Volksforum.com

Volksforum.com (http://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (http://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Tikkende drijfstang lagers.. MK2 gti 16v. (http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=103650)

golf2 abuh 22-08-2012 21:38

Tikkende drijfstang lagers.. MK2 gti 16v.
 
hallo. mijn golf 2 gti 16v kr, start de laatste tijd niet goed(ligt niet aan de motor maar meer aan de startmotor ofzo.. mijn auto starte net dus niet, dus hebben we hem aangeduwd. na een 1e poging nogeens geprobeerd, toen hoorde we een redelijke klap. daarna nog maar eens geprobeerd en hij starte, maar vanaf dat moment hoor ik ineens tikkende drijfstanglager(s) daarvoor nooit last van gehad.

mijn vraag is of dit makkelijk zelf te vervangen is, en wat evt de kosten zijn als ik het laat vervangen.

alle reactie's zijn welkom, alvast bedankt.

Ruud 16V-G60 22-08-2012 21:46

weet je zeker dat het je drijfstanglagers zijn ? als ik je verhaal zo lees,dan kan het ook weleens zijn dat de distributie een tand versprongen is,en het dan de kleppen tegen de zuigers zijn wat je hoort

golf2 abuh 22-08-2012 22:00

ja het tikkende geluid dat ik hoorde, is wel precies een tik die je hoort als het de drijfstanglagers zijn. ik heb de auto daarna niet meer gestart. hoe kan ik erachter komen of de distributie een tand versprongen is? en kan ik dan het beste eerst de distributie opnieuw laten afstellen?..

golf2 abuh 22-08-2012 22:09

ik kwam bij het vervangen van mijn olie pomp trouwens ook deze stukje metaal tegen onder in de carterpan
, en ik ben bang dat dit met de lagerschalen te maken heeft...

Wouter42 22-08-2012 22:19

Dat is lelijk! Dat probleem heb ik ook met mijn KR blok. Omdat ik bij de VW werk, kosten de lagerschalen van de krukas en de drijfstangen mij 'slechts' 210 euro.. Ik heb gekozen voor een ander blok.

golf2 abuh 22-08-2012 22:31

ja dat is idd lelijk. ik weet niet of dit makkelijk zelf te vervangen is of niet. want ik neemaan dat je zuigers er voor het vervangen ook uit moeten... ja er is een halfjaar geleden al een ander blok ingekomen, en zon 16v kr motoren, zijn niet meer veel in goede staat te vinden, kwam ik toen al achter. maar ik ga het zoiezo maken of laten maken, aangezien ie volgend jaar belastingvrij wordt :). iemand nog tips ofzo..?

oja, en bovendien moet ik er eerst maar achter komen, of de distributie een tand verschoven is, of dat het echt de drijfstanglagers zijn. :shake:

Wouter42 22-08-2012 22:36

Ja mijn KR blok was er ook slecht aan toe, al toen ik hem kocht een half jaar terug. Gewoon kei hard opgelicht. :screwy:

Maar ja dan moeten de zuigers er inderdaad ook uit, dan kan je in feite meteen het hele blok reviseren.

golf2 abuh 22-08-2012 23:03

tja als ik het geld er voor aan de kant had liggen had ik dat wel gedaan maar dat gaat m zo 1,2,3 niet worden :( shit zooi... en heb ook geen andere auto voor erbij helaas. :(

Spierings 22-08-2012 23:45

Quote:
Originally Posted by golf2 abuh
oja, en bovendien moet ik er eerst maar achter komen, of de distributie een tand verschoven is, of dat het echt de drijfstanglagers zijn. :shake:

Zou je blok zoizo open schroeven, zo'n grote stukken is nooit goed en moeten ergens vandaan komen.

golf2 abuh 22-08-2012 23:53

tja, als ik de ruimte en alles ervoor had en dieze auto voor drbij zou zijn, had ik dat al lang gedaan. maar ik breng m morgen ofzo wel weg... ik zou t liefst alles zelf doen maarja daar heb ik helaas de ervaring niet voor. en heb geen brug, dus dat is lastig :(

