Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Luchtgekoelde projecten (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=34)
-   -   My 57 rag (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=38161)

Fahrvergnugen 10-07-2009 20:16

Vandaag wat restpuntjes van de versnellingsbak kooi en coilover bevestiging afgewerkt, hierna de bak, coilovers en draagarmen gedemonteerd zodat ik de bodem kon omdraaien.
Met de omgedraaide bodem kon ik de moeilijk bereikbare puntjes aflassen, als ik de onderdelen, die CNC wizzard gemaakt heeft, binnen heb kan ik de achtekant definitief afwerken.





Tijd voor het volgende project; Porsche 914 vooras met 944 remmen. (natuurlijk gemonteerd op dit ovaal chassis :eek: )


@ Ruben, geen veerpoten maar alleen de schokbrekers zitten aan het binnenscherm.

Paul.

Fahrvergnugen 19-07-2009 19:32

Helaas niet veel te melden op dit moment, te weinig tijd gehad. :(

Hier is te zien waar de Porsch draagarmen ongeveer komen te zitten.



De torsie staven komen nogal ver naar voren, dus ga ik proberen om de fusee's verder naar voren op de torsiebuis te plaatsen waardoor het geheel verder naar achter gemonteerd kan worden.

De nieuwe porsche fusee kogels zijn binnen.



De 914 fusee's en 944 hubs liggen bij onze "special parts" leverancier Mebejo, dus ik zit redelijk op schema. dat er niet is
Mijn versnellingsbak hoogte verstellers waren ook klaar, dus toen ik afgelopen vrijdag in Soest was, heb ik die ook meteen meegneomen. De verstellers zien er super uit, foto's volgen.

Paul.

Fahrvergnugen 20-07-2009 19:49

Vandaag mijn nieuwe wielen binnen gekregen, waren niet duur dus kon ze niet laten liggen.

M.A.G Product 6J 15" en 5*130, kan ik dus mooi eens wisselen tussen mijn fucksen en deze. :cool:






Pas opnieuw gespoten, en zien er heel netjes uit. :)

Paul.

evilnyntje 20-07-2009 22:03

Lekker wieltjes Paul!

Samurai 20-07-2009 22:06

Pfff and it keeps on coming!

Ziet er allemaal zeer geweldig uit.
Dit gaat een top kever worden, ben eigenlijk wel een beetje jalours (op een goede manier hoor) haha.

Fahrvergnugen 21-07-2009 10:24

Quote:
Originally Posted by evilnyntje
Lekker wieltjes Paul!


Ik ben er ook heel blij mee, niet echt origineel meer (ken ondertussen 2 kevers met deze wielen). 5x130 is volgens mij wel origineel :cool:

Paul.

Fahrvergnugen 21-07-2009 10:25

Quote:
Originally Posted by Samurai
Pfff and it keeps on coming!

Ziet er allemaal zeer geweldig uit.
Dit gaat een top kever worden, ben eigenlijk wel een beetje jalours (op een goede manier hoor) haha.


Gewoon door blijven gaan, als het stilvalt komt er niets meer van terecht ;)

Paul.

Fahrvergnugen 22-07-2009 19:45

Quote:
Originally Posted by Fahrvergnugen
Mijn versnellingsbak hoogte verstellers waren ook klaar, dus toen ik afgelopen vrijdag in Soest was, heb ik die ook meteen meegneomen. De verstellers zien er super uit, foto's volgen.

Paul.


Belofte maakt schuld Dus bij deze.



Ziet er weer super uit john :thumbup:

Paul.

Fahrvergnugen 22-07-2009 19:50

Gisteren weer het grootste gedeelte van mijn klustijd staan meten en nadenken hoe die vooras er nu onder moet komen.
Uiteindelijk de stoute schoenen aangetrokken, en de slijptol zijn werk eens laten doen
Het is me nu gelukkig duidelijk hoe het allemaal moet komen zitten en dat het ook gaat passen.

Om de komplete vooras verder naar achter te plaatsen en toch de juiste wielbasis te houden moet de arm verder naar voren op de torsie buis komen.




Paul.

Fahrvergnugen 25-07-2009 14:22

De eerste draagarm is in elkaar gehecht en gepast, het lijkt nu allemaal te passen dus deze kan afgelast worden en de tweede kan ook aangepakt worden.

Het verschil tussen origineel (Links) en aangepast (Rechts)



Paul.

Fahrvergnugen 29-07-2009 20:05

één van de Porsche draagarmen had een slecht stukje, dit moest dus gerepareerd worden.




Ze zijn minder slecht dan de fotos doen geloven.

Beide draagarmen zijn nu aangepast en helemaal afgelast.





Zaterdag komen de aangepaste 944 naven binnen, dan kan ik de breedte van de vooras bepalen en vandaar uit weer verder gaan met meten, meten en ........meten.
Paul.

evilnyntje 29-07-2009 20:08

Gaat lekker Paul, heb je vakantie?

