Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Project mkII TDI ombouw / inbouw (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=88115)

dpwacky 26-07-2011 18:37

Project mkII TDI ombouw / inbouw
 
Zo, ook maar een project aangemaakt, heb me al eens voorgesteld ergens maar ik ben dus Dennis, 32 jaar oud, en werk in de ICT bij een grote provider voor de zakelijke markt, dus een nerd inderdaad :)

In een ander topic heb ik al aardig wat informatie verzameld voor de ombouw van een belastingvrije Volkswagen Golf mkII. Volgens mij beginnen de meeste met de aanschaf van een Golf II maar zoals zoveel dingen bewandel ik vaak de moeilijke weg en probeer ik het simpel te maken. Dus ik heb nog helemaal geen belastingvrije Golf II.

Dit komt mede doordat ik er nog niet over uit ben wat voor soort Golf ik ga aanschaffen. Word het een GTI waarbij de remmen, de assen, en de juiste motorsteunen voor het originele subframe er al op zitten?

Of word het een Golf 2 1.3 of 1.6 en zal dan het subframe van de golf 3 moeten overzetten, plus gti assen/g60 assen moeten aanschaffen, en waarbij ik dus ook als ik grotere remmen wil hebben voor en achter de assen/draagarmen moet vernieuwen door die van een GTI/G60.

Over het algemeen klopt het wel dat een 1.3 of 1.6 vaak beter behandeld is dan een GTI ;) en ook in aanschaf is een 1.3 of 1.6 vaak ook beter te doen. Maar goed 1 dezer dagen ga ik de knoop doorhakken en dan zien we wat we gaan doen.

Om dit topic al op te starten is het ook makkelijker om alles onder 1 topic te houden voor mij. Want vandaag al een stap in de goede richting gezet, aangezien ik de Golf II op den duur wil gebruiken als dagelijkse auto van Rhenen naar Amsterdam en weer terug, wilde ik op een aantal dingen geen consessie doen.

Ik wilde geen langzame diesel, vanwege de soms lange file's met 30+ graden in combinatie met migraine wil ik er een airco in, en omdat ik nou eenmaal een luie ict-er ben wil ik er ook stuurbekrachtiging in.

De buitenkant / binnenkant (je weet maar nooit) moet roestvrij zijn en/of ik moet het makkelijk hebben kunnen bewerken na aankoop. Enigzins laag maar wel met comfort dat moet toch kunnen met een schroefset. En sommige vinden het erg maar ik vind de G60 bumpers toch wel erg leuk om erop te hebben. De wielen heb ik het liefst degene die van staal zijn :D met een plastic randje om de buitenkant en een vw plastic gevallie in het midden, zitten bij mijn vrouw om haar golf 3, maar dan iets breder. Heb ze weleens onder een GTI zien zitten en dat is gewoon mooi in mijn ogen.

Nou om die eisen kracht bij te zetten, heb ik een golf 3 TDI aangeschaft, op sommige plekken een echte flinstone auto (voeten op de grond) maar motorisch en technisch helemaal geweldig, geen oliebak en geen koelwater verbruiker (behalve als je de kachel aanzet dan loopt het vol bij de bijrijder haha). Ook de airco in deze auto (als je de kachel niet gebruikt) werkt perfect.

Kijk een TDI in me schuur!



Jup onder de motorkap ook.



Geen idee wat de vorige eigenaar dacht, maar deze uitlaat vind ik te groot.



De plaatjes zijn echt van klote kwaliteit, maar dat komt omdat mijn HTC telefoon een kamikaze actie had uitgevoerd in mijn broekzak (auw!), en ik nu met een Samsung telefoon foto's aan 't maken ben met 0.3 megapixels!!

Vandaag iets leuks opgehaald, omdat ik Airco wil, heb ik na wat zoeken een complete airco unit op de kop getikt uit een golf 2. Dus met dashboard onderdelen (kastje etc..), de originele schuifjes plus plaatje ervoor, de pomp, een aangepaste 1.9D steun voor de pomp(maar ik ga de originele gebruiken van de TDI), radiateur, kabels, en kachelhuis met verdamper erin, echt een hele achterbank van een golf 3 vol aan airco zooi :)

Kijk origineel!



