Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK I (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=14)
-   -   16bar compressie ???? (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=113283)

Scirocco_1600 13-04-2013 11:36

16bar compressie ????
 
hallo .

ik heb vandaag eens een compressietest gedaan van mijn nieuw opgebouwde motor ... ik viel bijna om .

alle cilinders hadden 16bar compressie .

doch heb ik niet het gevoel dat ik zoveel compressie heb ( motor draaid mooi soepel rond als ik hem wil starten )

er is heel veel verandert aan de motor

mijn setup .

onderblok 2.0 8v
cilinderkop 1.8 8v dx ( gevlakt na het meten van de cilinderkop zou hij 0.6mm gevlakt zijn )
spesso koppaking
grote inlaat + uitlaat kleppen
diesel krukas + verlichte drijfstangen + origneel 3mm afgedraaide pistons .
kent cams klepveren
kent cams nokkenas 290° + versnelbaar tandwiel
v-line bougie ngk
dubbele webers 45 dcoe
spaghetti spruitstuk
delco aangepast voor webers
versterke lagerschalen

zou dit puur en alleen van het onderblok komen ? of doe ik toch iets verkeerd want de motor draaid erg zwaar uit ballans .

De Pul 13-04-2013 15:39

wat is het probleem nu dan?want je begint met 'de motor draait licht' en je eindigt met 'de motor draait zwaar en uit balans' 16 bar compressie is geen hele rare waarde voor een nieuw opgebouwd blok met verhoogde compressieverhouding.

fearless 13-04-2013 15:43

Maw...hij loopt niet mooi?
Afstellen afstellen afstellen.
Vooral nokkenastiming goed afstellen ivbm de gevlakte kop.

Scirocco_1600 13-04-2013 16:27

kan die 16bar dan verlagen door gewoon af te stellen ?

de motor start goed en normaal , en in het rijden is er geen probleem tot 3000 rpm , eenmaal hij in hoge toeren gaat draaid de motor precies zwaar uit balans , schokken en rare metalen geluiden in de uitlaat , ook heb ik het gevoel dat er 1 cilinder nu en dan happert .

na het warm rijden van de motor zijn 3 bougie's mooi bruin ( een goede verbranding ) en 1 heeft een roetlaag maar onder die roetlaag is de bougie ook mooi bruin van kleur .

door 16bar compressie gaat de motor toch pingelen ?

De Pul 13-04-2013 16:57

nee door een te arm mengsel of slecht getimede ontsteking gaat een motor pingelen.

Scirocco_1600 13-04-2013 18:09

nog net wat bezig geweest met de motor .
ik heb 1 bougiekabel gevonden die halverwege gewoon in 2 geknapt was ... alles vervangen door nieuwe bougiekabels maar nog geen groot resultaat ( er is wel verschil maar toch )
het zal waarschijnlijk toch gewoon sproeierafstelling zijn , ik heb het gevoel dat hij te arm draait

ontsteking staat op 18° aan 950rpm

bougie's zijn trouwens ngk met warmte graad 6

De Pul 13-04-2013 18:18

18graden voorontsteking stationair?
heftig......

Spierings 13-04-2013 18:24

Quote:
Originally Posted by De Pul
18graden voorontsteking stationair?
heftig......

Niet voor iedere motor ;) GU motor heeft dit af fabriek.
Voor deze setup zou ik hem zelf wat later zetten (6 graden)

Scirocco_1600 13-04-2013 18:29

wel zit ik met een delco van een 1.8 met vervroeging . daarom heb ik voort gegaan op die 18° .

inderdaad sommige 1.8 8v carb motoren hebben 18° standaard . injectie's zonder vervroeging hebben 6°

Spierings 13-04-2013 18:36

Jij gebruikt toch geen verdeler met vacuüm vervroeging i.c.m. je dubbele webers??

