Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK I (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=14)
-   -   begin golf MK1 demontage tot reparatie (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=61362)

arnout99cc 28-10-2009 00:10

begin golf MK1 demontage tot reparatie
 
Na mijn eerste introductie hier op het forum toch van het weekend maar een dagje begonnen met het uit elkaar halen van de meest basic golf 1 diesel die er bestaat. Mijn opa kocht hem ooit nieuw en nu zijn ik en mijn broer dus begonnen met het uit elkaar halen. Mijn pa heeft er nog een tijd in rond gereden maar de auto staat nu al een aantal jaar stil omdat hij door roest niet door de keuring komt.

We zijn begonnen aan het interieur en de achterkant. Voor nu is de bedoeling om te kijken waar de huidige roest zit. Als het goed is moet er tussen de motor en het dashboard de meeste roest zitten. Hier zijn we afgelopen weekend helaas nog niet aan toegekomen. Mocht de auto echt te rot zijn dan gaan we hem waarschijnlijk toch niet meer opknappen maar wegdoen. Ik zie er echter erg naar uit hem weer op de weg te zien rijden!

Ik woon niet bij mijn ouders en heb dus af en toe een weekend tijd om aan de auto te werken, het werk zal dus niet heel snel gaan (alhoewel het demonteren mij als leek erg meeviel).
Ik zal proberen hier zo vaak mogelijk foto's te posten om jullie up to date te houden.

Voorlopig heb ik de volgende vraag:
Waarschijnlijk gaat de auto helemaal kaal. Kan de auto dan in totaal gezandstraald worden om zo de gaten te vinden of moet je met de hand gaan schuren om de slechte plekken te vinden?
Oftewel, wat is precies de volgorde?

Dit was bijna aan het eind van de dag,





Dit was tot nu toe de slechtste plek die we vonden,


Overigens is de dorpel dus al een keer gelast.

Mochten er weer foto's en of vorderingen zijn (of vragen van mijn kant) dan horen jullie het wel.

Arnout

Golf1Fan 28-10-2009 00:36

Hallo Arnout,

Ik heb er precies zo een (1.5 LD) van januari '77.

Van wanneer is jouw wagen?

martiepartie 28-10-2009 07:55

Flintstones :D

goed dat je de auto aanpakt. Veel roest tussen motor en dashboard lijkt mij vreemd, kan natuurlijk wel, maar meestal zijn het toch de bodem/dorpels/front en achterschort die eerder roesten.

succes!

evilnyntje 28-10-2009 08:20

Vette matchbox golf in je avatar :). Die heb ik ook ergens. Leuk project verder, suc6!

dekilo 28-10-2009 08:33

Quote:
Originally Posted by martiepartie
Flintstones :D

goed dat je de auto aanpakt. Veel roest tussen motor en dashboard lijkt mij vreemd, kan natuurlijk wel, maar meestal zijn het toch de bodem/dorpels/front en achterschort die eerder roesten.

succes!


Aanvullend:
Accubak.
A stijlen.
Parafaan.
Spatbord randen.
Reservewielbak.
Vulhals.

Zeker parafaan.
Ziet er meestal nog netjes uit, maar als je via de waterbak naar boven kijkt. :mad:

dekilo 28-10-2009 08:34

Quote:
Originally Posted by evilnyntje
Vette matchbox golf in je avatar :). Die heb ik ook ergens. Leuk project verder, suc6!


Ik heb ook precies dezelfde in mijn vitrine kastje staan!

robertjan007 28-10-2009 08:39

Succes man! Hoop dat het je allemaal gaat lukken! Weer een mooie Mk1 erbij!

arnout99cc 28-10-2009 08:47

@Golf1fan: Die van jou is ouder. Deze is van september '77.

@dekilo en martiepartie: Er zit inderdaad ook roest op de spatbordranden, de parafaan en de voorspoiler. Rond de ramen ook een beetje trouwens.
Dit was ik vergeten te melden want dit had ik al gezegd in mijn voorsteltopic .

