Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Stationair probleem mk2 gti 8v PF (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=111112)

powah 21-02-2013 17:14

Stationair probleem mk2 gti 8v PF
 
Mijn mk2 GTI PF loopt stationair niet super lekker.


Probleem:

Schommelt stationair eem beetje (750 a 1000) bij koude motor voornamelijk
Bij warme motor gaat hij soms van 1100 naar 2000 om daarna weer terug te vallen na 1100 zonder iets te doen.
Ook bij het intrappen van de koppeling duurt het langer dan normaal voor dat de toeren terug vallen naar stationair toerental, soms blijft hij dan ook op 2000 hangen. Als ik dan 10 meter rij en weer de koppeling intrap valt hij weer terug naar 1100 of hij schommelt nog een keer op en neer.

Geprobeerd:
Opnieuw afgesteld
3x stappenmotor
1x gasklephuis vervangen
1x gasklephuis gereinigd
Vacuumlekken nagekeken

Dit heb ik laten doen bij een garage waar hij op het moment ook staat. Net met de monteur gebeld hij gaf aan dat het probleem er nog was maar dat hij niet zeker wist waar het aan lag. Hij zei dat hij dacht dat het alsnog de stappenmotor was. Ik merkte echte geen verschil tussen de 3 stappenmotors, lijkt me sterk dat ze alle 3 kapot zijn en om voor 300euro een nieuwe te kopen om uit te sluiten of het de stappenmotor is vind ik iets teveel van het goede.

Heeft iemand hier ervaring mee of een idee van wat het kan zijn?


Alvast bedankt! :thumbup:

Gino89 21-02-2013 20:10

Als je de auto op contact zet, hoor je de stappenmotor dan zoemen?

ik weet niet precies hoe het zit met de lucht massa meter, op de pf motor. Maar is deze eens schoon gemaakt?

powah 21-02-2013 20:46

Heb ik eerlijk gezegd nog niet naar geluisterd.

LMM kan die zo'n problemen voor oorzaken? Dacht dat de symptomen voornamelijk inhouden waren en dergelijke, niet stationair.

Zover ik weet is die niet schoon gemaakt, ik zal het hem morgen eens vragen.

arthur 21-02-2013 21:12

Mijn broertje ze PF(mijn oude), loopt ook een beetje te zagen sinds ze bij de keuring het schroefje van de LMM hebben versteld. Die zit onder dat plastic dopje. Hij is zo bijgedraaid voor de keuring, en zit een slechte kat onder, die heb ik al een keer half leeg geklopt omdat er 1 segment los in lag.

Maar is het probleem allang?

Is er recent iets gewijzigd aan de auto?

powah 21-02-2013 21:17

Probleem was er toen ik de auto kocht. Hij viel toen uit bij intrappen koppeling. Door de stelschroef op het gasklephuis verder open te draaien bleef hij toen wel lopen. (oktober)

Dit loste het probleem maar tijdelijk op, dus ik stelde hem steeds beetje bij, probleem was toen eigenlijk meer dat de schroef van het gasklephuis zich vanzelf dichtdraaide en daardoor uitviel. Het hoger in de toeren lopen bij warme motor was er toen nog steeds. Toen heb ik een nieuwe stappenmotor laten plaatsen, niet opgelost. Ander gasklephuis gekocht en laten schoonmaken toen laten plaatsen.

Hierna begon het onregelmatig stationair lopen bij koude start pas, dit was er van te voren eigenlijk niet. Bij het vervangen van het gasklephuis heb ik hem meteen opnieuw APK laten keuren, hier was niks gevonden behalve een uitlaat rubbers, dus neem niet aan dat ze aan de LMM gezeten hebben.

Verder is er niks aangepast of gerepareerd. Ik dacht zelf eerst iets van een vacuumlek maar ik neem aan dat ze dat al uitgesloten hebben. Of ze aan de LMM hebben gezeten weet ik niet.

Gino89 21-02-2013 21:43

Kan het niet zijn dat eens alles goed moet worden afgesteld?

Je kunt niet zo maar aan die co schroef draaien. ( kun je wel natuurlijk :tongue: ) maar ik zou hem eens in de garage laten afstellen?

powah 21-02-2013 21:52

Hahaha nee dat snap ik ook wel. Ik heb hem laten afstellen, hierbij liep hij even goed maar probleem was er dan snel weer. Ik heb daarna om te zorgen dat de auto bleef lopen als ik de koppeling intrapte de co schroef wat verder open gezet. Bij de keer daarna dat het gasklephuis en stappenmotor erop zijn gekomen is hij weer opnieuw afgesteld.

Dus kortom, hij is afgesteld in de garage.

