Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK I (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=14)
-   -   ATH bak op MK1 (1.8 JH)... past dit? (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=129840)

Swim 21-10-2014 15:02

ATH bak op MK1 (1.8 JH)... past dit?
 
Hallo VW fanaten,

Even voorstellen: Ik heb een VW golf cabrio MK1 uit 86 met een 1.8 JH blok en daar heb ik al 5 jaar veel plezier van.
De laatste tijd veel ellende helaas. Zondag mn is mn originele versnellingsbak overleden.
Er komt een vervanger onder. Nu heb ik mn oog laten vallen op een ATH bak. Dit omdat ik graag wat minder toeren wil draaien op de snelweg.

Mijn vraag: past dit plug en play? Hoef ik niet de flensen te vervangen? Misschien nog tips om de bak te testen/inspecteren voordat ik hem koop?

Heel erg bedankt voor de hulp!

Swim

Johan1982MK1 21-10-2014 15:30

past wel, kijk alleen goed naar de maten van de flenzen van je aandrijfassen 90 of 100mm en of de dikte van de prize as gelijk is aan je huidige ivm de koppeling.
Volgensmij komt de ATH bak achter een 1.6/1.8 motor weg van de golf 3 die voorover ligt toch? want in dat geval sluit het ijzeren 'blik/plaat' welke tussen motor en bak zit op de onderkant niet heel goed aan omdat de buitenkant van de bak iets anders is. Ik heb het ook met mn golf2 diesel en een chv versnellingsbak. Sluit niet 100% mooi aan maar heb t zo gelaten en verder past het wel goed en rijdt super.

Swim 21-10-2014 15:37

Thnx

Volgens mij zijn de flenzen van de ath bak 100mm net zoals de flensen van mijn ori bak.
Of de price as hetzelfde is weet ik niet. Ik heb mijn ori bak er nog niet onder uit dus kan niet meten. is er iemand die hier het antwoord op heeft?

Help is apreciated!

Ps ik dacht dat ath vanaf 93 op 1.9D gemonteerd is

Mtdi 21-10-2014 16:11

Prise as is het zelfde, en het blikje, daar zijn 2 verschillende van.

Johan1982MK1 21-10-2014 16:11

Quote:
Originally Posted by Swim

Ps ik dacht dat ath vanaf 93 op 1.9D gemonteerd is



Zou goed kunnen hoor.. ik weet t zo niet uit mn hoofd.
Maar de 1.9D heeft volgensmij wel weer 90mm kineten.

Swim 21-10-2014 16:31

Kijk...dat zijn nog eens snelle reacties!
Priceas is dus hetzelfde...check!
Flensen misschien niet...maar dat is toch een kwestie van eraf tikken?
Dan nog het blikje...mocht het heet raar uitvallen pak ik de slijptol en mig :thumbup:

Ik wil alvast eea gaan bestellen. Ik wil een druklager, bronzen bus, priceas keerring die bij de bak passen. Iemand een goed adresje? Kan ik dezelfde onderdeelnummers als ori aanhouden?

Verder koppelingsplaat en drukgroep... Die kan ik dus sowieso van mn ori blokje aanhouden

Gr

Johan1982MK1 21-10-2014 18:48

Druklager zit achterin de bak. Die loopt altyd in de olie en zou ik niet direct vervangen.
Mocht je t wel doen, vervang dan ook het groene deksel voor een nieuwe en neem ook direct de hevel mee die de koppelstang bedient. Knappen nl. Ook vaak.

Oja en denk erom dat de 6boutjes waarmee de drukgroep op je krukas zit rekbouten zijn. Deze dus ook vervangen.

Joris_MK1 21-10-2014 20:09

boelm.nl

Swim 21-10-2014 23:05

de schakelhevel heb ik inderdaad wel eens kapot gehad in mijn huidige bak.
de druklager kan ik toch vervangen dmv het groene deksel zonder dat de bak eraf hoeft? dan laat ik hem nu zitten.

Maar de bronzen bus met de keerring, moet ik die preventief vervangen? Maw, kan die gaan lekken?
Daarnaast ook de keerring van de prise as... Meteen doen of laten zitten?