Fahrvergnugen 29-07-2009 20:13

Quote:
Originally Posted by evilnyntje
Gaat lekker Paul, heb je vakantie?



Was dat maar waar. Ik heb al vakantie gehad, maar mijn vrouw en kinderen lieten het niet toe dat ik ging klussen :(

Paul.

hajee 29-07-2009 22:43

dat onderstel wordt wel iets heel bijzonders..
en die wielen in 5 x 130...hmmmmmmmm!!
als je die niet gaat monteren, weet ik er nog wel een gek voor.. :rolleyes: :cool:

RubenD 29-07-2009 23:32

Mooi, mooi.

Waar komt het stuurhuis te zitten? Op de originele plek of ergens anders?

Fahrvergnugen 30-07-2009 06:45

Quote:
Originally Posted by RubenD
Mooi, mooi.

Waar komt het stuurhuis te zitten? Op de originele plek of ergens anders?


Originele plek is op de vooras, dat gaat niet lukken :shake:
Het komt wel daar in de buurt, het moet tenslotten op de voorwielen :D . Het gaat waarschijnlijk een stuurhuis van een 1303, golf oid. worden.

Paul.

RubenD 30-07-2009 19:22

Ben benieuwd, geometrisch gezien is de vooras straks redelijk simpel. Maar houd svp wel rekening met bumpsteer (weet niet wat je hier verder wel en niet allemaal van weet, ken je achtergrond immers niet).

Fahrvergnugen 30-07-2009 19:46

Quote:
Originally Posted by RubenD
Ben benieuwd, geometrisch gezien is de vooras straks redelijk simpel. Maar houd svp wel rekening met bumpsteer (weet niet wat je hier verder wel en niet allemaal van weet, ken je achtergrond immers niet).


Maak je geen zorgen. Ik ga de wielstanden van de porsche naar mijn kever copieeren, dus caster, camber, kpi enz. zal allemaal overeen komen met zoals de 914 maar ook de 911 had, Porsche heeft volgens mij wel bewezen dat dat goed zit.

Monteur, 1e monteur, APK keurmeester en nog meer van dat soort termen staan op mijn cv, dus in groote lijnen weet ik wel wat ik doe.

Natuurlijk blijft van deze ombouw ook een heel groot gedeelte een gok, werkt het niet helemaal naar behoren beginnen we weer overnieuw.

Paul.

RubenD 30-07-2009 19:58

Mja, het kan een gok zijn, hoeft niet ;)

Als je 3D uitzetje zou maken van alle schanierpunten, dan vind je een cirkelboog waar je wiel omheen beweegt. In het middenpunt van deze fictieve cirkel moet de binnenste stuurkogel zitten (kogelkop die aan het stuurhuis komt te zitten). En dit is alleen zo als je natuurlijk de wielen in de rechtuitstand hebt staan en van voren of achteren bekeken.

In het zijaanzicht komt er nog weer een stap bij.

Een Ferrari F40 heeft de geometrie bijvoorbeeld niet in orde, als je rem of hard accelereert (in- en uitveren) dan gaat die F40 vanzelf sturen, dus ook bij bodyrol...

Even een plaatje ;)


Fahrvergnugen 31-07-2009 07:11

Quote:
Originally Posted by RubenD
Mja, het kan een gok zijn, hoeft niet ;)

Als je 3D uitzetje zou maken van alle schanierpunten, dan vind je een cirkelboog waar je wiel omheen beweegt. In het middenpunt van deze fictieve cirkel moet de binnenste stuurkogel zitten (kogelkop die aan het stuurhuis komt te zitten). En dit is alleen zo als je natuurlijk de wielen in de rechtuitstand hebt staan en van voren of achteren bekeken.

In het zijaanzicht komt er nog weer een stap bij.

Een Ferrari F40 heeft de geometrie bijvoorbeeld niet in orde, als je rem of hard accelereert (in- en uitveren) dan gaat die F40 vanzelf sturen, dus ook bij bodyrol...

Even een plaatje ;)



Dit is zeker interessant om te weten, alle scharnierpunten en kogelbevestigings punten zijn origineel porsche en zitten op een vaste (origineel porsche) afsand ten opzichte van elkaar.
Ik ben dus niets aan het Porsche ontwerp aan het veranderen. Met andere woorden; als porsche het verkeerd deed, doe ik het ook. ;)

Ik ga bij de porsche neus (die ik heb liggen) precies opmeten hoe deze vooras gemonteerd zat en dit ga ik copieeren naar de kever.

Wel ga ik (nu ik dit weet) het juiste stuurhuis zoeken, en de stuurstangen op de juiste lengte maken :hug:

Paul.

PS mooie duidelijke tekening :thumbup:


All times are GMT +1. The time now is 05:40.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.