Als het goed was de roest tussen motor en dashboard reden tot afkeur. Hierna is er niets meer aan gebeurd omdat dit een te prijzige reparatie zou zijn. Ben benieuwd naar het resultaat van het demonteren straks.

jetta mk1 '82 28-10-2009 08:51

welkom, succes met het opknappen van dit stukje familie historie !


gr. Martijn

arno2000 28-10-2009 09:52

Tof dat hij zijn hele leven al in de familie is.
Succes

dekilo 28-10-2009 10:07

Quote:
Originally Posted by arnout99cc
@Golf1fan: Die van jou is ouder. Deze is van september '77.

@dekilo en martiepartie: Er zit inderdaad ook roest op de spatbordranden, de parafaan en de voorspoiler. Rond de ramen ook een beetje trouwens.
Dit was ik vergeten te melden want dit had ik al gezegd in mijn voorsteltopic .

Als het goed was de roest tussen motor en dashboard reden tot afkeur. Hierna is er niets meer aan gebeurd omdat dit een te prijzige reparatie zou zijn. Ben benieuwd naar het resultaat van het demonteren straks.


Hij heeft zo te horen redelijk wat roest.
Ik zou hem zeker laten zandstralen.
Roest is als een ijsberg.
je ziet maar 10%.

T.C.Z.L 28-10-2009 10:08

Heel tof project!
Leuk dat hij al sinds de geboorte bij jullie in de familie zit. :thumbup:
Wat is de kmstand?

Voor de vragen over het stralen, in deze topic staat wel het een en ander aan info:
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=59709
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=60345

Mloes 28-10-2009 10:34

Gaaf project hoor! Ben erg benieuwd hoe het gaat vorderen!

PatrickG40 28-10-2009 10:49

Succes! Ben benieuwd hoe ie er uit gaan zien!

Audilimburg 28-10-2009 11:15

Mooi dat deze auto door je opa nieuw gekocht is. Ik zou hem zeker in de familie houden en niet weg doen. Hij moet al heel erg slecht zijn wil hij niet meer de moeite waard zijn om nog in orde te maken.

Veel plezier met de restauratie en houdt hem in ere :thumbup:

arnout99cc 08-11-2009 10:30

Hey mensen, bedankt voor de reacties!

Gisteren verder gegaan met de auto en geconstateerd dat de bouten waarmee de achterbumper vast zit, dol zijn. De onderste 2 braken af maar die bovenste draaien door. Heeft er iemand toevallig tips hoe ik dit doordraaien kan tegenhouden? Het zit namelijk aan de ene kant vast met een bolle kop zonder iets van inkeping.

Op de vragen en opmerkingen kom ik binnenkort terug. Ook zal ik dan weer wat foto's posten. Ik ga nu weer aan het werk!

Arnout

johan8vplus 08-11-2009 13:07

kop eraf slijpen

De Pul 08-11-2009 14:00

leuk project dit,als ie al zolang in de familie is zou ik um wel weer knap willen hebben.....

chris 08-11-2009 16:32

Kop eraf slijpen? Zou gewoon de bumpers eraf zoals het hoort...dus in de kofferbak die 4 M8 bouten losdraaien...wat jij aan het doen bent,is de bumperbalk van de bumpersteunen loshalen..

arnout99cc 08-11-2009 18:53

Hey Chris, je hebt gelijk. Daarmee kwam het geheel helemaal los. Ik dacht eerst dat de bumper aan de onderkant vastzat en daar kon ik geen bouten vinden, vandaar de verwarring.

Wat betreft het zandstralen, ik vond inderdaad wel veel informatie op die 2 bovengenoemde links maar niet echt een conclusie. Ik zal me er later (als ik weet hoe de auto precies is) iets meer mee bezig houden.

Overigens heeft de auto 469.000 km gelopen en ligt nu het derde blok erin.

Hier nog een paar foto's van de afgelopen 2 dagen. We hebben nu in totaal 4 dagen gewerkt en het hele interieur (op het hemeltje na) is eruit. Helaas is het voorruit gesneuveld en krijgen we de rechter deur er niet meer uit omdat de bouten dol zijn.

Draden achter het dashboard:



Veel roest bij de ventilatiemotor:



Het kastje wat eronder zat duurde ook een tijd voordat we die eruit hadden, maar dat moest dus zijwaarts....



Nu nog labellen bij de zekeringkast:



Zo staat ie er nu bij:



roest aan de voorkant:



roest op de hoek:












Volgende week weer verder!
Groeten!


All times are GMT +1. The time now is 15:59.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.