Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Computers en electronica (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=43)
-   -   versterker stuk?? (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=25441)

Cleveringa 19-10-2006 11:41

versterker stuk??
 
Gisteren zijn er per ongeluk twee box draden tegen elkaar gekomen, en toen ging mijn versterker een beetje over de zeik.....

Hij viel toen uit, geen zekeringen stuk..... en na een poosje deed hij het weer, alleen hoor ik nu het motor geluid van mijn auto door de speakers.... zelfs als het volume op "0"" staat....

De muziek klinkt wel gewoon goed, maar alleen dat irritante gezoem van mijn motor erdoor heen.


Wie weet waar het aan ligt?

breadfan83 19-10-2006 12:16

Daar kan je een filter voor kopen zover ik weet. Ik heb de naam van die dingen geweten, maar kom er effe niet op.

Weet je zeker dat dat gezoem er eerder niet was? Want als je weet dat er iets mis kan zijn ga je vaak zoeken. En wie zoekt die vindt...

Als het me weer te binnen schiet hoe die filters heten zet ik het hier wel effe neer.

henri 20-10-2006 19:18

Quote:
Originally Posted by breadfan83
Daar kan je een filter voor kopen zover ik weet. Ik heb de naam van die dingen geweten, maar kom er effe niet op.

Weet je zeker dat dat gezoem er eerder niet was? Want als je weet dat er iets mis kan zijn ga je vaak zoeken. En wie zoekt die vindt...

Als het me weer te binnen schiet hoe die filters heten zet ik het hier wel effe neer.

ground loop filter,

breadfan83 20-10-2006 19:27

Quote:
Originally Posted by henri
ground loop filter,


Die bedoel ik. :D

G-eert-40 20-10-2006 19:28

heb die zoem ook in de auto! heel irritant, zoemt schommelt met toeren mee.

vw dennis 20-10-2006 19:44

Komt door je dynamo dacht ik, meer auto's hebben daar last van. Z'n ground loop filter is daar inderdaad geschikt voor.

Cleveringa 21-10-2006 14:25

Het lag in mijn geval aan de versterker.... heb al een andere gekocht en het probleem is opgelost.

G-eert-40 21-10-2006 14:27

wat was er niet goed in de versterker dan?

Jurgen Santana 21-10-2006 14:40

De ene versterker is er gevoeliger voor dan de andere. Wat vaak werkt is de massa van de radio verbinden met de massa van de versterker. Dit kan met een dunne draad aangezien er toch al een dikke kabel naar de carroserie loopt. Zo haal je de "ground loop" weg.

Met zo'n filter onderdruk je het alleen maar ipv dat je het weghaalt.

G-eert-40 22-10-2006 17:59

mijn piep is nu ook eindelijk weg. zal even vertellen. nadat mijn originele radio was overleden, wilde ik mijn eigen jvc radio aansluiten. daar heb je echter een audio adapter voor nodig, omdat het sound system in de polo een actief systeem is.

toen ik alles wilde aansluiten, maakte ik op de een of andere manier sluiting en viel het geluid achter weg. na een tip op volksforum een achter subwoofer in ospel op de vw sloop gevonden. 50 euro en eenmaal thuis was deze ook niet goed :(

vandaag van 2 subwoofers 1 gemaakt. dus versterker uit ene op de woofers van de andere ingebouwd. net alles aangesloten en alles werkt weer. en het irritante fluittoon is weg.

1 nadeel geluid vind ik toch niet echt goed, dus wordt binnenkort alles eruit halen en nieuwe speakers met een versterker plaatsen.

grtz.

Marco 22-10-2006 22:42

Die fluittoon komt idd vanuit de Dynamo, Golf3 heeft daar bijvoorbeeld veel last van. Het is geen ground loop, want dat resulteert zich in een brom.

Wat Jurgen zegt klopt echter wel, de ene versterker is de andere niet, dus in het ene geval heb je er meer of minder last van.

De oplossing is om je dynamo te ontstoren, dat kan met behulp van een condensator die je op je dynamo kunt schroeven. Bij betere automat verkrijgbaar.

Kijk bijvoorbeeld maar eens op je ruitenwisser motor, daar staat het nog wel eens op: Entstört (oftewel ontstoord) bij mij staat het er in elk geval op.

Ground loop heeft kan ermee te maken hebben dat je of geen goede massa hebt of dat je versterker een gescheiden massa heeft voor de audio. Dat wil zeggen dat de massa van je voeding niet de massa van je audio is, dat is soms het geval. Het kan dus gebeuren dat als je vervolgens je versterker op je autoradio aan sluit en deze heeft wel een gecombineerde massa heb je de kans op een aardlus, de massa van je voeding komt dan op die manier aan de massa van je audio te hangen wat dus kan resulteren in een bromtoon


All times are GMT +1. The time now is 19:11.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.