Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK I (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=14)
-   -   Nieuwe regels omkeur motor (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=61781)

caddywim 17-08-2009 17:23

nieuwe regels omkeur motor
 
weet iemand er al wat van het schijnt makelijker te zijn nu voor auto`s
van voor 1998
http://www.oldtimeropelforum.nl/for....php?f=1&t=5193
hier te lezen vanaf pagina 11 het keur verhaal
en hoop dat jullie geen moeite hebben met een ander merk :cool:

mvg wim

Gijs 17-08-2009 17:51

Walter (Airspeed) heeft hetzelfde met z'n Kever; http://www.keversite.nl/forum/viewt...sd=a&start=1080

150kW Kever op kenteken! :rock:

J-9A-N 17-08-2009 18:26

Is hier op de site van de rdw al iets over te vinden,kan zo snel niets vinden nml.
Of weet Hajee hier misschien meer over te vertellen?

caddywim 17-08-2009 18:35

nee daar kon ik ook niks vinden maar een maat van mij heeft in nieuwegein ook een keuring gehad voor motor ombouw van 1400 naar 2000 16v en is ook goed gekeurd :D
en dat was vorige week en ook niet naar lelystad geweest

J-9A-N 17-08-2009 18:46

Eindelijk eens iets positiefs in de regelgeving.

EricNijssen 17-08-2009 18:48

Ik dacht dat dat voor voertuigen voor 1989 was.. niet 1998?

Jerome 17-08-2009 19:29

Hier is zelfs al iets over gezegd op dit forum! Dat viel me toen al meteen op, maar ik kon er verder nergens ergens wat over vinden, dus twijfelde of het wel helemaal klopte.
Hier het betreffende topic (ergens onderaan wordt hier wat over gezegd, daar hebben ze het ook over voertuigen voor 1989 btw):
http://volksforum.com//forum/showth...00&page=3&pp=20

Maar ik ben benieuwd of iemand hier iets officieels van op papier heeft, zeer interessant uiteraard(Y)

ronnie_v 17-08-2009 20:36

dat is mijn topic, de steekproefcontroleur heeft mij toen gezegd dat het om auto's gaat van voor 89. Maar ik heb ergens ook gehoord, dat het waarschijnlijk om auto's gaat van voor 98. :rolleyes:

Het was ook mooi, als je de herkomst vd "nieuwe" motor kunt
overleggen. Dus bijv. door een kleine foto-reportage vd ombouw. :thumbup:

Roy 1.6 17-08-2009 20:58

Geachte heer Roy 1.6,

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

U vraagt informatie over het wijzigen van of de wijziging aan de motor van uw personenauto. Hierop geef ik u graag een antwoord.



Als er een wijziging aan de motor van een personenauto is aangebracht, dan moeten het kentekenbewijs en het kentekenregister worden gewijzigd. Hiervoor moet u het voertuig voor een keuring bij n van de keuringsstations van de RDW aanbieden.

Het gaat om de volgende wijzigingen:

- het aanbrengen van een motor met een andere motorcode of van een ander motortype;

- het wijzigen van het aantal cilinders;

- het wijzigen van de cilinderinhoud;

- het wijzigen van het vermogen van de motor, waardoor deze meer dan 20% afwijkt van de oorspronkelijke waarde;

- het wijzigen van de brandstofsoort, met uitzondering van de wijziging naar een al of niet tot vloeistof verdicht gas (bijvoorbeeld LPG of aardgas).



In gebruik genomen voor 1 januari 1998:

Als het voertuig in gebruik is genomen voor 1 januari 1998 moet het voertuig na het aanbrengen van een wijziging aan de motor voldoen aan de permanente eisen. De permanente eisen zijn de eisen voor de APK, aangevuld met onder andere eisen ten aanzien de geluidsproductie.



In gebruik genomen na 31 december 1997:
Als het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1997 moet het voertuig voldoen aan zowel de permanente eisen als de toelatingseisen. In de praktijk betekent dit dat het voertuig in omgebouwde toestand overeen moet komen met een bestaande typegoedkeuring. De RDW adviseert dan ook om eerst bij de fabrikant van het voertuig of zijn gemachtigde vertegenwoordiger in Nederland na te vragen of er een dergelijke typegoedkeuring bestaat en of het voertuig in gewijzigde uitvoering overeenkomt met de typegoedkeuring. Als dit het geval is zal aan u een Certificaat Van Overeenstemming (CVO) worden verstrekt. Deze moet u bij de keuring tonen.

Bestaat er geen typegoedkeuring, dan is het in principe mogelijk om het voertuig individueel te laten toetsen op de toelatingseisen. Het kan zijn dat het hiervoor noodzakelijk is dat er testen moeten worden uitgevoerd.



In alle gevallen wordt tijdens de keuring nagegaan of het voertuig aan de gestelde eisen voldoet. Als dit het geval is worden de gegevens op het kentekenbewijs en in het kentekenregister aangepast en wordt er een gewijzigd kentekenbewijs verstrekt



Kosten:

De kosten voor een wijziging van de constructie van een voertuig bedragen De kosten kunnen varieren van ? 25,- t/m ? 75,-. Dit is afhankelijk van het aantal wijzigingen.

Als de personenauto in gebruik is genomen na 31 december 1997 worden de eventuele aanvullende testen ook in rekening gebracht.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben genformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW

Roy 1.6 17-08-2009 21:03

Nu nog een leuk blok vinden ;)

sjampoo 17-08-2009 21:08

? :)

neef_m 17-08-2009 21:12

toch wel een lichte hulde voor de rdw :D

JaapvdV 17-08-2009 21:28

Klinkt niet echt gek, maar zitten er verder geen haken en ogen aan?

neef_m 17-08-2009 21:37

zoals ik het op het opel forum las niet, gewoon een soort van zware apk inclusief een steekproef.

omkeuring zal ook makkelijker zijn waarneer je veel documentatie van de auto, en de motor erbij hebt. en bijv een foto verslag, bonnen en rekeningen.

hajee 17-08-2009 22:04

is inderdaad van auto's van voor 1998 inderdaad een stuk makkelijker..
dus deugdelijk bevestigd en niet te veel lawaai..(voor het gemak, de apk,- en permanente eisen)
en ja, normaal gesproken wordt geluid niet gemeten bij de apk, maar wel bij een dergelijke keuring bij de RDW, als je iets wijzigt in de "typegoedkeuring" in dit geval de motorcode.
(de uitlaat moet zoveel mogelijk origineel zijn, en mag niet teveel lawaai produceren)

Rallyegek 17-08-2009 22:20

dus voor 89 hoeft er geen typegoedkeuring meer op het blok -> auto te zitten ?

marcelmk1 17-08-2009 22:24

dus weer ongestraft 6 cilinders in een MK1 :eek:

Gertjan 17-08-2009 22:24

Maar die 40% vermogenstoename regel geldt dus niet meer ofzo?
Als alles goed en deugdelijk bevestigd is mag je dus met een VR6 in je mk1 aankomen en even een geluidstestje doen en klaar?

De Pul 17-08-2009 23:25

het schijnt:D

maar stel dat je zoals ik niks verandert qua cilinder-inhoud maar er alleen een kompressor opzet,kunnen ze me dan niks maken? (mits het geluid volgens de regels is vanzelf)

golf mkII 16v 18-08-2009 06:37

Quote:
Originally Posted by marcelmk1
dus weer ongestraft 6 cilinders in een MK1 :eek:

Verhaal van Roy goed lezen ;)


All times are GMT +1. The time now is 06:42.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.