Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Spuitwerk, lakken en verfsystemen (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=194)
-   -   Velgen ontlakken (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=64650)

Dub-Detail 13-01-2010 09:57

Velgen ontlakken
 
Hey hallo,
Ik vroeg me af of er geen makkelijkere manier is om zelf velgen te ontlakken behalve met verfafbijt. Ik ben nu met wat velgjes bezig gaat verder prima maar je moet toch wel een aantal keren smeren en afsteken.

Ik heb al gekeken voor loog maar dan fikt je velg net zo hard weg als de velg.
Een ander idee dat ik heb is oude remolie. Daar deet me pa vroeger mijn dinky toys en siku (vracht)auto's in als die ze opnieuw ging spuiten en daar liet de verf ook prima in los.
Heeft iemand hier nog andere suggesties??

Mvg, Pim

Audilimburg 13-01-2010 10:48

Met de goeie verfafbijt gaat het toch wel snel hoor.
Hier zijn trouwens meerdere topics over te vinden en de conclusie is dat de afbijt van de Gamma de beste is.

Ik ben nu zelf bezig met een set ATS waar ongelogen 2-3 mm verf opgesmeerd is met een kwast. Het gaat er met de afbijt zo vanaf. Het enige wat lastig is en blijft zijn de hoekjes waar je moeilijk bij komt ivm het afsteken.

Een andere optie is natuurlijk om ze zelf te zandstralen, simpelweg met een hobby zandstraalkitje op de compressor.

Vains 13-01-2010 10:55

Die van de Gamma kwam ik niet zo ver mee op een BBS velg, die staan bekend om hun robuuste laklaag.
Waar ik wel goede ervaring mee heb is Trimetal Pickoff :thumbup:

T.C.Z.L 13-01-2010 10:59

Gamma afbijt is inderdaad rotzooi, heb dit ook op een BBS velg geprobeerd en hielp helemaal niets!
Met de afbijt van de praxis ging het trouwens wel best snel!

Makkelijkste is zoals Audilimburg zegt, gewoon een klein zandstraalkitje voor een compressor.

martiepartie 13-01-2010 11:06

Wegbrengen naar een chemisch ontlakbedrijf/ meubelloger oid. Zijn er genoeg van, gaat het velgje door een aantal baden en voila, velgje is schoon zonder dat je verfafbijt in je oog gekregen hebt :D

Roy 1.6 13-01-2010 11:58

Presies wat martiepartie zegt!
Afbijt is meuk, beter breng je ze weg, krijg je ze schoon weer :)

Vains 13-01-2010 12:12

Sproeiontlakken bij een bedrijf is ook een aanrader :thumbup:

Dub-Detail 13-01-2010 14:25

Dat van die bedrijven dat weet ik. Ik wil het zelf doen in me werkplaats.
Het schijnt dat alle remvloeistoffen onder DOT5 lak in hoge maten aantasten. Ik heb hier al het een en ander over gevonden op internet.

@audilimburg: kwastverf is wel wat andere koek dan lak wat fabriekaf op velgen zit.

Ik ga het eens proberen met oude remolie in een speciekuip en dan het gezicht van de velg onderdompelen en een nacht laten liggen.

Gr, pim

breadfan83 13-01-2010 14:36

Stralen is niet echt ideaal. Je bent daarna behoorlijk wat aan 't schuren als je ze wilt polijsten bijvoorbeeld.

Beste inderdaad doen wat Marioparty zegt: naar een loger brengen die ze je onderdompeld in een badje met chemische prut.

sixpack 13-01-2010 15:16

MEK (Methylethylketon)

werkt als een nieuwe :thumbup: 5 tot 15 min velg erin alles is eraf ;)

dekilo 13-01-2010 15:19

Quote:
Originally Posted by sixpack
MEK (Methylethylketon)

werkt als een nieuwe :thumbup: 5 tot 15 min velg erin alles is eraf ;)
'

is aannemelijk dat langdurige inademing kan leiden tot organisch psychosyndroom of OPS, beter bekend als schildersziekte.

Audilimburg 13-01-2010 16:58

Dat je na het stralen van velgen als een idioot moet schuren en polijsten is natuurlijk volledig afhankelijk van waar je mee straalt en met welke druk. Mijn hobby-bob zandstraalkitje laat niet zo veel sporen achter en haalt alleen de lak weg en tast het oppervlak niet aan.

Dit is overigens niet het eerste setje wat ik met afbijt schoonmaak, dus het werkt niet alleen of velgen die geverfd zijn, maar ook met velgen die af fabriek van lak voorzien zijn.

Logen lijkt me op zich ook een goed idee, heb ik eigenlijk nog nooit laten doen.
Wat zou zoiets kosten?

T.C.Z.L 13-01-2010 17:09

Laatst ergens gelezen dat het ongeveer een € 25,- de velg kost.
Er ligt een bedrijf in Echt.
Voor meer info: http://www.enso-ontlakking.eu/

sixpack 13-01-2010 17:24

Quote:
Originally Posted by dekilo
'

is aannemelijk dat langdurige inademing kan leiden tot organisch psychosyndroom of OPS, beter bekend als schildersziekte.


zoals alle oplosmiddelen ;) , natuurlijk moeten je pbm's daarop aangepast worden.

Shibybob 28-08-2013 20:36

Quote:
Originally Posted by T.C.Z.L
Laatst ergens gelezen dat het ongeveer een € 25,- de velg kost.
Er ligt een bedrijf in Echt.
Voor meer info: http://www.enso-ontlakking.eu/


Kleine kick :D

Iemand ervaring met dit bedrijf?

Vains 28-08-2013 20:44

Ja ik :D

Heb daar onder andere rm's en rf's heen gebracht en dat was top :thumbup:

Shibybob 28-08-2013 21:37

Oké super, en de prijs is nog altijd €25,- per velg?

Ik las op hun site ook dat ze doen lakken en coaten, weet je ook hoe daar de kwaliteit van is? En de prijs?

Vains 29-08-2013 06:29

Quote:
Originally Posted by Shibybob
Oké super, en de prijs is nog altijd €25,- per velg?

Ik las op hun site ook dat ze doen lakken en coaten, weet je ook hoe daar de kwaliteit van is? En de prijs?


De prijzen zou ik niet durven zeggen want het is inmiddels weer 3 jaar geleden :D Coaten heb ik daar nooit laten doen.

Maar het is een mooi bedrijf :thumbup:

René 29-08-2013 20:23

ik heb een paar keer velgen weggebracht naar www.demeubelloger.nl

ar1g3 29-08-2013 20:36

Een vriend van me heeft een kleine zandstraalkast als deze gekocht:



Koste hem driehonderd euro ofzo, en als je niet met zand werkt maar met grit krijg je het er gemakkelijk af. Natuurlijk laat het een beetje sporen achter, al hangt dat ook van de druk af he, als je de druk lager zet vreet het minder in het metaal.


All times are GMT +1. The time now is 00:26.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.