Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK I (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=14)
-   -   Ombouw tittendashboard ! (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=127658)

Style 09-07-2014 13:37

Ombouw tittendashboard !
 
Ik ben vorige week begonnen om me dashboard om te bouwen naar een oud model dashboard.
Vandaag de tittenteller aan gesloten maar niet alles werk naar behoren.
Ook loop ik nog tegen wat details aan :D
Volgende punten:

Aansluiting van de kachelslangen is krap krap krijg die van mij ieder geval niet er op het subframe zit veelte dicht bij de lucht schuiven.




Is bijna een haakse aansluiting voor nodig :screwy:

Dan de stekker op de teller kan het zo zijn dat de pin bezetting bij een 1981 stekker anders zit dan die bij een oud model teller.




Of moet er draden bij heb 3 pinnen over ,waarom deze vraag :D

Brandstof meter is dood dood

Instrumenten verlichting doet het nergens meer niet het kachelpaneel lampje de vdo teller lampjes asbak ,sigaretten niks.....

Verlichting achter de 2 tellers brand continu ook met de sleutel uit het contact :eek:

Laadstroom lampje brand ook niet als ik de sleutel om draai.
Alle lampjes zijn trouwens getest dus hier kan het echt niet aan liggen ;)

Grootlicht lampje gaat ook niet aan :shake:
Als ik de hendel na achter trek gebeurd er een hoop :wow:





Watertemperatuur lampje gaat aan ,links boven gaat er iets branden ,en dan het knipperlicht lampje ook nog eens :rolleyes:

Knipperlicht probleem doet niks ,als ik draad 15 op de alarm lichten schakelaar aansluit gaat het relais raar geluid maken.
Alarmlichten doen het wel gewoon en dan gaat het lampje rechts boven branden is da goed :D

En wat zou hier hier op moeten rood lijkt me massa had ik tenminste al gedaan.Maar het gaatje om de gele cirkel wat zat hier of moet hier ???





Nog een oplossing voor de choke vinden :D





En dan de lampjes recht en link in de rode cirkel wanneer branden die ?

En dan de blauwe cirkel waar voor dienen deze lampjes ?




:cool:

Nog dingen die wel werken :D ja hoor kachel werkt ,alarmlichten ,lichtschakelaar tenminste de koplampen branden :D
Achteruit verwarmings knop :thumbup:



yuli 09-07-2014 15:11

de pinnen die je mist zijn o.a. voor de MFA en een signaal voor de om de radio geluid te versterken als je harder rijdt. In iedergeval niet nodig voor je tittentacho die zal eerder minder functies hebben.

Al het andere kan ik je niet helpen heb dit nooit zo gedaan (verouderderen ipv vernieuwen) maar weet zeker dat je twee schema's naast elkaar moet gaan leggen met je nieuwe dashboom en je oude klok.

Style 09-07-2014 15:11

Steckerbelegung Kombiinstrument ab ca. August 1978 bis ca. 1980 (Tittentacho)

1.- frei oder Tempraturkontrolle
2.- Blinker (Klemme 43)
3.- Fernlicht
4.- Drehzahlmesser (Klemme 1) oder Uhr
5.- Masse (Klemme 31)
6.- Tachobeleuchtung (Klemme 58)
7.- Plusleitung (Klemme 30)
8.- Tankgeber
9.- Kühlmitteltemperatur oder Temperaturkontrolle
10- Ladekontrolle (Klemme 61)
11.- Öldruckkontrolle (Öldruckschalter)
12.- Vorglühkontrolle
13- frei oder Abgasrückführungskontrolle (Exportmodelle)
4- frei

Steckerbelegung Kombiinstrument ab ca.1980 bis 1993

1.- Tachobeleuchtung (Klemme 58)
2.- Masse (Klemme 31)
3.- Tankgeber
4.- Wassertemperatur
5.- Drehzalmesser (Klemme 1)
6.- Dauerplus 12V für Uhr/MFA (Klemme 30)
7.- Fernlicht
8.- Rollmode (Umschalten der MFA)
9.- Öldruck 1,8 bar
10- Vorglühkontrolle oder Lambda (OXS-Lämpchen bei US-Tachos) oder frei
11.- Öldruck 0,3 bar
12.- Ladekontrolle (Klemme 61)
13.- Blinker (Klemme 43)
14.- Zündungsplus 12V (Klemme 15)

http://golfcabriowiki.de/index.php/...Kombiinstrument

Verschil is er :rolleyes: :eek: :thumbup: zijn de pinnetjes makelijk om te zetten uit de 14-polige stekker ? of beter om solderen.

En een vertaling zou voor sommigen punten ook wel makkelijk zijn.

En de stekker die ik nu heb heeft dus 2 aansluitingen 9.- Öldruck 1,8 bar
11.- Öldruck 0,3 bar welke ga je gebruiken voor de aansluiting op de tittenteller nr 11 ??? dit moet haast wel nr 9 zijn want de pinnen 8 en 10 en 11 zijn niet in gebruik bij mij :rolleyes:

En deze kan ik niet plaatsen:

Steckerbelegung Kombiinstrument ab ca. August 1978 bis ca. 1980 (Tittentacho)
1.- frei oder Tempraturkontrolle

Mede om dat ik denk ik 9.- Kühlmitteltemperatur oder Temperaturkontrolle gebruik voor mijn pin 4.- Wassertemperatur

