Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Caddy (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=51)
-   -   Diesel verbruik (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=82128)

wooter 02-03-2011 20:50

Diesel verbruik
 
Mijn caddy mk1 1.6d loopt naar mijn idee niet helemaal netjes kwa diesel verbruik. Dingetje loop ongeveer 1 op 17 terwijl het volgens mij toch rond de 1 op 20 moet zijn.

Ik heb er bredere banden op als normaal. De auto moet nog worden uitgelijnt maar ik heb het idee dat het eerder motorisch is.

Iemand die eerder zo'n hoog brandstofverbruik heeft meegemaakt?

italiano 02-03-2011 20:55

ik heb denk ik precies hetzelfde, maar mijn caddy is een 1.9 sdi. ook niet echt zo zuinig als hij hoort te zijn, al heb ik het nooit getest.

Van welk bouwjaar is jou caddy?
Gr

Pinda 02-03-2011 22:56

Mijn gewone diesel rijdt 1 op 20 gemiddeld, maar mijn turbo diesel haalt de 1 op 10 soms niet eens. Ik heb bij de turbo wel de roetstop zover mogelijk ingedraaid, ik hoop dat als binnenkort de turbodruk verhoogd is dat die weer wat zuiniger wordt.

@italiano, sdi moet gemiddeld 1 op 22 kunnen lopen, ligt er wel aan hoe je het gaspendaal bediend.

Zollie 02-03-2011 23:04

1op17 vind ik niet zo gek, weet niet hoe zwaar je voet is.

Mijn passatje diesel (900kg) rijdt ook 1:17, lekker veel op de snelweg en dan 130 rijden.

Romulus 15-03-2011 16:14

Voor een Caddy 2 SDI (AEY, AYQ) is 1:17 - 1:19 een mooi verbruik. De bak is een stuk korter dan die van de Polo SDI, en de stroomlijn, tja...

Roy 1.6 15-03-2011 16:25

Wooter heeft het over een caddy mk1, wat wil je dan van een oudere auto verwachten?

Ebut 15-03-2011 17:45

Misschien voor de vergelijking iets te nieuw, maar mijn Golf mk2 1.6d ['91] [met opgeschroefde brandstofpomp] rijd ook 1:20. En pook zo nu en dan wel lekker door.
Rij op 195/40-14.

italiano 20-03-2011 08:33

Quote:
Originally Posted by Pinda
@italiano, sdi moet gemiddeld 1 op 22 kunnen lopen, ligt er wel aan hoe je het gaspendaal bediend.


Is een bedrijfswagen he, ik rijd misschien met de caddy 1 keer in de 2 maanden buitenweg... weet je niet toevallig wat hij alleen in de stad gebruikt, heb het nooit getest en kan het nergens vinden en wil het best wel weten :)

Grtz

Pinda 22-03-2011 08:58

Heb je natuurlijk ook wel weer gelijk in, ik had er even geen rekening mee gehouden dat het een bedrijfswagen is.

Ben zelf een keer op vakantie geweest naar Italië in een Golf 4 SDI, ding reed makkelijk gemiddeld 1 op 22.

Spierings 22-03-2011 12:38

Heb een een inca gehad (zelfde als caddy 2) met een 1y motor (mechanische pomp) en reed hier gemiddeld 1 op 14 mee. Moet wel zeggen dat ik hem vaak onderin heb omdat hij niet zo snel was.

wooter 24-03-2011 14:48

Het rare is dat hij dus soms wel zuinig loopt en soms niet.

De tempmeternaald komt soms tot de helft en dan verbruikt de auto best veel. 1 op 14/15

Soms loopt de naald verderop ongeveer driekwart en dan loopt de auto 1 op 20/22

Ik ben achter deze waarden gekomen door het aan de pomp uit te rekenen.

Iemand enig idee hoe dit kan?

edit: het gaat dus om een caddy mk1 uit 1989. 1.6D

oettinger_18 24-03-2011 15:00

vervang je thermostaat eens.. gaat waarschijnlijk de ene keer dat die veel verbruikt te vroeg open..

en de ene keer dat die zuinig is zal je thermostaat waarschijnlijk op 87 graden openen zoals het hoort..

DÁ-BRT 24-03-2011 15:15

Dit verbruik is helemaal niet raar voor een Caddy. Heb je een open laadbak met klep? Zo ja haal je klep eens er een tank lang uit en kijk dan nog eens naar het verbruik.

wooter 24-03-2011 19:37

Quote:
Originally Posted by DÁ-BRT
Dit verbruik is helemaal niet raar voor een Caddy. Heb je een open laadbak met klep? Zo ja haal je klep eens er een tank lang uit en kijk dan nog eens naar het verbruik.

Dit verbruik is wel raar voor deze caddy. De klep ligt er al uit.

Kwam erachter dat als ik voor het stoplicht wat meer toeren draaide dat dan de auto wat warmer werd en de brandstof meter ook weer op liep.

