Als ik alles van deze donor over zou zetten en weg trim (in de kabelboom) wat ik niet gebruik/heb in mijn auto, zou het met het elektro gedeelte goed moeten komen toch?

CV carbs (of evt Weber) hou ik liever als laatste optie :)


Kan, indien je het contactslot inc transponder maar wel mee neemt. Bij bepaalde motoren is zelfs de tellerbak onderdeel van de startblokkering (geen idee of dat bij AFH ook het geval is, dat zou je moeten proberen, starten zonder tellerbak dus)

Beter en misschien makkelijker is de kabelboom niet strippen, maar enkel aanpassen zodat de rest van je 2f kabelboom er op aangesloten kan worden.

btw: ik stuur je even een pb omtrend je aav delen :thumbup:


All times are GMT +1. The time now is 18:18.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.