De drukgroep laat ik zitten, wil alleen de koppelingsplaat vervangen...

laat weten hoe de nieuwe bak rijdt. Sta nu op 13". Heel snel weg bij sprinten! Maar door hoge toeren op de snelweg gaat hij wel zuipen...$$$

Johan1982MK1 22-10-2014 09:26

keerringen en busje zou ik wel vervangen, is klote als je erachter komt dat na een paar week iets aan de koppelingskant lekt.
Dan kan je weer een nieuwe plaat kopen en moet de bak er nogmaals achterweg.

Ik zou zelf de drukgroep ook vernieuwen trouwens. op het punt waar de drukstift de groep raakt zijn ze vaak ook al ver heen en een mooi compleet setje kost de wereld ook niet en kan je een boel ellende besparen.

Swim 22-10-2014 11:22

Is het dan misschien een idee om alleen de plaat waar de pin op drukt te vervangen? Spaart toch weer 40 euro ten opzichte van een volledige drukgroep.
Of raadt je toch aan de volledige drukgroep te vervangen?
De auto is motorisch goed maar kosmetisch minder. Vind het niet erg te investeren, maar als ik wat in mn zak kan houden wil ik dat overwegen.

Johan1982MK1 22-10-2014 11:34

Ja idd. plaat zou ook los vervangen kunnen worden maar geen idee of je m los kopen kan.
Die drukgroep die er nu in zit, hoelang heeft die dienst gedaan? dat weet je vaak niet.
Misschien is er iemand op het forum of op marktplaats oid die mogelijk nog een goed compleet gebruikt setje heeft liggen?

Swim 23-10-2014 14:13

Nee weet idd niet hoe lang de drukgroep er al opzit. Plaatjes zijn los te koop, maar ik ga dan maar voor een volledige set. Hopelijk heb ik dit weekend een nieuwe bak en kan ik weer karren! Thnx voor de hulp!

MrMiljon 23-10-2014 18:27

Ath bak heeft volgens mij ook nog in de golf 2 gelegen met 1.8 motor. En de ath heeft 100mm flensen.

Ik weet niet welke bak je nu hebt. Maar ik dacht dat alleen de 2h motor 100mm assen had.

Voor het flens verhaal...

http://www.brokevw.com/flanges.html

Swim 30-10-2014 19:42

Ik heb een bak gevonden. Ziet er van buiten erg mooi uit :)
Is volgens de eigenaar zonder problemen van het blok gekomen.
Hij staat wel al 5 jaar stil. Wel met olie.

Wat zeggen jullie... kopen of links laten liggen?

MrMiljon 30-10-2014 21:36

2e hands bak is (uiteraard) altijd een gok. Een vieze kan helemaal goed zijn en een schone niet...

Zolang je er niet teveel voor betaald gewoon proberen.

Swim 30-10-2014 21:53

Ja snap ik. Het feit dat hij er goed uitziet zegt idd niet zoveel, maar de kans dat hij goed verzorgd is, is mss iets groter.

Maar 5 jaar stilstaan... Zitten alle assen met tandwielen goed in de olie als ie niet beweegt? En wat dat stilstaan met de keerrringen?

MrMiljon 30-10-2014 22:07

Dat stilstaan hoeft geen issue te zijn. Spul zal niet heel erg snel gaan roesten denk ik. Keerringen kunnen wellicht wat versneld gaan uitdrogen. Maar ook dat is iets wat bij elke bak voor problemen kan zorgen.

Je kan eventueel de keerringen vervangen zonder te weten of de bak echt goed is. Maar ik zou het er dan op wagen, lekt hij wel, dan is het pech en kun je weer een dagje sleutelen.

Johan1982MK1 30-10-2014 22:45

Kijken of hij rond wil draaien en in de versnellingen wil. Voor de rest istveen gokje. Mijn bak chv komt ook ergens uit de hoek vandaan.. Zonder olie erin. Opnieuw afgevult, erachter gezet en in de herfstvakantie weer heen en terug italie geweest. Geen centje pijn. :D

Swim 08-12-2014 12:29

Hoi
Ik heb de ontkoppelpin uit mn bak gehaald en( heel stom) niet opgelet hoe hij zat :screwy:

Moet de bolle kant tegen het lager, en de scherpe dus tegen de koppeling?
Of andersom…

thx


All times are GMT +1. The time now is 20:53.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.