En de zooi op de achterbank en tussen de stoelen :D



Nu rest mij dan nog het lijstje die ik bij diverse mensen heb uitstaan, bij gooigolf van dit forum koop ik het volgende als hij deze gedemonteerd heeft:

GTD teller uit een 90'er mkII
GTD radiateur uit een 90'er mkII
GTD interieur kabelboom uit een 90'er mkII
Complete stuurinrichting met stuurpomp e.d. uit een 90'er mkII

Bij een bevriende dealer kan ik het volgende ophalen:

Sprinter Intercooler
(en als nodig, nieuwe G60 100mm assen en homokineten, of homo's zoals ze hier worden genoemd :) )

Ik ga van de week langs een sloop ergens in het land om een pedalenset uit een Passat 35i op te halen.

Dus in feite qua onderdelen ben ik op de goede weg, heb nog geen idee hoe de uitlaat straks gaat passen, en/of deze van de golf 2 moet blijven of delen van de golf 3, maar daar komen we op dit forum ook nog wel achter.

Nog als laatste een foto van mijn daily driver op dit moment, namelijk een volkswagen golf 1.6 uit '95 met bijna 400.000 kilometer op de teller met een G3 installatie, verbazend genoeg gaat deze nog elke dag van Rhenen naar Amsterdam met bijna geen olie verbruik (1 liter op 10.000 kilometer) en totaal geen verbruik van koelvloeistof of benzine :D Ding heeft geen mankementen behalve dat de vering / schokbrekers gewoon op zijn, dus de donor TDI gaat ook nog onderdelen aan hem kwijt raken zodra dit mogelijk is.




Adviezen, tips of gewoon opmerkingen hoor ik graag! :thumbup:

Ook in mijn andere topic staan handige dingen als je zelf gaat beginnen aan een TDI ombouw / inbouw in een golfje 2.

http://www.volksforum.com/forum/sho...?t=87873&page=1

gooigolf 26-07-2011 19:56

hallo .. sjonge jonge wat een verhaal hahah ,,

lijkt verder netjes ..
er staan hier veel tips , over de inbouw van een tdi .tis niet moeilijk valt mee
anders efe search gebruiken ,,
daar worden de kritieke punten wel in beschrefen ,,
ik heb het vorig jaar gedaan , en alles werkt perfekt
voor vraagen kun ja altijd roepen ,,
succes met je projekt .
vrgr gooigolf .

dpwacky 26-07-2011 20:43

Ja sorry ik kan soms lang van stof zijn :) Enige waar ik mee zit nog is de uitlaat hoe dat gaat passen?!

En de meeste andere punten heb ik wel afgetikt, alleen kwam tot mijn verbazing erachter dat mijn 90pk TDI donor golf mkIII 4 bouten heeft om de wielen mee vast te maken ipv 5 bouten zoals ik dacht dat het was?!

Gaat het nu zo zijn dat de remmen wel over te zetten zijn? Of is er iets misgegaan met de golf? Misschien dat iemand iets kan vinden op NV-XV-85 wie weet was het ooit een 1.6 :D ?

*(ps: volgens mij zit ik in het verkeerde onderdeel, en hoor ik bij watergekoelde projecten ongebracht te sworden, als een admin / mod dit zou kunnen doen dan graag.)

roy-mk1 26-07-2011 20:59

golf 1/2/3 hebben allemaal steek 4x100 behalve GTI en VR6, Klopt dit?

Audi1981 26-07-2011 21:12

de mk3 VR6 en GTI ja :thumbup:

dpwacky 01-08-2011 19:59

Mijn nieuwe aanwinst, niet dat het veel zegt maar een originele nederlander, met een motortje wat niet meer best is en hier en daar z'n plekjes, maar daar gaat de TDI dus in.



VwJarnoGT 01-08-2011 20:36

Belastingvrij dieselen dus :thumbup:

Succes!

