Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=101)
-   -   golf 1 1100 motor opvoeren (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=65345)

bulleke 28-01-2010 15:35

golf 1 1100 motor opvoeren
 
ik ga het is langs deze weg probeeren ik heb mijn motor uit elkaar gehaalt
nu ben ik van plan om hem te gaan opvoeren

1 snelle nokkenas welke kan ik het best nemen kan er een van een g60 of gti in

2 cilenderkop bewerken hoe en hoe groot mag ik de inlaat kanaalen vergroten

3 vliegwiel lichter maaken hoe veel mag er af

4 spageticolektor met daar na 63mm uitlaat lijn

wat kan ik er nog aan veranderen wand een andere motor is geen opsie om dat ik de golf dagelijks ga gebruiken en voor de belgise keuring kan er geen andere motor in alle hulp is welkom ik zal proberen om vandaag fotots te plaatsen van de motor
greetz steven

JaapvdV 28-01-2010 15:52

Quote:
Originally Posted by bulleke
ik ga het is langs deze weg probeeren ik heb mijn motor uit elkaar gehaalt
nu ben ik van plan om hem te gaan opvoeren

1 snelle nokkenas welke kan ik het best nemen kan er een van een g60 of gti in

2 cilenderkop bewerken hoe en hoe groot mag ik de inlaat kanaalen vergroten

3 vliegwiel lichter maaken hoe veel mag er af

4 spageticolektor met daar na 63mm uitlaat lijn

wat kan ik er nog aan veranderen wand een andere motor is geen opsie om dat ik de golf dagelijks ga gebruiken en voor de belgise keuring kan er geen andere motor in alle hulp is welkom ik zal proberen om vandaag fotots te plaatsen van de motor
greetz steven



Nokkenas van een gti of g60 gaat niet passen...zijn sowieso geen 'small-block' (=vooroverhangend), maar 'big-block' (=achteroverhangend)

Daarnaast is je 1.1 waarschijnlijk een sleeptuimelaarblok, dus kan je het beste zoeken naar een nokkenas van een GK of HH blok (dit zijn de snelste nokkenassen standaard geleverd door VW)

martiepartie 28-01-2010 15:53

qua nokkenas zit je aan de smallblock motoren met sleeptuimelaarkop vast (0.9/1.1/1.3)

De 'heetste' standaard as is die van een 1.3 GK motor. Die van een 1.3 HH motor schijnt daar ook bij in de buurt te komen.

Anders via Ebay zoeken naar een "schlepphebel nockenwelle"

bulleke 28-01-2010 15:57

hoi JaapvdV mercie vaar de snelle reaksie dan ga ik daar eens naar op zoek ik heb ook juist gezien dat cat cam en schrick er ook hebben

greetz steven

JaapvdV 28-01-2010 16:10

Let wel op dat je voor een as kijkt voor een sleeptuimelaarkop en NIET voor een hydrostoter. Sleeptuimelaar-asjes zijn wat minder makkelijk te krijgen...

ScareMercy 28-01-2010 16:15

63mm is ook veelste groot voor een 1100 :O kunt beter kijken naar een kleinere diameter. 55mm ofzo volstaat volgens mij beter.

knedel16vweber 28-01-2010 16:38

prop dr maar eens 2 40er webers achter en je kan goed mee in het verkeer met de 1100 ;)

martiepartie 28-01-2010 16:43

Of een setje motorcarbs ( :wink: ) :D :D

bulleke 28-01-2010 17:24

bedankt allemaal met jullie voorstellen en goede raad kan ik al een eindje verder denken

weet er nu nog iemand hoe je de in en uitkanalen van een cilinderkop kan bewerken ??

er loopt een buis van de uitlaat naar de inlaatcollector waar de carbu opstaat watnut heeft deze en zou deze kunnen verwijderd worden ?

ik hoop dat ik ooit de 80pk behaal

martiepartie 28-01-2010 17:30

Hoe je de inlaat kan bewerken? Dat is niet echt uit te leggen..
Waarmee? : met een setje freesjes en een hoop schuurpapier en geduld :D Vooral in de knik in het kanaal (bij de klepsteel) is winst te behalen.

