Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Luchtgekoelde projecten (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=34)
-   -   Porsche 911 E (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=145076)

SciroccomTDI 15-06-2021 18:02

Porsche 911 E
 
Beste mensen, goedendag :)


Ik weet niet of ik nu iemand pijn doe, daarom bijvoorbaat sorry... maar misschien zijn er ook mensen die het het kunnen waarderen :thumbup: :thumbup:

Ik presenteer: 911 E.

Jarno-MK2_TDI en ik bouwen er flink aan mee.




De Porsche werd al eerder omgebouwd, maar het was niet echt een succes. Matige motor, matige regeling...

Specs die gaan komen:

ENGIRO 205A 12013 motor gemonteerd op de originele versnellingsbak, met koppeling en alles
Curtis 1239e controller
2 of 4 van 16S accublokken zo als ook in de Golf van Jarno komen, zodoende 22 of 44 kWh

Bekend trucje met het vliegwiel:




Onder de auto ziet het er dan zo uit:




Omdat er ook wel eens anderen aan die auto tekeer gingen, was er een kijkgat (ja, een kijkgat :( ) beschikbaar om de situatie met het pilot-lager te bekijken





Dat is blijkbaar goed gelukt. Ook het monteren van de relatief verveldende koppelingsvork is goed gegaan!

Wordt vervolgd.... :thumbup:

jetta mk1 '82 15-06-2021 20:54

Tis natuurlijk vloeken in de kerk maar vind de techniek wel erg interessant!

VeeDubber 16-06-2021 07:31

Cool!

MK2_TDI 18-06-2021 21:50




Hier nog een foto van hoe de motorsteun uit komt te zien. Dit is een voorbeeld welke geplot is met het bestand waaruit de steun gelaserd gaat worden. :thumbup:

Pedaalemmer 22-06-2021 13:41

vet!

knarfmk1 23-06-2021 07:46

Gaaf project ook weer!

Zeend 23-06-2021 09:03

Ik vind het vet.
Is er wat ruimte voor accu's?

Jens

SciroccomTDI 26-06-2021 15:36

Quote:
Originally Posted by MK2_TDI



Hier nog een foto van hoe de motorsteun uit komt te zien. Dit is een voorbeeld welke geplot is met het bestand waaruit de steun gelaserd gaat worden. :thumbup:








Ik moet echt dringend meer lassen... :redface:

SciroccomTDI 27-06-2021 17:35



Uiteindelijk liep hij gisteren nog.

Nu komt het afmaken, beter afstellen, etc.

sixpack 27-06-2021 19:35

You need this…

:D

Vic D. 10-09-2021 13:27

Engiro 205a 12013 controller
 
Beste,

Ik plan een motorfiets om te bouwen met een 80kW+ systeem. Hiervoor zou ik ook een Engiro 205A_12013 gebruiken maar ik ben opzoek naar een controller met zo'n vermogen die ook kan werken met deze motor. Zou u een idee hebben welke controller zou passen? (Ik was aan het denken dat de Netgain ac-drive x1 controller misschien zou werken maar ben relatief nieuw op dit vlak en vroeg me af of u dit zou kunnen bevestigen?).

Alvast bedankt

SciroccomTDI 10-09-2021 13:55

Ik heb een PBtje aan Vic D. gestuurd :)

SciroccomTDI 08-11-2021 19:58

Zo.

Er zijn nog een paar dingen gebeurd.




De Porsche was al elektrisch, en er zat voren in de kofferbak al een bak voor accus.

Na passen en meten lukte het, dit 36 kWh pakket er in te leggen!




Door de zwaardere voorkant ligt hij nu ook daar netjes bij de grond:




Ook zijn er kleinigheden gebeurd zo als het inbouwen van een oplader, vervangen van de knipperlicht-grootlichtschakelaar, opnieuw bedraden van de toerenteller...