1Golf2 01-08-2011 20:38

'k Zal dit in de gaten houden; ik heb ook zoiets, een paar jaar ouder, en roestvrij, gelukkig.
Maar dat is maar een 1,3 4 bak, en geen stuurbekrachtiging; die moet ik nog eens scooren. Jij hebt mooie plannen, alleen zou ik er geen diesel in willen hebben. maar met jou kilometrages, tja, dan is het wat anders.
Succes,
Cor

Audi1981 01-08-2011 21:15

Als ie belastingvrij is, dan juist een TD/TDI erin :thumbup:
Goed bezig :thumbup:

gooigolf 01-08-2011 21:51

hallo ...


dpwacky .. dit word een mooi projekt ..
zit wat uurtjes in maar dan heb je ook wat ..
gr gooigolf //

dpwacky 01-08-2011 22:10

Jarno absoluut en Audi1981 thanks :) maar ik ben meer een opschrijver en uitzoeker, en goede hulp en het meeste zware werk komt van GooiGolf vandaan, die heeft dat namelijk zelf ook al een keer gedaan, en ik vind het echt super dat hij mij hiermee wilt helpen! Nogmaals bedankt GooiGolf.

En cor TDI motoren kunnen echt hele fijne motoren zijn om rustig en veel mee te rijden, altijd genoeg koppel, en erg zuinig bij normaal gebruik. En in feite stuurbekrachtiging e.d. is zo op het forum hier te vinden. En deze is helaas niet roestvrij, maar ook dat kan vrij goed op te lossen zijn.

Dus ik ben tot nu toe nog helemaal blij :)

dpwacky 04-08-2011 19:58

Zo vandaag het golfje uit enschede gehaald en meteen doorgebracht naar het hoge noorden, mijn 1.6 75pk sterke golf 3 heeft het netjes gedaan met dit warme weer. Ok toegegeven was ik zeker niet de snelste en bij hoge heuvels op de snelweg moest ik ook een versnelling terug en ipv op 1 gastank 480 kilometer te kunnen rijden, kon ik nu maar 300 :D

Maar goed hij heeft z'n maatje mooi bij Gooi gebracht, die meteen zag dat er wat nieuwe stukken ingelast moesten worden aan de achterkant, maar dat het voor de rest een vrij net golfje is. Dus ik ben weer blij. Hier wat foto's van golf met golf.



















:)

T!m 04-08-2011 20:07

Mooi project. Dat gaat lekker lopen met een tdi er in.

gooigolf 05-08-2011 10:45

hey dennis ..

ja komt wel goed ..

jammer dat hij klein tikje gehad heeft ..
maar dat stelt weinig voor .. 2 stukjes moeten worden gelast nieuwe hoeken erin ,, dat is ook alles wat hij heeft ,,,
de motor die er nu in zit is overleden .. 2 cylinders geen compressie ..
maar dat maakt niet uit .. gaat er toch uit .

we houden jully op de hoogte ,.. tuurlijk met de nodige fotos. :thumbup:

dpwacky 05-08-2011 15:27

Ah 2 cYlinders zelfs overleden! Toe maar ;) dat had ik niet verwacht, maar goed dat was wel te verwachten voor die prijs natuurlijk.

En foto's zijn altijd geweldig! Tot morgen Gooi!

Audi1981 05-08-2011 18:27

Volgens mij mag een mk3 dat ook niet helemaal trekken denk ik....
En de boetes zijn niet mis, vraag maar aan de Pul....:screwy:
(moet ik nodig zeggen met 1600kg achter een 626 :D )
Ziet er goed uit en ben benieuwd naar de vorderingen :thumbup:

dpwacky 05-08-2011 20:46

Quote:
Originally Posted by Audi1981
Volgens mij mag een mk3 dat ook niet helemaal trekken denk ik....
En de boetes zijn niet mis, vraag maar aan de Pul....:screwy:
(moet ik nodig zeggen met 1600kg achter een 626 :D )
Ziet er goed uit en ben benieuwd naar de vorderingen :thumbup:


:D haha ik heb dat op de kilo uitgerekend.