De Pul 13-04-2013 18:40

Quote:
Originally Posted by Spierings
Niet voor iedere motor ;) GU motor heeft dit af fabriek.
Voor deze setup zou ik hem zelf wat later zetten (6 graden)

uhh,volgens mij gaat dit topic over deze setup,en niet 'iedere motor'.

Scirocco_1600 13-04-2013 18:46

Quote:
Originally Posted by Spierings
Jij gebruikt toch geen verdeler met vacuüm vervroeging i.c.m. je dubbele webers??



ja hoor , mij werd verteld dat dit nodig was voor webers .
http://www.bolku.nl/Webwinkel-Produ...ervroeging.html

De Pul 13-04-2013 18:57

ja dat is geen enkel punt,maar je zal met die timing wat milder moeten starten.
ik zou idd eens starten vanaf 6gr stationair.

Scirocco_1600 13-04-2013 19:02

oke , ik zal morgen eens op 6° instellen ;) was vanavond zonder benzine gedraaid :) ik heb er toen maar de brui aan gegeven voor vandaag .
;
weet er toevallig iemand wat de sproeierafstelling moet zijn voor deze setup ?

sciroccoGTII 13-04-2013 19:28

Bovendien is dit wel een normale waarde een 1.8 kop op een std 2.0 onderblok geeft namelijk al 11:1, je stalen koppakking is wss iets dunner en je kop gevlakt, voila..

duudt 13-04-2013 22:17

Rij zelf met een vrijwel gelijke setup, heb ook een 1.8 ontsteking in mijn 2.0 onderblok alleen vacuüm niet aangesloten.
Ik heb de ontsteking op 6 graden voor bdp staan, bij meer voor ontsteking begon mijn motor te pingelen.
Je hebt een 2.0 2e onderblok gepakt neem ik aan?
Hoe kom je aan die 3mm afdraaien van de zuiger dan, bij mij zouden dan de zuigers nog onder het blok blijven. Of is het blok ook nog gevlakt?
Als je de compressie niet vertrouwd zou ik de boel eens uit literen, maar dat zou eigenlijk algebeurt moeten zijn tijdens de bouw van zo'n motor.
Statische compressie en dynamische compressie zijn 2 verschillende dingen, mijn motor is gebouwd op een compressie verhouding van 1 op 11,4 maar als ik de compressie zou meten tijdens starten kom ik ook wel op 16 bar uit.

Denk dat het grootste probleem van het slechte lopen nu zit in de totale afstelling, van ontsteking tot carb's en nokkenas timing.

Ik zou beginnen met de carb's synchroon te zetten en de ontsteking op 6 graden, dan eens kijken hoe die loopt.
Als je de sproeier bezetting van mijn carb's wilt weten stuur je me maar even een PB.

Scirocco_1600 14-04-2013 06:35

@duudt :
ik heb de 2.0 8v 2E onderblok ( heb ik er 2 van liggen ) met hetzelfde probleem 3de lagerschaal kapot gedraaid , toen heb ik besloten er een diesel krukas in te steken van een tdi , en dit heb ik ook gedaan , de dieselkrukas heeft iets van 3mm slag meer dan een std krukas .
De pistons zijn daarom afgedraaid geweest omdat ze iets van 2.5 mm boven het blok zouden uitkomen , ik heb iets meer laten afdraaien omdat ik bang was als ik mijn pistons gelijk zou maken met de rand van de blok dat de kleppen de pistons zouden raken .

het onderblok is niet gevlakt geweest , enkel cilinderkop is 0.6mm gevlakt geweest .
nu zit ik met een kopppakking van 2mm , ik dacht dat dit het dikste was die leverbaar was , ik heb ooit eens iemand gezien die mijn setup ook had en hij had 2 koppakkingen op elkaar gelegd om aan de juiste compressie te komen .

