Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=101)
-   -   Garett VNT 15 turbotopic (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=64719)

jettaracing 14-01-2010 22:28

Garett VNT 15 turbotopic
 
Hier open ik even een topic over de problemen tbv de Garett VNT turbo's , en hoe deze er van binnen uit ziet , met foto's .

De werking van de turbo zal bij de meesten wel bekend zijn , deze werkt dmv de uitlaatgassen , welke een schoepenwiel aandrijven ,die in een slakkehuis zit .Door de stroming van de uitlaatgassen zal dit turbinewiel gaan draaien ,en aan de andere zijde van deze as zit ook een turbinewiel ,welke de inlaatlucht aanzuigt en onder druk brengt .Dmv het slakkehuis aan de inlaatkant word deze lucht onder druk in de motor geblazen .

Nu heeft een turbo één groot nadeel , die werkt maar in 1 bepaald toerengebied , en zal de motor ook in één toerengebied een maximaal koppel hebben .
wat resulteerd dan in een turbo'gat' , dwz het toerengebied waarbij de turbo nog geen voldoende druk levert om een vermogenswinst te geven aan de motor .Zodra de turbo dan op druk is ,dan heb je een veel groter vermogen.

Om dit 'turbogat' te voorkomen hebben ze de variabele turbo uitgevonden , en wel de VNT , Variabele Nozzle Turbo .

Deze zit bijv op de110 pk tdi motoren van VW ,



herkenbaar aan de rode "I"




Deze heeft aan de uitlaatzijde verstelbare schoepen ,waarmee de doorstroming van de uitlaatgas bepaald kan worden.( en er geen wastegate meer nodig is )
Wat als voordeel heeft dat zowel bij lage als bij hoge toerentallen een egale turbodrukvulling kan worden verkregen ,en de motor geen 'turbogat ' meer vertoond .

Tot zover een stukje theorie over de turbo .
Nu is het probleem met dit soort turbo's dat ze met verloop van tijd kuren kunnen gaan vertonen .
Dan blijft de verstelling hangen en kan in het ergste geval de motor een te hoge turbodruk krijgen en in de noodloop gaan lopen .
In de meeste gevallen zit er dan een grote hoeveelheid roetaanslag in de turbo ,welke de verstelling van de schoepen tegenwerkt .
Dit heeft verschillende oorzaken ,maar meestal komt het door (te) korte stukjes te rijden ,waardoor de turbo niet warm genoeg word om de roet te verbranden /oplossen .
Soms is dit op te lossen door een goed stuk te gaan rijden ,en de motor eens goed te gebruiken , waarmee je de roet als t ware wegbrand .
Maar als ook dit niet meer wil heb je 3 optie''s ;

-De turbo vervangen (is een hele dure optie ,maar soms is het niet anders )

-De turbo laten reinigen dmv een reinigingsset ( heb er zelf nog geen ervaring mee ,maar schijnt wel goed te werken )
Met deze oplossing word de downpijp losgehaald , afgesloten en word er een schoonmaakvloeistof in de turbo gespoten ,waardoor de roet op moet lossen .

-De turbo schoonmaken dmv demonteren ,
en dit heb ik als oplossing gedaan .

Let wel ,dit brengt natuurlijk wel enige risico's met zich mee , want bedenk wel dat de bouten/moeren waarmee de turbo vast zit soms erg moeilijk los willen !!

Ik heb de Turbo die op de motor zit inmiddels met behulp van mijn zwager eraf gehad en die zit inmiddels weer op de auto ,en werkt weer super !

Maar ik heb van m'n zwager nog een turbo meegekregen ,welke origineel op de auto zat en deze heb ik vanavond vast uit elkaar gehaald ,om dit topic te voorzien van fotomateriaal .

Nadat de turbo van de motor is en de beide helften aan de uitlaat zijde onderling zijn gescheiden dmv 5 bouten los te draaien krijg het volgende te zien ,




en an de turbinezijde zie je dan dit .




deze zit dus behoorlijk vol met roetaanslag en dan heeft nadelige gevolgen voor de werking van de verstelbare schoepen .


Na het verwijderen van de ring ,en de drie boutjes ,waarmee de verstelling vastzit kun je het varaibele deel verwijderen , let wel ,deze boutjes kunnen erg vastzitten .




Nadat dit verwijderd en omgedraaid is zie je dit ,




zie hier de verstelbare delen , welke nog schoongemaakt moeten worden .




ook is hier goed te zien dat de binnenzijde goed volzit met roetaanslag




En ook aan de uitlaatturbinekant zit er veel roet .




Morgen ga ik de delen goed schoonmaken ,en weer monteren .

