Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Polo 6N, 6N2, 9N en 6R (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=23)
-   -   Polo 6n2: nokkenashuis demonteren (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=96449)

Zestienkleppen 21-02-2012 20:12

Polo 6n2: nokkenashuis demonteren
 
Uw handigste sleutelaar is na het vastlopen van zijn motorblok op onderzoek uitgegaan.

Dus even het afdekkapje eraf, bougies eruit en alles losgedraaid waar ik bij kon (nou ja, bij wijze van spreken dan).

Op het eerste gezicht lijkt de distributieriem redelijk in orde:



Vervolgens wilde ik het aluminium nokkenashuis/klepdeksel demonteren. Het is wel los, maar het gaat er nog niet van af. Ik heb alle boutjes losgehaald, het deksel is ook los, kan het er dan zo vanaf?

Sjon 21-02-2012 20:36

.

Zestienkleppen 21-02-2012 21:05

Boutjes in het midden van het kleppendeksel zijn nu los (na deze foto). Hoe krijg ik de distributieriem fatsoenlijk gedemonteerd? Zoals te zien is het bovenste plastic kapje los, maar dan?

Re: psst: is aangepast ;)

Spierings 21-02-2012 22:51

Quote:
Originally Posted by Zestienkleppen
Boutjes in het midden van het kleppendeksel zijn nu los (na deze foto). Hoe krijg ik de distributieriem fatsoenlijk gedemonteerd? Zoals te zien is het bovenste plastic kapje los, maar dan?

Re: psst: is aangepast ;)

Door beide spanrollen los te schroeven waardoor de spanning op de riem weg valt. Hiervoor moet je waarschijnlijk wel even de motorsteun loshalen

Voordat je dit doet wel even de motor op tijd zetten .

richard-polo 22-02-2012 09:56

Quote:
Originally Posted by Zestienkleppen
Uw handigste sleutelaar is ....

Vervolgens wilde ik het aluminium nokkenashuis/klepdeksel demonteren. Het is wel los, maar het gaat er nog niet van af. Ik heb alle boutjes losgehaald, het deksel is ook los, kan het er dan zo vanaf?



Ik zou het laten doen door iemand die er verstand van heeft ;)

Zestienkleppen 22-02-2012 11:44

Quote:
Originally Posted by richard-polo
Ik zou het laten doen door iemand die er verstand van heeft ;)


Mee eens, maar zoveel (meer) kan ik ook niet meer kapotmaken :rolleyes:

richard-polo 22-02-2012 12:06

Ik hoop het voor je ;)

Sjon 23-02-2012 09:04

.

Zestienkleppen 25-02-2012 15:55

Sjon, bedankt voor de goede raad. Vandaag voor het eerst weer tijd om verder te gaan. Nokkenashuis losgekregen:



De rechter nokkenas op de foto zit helemaal vast, geen beweging in te krijgen.
Vervolgens het rechtervoorwiel gedemonteerd en een plastic kapje, zodat ik aan de krukas kon draaien. Eerst uiteraard de bougies verwijderd. De krukas kan ik vrij eenvoudig ronddraaien.

Zonder een definitieve conclusie te trekken zou het goed kunnen dat alleen de nokkenas is vastgelopen? Er zijn geen beschadigingen te zien aan de distributieriem, dus mogelijk zijn er geen kleppen tegen de zuigers gekomen.

Wat denken jullie?

Spierings 25-02-2012 16:32

Quote:
Originally Posted by Zestienkleppen
Zonder een definitieve conclusie te trekken zou het goed kunnen dat alleen de nokkenas is vastgelopen? Er zijn geen beschadigingen te zien aan de distributieriem, dus mogelijk zijn er geen kleppen tegen de zuigers gekomen.

Wat denken jullie?

Zou kijken of alle kleppen even ver uitgeveerd zijn, als er een klep krom is zal deze minder ver uitveren, dus lager zitten.

Zou me zelf meer druk maken of er meer kapot is gegaan door gebrek aan smering ;)

Zestienkleppen 25-02-2012 19:33

Hier kun je het goed zien, middelste lager:


Sjon 26-02-2012 11:04

.

Fryslan 26-02-2012 11:34

Kwestie van een bevroren carterontluchting, de oliedruk valt weg omdat je vacuumpomp vacuum zuigt.

Wat dan als eerste vast loopt zijn idd je nokkenassen.

Volgende stap> Krukaslagers controleren!

Zestienkleppen 26-02-2012 11:45

Quote:
Originally Posted by Sjon
Stond de distributie nog wel op tijd?


Kon ik niet goed controleren, ik kon de distributie niet meer verdraaien tot de markeringen, het zat te vast.

De motor is vastgelopen bij stationair toerental, eigenlijk ben ik van plan de gok te wagen met alleen een nieuw nokkenashuis, inlaatnokkenas, een distributieriem en nieuwe olie+filter.

Spierings 26-02-2012 13:47

Quote:
Originally Posted by Zestienkleppen
De motor is vastgelopen bij stationair toerental, eigenlijk ben ik van plan de gok te wagen met alleen een nieuw nokkenashuis, inlaatnokkenas, een distributieriem en nieuwe olie+filter.

Waarom ook niet even de carterpan demonteren en drijfstang en krukaslagerschalen controleren op schade door geen oliedruk ?

Sjon 27-02-2012 13:50

.

vwmotorsport 27-02-2012 14:52

ik zou een compleet ruilblok monteren zo te zien is die helemaal gaar je hebt door je hele blok schade door deeltjes metaal dat gaat nooit lang goed 200 euro heb je een ruilblok

Zestienkleppen 27-02-2012 16:15

Voor het controleren van de kromme klepjes, ik heb er een winkelhaak overheen gehouden, er zit miniem verschil in. Als een klep krom is ('t zijn er dan meteen 2 lijkt me), hoeveel minder komt deze dan omhoog? 't is nu iets van 0,2-0,3mm.

Dat ruilblok voor €200 is natuurlijk ook prima, waar zou ik dat moeten vinden? Heb je een tel.nr. ofzo?

Spierings 27-02-2012 17:51

Als een klep krom is staan ze vaak minimaal een paar mm lager, waarschijnlijk hebben ze de kleppen niet geraakt.

Zestienkleppen 27-02-2012 19:46

Quote:
Originally Posted by vwmotorsport
ik zou een compleet ruilblok monteren zo te zien is die helemaal gaar je hebt door je hele blok schade door deeltjes metaal dat gaat nooit lang goed 200 euro heb je een ruilblok


Nou, er zitten nergens metaaldeeltjes, behalve dat aluminiumslijpsel bij het lager van het nokkenashuis wat je op de foto ziet. Voor het verspreiden van de metaaldeeltjes had er natuurlijk ook olie rond moeten lopen, maar dat was nou net het probleem.


All times are GMT +1. The time now is 01:44.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.