Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Restauratie, plaat- en laswerk (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=106)
-   -   Holle ruimten golf 1 (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=35935)

6n2boy 27-10-2007 19:03

Holle ruimten golf 1
 
Hallo

Ben bezig met een volledige restauratie van mijn GOLF MK1 LS.

Weet iemand hoe ik het binnenplaatwerk van het buitenste af kan halen om zo de holle ruimten te volledig te behandelen.

Welke laklagen zouden jullie gebruiken dacht zelf aan:
- zinkloodprimer
- 2k epoxy
- PU laklaag

Thnx

Een mede vw liefhebber.

Melvin 27-10-2007 19:05

Het binnen plaatwerk van het buitenste af kan halen?

Ik denk dat je gewoon alle rottigheid moet vervangen, waar die ook zit, binnen/buiten, en dan vervolgens de holle ruimtes behandelen met ML of ander speciaal spul daarvoor?

6n2boy 27-10-2007 19:39

Ik bedoel deze stukken dus, je ziet al roestplekken van de keer dat er een nieuwe wielrand is overgelast.


, stukken tussen binnen en buiten plaatwerk.

Zijn er mensen die er ervaring mee hebben? Wil deze stukken namelijk ook een volledige behandeling geven,

Ik wil bovendien geen tectyl gebruiken , het moet goed gebeuren.

Melvin 27-10-2007 19:53

Dan zul je hem helemaal uit elkaar moeten trekken... dat ook allemaal eruit halen en vervangen...

of je gaat moeilijk lopen stralen daar in die ruimte, andere optie is er niet he!

arno Derby 27-10-2007 22:23

ik snap de foto niet helemaal. maar toevallig ben ik op t moment een wielrand van een golfje 3 aan t vervangen en die wielrand is /--\ zo ongeveer geleverd. in een soort van A profiel zonder t bovenste 3hoekje dus. Vast niet duidelijk haha.

Maargoed zoals ik de foto bekijk is dat hier ook geweest en hebben ze hem er compleet overheen gelast. Op de plek waar hij gelast is begint hij nu te roesten door dat hij niet goed behandelt is. Maar doordat hij er compleet overheen gelast is zit het oude plaatwerk er nog onder. Dat is eigenlijk niet echt handig want ik weet bijna 100% zeker dat hij daar tussen ook aan het roesten is. Ook al hebben ze een roest behandeling gedaan ofzo. Op de plek waar je last verbrand de lak en zink laag en dan kun je m wel een antie roest behandelijk geven maar tussen die 2 plaat delen kom je nooit tussen meer je antie roest.

Waarschijnlijk kom je eerst een berg plamuur tegen aan de buiten kant van het achterscherm en daarna de las en het ingelaste reparatie deel. Als je het echt goed wilt maken moet je het er af slijpen en een nieuwe er in lassen maar dus NIET er overheen lassen maar op maat maken en er echt IN lassen dus.

Dat er overheen lassen zie ik wel vaker dat jongens dat doen maar dat werkt dus echt niet. Het ziet er vas mooi uit voor een jaar of 2 en daarna komt het allemaal omhoog en als je pech hebt kun je er een nieuw achterscherm op zetten.

succes

Gr

6n2boy 29-10-2007 21:49

De foto die je nu ziet is aan de binnenkant van de achterste wielkasten gemaakt, hoe maak je die binnenste platen dus los, om de vliegroest, en roest van vorige laswerken op te schuren en weg te werken.

Heb al flink liggen zoeken maar kan nergens goede verhalen vinden hoe het binnen plaatwerk losgemaakt is om de holle ruimten volledig te behandelen.

Melvin 29-10-2007 22:33

Je kunt het binnenplaatwerk niet zomaar ff losmaken, lijkt me nogal logisch! Denk je dat dat gewoon geschroefd zit ofzo :D? Kortom, de hele auto is een unibody, en je kunt het alleen maar oplossen door al het rotte eruit te slijpen aan de buitenkant en er weer een nieuwe wielrand IN te lassen, zoals hierboven beschreven...

Je kunt iig niet zomaar even de binnenkant van de auto opzij klappen zodat je dan de achterkant van de buitenkant ff kan behandelen haha!

6n2boy 29-10-2007 22:38

Nee begrijp ik, is het binnenste plaatwerk niet los te slijpen en er opnieuw in te lassen om het volledig te behandelen, of hoe moet ik die holle ruimten dan het best behandelen.

Melvin 30-10-2007 08:57

En hoe behandel je dan de naar de buitenkant toe gerichte zijde van het binnenste plaatwerk?

kortom, je verneukt je auto, haalt de stevigheid eruit om vervolgens hetzelfde probleem te behouden!

6n2boy 30-10-2007 18:15

zo ver ik kan zien zit het binnenplaatwerk gepuntlast aan het buitenplaatwerk en komt dit samen bij de lijsten van de ramen en achterklep etc.

Ik zal wel eens kijken of ik van het weekend duidelijkere fotos kan plaatsen. Stevigheid zit toch voor het grootste gedeelte in het dragende gedeelte van de carrosserie en dat is niet het plaatwerk dat ik bedoel.

vwmk2driver 01-11-2007 19:46

check mijn topic even, ik ben nu met het zelfde bezig wellicht zie je handige dingen.

zo te zien hebben ze met de tijd een nieuwe scherm er op gelast.

dus het rotte deel weg gehaald, een nieuw deel deels over het oude gelegt en toen afgelast, en dat geval zeg ik...

haal dat er maar af en begin op niet, de roest is dan namelijk onder de lak begonnen en vreed nu naar binnen en is dus binnen zichtbaar.

in het geval dat de plaatdelen tegen elkaar gelast hebben, dus plaat tegen plaat en dan de naad gelast, en die naad begint nu te roesten dan zal ik zeggen, pak een straal apparaat straal de naad goed kaal en roest vrij, en zet deze als eerst in de epoxy primer, vervolgens breng je een 2k lak laag aan, en over de lak laag kan je dan altijd nog ml aanbrengen tegen vocht en dergelijk.

maar nooit tectyl of ml over blank staal of grond verf aanbrengen want dat gaat geheid weer roesten.

