Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Algemeen (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Elektronische stuurbekrachtiging. (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=95391)

vwmk2driver 29-01-2012 18:55

Elektronische stuurbekrachtiging.
 
Hallo Mensen,

Mijn interesse is gevallen op het verhaal "elektronische stuurbekrachtiging"
Het huidige hydraulische systeem op mijn race auto lekt een klein beetje, en werkt eigenlijk ook niet helemaal 100% met de doeleinden die ik er mee doe.
+ een elektronisch stuurkolometje weegt een stuk minder dan het hydraulische gebeuren, wat nu voor in de auto zit.

Ik ben daarom benieuwd of er mensen zijn die een dergelijke bekrachtiging van bijvoorbeeld een opel of een fiat, in een golf of ander type auto hebben gemaakt, en mij op weg kunnen helpen middels wat informatie.

ronnie_v 29-01-2012 20:02

in de autocross en bij oldtimers word het ook wel gebruikt.
Geloof dat die setjes via marktplaats wel aangeboden worden.

vwmk2driver 29-01-2012 21:08

Het kan snel gaan, ik heb net een stuurkolom gekocht.

Kijken of we het draaiend kunnen krijgen.

vwmk2driver 30-01-2012 00:40

Ik heb vernomen dat er een puls spanningtje nodig is voor de aansturing van de bekrachtiging.

een snelheids signaal puls, en laat ik nou toch vorig jaar in mijn opleiding nog een proefopstelling gemaakt hebben !

een printje met een n555 ic, wat weerstandjes en een potmeter, met die schakeling is elk gewenste puls spanningtje te maken. kosten ? misschien 6 euro. :thumbup:

als alles werkt laat ik het jullie zeker weten !

roy-mk1 30-01-2012 00:48

Ben erg benieuwd, welke stuurkolom heb je gekocht?

René 30-01-2012 01:01

Gaaf:)

Hoor trouwens ook vaak dat in de racerij liever geen stuurbekrachtiging gebruikt wordt...omdat het gevoellozer is dan zonder...en dat een onbekrachtigd stuurhuis directer is.

Heb er zelf geen ervaring mee....zijn de verhalen die ik hoor. Lijkt me aan de andere kant wel erg fijn om wel stuurbekrachtiging te hebben in een circuitauto, aangezien het toch altijd hard werken is :D

Misschien anders een stuurhuis met een korte stuurhuisoverbrenging van Quaife in combinatie met elektronische stuurbekrachtiging?

Mtdi 30-01-2012 08:12

Quote:
Originally Posted by René
Gaaf:)

Hoor trouwens ook vaak dat in de racerij liever geen stuurbekrachtiging gebruikt wordt...omdat het gevoellozer is dan zonder...en dat een onbekrachtigd stuurhuis directer is.

Heb er zelf geen ervaring mee....zijn de verhalen die ik hoor. Lijkt me aan de andere kant wel erg fijn om wel stuurbekrachtiging te hebben in een circuitauto, aangezien het toch altijd hard werken is :D

Misschien anders een stuurhuis met een korte stuurhuisoverbrenging van Quaife in combinatie met elektronische stuurbekrachtiging?


Citroen saxo in de cup auto,met een elektrisch pompje.
Ik heb voor mijn Scirocco mk1 een verkort stuurhuis liggen,en wil er ook een elektrische stuurkolom in.
En in mijn Mtdi een elektrische pomp van een Saxo.

@Frank hou me op de hoogte AUB.

vwmk2driver 30-01-2012 08:58

Ik heb er al een verkorter op 2:1, maar mede hierdoor werkt de hydraulische bekrachtiging niet lekker, als ik met 1500 rpm heel snel de bocht in moet sturen dan werkt de bekrachtiging juist tegen.
ik hoop dat de elektrische sneller reageerd.

Mtdi 30-01-2012 09:10

Heb geen idee Frank,ik race niet.
Weet wel dat een elektrische pomp/stuurcolom een constante waarde geeft.
En inderdaad er zijn jongens die het in de cross gebruiken,vraag eens bij de Peetoompjes,wat zij gebruiken.

vwmk2driver 30-01-2012 09:27

Quote:
Originally Posted by Mtdi
Heb geen idee Frank,ik race niet.
Weet wel dat een elektrische pomp/stuurcolom een constante waarde geeft.
En inderdaad er zijn jongens die het in de cross gebruiken,vraag eens bij de Peetoompjes,wat zij gebruiken.



hydrocoil. een hydro pomp en 2 cilinders, net zoals bij de knik besturing van de nieuwere shovels.
Ik ga het gewoon maken, en kijk hoe het gaat, zal vast goed komen. kan straks met een pot metertje de maat van bekrachtiging afstellen.

rijd ik veel lage snelheden, dan een grote bekrachtiging, rijd ik hoge snelheid dan zet ik hem wat minder krachtig.

Mtdi 30-01-2012 09:33

Succes!

VeeDubber 30-01-2012 09:39

De elektrische bekrachtiging van Opel wordt toch veel gebruikt in de cross? Deze zit ook onder het dash.

Bas 30-01-2012 11:23

De 2e generatie Lupo 3L heeft ook elektrische stuurbekrachtiging, zie SSP 225 pdf

vwmk2driver 01-02-2012 19:05

De print plaat is inmiddels klaar ! :tu:

een spannings stabilisator voor 5v gemaakt, zodat ik van alle ingaande spanningen tussen 8v en 14,5 volt , 5 volt maak.

daarna een printje gemaakt met een n555 ic, een aantal condensator's een inwendige pot meter en een externe potmeter, welke ik op mijn dashboard zal maken, met deze 2 variabele weerstanden ( potmeters) kan ik elke gewenste frequentie maken, de inwendige potmeter zal ik dan later nog vervangen voor een vaste weerstands waarde, dat is minder storings gevoelig.

nu nog even wachten op postnl :tu:


All times are GMT +1. The time now is 07:54.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.