Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Algemeen (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Spag. Spruitstuk los van het blok! (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=3215)

SplitBien 08-06-2004 09:41

Spag. Spruitstuk los van het blok!
 
Help! Mijn pakking is tussen mijn blok en spaghetti uitlaat geblazen maar de bouten zijn fiks vast geroest........
Aangezien bob en ik het zelf willen doen hebben we jullie hulp nodig......

*iemand een tip voor errug vast gerotte bouten?? Warm stoken en wd40 zijn we mee bezig......

*wat nou als er een bout afbreekt?? :eek:

*en hoever moet het spaghetti spruitstuk van je blok af om de nieuwe pakking er tussen te proppen???? :confused:

En niet zeggen dat ik er gumgum tussen moet smeren want die troep gebruik ik liever niet, de nieuwe pakking zal en moet er tussen en alles moet naadloos sluiten.....

Niels - AirMighty.com 08-06-2004 09:48

Quote:
Originally Posted by SABINE_G60
*wat nou als er een bout afbreekt?? :eek:

Dan kun je er een bout op lassen?!? Ik heb geen flauw idee Bien... sorry ken je 'nog' niet helpen :redface: ...komt ooit wel goed :biggrin:

sjampoo 08-06-2004 09:52

Ik gebruik altijd een Marcel..

Reuze handig bij vast gerotte bouten! (vooral uitlaatspruitstuk<->downpipe bouten)..
-Eerst heet stoken (warm schiet niet op) met de snijbrander
-Dan eruit draaien of afbreken

indien afgebroken:
-stuk pijp eraan lassen
-eruit draaien of afbreken

indien afgebroken:
-uitboren en opnieuw tappen.


Maar goed: tapeindje zit dus IN de kop neem ik aan? De kop is van alu, en bout van 'ijzer', het spruitstuk van rvs?

Dan zal warmstoken de beste oplossing zijn. Al die verschillende soorten metalen hebben allemaal andere uitzet/krim karakteristieken.

Zijn de bouten/moeren rond? Hamer en beitel!
Zijn de moeren rond? Moerensplijter!

( onderaan deze pagina: http://www.es-international.nl/TOOL...g_besturing.htm )

SplitBien 08-06-2004 09:55

Ik wil liever voorkomen dat het afbreekt, dat gelas zie ik niet zitten.......
We hebben niet eens een las apparaat en de golf staat in een garage.

Tapeindje zit IN de kop idd, alles is nu nog intakt maar ik vraag me af voor hoelang....

En wtf is een marcel????

Stijn 08-06-2004 09:57

Idd, wat Sjampoo zegt. Stoken met die handel, als WD40 niet werkt.

Mijn ervaring is dat de spruitstukmoertjes vrijwel altijd goed los te krijgen zijn. Let wel op, standaard VW uitlaatspruitstukmoertjes zijn dop 12!!! Veel mensen beginnen met dop 13 en hebben dan binnen 1 minuut 8 moertjes glad gedraaid.

Het spruitstuk moet helemaal van de tapeinden af want de pakking(en) val(t)(len) met twee gaten over de tapeinden heen.

sjampoo 08-06-2004 10:00

Een Marcel..




Oftewel: Ik kan het zelf ook niet :-)


Maar goed: probleem:

In de kop zit een (aantal) tapeindje(s), en over die tapeindjes zit een uitlaatspruitstuk. Op de tapeindjes zijn moeren gedraaid om de zooi bij elkaar te houden.

Nu willen er 1 of meerder moeren niet los?

Meestal draai je de moer met tapeind en al eruit
Bij sommige blijft t tapeindje zitten, en draai je de moer gewoon los

Bij 1 (of meerder) zit er nul beweging in..

Niet voorniets dat er KOPEREN moertjes bestaan waarmee spruitstukken worden vast gezet..

In iedergeval laten schrikken (luchtsleutel?), stoken, WD40, groot moment erop (ringsleutel verlengen met lange pijp), en bidden.

Raakt de moer 'rond' dan met een hamer en scherpe beitel de moer proberen rond te tikken.. En als niets meer helpt: de moeren splijter erop!

sjampoo 08-06-2004 10:02

Quote:
Originally Posted by Stijn
Idd, wat Sjampoo zegt. Stoken met die handel, als WD40 niet werkt.

Mijn ervaring is dat de spruitstukmoertjes vrijwel altijd goed los te krijgen zijn. Let wel op, standaard VW uitlaatspruitstukmoertjes zijn dop 12!!! Veel mensen beginnen met dop 13 en hebben dan binnen 1 minuut 8 moertjes glad gedraaid.

Het spruitstuk moet helemaal van de tapeinden af want de pakking(en) val(t)(len) met twee gaten over de tapeinden heen.


12? Heb ook al eens 11 gebruikt!! (om over een 'ragge, verroeste' 12 moer te slaan) werkt perfect!