6n2boy 03-11-2007 12:17

Niemand?

chris 03-11-2007 17:20

Nou,als je die vliegroest aan de binnenkant een probleem vind,is het loshalen van je binnenplaatwerk echt geen optie hoor....Wat ik op de foto zie,is dat ze ooit een overzet stuk over je achterschermranden hebben gelast,die las heeft de lak aan de binnenzijde weg gebrand...en dat roest nu.

Ik zou me over dat vliegroest geen zorgen maken,eerder zou ik 'wakker' liggen van het oude stuk schermrand dat overlapt is door het nieuwe braadwerk...daartussen kan het ook roesten..

Ik zou met een echte restauratie,de oude/slecht gerepareerde reparatieplekken eruit halen en vervangen.

6n2boy 03-11-2007 17:52

Thnx voor je reactie

Ik zie wel altijd bij restauraties dat de holle ruimten ook volledig behandeld zijn. nu wil ik dit ook doen.

Ik moet ook de binnenste spatbord vervangen dus moet er toch bij en wil gewoon de wagen 100 procent onderhanden nemen.

Welke laklagen raden jullie me aan voor een optimale conservatie

chris 03-11-2007 18:23

Mooiste is om de sponningen ed te laten stralen,kaal plaatwerk af te sluiten met een epoxy primer.Daarna de normale handelingen zoals plamuren,primer,filler en aflak.Zou niet besparen daarop,en wel merkprodukten gebruiken.

6n2boy 04-11-2007 21:27

@ Chris: - ben tegen plamuur en waarom plamuur in die holle ruimten
- filler (ook zeer duur tevens ) gebruik je alleen in met steenslag beschadigde delen waarom hier?

Hier ook even een update met extra fotos zoals beloofd om het een en ander duidelijk te maken

Foto is tussen zijraam en achterruit




Een binnenscherm moet in ieder geval los om te behandelen (stuk is doorgeroest) en binnenspatbord ook:




Moeten alle raamrubbers eruit? Hier kun je goed heb binnen stuk zien wat ik weg wil halen en opnieuw in puntlassen




Welke laklagen raden jullie mij aan.

Heb zelf te horen gekregen van een lakspecialist:
- zinklood primer
- epoxy primer
- PU of wel poly urethaan aflak

Ik kan jullie tips wel gebruiken

Melvin 04-11-2007 23:55

Dus jij denkt dat die wielkas rechts achter zo ff los te halen is en dat dat geen problemen oplevert voor de stevigheid van je auto? Je schokdemper is erin gemonteerd en het houd ongeveer de helft van je auto bij elkaar...

En hoezo is filler duur en gebruik je dat voor beschadigde delen met steenslag? Filler wordt IMO altijd wel gebruikt om juist kleine puntjes en schuurkrassen op te vullen, en vervolgens wordt dan alles weer gladgeschuurd (over de hele auto dus)... delen met anti-steenslag lagen kunnen toch gewoon gefixt worden en weer overspoten worden met anti-steenslag?

Ik vind je redenering op sommige punten erg onlogisch OF ik begrijp je totaal verkeerd (hoop ik)!

chris 05-11-2007 00:04

@6n2boy....Kan je niet helemaal meer volgen hier....je wilt alles perfect ontroest en nieuw hebben....maar een raam eruit halen(moet toch ivm opnieuw monteren van je weggesneden hemeltje...)lijkt je teveel werk....en dat idee van puntlassen doorboren om je binnenwerk te verwijderen om je binnenkant van je plaatwerk te ontroesten is echt waanzin.....Filler vind je te duur...maar je wilt wel de perfecte roestwering en lak opbouw?!

Mijn advies...(laatste keer:D)...sponningen en binnenkanten laten stralen...oud laswerk verwijderen...opnieuw lassen,plamuren...(oja...je bent tegen plamuur?!)..dan moet je gaan vertinnen enz...al met al veel werk...en als je filler al duur vind??

Wil je helemaal niet 'aanvallen'...maar ik vraag me af of je wel helemaal weet waar je aan begonnen bent.....gezien je 'naam'...lijkt me een Polo 6N2 wat makkelijker.....

Berserker 05-11-2007 09:28

@6n2boy, ik denk dat je teveel praatjes gehoord hebt van mensen die er denken verstand van te hebben...

Neem nou maar van ons aan dat t id dat je hebt gewoon echt niet kan, het is veel makkelijker om t buitenplaatwerk eruit te slijpen dan die puntlasjes uit te boren en weer alles goed erin te lassen...

Zonder plamuur krijg je nu eenmaal niks strak (is onmisbaar) of je moet er al heeeel veel geld tegenaan willen gooien.

Om advies vragen heeft geen zin als je t toch denkt beter te weten... ;)

rallye16vt 05-11-2007 12:32

Dan boor de complete carroserie maar uiteen,,,,tussen bijna elke puntlas in je koets zul je wel roest aantreffen,,,daar kun je gewoon met geen mogelijkheid verf oid tussen krijgen,,het enige wat hier werkt is een penetrerende anti roest behandeling....want wat je ook doet,,,zogoed als destijds bij vw gaat nooit lukken.
S6.. :)


All times are GMT +1. The time now is 14:33.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.