Turbo-Variant 22-08-2012 23:59

Drijfstanglagers kunnen in principe van onderaf, zuigers blijven zitten, dus dat is het werk niet. Zou de boel sowieso eens open gooien, in verband met die stukken. Wel kans dat je eens goed gaat schrikken als die brokjes inderdaad bij je drijfstanglagers wegkomen. (al zijn drijfstanglagers met geluid vaak sowieso een slecht teken, dat los je meestal niet op met wat nieuwe schaaltjes in originele maat)

golf2 abuh 23-08-2012 00:02

wat zou er dan nogmeer moeten gebeuren, het blokje heeft misschien 2 minuten gelopen met dat geluid, daarvoor liep het blokje vlekkeloos, dus zoveel is er nog niet aan de hand lijkt me zo. maar dat zal ik wel horen als ik de auto heb weggebracht..

DUBbeltje 23-08-2012 09:13

dan denk ik dat het alleen schalen vervangen wordt.
Hier kun je inderdaad van onder gewoon bij.

Maar alleen de schalen zijn niet zo duur toch?

@turbo variant, zodra je de drijfstangen loshaalt en de schalen eruit pielt, vervangt en weer vastzet, moet dit nog afgestelt worden dan? of meet je alleen de axiale speling? tussen drijfstangen en lagers?

dragracer 23-08-2012 09:19

Hoi goeiemorgen...
Je vraagt wat er nog meer moet gebeuren...

Tja...goeie vraag... ik ben zelf ook met een 16v projekt bezig..heb het blok nu helemaal uit elkaar liggen.
Ca. 40000 terug is het blok gereviseerd, en nu kom ik toch ook een paar dingen tegen die ik nu niet mee ingepland heb,daar zitten ook de lagerschalen bij.
Maar ik doe het er nu wel bij,wil het risico niet lopen straks een blok te hebben dat helemaal uit elkaar geweest is en dan nog klappert of tikt.

Kost idd een paar duiten,maar verkopen van je auto is ook geen optie,je krijgt er nu geen cent voor zonder lopende motor.
Ik weet ook niet of je de mogelijkheid hebt om thuis te sleutelen.
Weet ook niet hoever je zelf durft/kunt gaan om het blok open te maken.

Dus alles even op een rij zetten..in je omgeving anders effe vragen of kameraden ofzo je kunnen helpen...en dan toch uit elkaar halen en zoveel mogelijk vervangen.
Dan heb je in ieder geval straks weer veel plezier van je auto.
:thumbup:

golf2 abuh 23-08-2012 10:07

oke thx voor de reacties, ik ga eerst even mijn distributie opnieuw op tijd laten zetten, en kijken of het dan weg,is. ik durf het wel uit elkaar te halen, en kan bij n vriend wel een,momentsleutel lenen. maar ik moet dan nieuwe lagerschalen, en nieuwe bouten? waar kan ik dat zaakje bestellen? en hoe krijg ik de zuigers dusdanig naar beneden dat ik de lagerschalen los kan halen..

Wouter42 23-08-2012 10:19

Als die grote stukken ijzer van je lagerschalen komen moet je inderdaad nieuwe hebben. Is wel even een duur grapje, moet je bestellen bij de VW dealer.

golf2 abuh 23-08-2012 10:22

maar ik had op de site van bolku gezien dat de schalen zelf maar 45 euro waren...en zo geheten, sputter lagerschalen 75 euro. maar ik vroeg me af of je ze niet gewoon bij een andere automatterialen zaak kan bestellen... en wat die bouten kosten weet ik zo,niet, en weet ook niet of da altijd vervangen moeten worden..

dragracer 23-08-2012 10:30

Of anders zoek even een motorenrevisie bedrijf in de buurt....als je daar onderdelen besteld..kunnen ze ook vast even met tips ofzo helpen ;)

DUBbeltje 23-08-2012 10:56

Quote:
Originally Posted by golf2 abuh
maar ik had op de site van bolku gezien dat de schalen zelf maar 45 euro waren...en zo geheten, sputter lagerschalen 75 euro. maar ik vroeg me af of je ze niet gewoon bij een andere automatterialen zaak kan bestellen... en wat die bouten kosten weet ik zo,niet, en weet ook niet of da altijd vervangen moeten worden..