ik heb inderdaad gewoon mijn compressie gemeten na het bouwen en ik kom op 16bar uit . ik heb de motor en verbrandingskamer uitgeliterd en dan een compressie berekening gedaan en toen had ik besloten onder de 12:1 te blijven , maar ik verschoot me rot toen ik gisteren 16bar op de compressiemeter kreeg .
maar nu je zegt dat er een groot verschil is tussen dynamische compressie en statische compressie is ( trouwens nooit van gehoord :) ) ben ik wel gerust in m'n motor .

mijn motor zou een cilinderinhoud hebben van 2060 cc ( ik zou de juiste waarde eens moeten opzoeken ) , het komt er op neer afgerond dat het een 2.1 8v is .

de carb's zijn syncroon dat is zeker , hebben we 4uur aan zitten sukkelen ( we kregen ze maar niet goed )

ontsteking word vandaag op 6° gezet .

dan ga ik ook nog eens kijken wat het oplevert ;)

ps: ik heb nu in de motor 15w50 motorolie zitten van motul 300v , zou het helpen moest ik 10w40 in doen voor het tikken de kleppen ? ( daar was ik gisteren over bezig met mijn vader ) , zelf denk ik dat het niet uit maakt omdat het mechanische kleppen zijn en vermoedelijk komt van de afstelling van de klepspelling ( trouwens iemand een goed adresje waar ik shims kan krijgen ? want hier bij ons in de buurt moet ik ze per 5 kopen en dat zou heel duur uitkomen )

Scirocco_1600 14-04-2013 07:16

hier zijn wat gegevens :

standaard 2E boring : 82.5mm / slag 92.8 mm , Slag dieselkrukas 95.5mm

lengte cilinder waneer pistons beneden staat . 96 mm
lengte cilinder waneer pistons boven staan ( deck hight ) . 1.10mm
inhoud verbrandingskamer piston 3mm afgedraaid :10cc
inhoud verbrandingskamer piston origineel : 17 cc
inhoud verbrandingskamer cilinderkop origineel 28cc
inhoud verbrandingskamer cilinderkop gevlakt 23cc

standaard 2E blok heeft een cilinderinhoud van 1984cc , ik heb een cilinderinhoud van 2052cc

nu zie ik dat ik een specco koppakking heb zitten van 1.6 mm ( zie ik net bij de gegevens van mijn motor )


als ik een compressie berekening maakt via de tool van hotrod.nl http://www.hotrod.nl/calculators/co...everhouding.php

met mijn gegevens kom ik uit op 11.8:1

Melvin 14-04-2013 08:36

Ik vind het wel veel compressie voor een benzinemotor, dat zijn nagenoeg waarden voor een diesel-motor (komt ook door je dieselkrukas voornamelijk, dat beetje vlakken e.d. valt wel mee en zou je mss op die 11.8 uitkomen), maar je dieselkrukas zorgt dat je veel meer slag hebt (zuigers gaan ook lager dus de grootste inhoud per slag is vergroot, en kleinste inhoud mss hetzelfde, resultaat = hoge compressie)

giuliettaevo 14-04-2013 09:55

@melvin;

Een diesel heeft heel wat meer compressie hoor... 18-22:1 is daar heel normaal. Met 12:1 krijg je een diesel waarschijnlijk niet eens of heel moeilijk aan de gang.

12:1 voor een straatauto is niks aparts meer tegenwoordig, om de milieueisen te halen en de motor zo efficient mogelijk te maken is het zelfs nodig. Maar dat gebeurt dan ook eigenlijk alleen op motoren met een heel goed management die zelf de ontsteking terug kunnen draaien zogauw er 'knock' optreed (pingelen). Voor een 8v motor i het aan de hoge kant maar met een goede afstelling is dit geen probleem, daar reden ze tig jaar geleden ook al mee.

Dat je 16 bar meet zegt overigens niets over je compressieverhouding. Een compressieverhouding bereken je of liter je uit, die meet je niet met een meter. Bij een compressiemeting wordt er vooral gekeken naar verschil onderling.


All times are GMT +1. The time now is 04:35.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.