Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Vento MK III (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   twingo dak in golf 3 (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=123838)

VWJYI 07-02-2014 13:25

twingo dak in golf 3
 
Er zijn hier genoeg mensen die een twingo dakje in hun auto hebben. Maar hoe zit het verder met de stijfheid van de carrosserie als je zo'n mega gat in je dak zaagt??

Ik heb nu een aftermarket dakje erin zitten wat inmiddels niet meer werkt. Wilde het vervangen door een ander aftermarket dak of een twingodak.

GeeX 07-02-2014 13:39

Ik kan me niet voorstellen dat mensen het zouden wanneer het niet goed zou zijn zeg maar... Maar als je het hebt gedaan wil ik graag een resultaat foto zien hoe het uitziet haha :P

Berrychello 07-02-2014 13:45

Het verschilt een beetje per model. Sommige auto's hebben inderdaad verstevigingen in het dak zitten. Bij een Twingo is dat niet het geval. Bij een golf mk2 blijkbaar ook niet. Hoe de dakconstructie van een mk3 er uit ziet weet ik niet.
Bij mijn Citroƫn DS3 kan er bijvoorbeeld geen groot aftermarket dak in, omdat de dakconstructie een essentiƫle links/rechts-verbinding heeft in het midden.

Pedaalemmer 07-02-2014 14:12

Tadaa

http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=68187



GeeX 07-02-2014 14:15

Oh haha.

Moet toch maar eens vaker de zoek functie gaan gebruiken :D :chair:

VWJYI 07-02-2014 15:03

Dennis heeft er ook een in. Ging me meer om het vervormen van de carrosserie. Dan maar eens op zoek naar een foto van een golf 3 zonder hemel ;) Hoef ik de handel nog niet los te slopen.

jorg-maashees 07-02-2014 21:55

Ik zou het persoonlijk sowiso niet doen. Ik merkte aan mijn mk2 met twingo dak met oprikken dat het chassis een stuk minder stijf was als een met een dicht dak. Het dak van de meeste auto's is dan ook een essentieel onderdeel in de carrosorie.

Daarbij vind ik het in een mk3 sowieso geen gezicht zo'n dak, maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak. :thumbup:

Rowan 07-02-2014 21:58

Net zo makkelijk een glazen panorama dak van een twingo erin zetten. Even op de sloop het dak los slijpen (zodat je gelijk een mal hebt voor het dak) en je hebt 'm er in een paar uur in zitten.

wessel97 07-02-2014 22:06

Quote:
Originally Posted by VWJYI
Er zijn hier genoeg mensen die een twingo dakje in hun auto hebben. Maar hoe zit het verder met de stijfheid van de carrosserie als je zo'n mega gat in je dak zaagt??

Ik heb nu een aftermarket dakje erin zitten wat inmiddels niet meer werkt. Wilde het vervangen door een ander aftermarket dak of een twingodak.


het dak is eigenlijk een van de dragende delen van de carrosserie, je kunt hier een gat in maken, maar reken erop dat je het gaat merken wanneer je gaat rijden. maar alles kan natuurlijk, zou wel wat verstevigingen aanbrengen

tiefflieger 08-02-2014 20:36

Die paarse vr6 hierboven was destijds van mij...
Geloof dat ik 1 of 2 dwarsbalken er uit heb moeten slijpen toen, auto had al een orgineel schuifdak maar dat was verrot dus daarom voor deze optie gekozen.

Rick 08-02-2014 20:46

Quote:
Originally Posted by wessel97
het dak is eigenlijk een van de dragende delen van de carrosserie, je kunt hier een gat in maken, maar reken erop dat je het gaat merken wanneer je gaat rijden. maar alles kan natuurlijk, zou wel wat verstevigingen aanbrengen


Precies. Beetje het schoenendoos-zonder-deksel verhaal. :thumbup:

wessel97 08-02-2014 20:50

Quote:
Originally Posted by Rick
Precies. Beetje het schoenendoos-zonder-deksel verhaal. :thumbup:


Inderdaad, dat ja. Je kunt het ook heel overdreven zeggen door te zeggen dat heel de sterkte van de auto weg is, maar een cruciaal deel van de auto word wel verzwakt

Je zou maar eens ff na gaan denken over wat er gebeurt wanneer je crashed en over de kop gaat met zo'n dak.... :shake:

tiefflieger 08-02-2014 21:58

Alu frame van het Twingo dakje neemt echt wel een deel van de stevigheid over hoor.
Maar of het met zo'n dakje net zo stevig is als orgineel, nee dat niet...

wessel97 08-02-2014 22:06

Quote:
Originally Posted by tiefflieger
Alu frame van het Twingo dakje neemt echt wel een deel van de stevigheid over hoor.
Maar of het met zo'n dakje net zo stevig is als orgineel, nee dat niet...


Dat is het probleem noujuist, bij zon dak komt er veel kracht op te staan, en bij een twingo is dat zo berekent en weet ik wat, dus dat aluminium dient alleen als frame bij de twingo voor het dak, niet voor de stevigheid

Dus ik denk niet dat het veel zal helpen bij de sterkte van het dak :D het is slechts alluminium he...

Tjaap 09-02-2014 02:14

En het origineel is slechts millimeter plaat.
Ik heb echt nooit last gehad bij de Jetta. De dwars latjes zitten er alleen om het dak in vorm te houden. En het twingo dak is een stalen frame met aan de binnenkant een alu frame. Dat blijft prima zitten.

Vains 09-02-2014 11:17

Ik vind het nog steeds zonde als mensen dit doen in hun VW :(

vdWal. 09-02-2014 11:38

kan die mening niets als meer delen :tongue:

VWJYI 09-02-2014 15:30

Toch maar op zoek naar een ander aftermarketdak dan. Moet wel nog een beetje de bocht om kunnen zonder dat de auto vervormt tot wokkel.

wessel97 09-02-2014 15:33

Quote:
Originally Posted by VWJYI
Toch maar op zoek naar een ander aftermarketdak dan. Moet wel nog een beetje de bocht om kunnen zonder dat de auto vervormt tot wokkel.


ik zou gewoon kijken of je een origineel golf 3 elektrisch schuifdak kunt vinden, als dat groter is dan je dak nu is, kun je het gewoon passend maken

GEENGTI 09-02-2014 17:01

Dennis-Mash heeft dit toch gedaan?


All times are GMT +1. The time now is 19:15.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.