Dit is op zich een goedkope oplossing ,en als de auto daarna goed word gebruikt (altijd goed warm word ) zal het roetprobleem niet weer voor nieuwe problemen zorgen .

Jammer genoeg levert VW en de turboleveranciers geen nieuwe onderdelen voor deze turbo's ,dus alle boutjes IN de turbo zullen hergebruikt moeten worden , de bouten/moeren waarme de turbo vastzit aan de motor ,en de uitlaatpakking /downpijp pakking kun je wel vervangen .

Morgen volgen de foto's van het schoonmaakresultaat en montage .

:thumbup:

De Pul 14-01-2010 22:36

sorry,maar dit gaat je weinig helpen.binnen een halfjaar heb je hetzelfde probleem weer.
dit komt omdat de schoepjes uitgesleten zijn in het huis,eeen minuscuul laagje roet is dan voldoende om um weer te laten "haken".
op m'n werk modificeren we deze turbo's.

jettaracing 14-01-2010 22:44

Quote:
Originally Posted by De Pul
sorry,maar dit gaat je weinig helpen.binnen een halfjaar heb je hetzelfde probleem weer.
dit komt omdat de schoepjes uitgesleten zijn in het huis,eeen minuscuul laagje roet is dan voldoende om um weer te laten "haken".
op m'n werk modificeren we deze turbo's.


Opzich heb je wel gelijk ,maar de mijne is 2 jaar terug ook uitelkaar geweest ,en heeft al die tijd goed gedaan , maar omdat m'n vrouw erg veel korte stukjes rijd is de roetaanslag in dit geval wel de boosdoener geweest .

Dit topic wil ook niet zeggen dat het 'DE' oplossing is natuurlijk , het geeft ook een goed beeld hoe zo'n turbo nu eigenlijk werkt , die vraag is me de laatste tijd nogal vaak gesteld namelijk .

In mijn turbo ,die nu op de auto zit , zitten helemaal geen slijtageplekken ,maar bij deze weet ik het nog niet , deze lijkt wel minder te zijn dan die ik er nu op heb .
Na het schoonmaken weet ik meer , kunnen we meteen zien of deze nog goed is :thumbup:

De Pul 14-01-2010 22:54

ik hoop met je mee dat ie het goed blijft doen...
vind het sowieso een ballensysteem,als ik zie hoeveel wij er al gedaan hebben:screwy:
het komt alleen bij VW voor,andere merken gebruiken tegenwoordig ook allemaal variabele turbo's maar kennen dit probleem niet...

indewarre 14-01-2010 23:18

een turbo van een tdi moet je altijd goed gebruiken die van mij blijft altijd brandschoon je moet de auto gewoon goed in de toeren blijven jagen zodat het roet er goed uitblaast en brand ik woon dicht aan de grens en ik rij altijd een paar keer per jaar ff de autobahn op ff voluit blazen mijn vorige turbo ging 4ton mee en er zat nadat hij stukgelopen was bijna geen roet in

Gijs 15-01-2010 00:07

Wat ook de levensduur ten goede komt is om de auto even stationair te laten draaien voordat je 'm uitzet. Dit moet eigenlijk altijd met een geblazen motor :)

vwmk2driver 15-01-2010 07:20

het schoon maken heeft bij ons anders vaak goed resultaat hoor..

al meerdere turbo's gedaan en die mensen zijn reuze blij dat ze geen nieuwe turbo hoeven te kopen.

en sommige rijden eral weer een jaar of 3 mee.

en dat het alleen bij vw is, slaat nergens op.

ik heb ook al 2 volvo c90's gedaan en een alfa 147.

jettaracing 15-01-2010 09:28

Het klopt inderdaad dat het probleem zich bij meerdere type's en merken auto voordoet , deze turbo's worden dan ook op meerdere merken auto's gebruikt .

martiepartie 15-01-2010 09:30

bij broertje op 't werk hebben ze ook al een Opel gehad (astra) die had 't zelfde probleem.
Het zijn geen VW turbo's en een andere dieselmotor produceert ook roet. Dan zal een ander merk icm een Gerrit VNT er ook last van hebben.

Handig verslag, kan je zelf de turbo in ieder geval schoonmaken (mits je handig bent en 't aandurft) voordat je echt een andere turbo moet kopen :D

jettaracing 15-01-2010 15:25

En vanmiddag de boel schoongemaakt en weer gemonteerd ,natuurlijk met een paar foto's .

Met scoth brite en wd40 alles schoongemaakt ,en daarna met remmenreiniger en lucht goed schoongemaakt .





