Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Passat (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Harlekijn! (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=85444)

Zollie 16-05-2011 12:38

Harlekijn!
 
Maar eens een all-in-one topicje van mn harlekijntje!

Gekocht in 2007, oude post-passat. Opgehaald in groningen, zou nog een jaar moeten wachten tot ie belastingvrij werd. Ondertussen zoeken naar 5bak en interueur, kreeg ik de Santana aangeboden, dus de passat heeft tot 2009 staan wachten...

Maar toen mocht ie weer naar buiten :)







dat dichtgemaakte weer losmaken, remmetjes doen etc etc





schroot verzamelen...



Op naar de garage voor werkzaamheden







eerste proefrit op t land



interieur bij elkaar geraapt



cruisen!



Een jaar later op t Neude in Utrecht mn trouwe dieseltje aan gort gereden...
Was een dag na de APK, hoe verzin je het :) Voor de vakantie maar een ander blok erin!



En mn vriendin wilde het interieur aanpakken :D







sportvelgen ;)



Op vakantie ermee!




Dit weekend (bij 290.000km) maar eens groot onderhoud gedaan. Na 65.000km met deze motor werd ik toch gek van het gesis vanonder de kap, leek net of een cilinder wat lekte...



ik denk dat ik weet welke...



handig zo'n dak :)



Alles weer op de plek, nieuwe pakkingen, nieuwe koppeling!



nieuwe voorpijp, als je toch bezig bent!



En bezig gegaan de verlaging uit de coupe te trekken en onder de harlekijn te gooien! Rechter voordemper zat los in t huis, geen idee hoe en wat... maar het rammelt behoorlijk en je gaat als een dweil door de bocht :)



Voor ligt ie nu lager, binnenkort de achterkant ook, maar ik was dit weekend het sleutelen wel weer beu! :) Ook een nieuwe klepdekselpakking en dat ding eens nieuw spuiten, kan nooit kwaad. Misschien nieuwe stoters, hoe kan ik eigenlijk precies zien of ik hydro of mechanische stoters heb??
Zal wel hydro zijn lijkt me? het is een CY uit een passat van 10-'87. Als je motor tikt, lijkt me dit een zinnige investering toch? :) Ook de voorste oliekeering en de waterpomp komen er dan op!

FalleNk810i 16-05-2011 17:45

Jeetje wat een hemel zeg :D

LRR 16-05-2011 18:15

Dat hemeltje vind ik super !!!!!! complimenten aan je vriendin hoor !!! Knap werk.

Kenneth_polo 16-05-2011 20:45

Leuke hemel!
Kan ze mijn hemel ook ff doen tegen vergoeding?:D

Zollie 16-05-2011 21:34

Ja is elke keer weer genieten!

Gewoon alle delen eruit schroeven, 6m stretch-stof kopen op de lapjesmarkt, 2 bussen bison spuitlijm en dan de boel overhandigen aan je vriendin! :D

Zollie 18-05-2011 22:31

inmddels verse stoters besteld!
Binnenkort die vervangen en ook de voorste krukaskeerring! Dan de Rode passat een nieuwe koppakking geven en een 70cm radiateur, dan rijden de passatjes weer zoals het hoort!

btracing 31-05-2011 14:24

Complimenten voor de Harlekijn! Hij is kneiter vet!!

breadfan83 31-05-2011 23:56

Niet mooi, maar wel steengoed! :D

Gaaf hoor Zoltan!
Komen hier de ATS-en onder? ;)

Zollie 06-06-2011 06:53

Zo, verse klepstoters erin! 3 van de 8 waren te slecht voor woorden, dat verklaart wel wat getik ;) Nu loopt ie weer als een zonnetje! Zou dit nog wat gunstigs betekenen voor het gebruik? Kan me voorstellen dat ie met half open kleppen wat ongunstiger verbruik heeft... we gaan t zien :)


Ook de uitlaatbocht over de achteras vervangen, jammer alleen dat bij het loshalen dan de doorgerotte oude je ook de dempers aan beide kanten van deze pijp stukmaakt... of dat daar vastgerotte stukken in blijken te zitten...
deze week maar dempers bestellen, dan heeft ie ook maar gelijk een 100% nieuwe auspuff!


En over de krukaskeerring, als je geen blokkeerding hebt voor het tandwiel, hoe maak je m dan los? gewoon in de versnelling zetten en een erop hangen? Dat is de laatste taak, nieuw tandwiel, bout en keerring zijn al in huis. Als dat is gebeurd zit het groot onderhoud er wel op! :)

Audi1981 06-06-2011 11:28

Quote:
Originally Posted by Zollie
En over de krukaskeerring, als je geen blokkeerding hebt voor het tandwiel, hoe maak je m dan los? gewoon in de versnelling zetten en een erop hangen?