Het verhaal van de thermostaat lijkt mij nog het beste. Misschien dat deze thermostaat te vroeg open gaat. Kun je ze in verschillende temperaturen krijgen ?

DÁ-BRT 24-03-2011 19:40

Ik weet niet hoe mensen tegenwoordig het verbruik bekijken, maar ik heb inmiddels al een stuk of 20 vag diesels gehad en nog vele meer aangepast.

een verbruik van 1:20 voor een indirect ingespoten diesel is zeer laag.

Mijn rijstijl is netjes en ik stel ze altijd perfect af, raar dat ik er dan niet aan kom. Maar goed jij bent de man met ervaring ;)

Gijs 24-03-2011 19:48

Heb 2,5 jaar geleden ook een Caddy 1 gehad met een 1600TD van Golf 1 erin (CY). Gemak 1:20, met open bak en klep erin.
't Heeft vooral met je rechtse voet te maken. Uitrollen in z'n versnelling (dus koppeling NIET ingetrapt) scheeld ook veel brandstof. Er wordt dan namelijk niets ingespoten.

wooter 24-03-2011 19:55

Ik rij er dagelijks 100km mee op de snelweg.
Als ik ga tanken dan gaat er nu 33 liter in en dan heb ik bijna 400km gereden.

De laatste keer toen de motor wel warmer werd toen ging ik tanken op 430km en toen ging er 20 liter in.

1+1=2

Het lijkt mij dat als de temperatuur wat gaat oplopen de auto wel op bedrijfstemperatuur komt en hierdoor zuiniger gaat lopen.

Nu is mijn vraag of dit mogelijk is: Loopt een auto op bedrijfstemperatuur zuiniger?
En de andere vraag is zijn er thermostaten in verschillende warmte te verkrijgen, de huidige kreeg ik zo in mijn handen gedrukt bij de brezan.

Ps: Ik probeer niemand te beledigen hoor, alle respect voor degene die jarenlang ervaringen heeft met diesels e.d.

Gijs 24-03-2011 20:09

Thermostaatje gewoon bij de dealer lijkt me betrouwbaarder om eerlijk te zijn...

Een motor heeft altijd een betere verbranding op bedrijfstemperatuur, dus zuiniger. Tussen de 80 en 90 graden is ideaal (wijzer in het midden van het klokje).

DÁ-BRT 25-03-2011 06:59

@Gijs: Ik ben er verbaasd over. Heb zelf ook met mk1 Caddy's gereden, maar goed dan heb ik altijd de verkeerde gehad.

Wat jij zegt over minder brandstof verbruiken als je hem uit laat rollen in de versnelling is niet correct. Hij verbruikt theoretisch zelfs meer.

De pomp is mechanisch en als je hem stationair uit laat rollen dan heeft de pomp ongeveer 450 toeren.

Als je hem in de versnelling uit laat rollen heeft de pomp een hoger toerental (1/2 motor toerental) hij zal dus meer brandstof verpompen.

Maar aangezien je de gashendel in beide gevallen niet aanraakt en hij genoeg brandstof opbrengt om stationair te kunnen draaien vraag ik mij af of hij niet meer brandstof verpompt door de hogere toeren.

DÁ-BRT 25-03-2011 07:02

Trouwens wat jullie kunnen doen is het verbruik bijhouden op Fuelly.com

Hier kan je mijn profiel zien. Dan kan je echt goed het brandstof verbruik bij houden. Links boven in de hoek wel even op Metric klikken

Zollie 25-03-2011 08:16

Quote:
Originally Posted by DÁ-BRT
Trouwens wat jullie kunnen doen is het verbruik bijhouden op Fuelly.com

Hier kan je mijn profiel zien. Dan kan je echt goed het brandstof verbruik bij houden. Links boven in de hoek wel even op Metric klikken


Ik heb gewoon een excel bestandje, houd ik alle kosten aan mn wagens bij :)

Rallyegek 28-03-2011 17:38

Ik heb een JR in de caddy liggen, rij de laatste tijd 4500 km per maand ca 220 per dag.
Meeste snelweg km ( zwolle- emmen ) en van emmen via ter apel naar huis toe
Met een lichte rechtervoet Niet volgas optrekken geen hoge toeren, ik schakel bij de 2000 a 2400 toeren rij rond de 105 a 110 op teller ( bij 110 op teller rij ik 105 op de gps) op een afstand van 12000 km zit ik op een gemmiddelde van 1 op 17,7

Dus een 1 op 20 ga ik nooit niet halen :P

wooter 28-03-2011 22:41

Quote:
Originally Posted by Rallyegek
Ik heb een JR in de caddy liggen, rij de laatste tijd 4500 km per maand ca 220 per dag.
Meeste snelweg km ( zwolle- emmen ) en van emmen via ter apel naar huis toe
Met een lichte rechtervoet Niet volgas optrekken geen hoge toeren, ik schakel bij de 2000 a 2400 toeren rij rond de 105 a 110 op teller ( bij 110 op teller rij ik 105 op de gps) op een afstand van 12000 km zit ik op een gemmiddelde van 1 op 17,7