Ook het uitlaatdeel van t slakkenhuis goed schoongemaakt , en de slijtage valt me nog 100 procent mee !





Alles weer monteren , let niet op de vettigheid ,dat is een beetje wd40 , omdat ik deze turbo op vorraad leg ,wil ik niet dat deze gaat roesten door eventueel vocht ,vandaar een laagje wd40 .




Alles goed op z'n plek en weer netjes roetvrij !




en dan heb je na montage weer een goedwerkende turbo liggen , hopelijk kan deze dan weer een tijdje mee .



De Pul 15-01-2010 20:00

idd,m'n reactie dat het alleen bij VW was,was een beetje kortzichtig.
de turbo zit idd ook op andere auto's,maar laat ik het dan zo stellen;
wij repareren in principe alleen BMW,VW en MB,van deze 3 merken heeft alleen VW dit probleem.
en dat er mensen zijn die er 3 jaar mee rijden zou kunnen,die weten dan iig goed waar het gaspedaal voor dient:D wij hebben er toen we het ook zo deden een paar binnen korte tijd teruggehad,nu niet meer;)

VeeDubber 15-01-2010 23:02

Quote:
Originally Posted by De Pul
sorry,maar dit gaat je weinig helpen.binnen een halfjaar heb je hetzelfde probleem weer.
dit komt omdat de schoepjes uitgesleten zijn in het huis,eeen minuscuul laagje roet is dan voldoende om um weer te laten "haken".
op m'n werk modificeren we deze turbo's.


En wat houd deze modificatie precies in?

Rallyegolf20vt 16-01-2010 10:44

Erg leuk en informatief stukje Wytze. :thumbup:
Erg makkelijk voor de handige "doe het zelvert"
Hier heeft iedereen wat aan , eigenlijk toch precies waar dit forum voor bedoeld is. :thumbup:
Ik zou zeggen; "ga zo door!"

maniacmark 16-01-2010 11:32

In aanvulling ben ik wel erg benieuwd welke modificaties De Pul nog doet. Misschien dat dit het topic nog verder kan verrijken.

sampo11 17-01-2010 09:19

Daar ben ik ook zeer benieuwd naar!

Rallyegolf20vt 17-01-2010 13:39

Quote:
Originally Posted by maniacmark
In aanvulling ben ik wel erg benieuwd welke modificaties De Pul nog doet. Misschien dat dit het topic nog verder kan verrijken.



Ik denk niet dat hij daar info over (mag) vertellen op het forum van zijn werkgever . ;)
Broodroof toch? Of heb ik ongelijk De Pul ? :D

vwmk2driver 17-01-2010 15:44

wat ik als "simpele" monteur zou doen...

-alles netjes demonteren
-alles netjes reinigen in de spoelbak ( ook de asjes van de vaanen)
-pasvlakken opschuren
-het vlakke gedeelte waar de vanen tussen draaien opschuren( vaak slijt dit iets in op de gedeeltes waar de vaan al die tijd tussen min en max heeft beweegt)
-en alles weer monteren.

ik hoef er geen studie voor te doen, ik hoef ok geen " experts" te spreken, dit kan elke initiatief nemende monteur bedenken..

gewoon doen en niet te moeilijk denken,dan komt het helemaal goed.

zoals ik nu beschrijf heeft het bij al vele mensen een hoop geld bespaard,en die turbo's draaien allemaal nog gewoon zonder problemen,ik had dit probleem al gevonden en opgelost voordat sommige merk dealers er ooit van gehoord hadden.

gebruik van de juiste motorolie is ook heel belangrijk.
verkeerde olie veroorzaakt ook enige roetvorming.

Geert_Sneek 17-01-2010 17:12

Geweldig topic, leuke informatie en duidelijke fotos.

De Pul 17-01-2010 17:54

Quote:
Originally Posted by Rallyegolf20vt
Ik denk niet dat hij daar info over (mag) vertellen op het forum van zijn werkgever . ;)
Broodroof toch? Of heb ik ongelijk De Pul ? :D

;)
hij leest weleens mee...

jettaracing 09-05-2010 08:49

Nog even een kleine update over t turbotopic :thumbup:

Ik heb de turbo van de golf vorig jaar dus uit elkaar gehad , zo rond de jaarwisseling , en heb nog steeds geen enkel probleem weer gehad !!

Hij pakt nog steeds mooi soepel op ,en heb nog mooi 1 bar turbodruk , en geen olieverbruik .
Bij mij werkt dus deze manier van schoonmaken wel goed tot nu toe ;)

Het proberen waard dus !


All times are GMT +1. The time now is 21:13.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.