Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   stotterende monopoint (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=75198)

Merin 20-03-2011 12:14

Advies voor het uitlezen, koop op ebay een OBD kabel (met verloop naar OBD1!) en hang hem aan de pc. Voor €20,- had ik er 1, geen moment spijt van!

johan8vplus 20-03-2011 12:44

zit daar ook de software bij????

tim_j 20-03-2011 15:02

En, hoe ziet de stekker eruit?

Er zijn namelijk meerdere types ODB1, heb ze nog niet gezien waarin je 3 losse connectoren kan stoppen.

Oftewel, kan je een foto'tje plaatsten van jou uitlees-tool, 'Merin' ?

tim_j 26-03-2011 22:28

Vandaag is de auto door een maatje nagekeken voor de jaarlijkse keuring bij de vw dealer.

Hierbij is alles bekeken en er zijn geen mankementen Het CO gehalte is 0.45% met een leeggeklopte kathalysator :D.
De lambawaarde is 1.1900 (volt?) Wat normaal 1.1000 moet zijn, dat betekend dat hij te rijk loopt.
(vond m al wat dorstig)

In mijn redenering is het niet de lamdasonde.
waarom? Een lamdasensor staat vaak wel in verband met motorloop en een torenhoog co percentage.
Maar, het co gehalte is zelfs prima zonder kathalysator.

Ook, zijn de voor de hand liggende dingen vervangen of uitgevoerd. Zoals vacuumslangen/Voetpakking, blauwe sensor, uitlaat lekdicht.

Waarop ik op een nieuw hoofdstuk uitkom, compressie. Afentoe word de motor na een week stilstand rumoerig wakker. Dwz op 3 cilinders.
Hij start prima, maar na 4 sec lijkt ie op 3 poten te lopen, want rijden lukt dan amper. Nog eens 30 sec later lost dit zichzelf weer op.
= bougie niet goed aangedraaid. :rolleyes:

Nog een rede,
Afentoe een koude start met een heftig tikkende klep/stoter. Zodra die aanslaat en even piekt naar de 1500 toeren hoor je 'rrrrrrrrrrrrr' voor 2 seconden en dan is de stoter gevuld. En dan loopt de motor heerlijk zacht. Maar dit is met de warmere dagen niet meer voorgekomen.
Om deze redennen zou ik aan compressieverlies denken bij een klep.

Kwa stationairloop:
met koude motor loopt de motor netjes maar hoe warmer het blok wordt hoe rommeliger die gaat lopen..

Ik ben benieuwd wat de ideeen van julie zijn, de motorloop is momenteel het enige mankement.

johan8vplus 11-08-2011 18:26

al iets gevonden????
nadat mijn jetta 4 weken in de garage heeft stil gestaan heb ik nu dezelfde problemen als hierboven beschreven.

tim_j 11-08-2011 21:08

Toevallig ben ik er vanavond mee bezig geweest.
Maar niks gevonden.

Heb een uur aan de onsteking zitten draaien (zonder gun) maar je 'hoort/voelt' vrijwel geen verschil in motorloop.

Het toerental piekt naar mn gevoel wat minder, dus ietje rustiger loopt ie, en trekt wat beter.
maar nee, niet opgelost.
(Word er gek van :mad: !)

Johan, kijk eens of al de bougies goed vast zitten (been there :tongue: )

tim_j 16-08-2011 18:30

Ik voel toch wel flink verschil.
dat gedraai aan de ontsteking heeft de motorloop wat flink rustiger gemaakt.
maar ook het uit elkaar halen en reinigen van de gasklep/injectie/huis heeft gigantisch geholpen.

hij loopt nu goed, en erg stil met de originele uitlaatlijn.

Djdewit 16-08-2011 18:41

test LED hoort weerstand tussen, 1/4 watt 330 ohm aan de negatieve poot. Ik heb sinds enkele dagen een werkplaatsboek van Bentley (www.bol.com), waar ik zeer over te spreken ben. Het internet staat vol crap. Een multimeter en stroboscoop lamp is ook aan te raden.

tim_j 16-08-2011 21:11

Hoi DJ, ik zit te kijken op Bol maar kan het boek niet zo gauw vinden. heb je een linkje ervan?
De info over de test LED staat er dan ook in?

