Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Type 2 (bus '49-'67) (bus '68->) (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=27)
-   -   Spijlbus spiegelarm vraagje (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=13786)

vwspijlbus 19-09-2005 19:17

Spijlbus spiegelarm vraagje
 
Ik ben vanavond wat aan het "kloojen" geweest met m'n spijlbus oliefant-oren spiegels. Ik kom er tevens achter dat de Amerikaanse spiegelarmen
- anders van vorm zijn
- een gat met schroefdraad hebben
- op het uiteinde een kleinere doorsnee hebben.
Hierdoor kan ik m'n olifant oor spiegels (nog) niet bevestigen op m'n huidige spiegel armen.

Nou heb ik net al effe gecheckt of m'n spiegel armen los kunnen om ze geschikt te maken (ik heb namelijk maar 1 USA spiegelarm... :redface: ). Dat lijkt in eerste instatie geen probleem: boutje los draaien en arm naar boven met beleid eruit slaan.
Ik vraag me af of ik bij dat "eruit tikken" van de spiegelarmen niet het risico loop om de schroefdraad onderaan de spiegelarm te beschadigen waardoor ik 'n naar aanpassing niet meer kan vast draaien.

Iemand ervang met het los en vast maken van een spijlbus spiegelarm?

vwspijlbus 22-09-2005 07:57

Echo...


Echt niemand..?

Bussie komt zo 22-09-2005 08:19

Ja, dat kan bij sommige bussen een probleem zijn om hem eruit te krijgen.
Vast geroest zijn ze vaak..
Begin een week van te voren met het inspuiten van alles wat je denk dat helpt..
Dan is het idd een kwestie van 2 moeren aan het eind van de draad zetten zo voorkom je dat je de draad optrompt..
En dan met een kunststof hamer de boel los proberen te slaan..
Lukt het niet grover geweld gebruiken met een zwaardere stalen hamer.
Doe voor de zekerheid dan een stukje ijzeren plaat tussen je spiegelarm en de deur.mocht je mis slaan dan kan dat plaatje nog iets van bescherming bieden voor je lak en deur.

vwspijlbus 22-09-2005 12:09

Bedankt voor de reacties!
Nu nog 1 spiegelarm...

skywalker: Dit zijn de olifantoor spiegels die ik heb liggen.
De rechtse heeft een afwijkend bevestigings mechanisme t.o.v. de andere 2.
Welk mechanisme origineel is of bij welke uitvoering, bouwjaar hoort: daar heb ik me niet in verdiept.



Ik zoek dus 1 nog zo'n arm:


welke afwijkt van


op diverse punten.

Ik heb effe geen betere foto bij de hand maar zo zou 't dan uit moeten komen te zien:


vwspijlbus 22-09-2005 13:25

2 van de afgebeelde spiegels heb ik van Mark (Ska1958) gekocht.
De andere heb ik afgelopen weekend (met arm) in Rosmalen gekocht.
Ik kwam er maandagavond (na het KZF...) pas achter dat ik de olifantoren spiegels niet op m'n huidige spiegelarmen kan bevestiggen.
De spiegelarm diameter moet op het uiteinde smaller zijn. Nou is dinsdag iemand bij me langs geweest om te kijken of dat met een draaibank te doen is. Het antwoord was "Ja, in principe moet 't kunnen" maar omdat de arm een gebogen stuk ijzer is kan dat niet worden ingespannen."
Een 2de USA spiegelarm is voor mij dus de meest simpele oplossing...

Skywalker: Wil je net zo'n spiegels als er op de bus van Jamy (lijkt mij geen VW) zitten of olifant-oren?

ploon 22-09-2005 14:34

ik heb geen idee wat er bij jamie op de bus zit. als je het echt wil weten moet je effe op het SSVC forum vragen. de bouwer/vorige eigenaar van de bus zit daar wel eens op het forum (matt keene)

die armpjes voor ronde spiegels zit dus ook verschil in. de ene loopt redelijk rond en de ander zit echt een knip in. op vanfest wilde een vriend er eentje oversized kopen, maar we hadden nog een hele discussie welke van e 2 hij nou nodig had. bij schofield op de stand waren ze gelabelt als nearside and offside dat bleek met zijn bus te kloppen, maar op mijn bus zaten ze precies andersom. toen gingen we er op letten en bij ongeveer de helft van de bussen zit die gebogen versie aan de bestuurders kant en bij andere zit hij aan de passagierskant. ook waren er bussen die 2 keer de geknikte variant hadden!

ploon 22-09-2005 14:37

van de samba


Passenger side on top
Driver's side on bottom

zouden ze bij mijn bus dan gewoon verkeerd om zitten?
de bestuurders kant staat op het moment toch uit het lood (stond in hessisch in eens scheef!), weer een leuk klusje voor de komende maanden

vwspijlbus 22-09-2005 20:28

Quote:
Originally Posted by ploon
van de samba
http://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/206128.jpg
Passenger side on top
Driver's side on bottom

zouden ze bij mijn bus dan gewoon verkeerd om zitten?
de bestuurders kant staat op het moment toch uit het lood (stond in hessisch in eens scheef!), weer een leuk klusje voor de komende maanden

Is er een technische reden dat links en rechts veschillen?
Of is dat alleen in het belang van het zicht?

ploon 23-09-2005 07:44

volgens mij heeft het te maken met de hoek waaronder de spiegel komt te staan

vwspijlbus 23-09-2005 07:49

Quote:
Originally Posted by ploon
volgens mij heeft het te maken met de hoek waaronder de spiegel komt te staan

Die kun je toch bepalen door tegen de arm te duwen (of te trekken) en door de 3 schoefjes aan de achterkant.

Update:


ploon 23-09-2005 08:53

de ene arm (geknikte versie) komt verder naar buiten en zit lager.


All times are GMT +1. The time now is 01:07.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.