Klopt, Ik zou dan gelijk sputterlagers doen, die zijn een stuk sterker, en een stuk stabieler doordat er een laagje lood/brons met daarop een ?tin? laagje dacht ik.. Lagers glijden veel beter door een lagere weerstand coŽfficiŽnt (door de tin,lood en brons.)

Bouten kan je NIET weergebruiken, kan wel, maar heb je kans op scheuren en knappen van de bouten..(metaalmoeheid) en dat wil je niet...
dus gewoon nieuwe bouten gebruiken dus :thumbup:

Ik zal ze gewoon bij de VW dealer bestellen, maar sommige internetsites verkopen ze ook..

SUcces!

gr Mike

Turbo-Variant 23-08-2012 11:59

Als die stukjes van een lagerschaal komen, denk ik niet dat je krukastap en drijfstang zelf nog netjes zijn... ;) Die zullen dan op z'n minst geslepen moeten worden.

Sputterlagers zijn inderdaad voor sterkere belastingen uitgevoerd en dus ook sterker qua materiaal. Vergeet niet dat het nadeel hier van is, dat als de smering een keer wegvalt, je krukas iets sneller wordt opgegeten dan met standaard schalen.

Schalen en bouten zijn te krijgen bij diverse bedrijven. Dealer heeft het spul ook. Bij de VW dealer kost het spul voor een VR6 bijvoorbeeld zo'n 7 euro per schaal en 5 euro per bout.

Ik zou even de timing checken, en daarna gewoon carter eronderuit en de boel losgooien. Weet je meteen wat er aan de hand is. Als alles netjes in orde is, vervang je de boel preventief. Kom je een hoop ellende tegen.. dan weet je direct hoelaat het is. ;)
Werd het slechte starten niet veroorzaakt door een lagerschaaltje die door krukas en drijfstang verteerd werd?

Ruud 16V-G60 23-08-2012 12:26

laat de krukas en drijfstangen opmeten voordat je andere lagers gaat monteren.Ik bouw regelmatig motoren en heb in die jaren tijd wel gemerkt dat daar vaak wel iets aan mankeerd.Monteer je toch gewoon andere drijfstanglagers,dan sta je zo weer met kapotte lagers.
Mocht je er niet uitkomen,je bent altijd welkom

Mvg Ruud
http://www.ruud16v-g60.nl

golf2 abuh 23-08-2012 23:05

@ Turbo-variant. thx voor de nadere info. de timing is vandaag gecheckt en staat goed. het geluid is echter niet weg. de auto staat nu bij een kennis, en morgen middag gaan we de carter eronder uit halen, en drijfstangen loshalen, dus dan zullen we zien hoe of wat.

echter lijk me niet dat het slechte starten komt door een lagerschaaltje, want de keren dat ie niet start doet ie helemaal niks, dus denk dat de startmotor niet goed is, of een contact daarop.

@Ruud, ik zal het tegen de kennis van me zeggen bedankt voor de tip! en hoe of wat moet er dan precies opgemeten worden?..

alvast bedankt iedereen.

Mvg Juul

Ruud 16V-G60 24-08-2012 06:50

als je de juiste spullen hebt,kan je het zelf.Je hebt een digitale micrometer nodig (nee geen schuifmaat)
Ik adviseer om het te laten nakijken door een revisiebedrijf,zodat ze ook de oppervlakte ruwheid kunnen meten.Dit is belangrijk voor de levensduur van de lagers

bolku 24-08-2012 10:45

Die stukjes die je in je hand houd op de vorige pagina, zijn stukjes van de tussenaslagers....

golf2 abuh 24-08-2012 18:00

oke, en waar zitten de tussenlagers?

we hebben vandaag de carterpan eronderuit gehaald, niks raars te zien, ook geen metaal deeltjes of metaal slijpsel kunnen ontdekken. toen weer gemonteers, en de kleppendeksel gedemonteerd, daar zover ook niks te zien, ook staat alles op tijd.