Dat kan, als je een vrijwilliger even op de rem laat staan, maar beter is om een lange v-snaar of multi-riem te nemen die stuk mag.
Die doe je om de poelie heen (die je er natuurlijk nog niet afgehaald had :D ) en dan draai je hem met een bandijzer helemaal op (zoals je vroeger met je vervelende neefje op de schommel deed) totdat ie strak om de poelie klemt, vervolgens plaats je dat bandijzer achter een chassisbalk of iets anders stevigs en draai je met een lange ratel of wringstaaf de bout los, werkt altijd en je hoeft niet met een luchtsleutel op de krukas, als je die al hebt :D
Ik niet en daarom heb ik dit verzonnen, werkt op eigenlijk alles waar ik het op geprobeerd heb :thumbup:

Voordeel van een bandijzer is dat je hem altijd wel kan vastzetten ergens achter :D

Zollie 14-06-2011 16:44

Keerring, tandwiel en bout zijn nu ook vervangen. Denk dat het groot onderhoud erop zit voor de motor. Uitlaat ook nieuw voor tot achter! :D

Met mn stomme kop mn fototoestel vergeten in de garage, kan pas volgende week plaatjes posten van de geniale manier die ik heb geknutseld om het tandwiel te blokkeren :D

Lekker vast moet zo'n ding zeg, 90Nm plus 90 graden, was wel wat kracht voor nodig! Maar mijn tooltje heeft het gehouden, volgende week plaatjes (en een patent ;))

DHeitkonig 15-06-2011 10:17

Leuke auto, en dat interieur :O

GEWELDIG hahahah..

Vind het wel leuker als een mk3 harlekijn....

Heb wel wat zo...

Respect voor je werk eraan trouwens....

Zollie 17-06-2011 16:55

hier het loshalen van het krukastandwiel...


Een oude claxonhouder had de gaten op juiste afstand zitten, stukje eruit geslepen om op het tandwiel te passen. en een oude pijpsleutel om m te ondersteunen. vond het tamelijk briljant van mezelf :)





Je raadt het al, het is natuurlijk niet sterk genoeg... maar binnen 30 sec deed ie het weer :D



dat stukje tool gooien we dus nooit meer weg :D

btracing 23-06-2011 13:21

Haha, heerlijke oplossing! :thumbup: Dat soort truckjes uithalen vind ik ook altijd zo geniaal. Laatst bij m'n broer ook zoiets, moer op spoorstang van z'n passat was met geen mogelijkheid los te krijgen. Uiteindelijk van een oude spoorstang van mijn polo een moer gehaald, was dezelfde maat! Hupsakee, dremel op de niet meewerkende moer en klaar waren we.

Inventiviteit is dan ook wel wat waard en geeft ook nog eens voldoening dat je het zelf toch even mooi hebt opgelost.

*heel verhaal* :rolleyes:

Zollie 29-08-2011 13:21

En de CY heeft een respectabele leeftijd bereikt!



Audi1981 29-08-2011 23:45

Mooi! Jammer dat mijn km teller het niet meer doet, ik zit op 350dkm nu ong. Maar niet meer met de orig. Motor :D

Zollie 12-01-2012 21:54

Hier nog maar even showen wat de Harlekijn allemaal moet doorstaan :)







Heeft ie allemaal goed overleefd uiteraard!
De administratie over 2011 leert me dat ik incl onderhoud, verzekering, ANWB en alles 10,34 cent per kilometer kwijt ben geweest! Kijken of ik in 2012 lager kan, denk t wel ;) En toch weer 33.000 mee gereden in een jaartje!

Jel Golf 2 GTI 12-01-2012 22:10

:thumbup: :thumbup:

Zollie 18-01-2012 15:04

Gisteren het gloeirelais eens vervangen, de motor start al sinds 2008 wat lastig... met koudestart moet ie toch een paar keer rond voor ie aangaat.

Nu ander relais voor de gein geprobeerd, starten en direct mooi lopen! Mooi 3 jaar over gedaan om achter te komen ;)

Maar kan zo'n relais ook half-stuk zijn? Want ook op wintersport heeft deze motor me nooit laten staan, al duurt het na een week goede vorst wel lang voordat ie start..

Melvin 18-01-2012 17:06

Ja, de contacten binnenin kunnen slijten waardoor 'ie wat minder stroom doorgeeft (of meer interne weerstand heeft). Heb je een nieuw relais kunnen vinden?


All times are GMT +1. The time now is 20:25.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.