Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Watergekoelde projecten (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=35)
-   -   Turbo's Caddy mk1 XL (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=131519)

Jan-Turbo 18-01-2015 17:14

Turbo's Caddy mk1 XL
 
Nadat mijn vorige project achteraf groter bleek dan gedacht en ik door mijn werk vrij weinig tijd over hou heb ik besloten er afscheid van te nemen en het te verkopen. Ik vond hiervoor een nieuwe liefhbber die er meer tijd voor heeft en er inmiddels al druk mee aan de gang is.
Redelijk opruiming gehouden waarbij ook mijn mk1 cabrio is verkocht en is vertrokken naar onze zuiderburen. Ook deze auto volg ik nog steeds en staat tegen de zomer z.g.a.n. in de belgische zon!

Ik ben op zoek gegaan naar iets aparts waar wel werk aan mocht zitten maar niet iets wat weer een mega project zou moeten worden.
Na het internet te hebben afgespeurd kwam ik terecht bij een V.w. Caddy mk1 in het Belgische Leuven (nabij Brussel).
Na enig contact via de mail al vrij snel een afspraak kunnen maken en 30 December 2014 de Caddy op een ambulance opgehaald.
De auto bleek in april 2014 vanuit Nederland naar Belgie te zijn uitgevoerd. Daar konden ze m echetr niet op de weg krijgen omdat er een 1.9 tdi inligt en de regelgeving omtrent motorombouw in Belgie anders liggen dan hier in Nederland.
De Caddy komt, gezien de papieren e.d. ergens uit de buurt van Cuijk vandaan.
Ergens in de jaren 90 is deze Caddy zeer vakkundig omgebouwd. Bij deze ombouw is de Caddy doormidden gehaald en is het voorstuk van de 4 deurs golf 1 vervangen door het vooreind van een 3 deurs golf 1.
Hierdoor heeft de caddy dus langere deuren dan een 'gewone' caddy en is de cabine ook ongeveer 30 cm langer. Dit alles is samen met de dti opnieuw goed gekeurd bij het rdw en staat dus gewoon op het kenteken vermeld.

Hieronder even wat plaatjes bij het praatje.
















Zoals te zien is heeft de Caddy enige aandacht nodig.

Plannen:

Tdi motor vervangen door een 1.8 20v Turbo AGU motor.

Achteras met trommelremmen vervangen door een achteras met schijfremmen.

Voorwiel ophanging vervangen zodat mijn 5 gaat 17 inch audi velgen er weer onder kunnen.

Auto laten spuiten (waarschijnlijk zelfde kleur)

Auto laten keuren (invoer keuring)

Auto om laten keuren (van diesel naar benzine)

En de auto a.p.k. laten keuren.


Ik hoop er rond de zomervakantie legaal in rond te kunnen rijden. Het is de bedoeling dat het daarna een rijdend project word. Dat houdt in dat de kleine dingen dan kunnen gebeuren wanneer de auto ook gewoon rijdbaar is. Denk hierbij aan het vervangen van het dashboard (deze is niet helemaal netjes meer), audio netjes inbouwen, achterbumper veranderen enz enz.

Pewi Vwteam 18-01-2015 17:32

Mooi werk jan, zeker appart zo verlengde caddy.
agu er in is nog makkelijker als die cupra motor die je in die blauwe hebt gehangen.
Had je daar nou wel of geen draadboom bij?? Gr stefan

20harmen20 18-01-2015 17:40

Caddy is altijd goed, maar deze heeft wel liefde nodig!

Jan-Turbo 18-01-2015 17:54

Klopt Stefan. Aparte jonge, aparte auto :D Die cupra motor was wel een draadboom bij maar die moest over worden gezet op de agu ivm het cupra dash in die blauwe. Dit omdat het cupra blok lagerschade had.

Jan-Turbo 18-01-2015 17:55

Komt goed Harmen...

Dokter D 18-01-2015 18:00

Apart ding zo Jan!
Zal vast wel goed komen met de plannen!

Jan-Turbo 18-01-2015 18:09

Denk t ook wel Douwe. Binnenkort even de kabelboom de walden inbrengen... :thumbup:

Jeff 18-01-2015 18:21

Bekende caddy. Deze heeft er wel eens beter uitgezien.

Jan-Turbo 18-01-2015 18:30

Bekende Caddy Jeff? Ben benieuwd, alle info is welkom! :thumbup:

Jeff 18-01-2015 18:37




Dit is de ex caddy van Joris van Loon.
Joris komt uit Bemmel.
Hij had/heeft een bedrijfje genaamd JvL Creations in Angeren. JvL zit naast Bolku Tuning en deze twee jongens werken vaak samen. Joris heeft oa mijn cabrio gespoten.
Deze werd de caddy xxl genoemd.