Morgen gaan we de kop eraf halen kijken of er wat met de klepstoters is. zoniet, dan het blok eruit en de zuigers demonteren, om de zuigers/zuiger veren te checken.

Ruud 16V-G60 25-08-2012 08:49

de tussenaslagers zitten in het onderblok geperst.De tussenas is het tandwiel wat schuin/rechts boven de krukas zit.Deze as drijft de oliepomp aan

golf2 abuh 25-08-2012 10:40

of terwijl, dan moet mn hele blok uit elkaar, plus de drijfstang en krukas?

@Bolku, hoe weet je zo zeker dar het vab de tussenlagers afkomt? als die lagers aan het verslijten zijn dan zou ik tog nogsteeds metaal slijsel moeten vinden in het carter?

golf2 abuh 25-08-2012 12:18

zonet de cilinderkop gedemonteerd, en we zien waarschijnlijk het probleem, de 4e cilinder ligt te laag in vergelijking met de 1e. dus zo de motor eruit en dan zullen we zien waar het m in zit.

golf2 abuh 25-08-2012 15:01

motor eruit gehaald, zuigers eruit. en daar zagen we het probleem. een kromme drijfstang van de 4e cilinder :S




verder,waren van een aantal cilinders de buitenkant van de drijfstang
lagerschalen beetje verbrand en gesleten.

wat nu?...

Spierings 25-08-2012 15:05

Quote:
Originally Posted by golf2 abuh

wat nu?...

complete rivisie laten uitvoeren van het onderblok icm men een andere drijfstang of een ander blok ;)

Zou toch eerst even kijken waarom deze krom is, dit komt niet van het starten ;) .

Ruud 16V-G60 25-08-2012 15:20

goedkoopste oplossing is een andere motor zoeken.Het nadeel is alleen dat je bij een gebruikte motor geen zekerheid hebt.Ik heb nog wel een 16V liggen,maar deze is alleen met g-lader (16V-G60)

golf2 abuh 25-08-2012 15:31

ja daar heb je gelijk in.. wat kost die motor nog?

martinus83 25-08-2012 16:10

Je kunt een ander goed blokje zoeken, uitelkaar halen en als de zuigers etc oke zijn terug monteren, verse lagerschalen in het onderblok en de boel opbouwen met het spul wat je hebt. Oliepomp, nokkenas, nokkenasketting, klepjes, krukas etc goed controleren.
Je lagerschaaltjes vervangen kost de wereld niet maar als blijkt dat de cil kop een revisie nodig heeft en je krukas niet meer aan de maat is lopen de kosten al snel op.

Tis ook net hoe goed je het wilt hebben en wat je budget is...

golf2 abuh 25-08-2012 17:08

ja dat,is waar. de cil. kop die ik bu heb is nog wel,in goede staat. het enige wat,ik idd moet verwisselen is het onderblok, en dan is het idd wel verstandig om,nieuwe lagerschalen te monteren, en evt nieuwe zuigerveren ofzo. als iemand wat te koop heeft of iemand weet. dan hoor ik het graag!

tim 16v 26-08-2012 08:51

Quote:
Originally Posted by golf2 abuh
ja dat,is waar. de cil. kop die ik bu heb is nog wel,in goede staat. het enige wat,ik idd moet verwisselen is het onderblok, en dan is het idd wel verstandig om,nieuwe lagerschalen te monteren, en evt nieuwe zuigerveren ofzo. als iemand wat te koop heeft of iemand weet. dan hoor ik het graag!



heb nog een kr blok moet niet veel kosten. pb me maar als je intresse heb

golf2 abuh 31-08-2012 19:07

fijn is da. denk je n goeie motor eindelijk te hebben. aangesloten, compressie gemeten, waardeloos. dus motor is weer terug gegaan. dus nogsteeds opzoek naar een andere....
iemand sugesties?

Wouter42 31-08-2012 19:58

Mooi klote zeg..


All times are GMT +1. The time now is 12:58.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.