Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Passat (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Wielophanging en onderstel 3B(g) (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=56406)

Gijs 16-06-2009 22:38

Wielophanging en onderstel 3B(g)
 
Het is wel bekend dat één van de weinig zwakke plekken bij een Passat 3B(g), ook wel B5 genoemd, de voorwielophanging is.

Zo ook bij mijn Passat :redface:
Linksvoor heeft het wiel wat speling. Op de bovenste-achterste draagarm. Sinds vorige week heb ik het idee dat er op de rechtse kant ook speling begint te komen, dit heb ik nog niet gecontroleerd maar dat terzijde.

Alternatief voor de draagarmen?
Nu is mijn vraag; is er een beter alternatief voor de draagarmen? En dan denk ik meer in de richting van Audi A4 draagarmen. Hebben deze auto's hetzelfde ophang principe als de Passat? En zo ja, is deze beter en ook op een Passat te monteren? Of hebben jullie een beter alternatief/idee? :)

Ik ben me nu een beetje aan het verdieping in producten die er te krijgen zijn wat betreft het onderstel van een Passat, aangezien ik eigenlijk de schokbrekers en veren ook wil vervangen. Nu zitten er -40 veren onder icm originele veerpoten (voorzijde), en dat is niet super.

Qua vering ben ik er nog helemaal niet uit. Een schroefset is ideaal, maar duur. Met een 40/40 verlaging ben ik ook tevreden, denk ik :rolleyes: Het blijft namelijk een daily werkpaard.

Koni STR.T
Ik heb van Koni de STR.T kit gezien. Heeft iemand daar ervaring mee? Koni is over het algemeen een prima merk, toch?

Koni 1150 Schroefset
Ook heeft Koni een 1150 Schroefset. Deze zijn bijna 3x zo duur als de STR.T kit, maar instelbaar (dus niet te vergelijken ;)).

KW Variant 1
KW heeft de Variant 1. Iets gekoper dan de Koni schroefset. Uiteraard zijn er ook nog de Variant 2 en 3, maar deze vallen buiten mijn budget (Lees; ik zie het voordeel niet met de variant 1).

H&R
Van H&R is er uiteraard ook een schroefset leverbaar. Deze zit qua prijs tussen de KW en de Koni set in.

Aangezien mijn Passat een werkhok is en blijft :rolleyes:, vind ik dat er een fatsoenlijk onderstel ondermoet en onderhoudsarm. Ik heb ervaring met cheap-ass schroefsets van V-maxx etc. Deze roesten na verloop van tijd en zijn dan nog maar moeilijk te verstellen.
Zelf ben ik al voor 90% geneigd om voor de STR.T kit te kiezen; onderhoudsarm, goede kwaliteit (denk ik) en prijstechnisch interresant. :)

Hebben jullie nog advies, tips en/of alternatieven?

Ow ja, eisenpakketje;
Comfortabel, dus geen stuiterbal onderstel (supersport, v-maxx etc vallen af ;))
Na een ander onderstel gemonteerd te hebben moet m'n auto nog steeds 1500kg kunnen trekken (lees; de schokdempers moeten dit kunnen hebben). En mijn 7,5x18 inch ET40 wielen met 235/40 banden moeten er onder kunnen.

Alvast bedankt!

Gijs

RubenD 16-06-2009 23:14

Audi A4 = Passat, dus daar ben je niet mee geholpen.

Een verlagingsset, dus met dempers is altijd beter als 40mm met standaarddempers (die dat ook echt niet leuk vinden).

Neem voor een vastte verlagingsset eens contact op met TS-Automotive in Oldenzaal. Die hebben hoogst waarschijnlijk wel wat voor je liggen...


En voor de draagarmen, gewoon op Ebay.de een kitje kopen voor een paar euro: http://cgi.ebay.de/Querlenker-Satz-Audi-A4-B5-A6-C5-VW-Passat-3B-3B2-3B5_W0QQitemZ180367118103QQcmdZViewItemQQptZAutote ile_Zubeh%C3%B6r?hash=item29feb7cf17&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=65%3A12|66%3A2|39%3A1|72%3A1229|240%3A13 08|301%3A1|293%3A1|294%3A50

Gijs 17-06-2009 13:13

Bedankt Ruben! Maar WTF, is dat een compleet set draagarmen met montage zut voor 118 euro? Hier kost één draagarm al 85 euro!? :eek:

Tjaap 17-06-2009 13:37

lang leve ebay...
Marc had vorige week een complete remtrommel revisie set voor 2 kanten voor 25 euro.. 1 cylindertje hier koste 18.

Rob g60 17-06-2009 13:46

ik heb een fk schroefset variant 2 op mijn passat gehad en dat reed ook super qua comfort.

Gijs 25-06-2009 22:32

Zojuist een set draagarmen op Ebay.de besteld, nu even afwachten wanneer het spul binnen komt.

Nog iemand een idee qua schokbrekers? Ik zit nog steeds met de Koni STR.T in m'n hoofd vanwege de prijs. Vaste verlaging is prima, iemand nog suggesties? :)

RubenD 25-06-2009 22:34

Graag gedaan, mooi hé, dat Ebay.de ;)

martiepartie 26-06-2009 07:37

Soms is het idd zo goedkoop, dat je achterdochtig begint te worden.