Djdewit 18-08-2011 17:18

http://www.bol.com/nl/p/engelse-boe...3509/index.html , 840 pagina's literatuur :D.

johan8vplus 27-08-2011 20:11

heb afgelopen week rubber slang rond 10mm tussen inlaatspruitstuk en stalen koelvloeistofbuis vervangen,deze vertoonde scheurtje en toen ik er aan begon te trekken scheurde die volledig door
dacht dat t opgelost was dus proefrijden maar nee............
toen de bougiedoppen er eens afgetrokken en hier zat de 4e niet goed op de bougie.
bougie en dop aangetast.
nieuwe bougies en kabelset gemonteerd en de jetta loopt weer als een zonnetje..

tim_j 28-08-2011 09:11

mooi man!

tim_j 07-10-2013 22:40

Heb het vanavond nog eens uitgezocht.
veel (vage) antwoorden, maar ben weer wat wijzer.
Beknopt samengevat:

Er zijn meerdere methodes:
1. met een LED.
2. ODB stekker
3. CHECK engine lampje in het dash.

er wordt onderscheid gemaakt tussen een oud systeem welke alleen de gele stekker in het motorruim heeft en het nieuwere systeem met 2 stekkers onder de pookhoes.
dat laatste noemt men 2x2.
Deze zit dus ook in mijn RP van 1990.
Ik heb 2 opties: LED of aan de computer.

1. LED methode:

Motor aan.
gele stekker motorruim aan massa leggen.
Voor minstens 5 seconden met lopende motor. Zo gaat de ECU in diagnose modus.
daarna massa draad los en een LED tussen de Plus en en Gele plug motorruim zetten.
Het LEDje zou nu knippercodes moeten geven..
*LED of low wattage light bulb (12 volt, 1.2 Watt (Altans voor een 1990 Audi 200)

Dit is de LED manier.

2. Er is ook een manier Em de 2X2 stekkers te verbinden aan de ODB2.

Via Vortex kwam ik de volgende gegevens tegen:
A/Black 1 Battery - Brown
A/Black 2 Battery + Red
B/White 1 L-wire (ECM) Yellow
B/White 2 K-wire (ECM and TCM) gray/white
C/Blue/gray 1 ABS lamp wire yellow/blue
C/Blue/gray 2 MIL lamp wire yellow/black

voor het uitlezen met een ODB stekker zijn er 4 draden nodig: plus, Massa, K-Line en L-Line.

K-line:
he K-Line is a bidirectional single wire bus used for data transfer in the automotive engineering and is standardized as ISO 9141 and ISO 14230-1.
In combination with the L-Line for vehicle diagnostics, the K-Line runs also unidirectional.
In accordance with the norms, the L-Line is only designed to stimulate the control unit and remains after that on high-level.
In practice, such initialization is unusual and is processed for most vehicles by the K-Line.
The K- and L-Line are especially used for external communication (e.g. on-board-diagnostic of control units).
The transmission is only running in one of both directions and after completion of the data telegram also in the opposite direction.
Ik weet het nog niet:tongue: zal de ISO's moeten bekijken.

Bij mijn RP van 1990 is zitten de plus en min in de zwarte stekker, de L-line is een geel draad en zit in het motorruim. Enkel blijft er het zwart/gele draad over onder de hoes en er moet nog een K-Line zijn.
Je zou denken het zwart/gele draad is dan de K-line, maar volgens een ECU schema van de mono-jetronic staat dit voor de check engine light..
erge twijfel of dit toch wel de k-line is..

A2resources ECU Pin-out:
yellow/black Check Engine Light.
yellow Diagnostics L-line (code signal) .
Gray/White or Yellow/White Diagnostics K-Line. NIET AANWEZIG
Brown Ground to head.
Red Battery power.

Als dit compleet is knoop je een ODB2 plug aan deze draden en plug je de boel met een ODB2 connector aan de laptop.

3.CHECK engine knop.
Deze zit verbonden aan de massa en aan de gele connector onder de kap.
De knop is uitgevoerd als schakelaar waarmee je schijnbaar de schakelaar aan kan zetten om er knippercodes uit te krijgen.


All times are GMT +1. The time now is 14:45.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.