Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Algemeen (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Newbie vraag; welk gereedschap kopen voor veerpootlager en draagarm kogel golf 2 (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=86324)

twistile 07-06-2011 04:16

Newbie vraag; welk gereedschap kopen voor veerpootlager en draagarm kogel golf 2
 
Kan iemand me vertellen welk gereedschap ik moet scoren om bij een Golf 2 het veerpootlager te vervangen?

De kogel van de draagarm aan de kant van het wiel moet ook vervangen, kan dat zonder de rest los te maken?

grtz

Audi1981 07-06-2011 05:33

Een paar veerspanners is makkelijk, hoewel ik het ook nog wel eens met 2 spanbanden doe, gaat prima, zolang je maar respect hebt voor de veer :D

Nol 07-06-2011 08:29

Als je een schroefset hebt heb je geen veerspanner nodig, gewoon je poten helemaal naar beneden draaien....!

Verder nodig:

-DIEPE ringsleutel 21/22
-Speciaal gereedschap (Hazet 2593-4)


-inbus (meen 5 of 6)
-2x dop/ring/steek 19 (fusee)
-2x dop/ring 13 (fuseekogel)
-platte schroevedraaier (om fuseekogelhouder op fusee te openen)
-hamer om 'm eruit te slaan (met xtra schroevedraaier op kogel)

Succes! :thumbup:

P.S. Als je ori vering hebt zou ik er idd iets omheen doen om de veer te borgen!! Deze is NIET vergevend!!

floris-jan1 07-06-2011 14:54

Ben je niet een inbus 7 nodig? Die was ik tenminste nodig. Die zijn niet bij de Gamma, Karwei etc te krijgen volgens mij.

neef_m 07-06-2011 18:33

kogel wil nog weleens vastzitten in het fusee stuk, kogelpers is dan wel makkelijk ( of een paar goede klappen wil ook nog weleens helpen )

vergeet niet dat je daarna eigenlijk moet uitlijnen.

zou gelijk allebei de kanten doen

Audi1981 07-06-2011 18:36

Quote:
Originally Posted by neef_m
zou gelijk allebei de kanten doen


:goodpost: Je vervangt toch ook niet één schokdemper ?

golf1bart 07-06-2011 18:53

Heb je voor een golf mk2 een veerspanner nodig???
Ik heb 2 maanden geleden nog een mk2 verlaagd met vaste veren maar ik kon de schotel er zo afdraaien (geen spanning op veer) en ook zonder speciaal gereedschap maar een punttang......? Was een GT4 mk2,zal wel verschil in zitten dan.

neef_m 07-06-2011 19:38

in princiepe kan het niet zonder veerspanner ( teminste ik heb ze altijd nodig gehad )

en inderdaad, inplaats van dat speciaal gereedschap kan je ook een punttang gebruiken, al willen ze soms wel vast zitten

staande golf 07-06-2011 21:32

Quote:
Originally Posted by honda1981
Een paar veerspanners is makkelijk, hoewel ik het ook nog wel eens met 2 spanbanden doe, gaat prima, zolang je maar respect hebt voor de veer :D



Het kan, maar owee als die veer los springt :weak:

Audi1981 07-06-2011 21:49

Quote:
Originally Posted by staande golf
Het kan, maar owee als die veer los springt :weak:


Ja da's waar en daarom heb ik een mooi setje veerspanners op het DIY-things-to-do lijstje staan, gezien bij een stel enthousiasten van een ander Duits merk :D

RubenD 07-06-2011 21:54

Een oud-collega van mij heeft een deuk in zijn jukbeen, ja jukbeen, omdat hij bij het demonteren van een toplager de verenklem niet goed had vast gezet. Dus ik verklaar je voor gek als je zonder verenklem/spanner de boel los haalt.

@ twistile: Waar kom je vandaan, ik heb al het gereedschap wat nodig is wel in Raalte liggen. Kan je er wel bij helpen.

Jel Golf 2 GTI 07-06-2011 22:40

ik gebruik ook altijd een veerklem, heb ooit de bout van men toplager door de garagepoort zien gaan :screwy:

Sindsdien span ik men veren altijd op
(het gaat ook zonder maar is niet aan te raden)

Wat het speciale gereedschap betreft, ik gebruik normaal een punttang of een oude dop die ik zelf ingeslepen heb. :thumbup:

joostvw 07-06-2011 23:52

De inbus van de binnepoot van de schokbreker is 6 of 7.
Het ligt er aan of je een GTI heb t of niet.

dat busje met die 2 inkepingen zou je eventueel zonder dat speciaal gereedschap kunnen doen, maar dan moet je hem los en vast tikken met een schroevendraaier en een hamer ;)

vwmotorsport 08-06-2011 02:16

gewoon het fusee los maken met een doppenset en de bovenste bouten van de veerschotel probleem is dat aan de onderkant de schokbreker meedraait ik kon die met een goede moordenaar tegenhouden stelt niet voor... eerst de bovenkant losmaken

vwmotorsport 08-06-2011 02:20

of ik begrijp iets niet maar wat doen jullie toch moeilijk als je de bovenzijde van de schokbreker los hebt dan krik je hem toch op wiel er af en fusee los maken staat dan geen spanning op de veer!!!!

Jel Golf 2 GTI 08-06-2011 02:52

golf 2 veren worden opgespannen voor montage, dus deze staan steeds onder spanning of je ze nu onder of naast de wagen hebt liggen.

vwmotorsport 08-06-2011 05:14

ik heb een verlagingsset en die heb ik er zo onder kunnen zetten en met een beetje fysieke kracht zo uit het handje

tempel 09-06-2011 09:32

Quote:
Originally Posted by vwmotorsport
ik heb een verlagingsset en die heb ik er zo onder kunnen zetten en met een beetje fysieke kracht zo uit het handje

Verlagings veren wel , originele veren staat erg veel spanning op. Beetje voorzichtig met dit soort opmerkingen , straks heb je een dooie op je geweten. :screwy:


All times are GMT +1. The time now is 04:54.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.