Die slang is voor de inlaatspruitstuk voorverwarming. Als je die weghaalt kan je last krijgen van een bevroren carburateur (dan slaat de motor af).

sander_beer 28-01-2010 17:47

je kan er ook wel een 1.3 inleggen met een sleeptuimelaar kop
de mensen die in belgie op de keuring werken zien dat toch niet

vwmk2driver 28-01-2010 18:06

wellicht kun je je originele as laten slijpen?

door het gedeelte waar de tuimelaar niet draagt af te slijpen, krijg je meer ruimte en kun je de tuimelaar meer opstellen om die ruimte op te heffen.

op deze manier kan je een as drastisch veranderen.
zowel licht hoogte als openings tijd. maar je kunt ook de bovenkant van de nokken weer afslijpen als je bijvoorbeeld geen groter lift hoogte wilt.

belangrijkste van de kop bewerking, is het kanaal zo recht mogelijk te maken dus de bocht rechtermaken.
en zorgen dat de kanaalen trechter vormig zijn bij de inlaat van breed naar smal en bij de uitlaat van smal naar breed.

je kunt ook de klepstelen dunner maken en de geleider inkorten, als extratje kun je dan ook nog het alumininium rondom het stuk geleider weg halen. zodat je in de bocht niet nog een extra vernauwen hebt.

je kunt ook de kanaalen nog egaliseren vaak zitten er giet randen en diepe kuiltjes in,haal dit er uit en werk het kanaal af in zijdelingse richting met een schuurpapier korrel 120.

en gepolijst kanaal is namelijk ook niet goed ( wat wel vaak gedacht word).

je kunt ook nog de compressie vlink opschroeven, door de kop af te vlakken.

kortom genoeg optie's met een kopje.. :thumbup:

het grootste voordeel van jouw 1,1 is dat niemand zon motor in zun auto wil hebben dus ze liggen met bosjes bij mensen in de schuur en er is genoeg van..

bulleke 28-01-2010 18:39

bedankt voor de info ik zal daar al mee beginnen
en hoever moet die dan afgevlakt worden ?

Renegade 28-01-2010 18:59

Even googlen naar je huidige compressieverhouding of hoe je de huidige moet opmeten en dan gaan kijken hoe ver je wilt gaan.

Blijf je op RON95 rijden, ga je naar RON98 of wil je echt extreem en overstappen op race brandstoffen RON100+

bulleke 28-01-2010 19:32

ik blijf op ron 95rijden ik ga nu is googlen is zien wat er kan alvast bedankt

martiepartie 29-01-2010 09:43

Nadeel van een 1.1 is wel dat de compressieverhouding dramatisch laag is, en je met vlakken nog steeds niet hoog komt. De 1.1 heeft een wervelkamer in de kop, ipv in de zuigers. ga je veel vlakken, dan gaan de klepjes en zuigers tikkertje spelen :redface:

Ik ben zelf wel benieuwd hoeveel het kost om een nokkenas te laten slijpen. Moet deze na het slijpen nog behandeld worden (op de slijtvlakken is de as gehard of alleen geslepen?)

En idd, de 1.1 motortjes haal je voor een appel en een ei op. Heb er ook nog 1 in de schuur staan die niemand wil hebben :D Ik heb hem altijd nog staan omdat de compressieverhouding ideaal is voor een kleine turbo, maar of dat er ooit van komt... :rolleyes:


Wat ik me wel afvraag; in hoeverre mag je in Belgie met Webers/ spaghettipijp etc. rijden op een dagelijkse auto?

vwmk2driver 29-01-2010 12:11

hoe dat met het vlakken zit weet ik niet.
heb nog nooit een 1.1 motor uit elkaar gehad, maar het lijkt mij dat er wel een mm of 2 ruimte moet zitten voor compressie verhoging.

over het slijpen dat weet ik niet exact.
denk dat het ook afhankelijk is of de as uit de jaren 80 alleen behandeld is in de nok of ook rondom.


www.hurricaneracing.nl slijpt en bouwt ook custom assen.

Mtdi 29-01-2010 12:28

Als je op ron95 blijft rijden moet je niet vlakken of heel weinig,anders gaat je motortje pingelen.
Je klephoek veranderen helpt behoorlijk,dat moet je laten doen bij een motoren revisie bedrijf.
succes.

vwmk2driver 29-01-2010 12:51

als je meer vermogen wilt en het serieus aanpakt dan moet je gewoon overstappen op 98.

dat is keuze nummer 1 die je moet maken voor je begint.

bulleke 29-01-2010 13:09

hoi matiepartie die spageti gaat geen probleem zijn als er een goekeuring van de garage bij is maar die weber dat gaat het grootste probleem worden

hoi vwmk2driver dus 98 is het best dan gaan we daar op rijden moet ik het vlieg wiel ook lichter laaten maaken en jij schreef de klepstelen dunner maken en de geleider inkorten weet jij soms de max maaten dat er af mag en de kleppen moeten die ge poliert worden


All times are GMT +1. The time now is 20:52.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.