Vervangen voor KOPEREN moertjes is dus GEEN GEK IDEE :-)

SplitBien 08-06-2004 10:06

Okee, ikke snap!!
Dop 12, flink heet stoken en losdraaien die handel!!!!
Koperen moertjes klinkt inderdaad niet gek!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
BEDANKT!! Ennuh, die marcel, is die te huur?? ;)

Fred 08-06-2004 10:17

Quote:
Originally Posted by SABINE_G60
Okee, ikke snap!!
Dop 12, flink heet stoken en losdraaien die handel!!!!
Koperen moertjes klinkt inderdaad niet gek!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
BEDANKT!! Ennuh, die marcel, is die te huur?? ;)



En wat nog veel belangrijker is: Smeer de tapeindjes voordat je de moertjes er weer op draait in met kopervet, of nikkel spray, dan gaan ze niet vastrotten, en gaan ze volgende keer vrij makkelijk los....

SplitBien 08-06-2004 10:20

Kijk, een gouden tip! Thnx!

Pedaalemmer 08-06-2004 10:25

Sab...nog een tip...misschien overbodig maar goed...zorg dat er geen spanning op de moeren & bouten hangt...dus ondersteun het spruitstuk als heel de uitlaat ernog onderhangt zodat er geen spanning ophangt...want anders gaat het gegarandeerd kapot :eek:

Zestienkleppen 08-06-2004 10:26

Quote:
Originally Posted by sjampoo
Niet voorniets dat er KOPEREN moertjes bestaan waarmee spruitstukken worden vast gezet..


Nu even een vraagje...koper is toch zachter dan metaal? Is de kans dat je deze "rond" draait niet groter?

Verder kreeg ik het spruitstuk eraf door 2 dagen lang er af en toe een beetje WD-40 op te spuiten, ik weet niet hoe vast zo'n ding normaal zit, maar toen ging ie er zonder moeite in 1 minuut af.

Suc6

Fred 08-06-2004 10:36

Quote:
Originally Posted by Zestienkleppen
Nu even een vraagje...koper is toch zachter dan metaal? Is de kans dat je deze "rond" draait niet groter?

Verder kreeg ik het spruitstuk eraf door 2 dagen lang er af en toe een beetje WD-40 op te spuiten, ik weet niet hoe vast zo'n ding normaal zit, maar toen ging ie er zonder moeite in 1 minuut af.

Suc6



Koper is inderdaad zachter, maar het zijn ook geen koperen moertjes, maar messing....nou is dat ook vrij zacht, maar koper/messing rot niet vast op een stalen/ijzeren tapeind, dus gaan ze makkelijker los..

En hoe vast booutjes zitten, tja daar is geen touw aan vast te knopen, sommige draai je na 2 jaar vast zitten zo los, terwijl andere bouten die misschien pas een paar maanden vastzitten met geen mogelijkheid los te krijgen zijn...Zeker uitlaatspruitstukbouten geven vaak problemen, omdat je er niet altijd even makkelijk bij kan, zeker als je geen brug hebt..


Ronddraaien van boutjes kun je al een hoop voorkomen door 6 kant doppen te gebruiken ipv van de dubbel 6 kant doppen die veelal in doppensets zitten

Johan Fire and Ice 08-06-2004 10:38

die marcel is idd te huur
heeft pas bij mij me dorpel gelast en het werk wat hij aflevert
ziet er heel netjes uit

ik moet alleen het achterste stuk nog ff bij werken met plamuur
en dat is alles

SplitBien 08-06-2004 10:38

@Henk; Klinkt logisch, maar ik had er nog niet aan gedacht.......

@Zestienkleppen; thnx, bob is al een heel eind hoorde ik net, hij is vandaag vrij en is vast begonnen!!

Johan Fire and Ice 08-06-2004 10:41

that's the spirit
gelijk er maar aan beginnen op je vrije dag

SplitBien 08-06-2004 10:42

Status: 2 moeren met tapeinden zijn eruit :D, 1 tapeind is afgebroken, :( en 2 moeren zijn los........

Pedaalemmer 08-06-2004 10:47

nou ik duim voor je sab..:D

sjampoo 08-06-2004 10:47

Tapeindje draai je (hopelijk) zo los als de spagetti er eenmaal af is.

Een los uitlaatspruitstuk (dat je dus op de werkbank kunt leggen) is vaak nogsteeds kut: Of het nou in de auto zit of niet: vast is vast.

Koper/messing heeft inderdaad de prettige eigenschap niet vast te rotten.

SplitBien 08-06-2004 10:55

Ik hoop ook dat het tapeindje er zo uit te draaien is!! Zo niet dan heb ik pech........
Bob gaat zo vast ff een nieuwe pakking halen en wat tapeindjes, dus het zal wel goed komen, misschien niet vandaag maar volgende week is ook goed.
Bespaart me veel geld op deze manier, bij wilbert van lith zou ik weer een paar honderd euro moeten neerleggen!!


All times are GMT +1. The time now is 11:36.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.