Jan-Turbo 18-01-2015 18:53

Kijk! Info waar ik wat aan heb! Bedankt daarvoor! :thumbup:

Jan-Turbo 18-01-2015 19:36

Zo stond ie gisteren even buiten ivm een noodzakelijke opruiming in het hok...



Polo1w 18-01-2015 19:44

Tof man, wéér een caddy erbij op t forum👍
Veel succes met verbouwen/herstellen!

Polo1w 18-01-2015 19:47

Grappig, als je het oude kenteken checkt, 74-bn-hx, dan kom ik op een vw taro😄

Rinus66 18-01-2015 19:55

Quote:
Originally Posted by Polo1w
Grappig, als je het oude kenteken checkt, 74-bn-hx, dan kom ik op een vw taro😄


Ik kom op geen type aanduiding, taro uit 83 zou wel heel uniek zijn.

Jan-Turbo 18-01-2015 19:59

Dat kenteken zou er weer bij moeten komen volgens de mevrouw bij het rdw in Heerenveen... Benieuwd hoe ze dat gaan doen dan... :D

rallyegolf driver 18-01-2015 20:51

Tof,

Die werden vroeger ook wel aangeboden door de firma Dietrich, genaad Caddy XXL.

Jan-Turbo 18-01-2015 21:17

Volgens de documentatie die erbij was waaronder een taxatie rapport uit 2004 is dit een eigen verbouwing geweest...

Polo1w 18-01-2015 21:27




Toch echt een taro volgens vwe

turbojo2 18-01-2015 21:27

Is het oorspronkelijke chassisnr dan van een dichte golf 1 of van een caddy?

Jan-Turbo 18-01-2015 21:29

Tja... Rdw meld weer iets anders... Apk en gewicht kloppen wel. Volgens rapport echter 90 pk...

heul apart! :screwy:

Jeff 18-01-2015 22:05

Joris weet het. Mail hem.

Jan-Turbo 18-01-2015 22:47

Geen idee, de plaats is wel afwijkend. Nl in de rechter deurdorpel. Misschien ook wel volledig nieuw nummer? Zo niet dan lijkt me het nr vd caddy t meest logische. ..

Jan-Turbo 18-01-2015 22:50

Heb m al opgezocht op facebook en een bericht gestuurd Jeff. Wacht zijn reactie even af en anders probeer ik het nog een via de mail van JvL... :thumbup:

vwjohnny 19-01-2015 08:57

Hoe is de tdi motor? En heb je die evt in de verkoop?

Polo1w 19-01-2015 13:05

Quote:
Originally Posted by vwjohnny
Hoe is de tdi motor? En heb je die evt in de verkoop?


Haha, dat vroeg ik me ook al af😄

lkocken 19-01-2015 15:44

Ik weet niet of dit in het verleden vaak gedaan werd.
Maar de plaatwerker die mijn golf gemaakt heeft die heeft er jaren 90 een gebouwd.
Zal eens informeren of hij het kenteken nog weet.

Jan-Turbo 19-01-2015 18:15

Tdi is helaas niet te koop...

Tjaap 26-01-2015 20:43

Gaaf !

LRR 28-01-2015 22:02

Supercool zo'n lange Caddy !!!

Jan-Turbo 31-01-2015 11:00

Ondanks de weinige vrije tijd heb ik afgelopen week op een paar avonden toch nog wat kunnen doen. Caddy boven mn kelder gezet en voor en achter op bokken gezet. Alle slangen, kabels, draden e.d. los gehaald. vandaag de laatste steekas nog even los en dan kan de tdi eruit. Kabelboom eraf en samen met de kabelboom van de 1.8 weg brengen om het weer passend te krijgen voor m'n zekeringkast.
Dashboard er even uithalen om de koppelingcilinder over de stuurkolom heen te maken en een ander stuurhuis eronder hangen om stuurbekrachtiging te krijgen. Voorwiel ophanging vervangen omdat dit beter uitkomt i.v.m. de wielen die eronder komen. Enz enz enz.... Ik voel dat ik weer tijd tekort ga komen.... :D

Jan-Turbo 01-02-2015 15:04



Gistermiddag de laatste steekas los gehaald en gisteravond de motorsteunen los en de motor erui laten zakken:



Ook de kabelbomen van zowel de tdi als de 1.8 losgehaald:



Daarna nog de motorsteunen overgezet van de tdi op de 1.8. past allemaal 1 op 1 dus dat was een makkie. 1 motorsteun moet er nog even weer aan maar daarvan was de verf nog niet droog. :D

Vervolgens nog begonnen aan de distributie van de 1.8. Helaas ging me dat niet naar de zin door 2 imbusboutjes die rond bleken gedraaid. Vanavond even een moer erop lassen en dan vd week maar eens weer proberen.

