Volksforum.com

Volksforum.com (http://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Transporter (http://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=24)
-   -   VW T3 1600 TD loopt warm (http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=96421)

jop 21-02-2012 10:27

VW T3 1600 TD loopt warm
 
Beste T3 Reiders,
Ik heb een probleem met de motor die warm word van mijn T3 bauwjaar 85 Turbo Diesel. Motor loopt goed verders maar ga er zo niet mee reiden.
we hebben het volgende inmiddels uitgezocht en veranderd. De koeller voor gewisseld voor een goede gebruikte, tenperatuur meter loopt gewoon op zoals het hoort.
Maar hoelang duurt het of wanneer gaat de koelvloeistof pomp draaien zodat het water naar voren toegaat, naar de radiator voor bedoel ik dan en dat het weer terug komt via de retour
wie weet hier een oplossing voor

Johan1982MK1 21-02-2012 10:40

even checken of de thermostaat wel open gaat.

Volgens mij zit er bij een t3 ook een extra electrisch pompje om het koelwater te circuleren door de langere koelslangen.
Die zou je dan ook ff kunnen checken of ie wel of niet werkt.

jop 21-02-2012 10:50

t3 warm
 
Dat heb ik al uit geprobeerd deze werkt gewoon. alleen deze gaat niet aan wanneer het water warm word. Het pompje krijgt dan geen stroom aangeboden. het kan zijn dat deze op een sencor werkt of op een andere manier, misschien is er een relais stuk of zo. Hoe kan ik daar achter komen ?

Marcski 21-02-2012 11:20

er zal nog wel lucht in het systeem zitten, ontluchten is een crime bij T3's

Bob 21-02-2012 17:28

Extra pompje is een nalooppompje. Deze treed in werking als je de motor uitzet.

jop 22-02-2012 18:30

warm lopen t3
 
Oke, moeten we de bus nog een keer ontluchten.
Hoe doe je dat dan precies ?
En hoe kom je er achter of de t3 goed ontlucht is ?
Ik heb me ook laten vertellen dat er verschillende type pompjes zijn:
bij de een t3 gaat deze draaien wanneer bus uit zet.
En bij de andere T3 bus gaat het pompje draait d.m.v.een sensor, wanneer deze bepaalde temperatuur heeft behaald!

clyde 22-02-2012 22:21

Radiateur voor ontluchten doe je door je gril boven los te schroeven en aan de rechter (bijrijders)kant zit een ontluchtings ventiel/nippel. Open draaien totdat het eruit komt. Paar dagen later weer even doen.

Dan is je radiateur ontlucht...nou de rest nog....is inderdaad (uitvoering afhankelijk) niet altijd even makkelijk.

Het kan ook zijn dat je te weinig koelvloeistof in het systeem hebt. Dit kun je o.a. merken door voorzichtig aan je radiateur te voelen als je meter hoger dan de helft staat. Als deze koel of koud is, dan komt er geen koelvloeistof naar voren.

Slappe slangen (door er in te knijpen en geen vloeistof tegendruk te voelen) is ook een indicatie van te weinig vloeistof.

Uiteindelijk ben je zo'n 17 liter kwijt (hangt van de uitvoering af) van het dure goedje!

Laat even weten hoe of wat

Groeten,

Clyde

jop 26-02-2012 20:57

t3 ontluchten
 
Het ontluchten van de radiator hebben we nu een keer uitgevoerd nadat we de koelvloeistof hadden bij gevuld.
Nu moeten we dat nog een keer 2e keer uitvoeren zoals je beschrijft.
Weet je ook wanneer de circulatie pomp Die achter in bij de motor tegen het schut board aan zit. Wanneer gaat deze draaien van de bus van 1985 TD 1600. Ik bedoel dan het pompje die achter de motor zit en de warme koelvloeistof naar de buis naar voren afvoert de radiator in en de weer afgekoeld koelvloeistof naar de motor retourneert.

Gijs 26-02-2012 22:01

Bij het ontluchten van je kvs systeem dien je de voorkant van de auto ook een 40cm omhoog te zetten. De lucht gaat naar het hoogste punt; de radiateur (met ontluchtingsnippel) :)

clyde 26-02-2012 22:46

Gijs heeft gelijk; bij die modellen moet de voorkant omhoog.

Ik heb een expansie vat bij mij radiateur op en van m'n T3's. Helpt ook goed! (is eigenbouw)

Gijs 26-02-2012 22:48

Quote:
Originally Posted by clyde
Gijs heeft gelijk

Kijk, dat hoor ik graag. Eindelijk iemand die het inziet ;) :tongue:

jop 03-03-2012 19:04

T3 TD ontluchten
 
Gisteren hebben we voor de 2e keer de bus ontlucht nadat ik hem voor ongeveer 40 cm omhoog heb gezet.
we hebben toen de motor rustig warm laten draaien en voor het ventiel op de koeler los gedraaid.daar kwam toe lucht en wat koelvloeistof uit.daarna van de verhoging gereden. vervolgens nog een 1 1/2 liter koelvloeistof bijgevuld. toen zijn we een stuk gaan rijden van 5 km de temperatuur meter bleef mooi tijdens de rit in het midden van de thermostaat. nou daar ben ik wel blij mee.
Ik Bedank iedereen voor alle info.

Gijs 04-03-2012 00:12

Goed om te horen! Veel stuurplezier weer! :thumbup:

Rientjes 04-03-2012 17:55

:thumbup: Dat hebben we mooi gefixt he


All times are GMT +1. The time now is 10:04.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.