Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=101)
-   -   ABF riemenkwestie (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=131109)

MartinW0527 28-12-2014 20:08

ABF riemenkwestie
 
Ik heb een ABF motor in m'n mk1 liggen, waar ik de krukaspoelie van de v snaar vanaf heb gehaald omdat ik zonder stuurbekrachtiging rijd.
Nu heb ik nog een ibiza gekocht met dezelfde motor, met airco.
Deze heeft de waterpomp ook op de v snaar zitten.
Nu wil ik eigenlijk de airco wel in m'n mk1 zetten, maar dan ga ik dus niet uitkomen met de v snaar zonder die stuurbekrachtigingspomp.
Ander probleem is dat de v snaar normaal gespannen wordt met de stuurbekrachtigingspomp.

Iemand hier ervaring mee/een oplossing voor?
Ik zoek naar een makkelijke oplossing, zelf wat maken kan ook wel maar als er iets is dat makkelijk is doe ik dat liever, zoveel tijd heb ik ook niet over.
Ik zat zelf al te denken om er wel een stuurbekrachtigingspomp op te zetten zonder er leidingen op te zetten (misschien doorlussen en een beetje olie in doen voor smering van het lager ??).
Dit vind ik echter niet de meest chique oplossing, vandaar dat ik het hier even vraag.

Audi1981 29-12-2014 11:25

Je rijdt alleen met multiriem nu?

Marcski 29-12-2014 12:37

Bij een ABF motor worden de dynamo, de waterpomp en een eventuele airco-pomp aangedreven door een multiriem. Alleen de stuurbekrachtiging word door een losse v-snaar aangedreven.

En er zijn 2 soorten multiriemspanners. 1 simpele dynamosteun met een veer eronder, die ook op veel TDI-motoren zit, en 1 met een spanrol als je ook airco hebt.
Als je de een voor de ander uitwisselt, moet je ook de dynamo vervangen

MartinW0527 02-01-2015 12:09

@Audi1981: ik heb nu inderdaad enkel een multiriem omdat ik geen stuurbekrachtiging heb/wil.
@Marcski: ik heb nu een complete motor met airco liggen, waar dus de waterpomp op de v-riem zit, niet op de multiriem.
Maar als wat jij zegt waar is, zou ik dat moeten kunnen vinden.
Bedankt zover iig.

MartinW0527 02-01-2015 13:38

@Marcski: Ik heb nog eens gekeken, maar ik kan nergens een riem vinden met de aircopomp, dynamo en de waterpomp.
Weet je zeker dat dit correct is?
Heb je er anders misschien een plaatje van of onderdeelnummer(s)?

Style 02-01-2015 14:14

Deze is riem is voor als je ook airco heb 037260849C
ribbed v-belt
21,18X1153MM /




Marc heeft zelf ook een zeer dikke 16V dus ik denk dat hij het wel zeker weet ;)

MartinW0527 02-01-2015 17:04

Die zit inderdaad op mijn tweede motor, de 6pk1153, maar daar zit de waterpomp op de v snaar samen met de stuurbekrachtiging.



JaapL. 03-01-2015 17:18

ABF waterpomppoulie monteren?

MartinW0527 03-01-2015 17:56

Voor de duidelijkheid:
Beide motoren zijn ABF.
Enkel de ene met en de ander zonder airco.
Die met airco heeft de waterpomp op de v snaar zitten, die poelie is hier op de foto eraf.
De motor zonder airco heeft wel de waterpomp op de multiriem zitten. Maar als je zoals je op deze foto kan zien er enkel de poelie op zet zal deze nooit genoeg raakvlak hebben dus zal er een andere spanner en een (veel) langere riem op moeten.

JaapL. 03-01-2015 19:24

Kijk eens op google, en dan zoeken op ABF motor, afbeeldingen, de 2e.. Dan zie je dat het ook zo zit..

MartinW0527 04-01-2015 10:55




Zit toch geen airco op ;)
Dit is inderdaad hoe het in mijn mk1 zit, ik wil alleen de airco bij plaatsen maar zou dat graag op de multiriem erbij zetten als daar een redelijk pasklare oplossing voor is.

JaapL. 04-01-2015 11:15

Pomp erop zetten en opzoek naar een multiriem die aan beide kanten werkt, en dan gewoon krukas, bovenlangs waterpomp en onderlangs aircopomp over dynamo heen..?

JerryGT 04-01-2015 12:04

Dan draait de waterpomp toch de andere kant op?

Bij mijn aaz met airco zat de riem het zelfde als hier, alleen extra over de airco pomp heen.

Gijs 04-01-2015 12:06

Quote:
Originally Posted by MartinW0527
Ik zat zelf al te denken om er wel een stuurbekrachtigingspomp op te zetten zonder er leidingen op te zetten (misschien doorlussen en een beetje olie in doen voor smering van het lager ??).
Dit vind ik echter niet de meest chique oplossing, vandaar dat ik het hier even vraag.

Waarom bouw je er dan ook niet n bekrachtigd stuurhuis onder? Heb je een Golf 1 met stuurbekrachtiging, lijkt mij een chique oplossing :)


All times are GMT +1. The time now is 21:44.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.