Binnenkort: een heel vervelend klusje. De ruitenwissermotor moet worden gerepareerd, want de ruitenwissers keren niet in hun parkeerstand terug na het uitzetten...

vw-unit 30-12-2021 08:49

Wat een supergaaf project!!
Ik zeg al jaren; hoe vet zou het zijn als je later ombouw setjes kan krijgen om je klassieker om te bouwen naar elektro,
das toch vet, mits ding ook echt vooruit wil, moet wel een verbetering t.o.v. origineel zijn qua performance

SciroccomTDI 30-12-2021 13:31

Een ombouwsetje maken is in principe geen probleem. Het komt neer op "heel netjes bouwen" zodat je het daarna kunt copieren en nabouwen. Daarbij moet natuurlijk in de ontwerpfase alvast zo worden ontworpen dat het copiëren gaat.

Qua performance doet die set zeker onder aan het origineel. Het geeft pakweg 70kW. En ja, omdat je het volle koppel vanaf (ongeveer) 0 RPM ter beschikking hebt, voelt het anders... maar het zijn niet de originele 200+ pk.

Maar het zou kunnen!

Dankzij het scaleerbaar ontwerp van die 205x motoren, in dit geval 205A, is er veel mogelijk.

Dit was een "proof of concept". En, ook niet te vergeten, er werd door die mensen een busje met de 205W12013 (de watergekoelde versie van die motor in de 911) en dezelfde inverter gebouwd, en het busje moest naar een EMC-test, heeft het gehaald en heeft nu ook kentekenpapieren.
In die zin is het maar een kleine stap om die Porsche ook "helemaal officiëel" te krijgen.

Verder ben ik het met je eens: het moet veel asocialer. :D :D

vw-unit 31-12-2021 08:48

Quote:
Originally Posted by SciroccomTDI
Verder ben ik het met je eens: het moet veel asocialer. :D :D


:thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:

sixpack 01-01-2022 17:27

even een vraagje betreffende de vliegwiel oplossing,

Ik heb ooit de fout gemaakt om een poulie ,te laten draaien (cnc op "0" ) voor mijn G60 Eaton project, deze heb ik maar even gebruikt omdat er toch veel onbalans (6kg bij x aantal rpm) in zat en heb hem laten uitklokken/wegen Eaton tov poulie.

Is dat met de Emotor-vliegwiel combi ook gebeurd? kan me voorstellen dat de lagers vd Emotor meer slijten als dat niet het geval is?

SciroccomTDI 01-01-2022 19:47

De rotor van de elektromotor is gebalanceerd.

Ik weet niet hoe het vliegwiel gebalanceerd is. Of het vliegwiel samen met de drukgroep op zich gewoon gebalanceerd is, of dat het samen met de krukas van zo een Porsche gebeurt...

En dan heb je nog die taperlock-poulie waarvan ik het helemaal niet weet.

Kortom - ja, dat is een ding. Dat had beter gekund. Maar bij zulke gevallen moet ik opboksen tegen de taaie overtuigingen van mensen dat het wel meevalt.

Maar, inderdaad, als je het niet laat controlleren, is het een kwestie van geluk, wat bij zo iets natuurlijk absoluut niet de juiste gang van zaken is.

sixpack 02-01-2022 09:17

Quote:
Originally Posted by SciroccomTDI
De rotor van de elektromotor is gebalanceerd.

Ik weet niet hoe het vliegwiel gebalanceerd is. Of het vliegwiel samen met de drukgroep op zich gewoon gebalanceerd is, of dat het samen met de krukas van zo een Porsche gebeurt...

En dan heb je nog die taperlock-poulie waarvan ik het helemaal niet weet.

Kortom - ja, dat is een ding. Dat had beter gekund. Maar bij zulke gevallen moet ik opboksen tegen de taaie overtuigingen van mensen dat het wel meevalt.

Maar, inderdaad, als je het niet laat controlleren, is het een kwestie van geluk, wat bij zo iets natuurlijk absoluut niet de juiste gang van zaken is.


Sja dat blijft lastig, maar aan jullie kennis/ervaring ligt het in elk geval niet :thumbup:

SciroccomTDI 20-03-2024 21:11




Weliswaar een andere, maar met eenzelfde aandrijving.

Opnieuw met 40 kWh voorin:





De aandrijving heeft zich bewezen als een soepel lopende, niet-te-snel-niet-te-langzaam -optie voor zo een ombouw.


All times are GMT +1. The time now is 01:28.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.