@Gijs; een vaste set van H&R of KW is niet een optie? De Koni streetkit is de enige vaste set die je voorgeschotelt. :)

Gijs 26-06-2009 08:45

Jawel, dat kan ook. Weet je een webshop die die merken verkoopt?
Koni heeft overigens ook nog een Sportline onderstel. Kost iets van 480 euro en is volgens mij in hardheid verstelbaar.

Street Performance 26-06-2009 08:53

Heb zelf een 3b Passat gehad met KW Variant 1 eronder en moet zeggen dat dit erg goed beviel. Overigens zijn na een tijdje ook deze RVS sets wel moeilijk te verstellen door aanslag op de set. Daarna overgestapt op airride en idd ook een complete draagarmset moeten bestellen. Overigens de draagarmen vastzetten als de auto met de wielen op de grond (lees: brug ) staat omdat de rubbers anders torderen als je ze eerst vastzet en dan de auto pas op de grond zet. De draagarmen zullen een probleem blijven geven en hier is helaas geen oplossing voor. Het beste is ook om alles in 1 keer te vervangen omdat je anders bezig blijft. Bovendien krijg je de bovenste bout vaak maar zeer moeilijk los dus dat wil je echt niet te vaak doen.

Heb nu een FK Silverline X (RVS schroefset en hardheid verstelbaar) en moet zeggen dat dit erg goed bevalt. Set kost voor de Passat net iets meer dan 1000 euro maar heeft wel Koni schokbrekers. Succes met je keuze!

1982kameiX1 26-06-2009 10:11

Quote:
Originally Posted by RubenD
Neem voor een vastte verlagingsset eens contact op met TS-Automotive in Oldenzaal. Die hebben hoogst waarschijnlijk wel wat voor je liggen...


Daar heb ik een schroefset van voor onder de rocco. ben er zeer tevreden over.
Je moet er wel tegen kunnen dat je als een zak hooi behandeld wordt. maar het gaat toch om het produkt.

TURPAS 26-06-2009 21:45

Heej,

Ik heb zelf een KW variant 1 onder mijn variant van 2001.
Het gaat hier om de inox line, en na 4 jaar nog steeds te verstellen.
En ik moet zeggen dat ik er zeer tevreden over ben.
Goede wegligging en ook nog comfortabel.
Ik heb die van de gewone 1.8 er onder zitten ipv die
voor de 1.8T omdat die iets minder stug is.
Ik heb hem zo'n beetje 8 cm dichter bij de grond.
Met 18 inch Nuvolari 8j ET45 velgen met achter 16 mm spoorverbreders.
Nog nooit geen problemen gehad met aanlopen.
Ik gebruik hem ook nog om een caravan te trekken, en dat gaat perfect.
De gemiddelde auto zakt verder door de veren dan die van mij
inclusief verlaging.

Ik hoop dat je er wat aan hebt

:) Groet,

RubenD 27-06-2009 16:41

Quote:
Originally Posted by 1982kameiX1
Daar heb ik een schroefset van voor onder de rocco. ben er zeer tevreden over.
Je moet er wel tegen kunnen dat je als een zak hooi behandeld wordt. maar het gaat toch om het produkt.

Ik zal maar niet vertellen wat ik er allemaal heb meegemaakt...

Gijs 03-07-2009 14:00

Vandaag is het set draagarmen uit duitsland gearriveerd. Nu nog qua onderstel een beslissing nemen :)

Gijs 03-07-2009 14:26

Wat is jullie ervaring met Bilstein schokbrekers?
Ik ben nu namelijk aan het kijken naar Bilstein B6 óf B4 icm H&R -35 veren..

Qua prijs zit je dan "maar" 250 euro van een schroefset af, maar ik hoef geen buikschuiver :tongue:

Gijs 07-07-2009 11:49

Niemand die hier iets over kan zeggen?

Marcski 07-07-2009 13:14

Bilstein B6 / H&R is een hele goede keuze, maar voor 250 euro meer zou ik toch voor een verstelbare set kiezen...

René 07-07-2009 13:49

even over dat ebay zo goedkoop is...

ik heb voor mijn GTI toen ook een complete uitlaat gekocht, remschijven, lagers en remblokken...

Maar de kwaliteit is ook echt net zo laag als de prijs; uitlaat begon te rammelen en roesten als `n gek en de remmen waren ook niet geweldig.

maargoed...dat is ook te verwachten voor die prijs natuurlijk.

Marcski 07-07-2009 14:53

Hmm, ik heb al meer dan twee jaar meerdere malen via ebay remschijven, blokken, remschoenen, homokineten, draagarmen, wiellagers, naven etc besteld, maar nog nooit problemen gehad met de kwaliteit.
Bestel meestal bij ATP trouwens...

Gijs 07-07-2009 16:42

Quote:
Originally Posted by Marcski
Bilstein B6 / H&R is een hele goede keuze, maar voor 250 euro meer zou ik toch voor een verstelbare set kiezen...

Mja, op zich heb je daar wel een punt... :tongue: Ik heb nog even zitten zoeken naar schroefsets en kwam nog op een set van Weitec uit. Zo'n set kost bij bijvoorbeeld Stroeve "maar" 775 euro. Kan iemand z'n ervaring vertellen over de kwaliteit van Weitec? :)


All times are GMT +1. The time now is 05:08.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.