En van mijn eigen stekker kan ik deze niet terug vinden op de oude aansluiting:
14. - Zündungsplus 12V (Klemme 15) :confused:

jellehier 09-07-2014 18:31

Omzetten

Denk blokkeer stripje los klikken en met een dun (iPhone simkaart tooltje bijvoorbeeld) pinnetje de stekkertjes ontgrendelen uit hun huisje en dan op de juiste plek terug steken

Style 09-07-2014 19:37

Klinkt easy :D zou Vrijdag is kijken of het echt ook zo makkelijk gaat mijn ervaringen hier mee zijn niet echt .... ;)

jellehier 09-07-2014 22:06

Je zou ook een officieel stekker uitdrijvertje kunnen kopen, daar moet het zeker mee lukken

Style 09-07-2014 22:11

:thumbup: die tijd gun ik me niet ,even pielen zo niet de tang er in en solderen maar.

jellehier 10-07-2014 09:04

http://youtu.be/kXMwCQ9fIVM

Niet helemaal hetzelfde maar geeft wel een idee want hoe

yuli 10-07-2014 12:26

Ja, zoals hierboven al geschreven het is vrij eenvoudig om de stekker open te klikken. De pennetjes kun je dan zonder veel moeite opnieuw steken/rangschikken. Je moet goed opletten dat het haakje daarna de printfolie nog raakt (wil nog wel eens buigen). Heeft me namelijk al eens een middag gekost.

Voor stekkers in je zekeringenkast gebruik ik deze van midlock;



Sommig gaan er zo uit en sommige zit je dan mee te klooien.

Barn171 10-07-2014 13:13

Gewoon een oude antenne opofferen, daar zit altijd een passende maat bij. ;)

heinz74 10-07-2014 13:31

ik heb die conversie wel eens gedaan bij een 78er..maar dan anders om..
dus van oud naar nieuw, tevens van een enkele teller naar een GL (s)
het is een kwestie van de stekkers omsteken en testen..draadkleuren per functie schelen ook niet zoveel (ik dacht zelfs dat dat hetzelfde bleef)...
het enige waar ik mee zat is dat ik een andere temperatuursensor moest hebben anders werkte de meter niet ,en toerental signaal...dat was alles..
het is niet zo spectaculair..
dat er een 1 keer vanalles gaat branden als je aan groot licht trekt ,komt omdat je nu stroom de verkeerde kant opstuurt..
als je de stekkers versteekt op functie ben je al een heel eind..

Bontje 10-07-2014 14:01

Voor je luchtbuis heb ik misschien wel een oplossing.
Bij mijn golf 2 heb ik ook wat aanpassingen destijds gedaan waardoor deze niet goed kon zitten. opgelost d.m.v. een stuk pasbuis te ontwerpen en 3D printen. Tot de dag van vandaag werkt dat nog steeds.

Style 10-07-2014 16:13

Enigste wat ik nog niet thuis kan brengen is deze aansluiting die komt niet voor op de tittenteller.
En de functies van de lampjes onder de olie controle lampje en de twee onder de accuspanning lampje

Style 12-07-2014 10:02

Tip van mij de 14-polige stekker kan he gewoon open klikken. .... kom ik achter na dat ik er al 7 om gesoldeerd heb :wow:

Style 12-07-2014 12:06

Alles doet het op 2 dingen na brandstof meter en de koelwater temperatuur meter.
Raar of nie zou ik een andere koelwater sensor nodig hebben ? En dan de brandstof meter zit hier ook zender op die niet gelijk loopt met het oude model ?????

jellehier 12-07-2014 12:12

Quote:
Originally Posted by heinz74
ik heb die conversie wel eens gedaan bij een 78er..maar dan anders om..
dus van oud naar nieuw, tevens van een enkele teller naar een GL (s)
het is een kwestie van de stekkers omsteken en testen..draadkleuren per functie schelen ook niet zoveel (ik dacht zelfs dat dat hetzelfde bleef)...
het enige waar ik mee zat is dat ik een andere temperatuursensor moest hebben anders werkte de meter niet ,en toerental signaal...dat was alles..
het is niet zo spectaculair..
dat er een 1 keer vanalles gaat branden als je aan groot licht trekt ,komt omdat je nu stroom de verkeerde kant opstuurt..
als je de stekkers versteekt op functie ben je al een heel eind..



Dat zal andersom ook zo zijn

Style 12-07-2014 12:19

Dom dom dom wel gelezen niet op geslagen..... :thumbup: Nu de brandstofmeter nog :D
Toerenteller doet het wel gewoon zonder aanpassingen :thumbup:

Style 12-07-2014 16:34

Brandstof meter getest doet het ook beet raar dat hij het in de auto niet doet.
Toch noch maar even de de paars/zwarte draad checken en anders de massa.




Temperatuur sensor wordt lastig aan gezien ik een ABA kop heb en daar natuurlijk ook de temperatuursensor 2 polig in een plastic flens ipv van de Golf1 model 1 polig in een metalen flens..... dat gaat dus nog lastig worden :(

heinz74 12-07-2014 17:38

massa is heel belangrijk..je zou altijd in een koelslang een voelerhuis en voeler van VDO kunnen plaatsen..dat ook gebruikt word voor de classic instrumenten...
kijk ook eventueel voor breuk in de print achterop...tankanzeige zou gewoon moeten werken imho

Style 12-07-2014 18:14

Aan de andere kant als massa het probleem was zou er meer niet moeten werken ?
Maar idd ga de banen even door meten maar eerst nog even een test met een sensor in een kokend heet pannetje met water :D

En anders zo iets ;)

http://www.europeantuningshop.nl/in...roduct_id=19738


All times are GMT +1. The time now is 19:32.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.