View Single Post
  #8  
Old 27-07-2011, 22:58
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,697
Default Krimpverbindingen maken

*Moeilijkheidsgraad: 1 (1 t/m 5, 1 = makkelijk 5 = uiterst ingewikkeld)
*Benodigd (speciaal) gereedschap: striptang, kniptang
*Benodigde onderdelen: krimpstekkers
*Benodigde technische gegevens (denk aan afstelgegevens): geen
*Geschat tijdsbestek: nihil

Zo, eens wat tijd gemaakt om foto's te schieten en een verhaal over krimpverbindingen te maken.
Iedereen hier (of toch bijna iedereen) zal al wel eens een draad gerepareerd of een radio ingebouwd hebben,
welnu meestal gaat dit goed, maar soms kom je dingen tegen waarvan de gene die dt voor elkaar heeft gekregen
heel diep onder een steen zou moeten kruipen
Ik heb uitgebrande kabelbomen gezien omdat verbindingen niet goed gemaakt waren en zogenaamd defecte regelunits omdat er even een paar lampjes bijgezet waren (was gelukkig maar een zekering defect, maar de dealer had de ecu al besteld )

Dus: dit heb je ongeveer nodig:




Kniptang, striptang, krimptang, krimpstekkers
Eventueel: cijfertape, isolatietape
De stukjes testdraad zijn 0.75mm2 / 1.5mm2 / 4mm2 zeer gangbaar en afdoende voor de meeste klussen in en rond de auto.




Ht onderwerp van vanavond; de stekkers! Verkrijgbaar van allerlei soorten makelij en in verschillende materialen. Hier zie je links een variant van een fabrikant die het begrepen heeft; gemaakt van aluminium en met een lipje dat aangeeft hoe ver je draad mag steken. Die ernaast is een goedkopere soort; gemaakt van vertind koper en met een duidelijk grotere tolerantie gefabriceerd. De isolatie is wat harder en zal sneller scheuren. Andere kant van het verhaal is dat de prijs ook wat verschilt




Draad aanstrippen en even passen, 10mm is bij deze stekkers de maat, maar het kan zo maar per merk verschillen. De tiertjes raak je niet aan! Dus niet opdraaien e.d. gewoon recht laten, als je ze opdraait heeft de krimpstekker er minder grip op en trek je de draad er makkelijker uit.
Let ook op dat de draad die ik nu gebruik wel het absolute minimum aan dikte is voor dit schoentje, grof gezegd mag je de helft van de maximum dikte nog gebruiken. Rood is tot 1.5mm2 / blauw tot 2.5mm2 / geel tot 4mm2.





Goed zichtbaar; n keer op de isolatie, n keer op het koper. Daarom zijn tangen die maar n keer tegelijk knijpen ABSOLUUT ONGESCHIKT voor het maken van dit soort verbindingen.




En daar is onze verse krimpverbinding! met de vorm van een halve infinity (oneindig) zit je goed, het maximum aan draadoppervlak maakt contact met de stekker en de treksterkte is ook optimaal.







Alle drie de varianten van een standaard krimpstekker op een rij, voor gebruik buiten het interieur werk ik ze altijd zo af;




Als je geen dure waterdichte stekkers voorhanden hebt en toch wat moet verbinden, krimpkous om zowel de mannelijke als de vrouwelijke kant en het vrouwtje vol met vaseline (zuurvrije welteverstaan ) en stekkeren maar!
Mag de verbinding vast blijven dan gewoon solderen natuurlijk

Soms heb je bedrading die zwart ziet van de corrosie en niet meer te solderen is, ik heb zoiets bij een Jetta mk1 aan de hand gehad, het leek wel of die ooit in een sloot was gereden met kerst en er in het nieuwe jaar pas weer uit gehaald was.....
Als je dan geen complete kabelboom wilt gaan vervangen en hoever je je draad ook inkort, hij zwart blijft, is er dit:




Bij mijn leverancier noemen ze dit de "duraseal" en nee, goedkoop zijn ze niet
Het principe is hetzelfde als een doorverbinder, iets wat we allemaal wel eens gebruikt hebben en die eigenlijk alleen goed zijn om de kachel mee aan te maken.




Je verwerkt ze hetzelfde, alleen knijp je deze over de lengte van het koper helemaal plat, er zit namelijk een hoeveelheid wax in die vrijkomt als je de fohn of brander erop zet.



Met een fohn of brandertje warm je van het MIDDEN uit naar buiten toe totdat de huls volledig gekrompen is, het is namelijk een soort krimpkous met een krimpverbinding in het midden.




Je verwarmd door tot de wax aan de uiteinden eruit komt en alles mooi aan sluit, de verbinding is dan klaar maar moet nog even afkoelen. Als dat gebeurd is, is de verbinding waterdicht en bijna overal tegen bestand .
Wel prijzige verbindingen trouwens




Ga je in grote bomen hakken en kleuren door elkaar halen, dan is dit een onmisbaar dingetje om te hebben;
tape met cijfers van 0 tot 9, plakt altijd en overal en zelfs je schema opstellen is een peuleschil




Mocht je met kroonsteentjes MOETEN werken, of met terminals, dan is blank draad onder een schroefje uit den boze, je verbinding komt altijd vanzelf weer los en slecht contact geeft overgangsweerstand wat gelijk staat aan warmteontwikkeling en zelfs brand als het lang duurt, adereindhulzen als hierboven zijn daarom dan ook eerder een must dan een luxe....
__________________

Mazda 626 1.8 16V LPG


"Surfin' down the avalanche!"
Reply With Quote