Gino89 21-02-2013 21:58

Zoals je ook beschrijft dat hij stationair naar 1100 en soms tot 2000 gaat en dan weer terug, Je zou bijna zeggen dat het een vacuĆ¼m lek is. En of een lekkage tussen LMM en motor.

Ik weet niet hoe die stappen motor word aangestuurd bij een PF. Maar is de duty cycle ( pulsverhouding ) wel goed afgesteld door de garage?

Dit is het signaal waar de stappenmotor mee word aangestuurd. Weet niet of jij dat ook er op heb zitten met dit principe !

powah 21-02-2013 22:08

Dat durf ik je echt niet te zeggen. Zover gaat mijn kennis niet.

De monteur ging er morgen mee verder, ik bel hem morgen ook even en ik zal hem anders eens die dingetjes opnoemen of hij daar al naar gekeken heeft.

powah 23-02-2013 16:08

Vandaag auto terug gehaald. Liep in ieder geval goed stabiel stationair.

Koude motor loopt hij goed maar bij een warme motor doet toch de stappenmotor volgens mij nog raar.



Soms loopt hij 2000 rpm stationair. Hij stopt met dalen bij 2000 of hij loopt op. Dit gebeurd niet vaak, bij 10x stoppen gebeurd het misschien 1x. Nu is de stappenmotor wel even snel schoon gemaakt met wd40 door de monteur maar hij zegt dat er toch een nieuwe op zal moeten.

Ik heb 2 stappenmotors dus ik ben de andere eens goed schoon aan het maken met carb reiniger, nachtje laten weken erin anders en dan eens monteren.

Als ik de volgende slang dicht knijp als hij 2000 rpm maakt dan zakt hij rustig aan terug, laat ik hem los gaat hij weer omhoog.



Lijkt me dan toch de stappenmotor?

powah 23-02-2013 18:04

Die andere stappenmotor heb ik toch geen nachtje laten weken maar iets korter.

Als ik van de ene kant blaas in de stappenmotor dan komt er lucht doorheen, is dat normaal?

Gino89 23-02-2013 19:04

Kan de stappenmotor zijn ja, maar als ook de aansturing hier van he.

Heb je de nullast schakelaar eens gecontroleerd? Of deze het wel altijd doet.

Johan1982MK1 23-02-2013 19:21

Check idd de nullast ff en alle massapunten. Is je lambda wel goed? Omdat t begint met warme motor. En is de uitlaat 100% gasdicht?

hummer 23-02-2013 19:35

Ik heb soortgelijk problemen gehad. Ik had er nog een probleem bij dat hij ging inhouden op een constante snelheid. Heleboel vervangen bougies ,bobine, temp sensor lamdasonde vervangen etc . Uiteindelijk LMM opnieuw afgesteld deze was compleet ontregeld door slijtage gevolg alle problemen opgelost. Stappenmotor gaan bijna nooit kapot.

powah 23-02-2013 19:40

Nullast moet ik even checken.

Of de lambda wel goed is weet ik niet. Uitlaat is 100% gasdicht want hij is 3 weken geleden APK gekeurd.

wat ik zo vreemd vind dan is dat als ik de slang naar luchtfilterhuis dichtknijp zoals op de foto aangegeven staat, dat hij dan wel normaal stationair gaat lopen bij een warmere motor.

Gino89 23-02-2013 19:52

Als jij die slang dicht knijpt. Dan neem je de functie van de stappenmotor over.

Dan knijp je hem gewoon de lucht af, die normaal de stappen motor zou moeten regelen !

Black Devil 23-02-2013 19:58

Die stappenmotor die je van mij hebt is 100% goed, de auto waar het uit komt liep perfect stationair in alle temperaturen.

powah 23-02-2013 19:59

stappenmotor is denk ik ook wel uitgesloten dat deze defect is.

passatje2 24-02-2013 09:25

weet je echt zeker dat je geen vacuum lek hebt,iemand in de garage kan ook iets over de kop zien,ik heb me ook eens sufgezocht naar iets en het was het rubber stukje slang wat van de remkrachtverdeler naar het inlaatspruitstuk ging,daar zat een scheur in en die zat net aan de onderkant dat je hem niet zag,ma ja of het dat is....dan moet je met remmenreiniger overal eens overheen spuiten daarna moet je wel de wd40 gebruiken want dat gaat wat minder uitzien

powah 24-02-2013 10:18

Ik had toevallig gisteren al een nieuwe bus remmenreiniger gekocht om het toch eens na te gaan kijken.

Lijstje wat ik wil gaan nakijken:

-nullast schakelaar
-lambdasonde
-vacuumlekjes

Als dat gebeurd is zal ik een update posten of het opgelost is of niet.


All times are GMT +1. The time now is 12:52.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.