Dus een 1 op 20 ga ik nooit niet halen :P

Ik wil graag dit verschil nog even laten zien.
De auto rijdt haalt als de temperatuur meter hier staat zeker 1 op 20




Zit er iets van een LMM in een caddy? of iets wat het verbruik aanpast (behalve de voet)

En als de temperatuur meter hier staat rijdt hij ongeveer 1 op 16



Het vreemde is dat de tempmeter gewoon soms halverwege blijft zitten en soms dus tot 3 kwart oploopt maar ook daar blijft zitten. Warmer wordt ie dan ook niet.

wooter 29-03-2011 23:41

Het word nu nog gekker. Het lijkt alsof de caddy zuinigr draait als er wat meer gewicht op zit. Met twee personen in de xabine dus

jurie 31-03-2011 15:44

)
Quote:
Originally Posted by wooter
Het word nu nog gekker. Het lijkt alsof de caddy zuinigr draait als er wat meer gewicht op zit. Met twee personen in de xabine dus


hij is dan in ieder geval lager! :)

wooter 31-03-2011 17:52

Quote:
Originally Posted by jurie
)

hij is dan in ieder geval lager! :)

haha hey J!

wooter 01-04-2011 18:33

Ben er al achter, combinatie van verotte tempsensor en verkeerde thermostaat :screwy:

topic kan dicht.

Zollie 01-04-2011 22:31

Welke tempsensor was kapot?

Ik merk dat de laatste tijd mijn watermetertje iets kouder staat dan anders. Mijn thermostaat is de juiste, en een half jaar oud...

wooter 02-04-2011 18:41

Sensor op de koelslang voorkant van de cilinder. Zit nu een nieuwe op met een max 150 graden ofzo.
Thermostaat nu van 87 graden, was een van 82 ofzo.

Zollie 07-04-2011 16:45

Tjonge, het is mij nu ook aan het overkomen, verbruik zakt, evenals de temperatuurmeter... Hij staat steeds wat lager elke week.

Mijn thermostaat heb ik 3 jaar geleden vervangen (+- 65dkm),[[edit: erger, van de zomer nog!]] is dit een normale levensduur van zo'n ding? ik had langer verwacht. Zaterdag maar even een nieuwe scoren, is duurder bij die dingen beter? of is er weinig verschil in kwali?

En die sensor op de slang, die geeft toch alleen door aan je metertje? Daar zal je watertemp niet van veranderen toch? alleen je waarneming ervan op je dash?

Zollie 07-04-2011 17:00

ok, over thermostaatjes. Is een van een TDI gelijk aan die van een TD? op etka verschillen de nummers iets (eerste 3) maar eigenschappen zijn gelijk. Echte verschillen zijn me nooit opgevallen.

DÁ-BRT 07-04-2011 22:04

Ik adviseer je om 1 bij de dealer te halen.

Nu al meerdere keren meegemaakt dat die van Febi en andere merken niet open gaan. Weer een andere opgehaald en direct in een beker gedaan met kokend water en al weer niet. Terug gegaan en daar nog een gepakt. Allemaal fout.

Zollie 07-04-2011 22:22

Ja ik rijd morgen even langs de dealer! Maar deze lijken dus te vroeg open te gaan, is dat een kwaaltje dat in de winter ontstaat ofzo... Heb van de zomer er 3 in een pan water gehad, gingen allemaal tegelijk open. ik zal deze ook eens testen naast een nieuwe dealer, nieuwe febi en de oude dus...

Zollie 08-04-2011 09:55

Hm, dealer had m niet op voorraad, en ik heb alleen vandaag tijd. Maar even, 12 euro brezan tegen 42 euro dealer... :S

Brezanding gaat er zondag in, we zullen zien ;)

En hoorde net met mn raam open meer herrie dan normaal, kan een lek in de uitlaat ook ernstig je verbruik of je temperatuur beinvloeden?

The Clauw 11-09-2012 16:21

Quote:
Originally Posted by Zollie
Hm, dealer had m niet op voorraad, en ik heb alleen vandaag tijd. Maar even, 12 euro brezan tegen 42 euro dealer... :S

Brezanding gaat er zondag in, we zullen zien ;)

En hoorde net met mn raam open meer herrie dan normaal, kan een lek in de uitlaat ook ernstig je verbruik of je temperatuur beinvloeden?


Dat vind ik ook een goede vraag!
Zal een diesel meer verbruiken met een lekkende uitlaat of juist minder omdat je dan een betere flow hebt? En een 1.6 td ben ik ook erg nieuwschrierig naar....


All times are GMT +1. The time now is 16:48.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.