De 1.6 golf 3 mag 1200 kilo geremd trekken, de auto die hij voort trok weegt op kenteken 840 kilo, en de kar die geremd was eh.. is denk ik nog :rolleyes: weegt 375 kilo. Dus ik kwam uit op een 1215 kilo, maar aangezien er wat dingen al weggeroest waren aan de golf 2. Heb ik die 15 kilo maar voor lief genomen.

Dus ik heb maar een heel heel klein beetje op papier gesprokkeld. En nog mooier, ik ben ook niet aangehouden, ook niet toen de auto hijgend en puffend de kruising verliet ten aanzien van een stel agenten in hun auto. Dus of ik heb geluk gehad, of ze deden ook een snelle rekensom :redface:

En morgen gaat de TDI naar 't hoge noorden, maar me dochtertje wil naar me moeder toe, dus eerst even langs rotterdam, dus me vader rijd achter de tdi aan zodat ik met hem terug kan rijden, wat enorm relaxed is anders had ik de trein moeten pakken, dus weer even een ritje voor de boeg van totaal een kleine 500 kilometer bijelkaar. En dan vanuit Rotterdam neem ik samen met mijn dochtertje de trein terug naar Rhenen. Dus ben benieuwd is ook jaren geleden dat ik dat heb gedaan :eek: !!

Hopelijk dat ik morgen meteen de intercooler kan ophalen, anders heb ik ergens onderweg nog een adres waar het kan. Dan is het iig helemaal compleet.

( en kom er net achter dat het golfje 2 maar 825 kilo weegt op kenteken. Dus ik zat schijnbaar precies op de 1200kg! Hehe... heb ik weer :tongue: )

1Golf2 05-08-2011 21:34

Ik heb zelf zo'n ambulance; die weegt bijna 500 kg :tongue:

beetje naar jezelf toerekenen, dus
Cor

dpwacky 06-08-2011 07:55

Quote:
Originally Posted by 1Golf2
Ik heb zelf zo'n ambulance; die weegt bijna 500 kg :tongue:

beetje naar jezelf toerekenen, dus
Cor


:rolleyes: Was het maar zo een feest, dit is een vrij nieuwe en een vrij kleine (geschikt voor B rijbewijs), en als je op ovi.rdw.nl even het kenteken checked zie je dat de ambulance 375 kilo weegt. Dus naar mezelf toerekenen, ja die 15 kilo had ik dat zeker gedaan maar aangezien de golf maar een gewicht heeft van 825 kilo op kenteken. Kwam ik daar dus op uit.

:) Dus ondanks alle aantijgingen ;) was ik volledig legaal.

dpwacky 06-08-2011 20:36

Vandaag vroeg opgestaan in Rhenen en met mijn dochter in de donor TDI gestapt richting Krimpen aan den IJssel, waar ik mijn dochter achterliet bij mijn moeder en mijn vader had gevraagd achter mij aan te rijden richting 't hoge noorden. Eenmaal aangekomen bij Heerenveen heb ik bij iemand die bezig was met MK 1's (150pk tdi cabrio en een GTI) een intercooler van een sprinter opgehaald om mijn set compleet te krijgen van wat er allemaal nodig was.

Daarna doorgereden naar Gooi wat nog even 45 kilometer verder het noorden in ging dan Heerenveen.

Eenmaal daar aangekomen afscheid genomen van de TDI, want deze gaat gestript worden en de motor o.a. gaat in de MK2.

Bij deze nog wat laatste foto's van de MK3.







Daarna bij me vader in zijn Audi A6 gestapt, wat absoluut geen straf was en terug gereden naar Krimpen aan den IJssel, daar aangekomen was mijn dochtertje met mijn moeder bij me zus, dus daar even een hapje gegeten en ben bij Rotterdam Alexander afgezet en mijn dochtertje en ik zijn met de trein naar Rhenen gegaan. Wat ook alweer 12 jaar geleden was toen ik voor het laatst in een trein zat, en mijn dochtertje vond het maar als te leuk in zo een schuddebak :)

Dus eindelijk thuis gekomen na een reis om de wereld, en volledig nat het laatste stukje lopen in de stromende regen was geen pretje, maar ach we zijn weer thuis en kunnen weer de auto pakken (whoei!).


All times are GMT +1. The time now is 17:25.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.