Mijn 'nog te doen' lijstje kort echter nog niet hard in:

-Stuurhuis vervangen.
-koppelingcilinder op stuurkolom maken.
-Kabelbomen weg brengen.
-Distributie en waterpomp vervangen.
-Motorruimte schoonmaken.
-Blok netjes schoonmaken (het oog wil ook wat).
-Blok plaatsen en aansluiten.
-Uitlaat pas maken.
-Oplossing zoeken voor de km teller van mechanisch naar elektronisch.
-Paar andere deuren zoeken en plaatsen.
-Achteras vervangen (van trommel naar schijfremmen).
-Klein plekje inlassen.
-Elektronica binnenin nalopen en herstellen (veel prutswerk tegen gekomen)
-Invoerkeuring en omkeuring van tdi naar 1.8 20 vt regelen.
-Apk keuring.
-Heel veel kleine (vergeten) dingetjes.
-Laten spuiten.

Dit zijn wel zo'n beetje de belangrijkste dingen denk ik :screwy:

Zoals al eerder gemeld is het eerste doel om hem om te bouwen, op kenteken te krijgen en op de weg te zetten. De vele kleine dingen die nog moeten gebeuren kunnen daarna ook. iets van een rijdend project waaraan kleinere dingen moeten gebeuren zodat het ook een hobby blijft: Beetje toeren wanneer ik zin heb en een beetje hobbyen wanneer ik dat wil...

Jan-Turbo 08-02-2015 09:18

Begin van de avond... :screwy:




Eind van de avond (na middernacht) :D



Johan1982MK1 08-02-2015 09:50

Hoppaa, goed bezig hier:D

Jan-Turbo 08-02-2015 10:56

Quote:
Originally Posted by Johan1982MK1
Hoppaa, goed bezig hier:D


:thumbup:

Jan-Turbo 13-02-2015 23:31

Afgelopen zondag een bekrachtigd stuurhuis opgehaald. Donderdagavond tijd gehad om dat er onder te bouwen dus hopelijk met de pink sturen straks... :D
Vanavond nog even het 1 en ander losgehaald en morgen weer even om wat boodschappen uit. Nieuwe fussees, stuurkogels en wat remslangetjes halen.
Hopelijk ook nog 'even' tijd om de kabelboom met ecu weg te brengen.
Morgenavond weer een vrij avondje dus hopen dat we dan weer een beetje op kunnen schieten en de wiel-ophanging voor weer klaar krijgen. Achterste baksteun moet nog 'even' vermaakt worden zodat de motor-ophanging ook afgerond kan worden.
Moet nog even gaan passen en meten om te zien wat voor luchtfilterbak gaat passen want die ik heb liggen gaan defenitief niet passen... :screwy:

Jan-Turbo 15-02-2015 00:29

Vandaag eindelijk tijd gehad de kabelboom weg te brengen. Nieuwe stuurkogels en fusees besteld en vanavond nog even aan de gang geweest met kleine dingetjes die toch wat meer tijd namen dan verwacht:

Schakelkabels aangesloten en beugel gemonteerd

kabel van de km teller aangesloten op de bak.

Slangen van de kachelradiateur weer aangesloten.

Kvs tankje weer op de plek gemaakt en voor de rest veel passen en meten met vooradige slangen enz om t toch zo netjes mogelijk op elkaar aan te laten sluiten.

Aankomende week proberen een deukje uit het front te halen en daarna de intercooler en radiateur er weer voor te zetten. :screwy:

Rinus66 15-02-2015 00:41

Goed bezig, lijkt wel of jullie in Friesland alles op Sjinkiesnelheid doen :D

Sowieso een gave caddy, kwam hem nog tegen op een foto van 9 jaar terug.



Johan1982MK1 15-02-2015 00:50

Gaaf vind ik dit. Een foto van 9jaar geleden en dat ie dan nu weer rijdend gemaakt wordt. :thumbup:

Rinus66 15-02-2015 01:00

Quote:
Originally Posted by Johan1982MK1
Gaaf vind ik dit. Een foto van 9jaar geleden en dat ie dan nu weer rijdend gemaakt wordt. :thumbup:


Toen reed ie gewoon dagelijks hoor.


All times are GMT +1. The time now is 00:55.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.