View Single Post
  #22  
Old 03-03-2014, 23:38
Function Function is offline
Forum Regular
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 270
Default

Het subframe is vervangen.
Wat een klus was dat.

Werkwijze voor golf 1.3 NZ 1992:
- Zet auto op de bokjes en haal de wielen eraf. Voor de veiligheid de twee wielen op elkaar onder de voorkant van de auto en opvullen met een balkje.

- probeer eerst alle bouten draaibaar te maken.
Goed inspuiten met WD40 en/of kruipolie. Laten schrikken dmv een flinke mep met de hamer.

- Balk boven de twee motorophangogen en twee spanbanden met draaibare spanners. Zet er spanning op.
- Drie boutjes (13) onder de draagarmen bij de fuseekogel losdraaien. Markeer de posities van de boutjes aan de onderkant, anders is er kans op opnieuw uitlijnen.
Wrik de fuseekogelplaat uit de draagarmen.
Dit gaat erg moeilijk.
- Drie bouten uit de rechter motorsteun. Dopsleutel 13 met verlengde hefboom. De verlenging kun je achter de motor net iets bewegen.
- Linker versnellingsbaksteun. Twee boutjes (13) op het dekseltje van het subframe of de bout 17 (?) die van bovenaf in de steun gaat.
De voorste van de twee boutje op het dekseltje gaat gemakkelijk. De achterste was net onbereikbaar voor een dop/ring/steeksleutel. Door het gepruts bijna te ver afgesleten.
De bout die van bovenaf in de steun gaat kan je ook moeilijk bij. Kvs-expansie vat weghalen om er beter bij te kunnen. Bij gebrek aan lange dop verlenger geprobeerd om met lange hefboom (weer achter de motor) en wiggen de bout los te krijgen.
Uiteindelijk brak de kop van de bout af. Onder de kop van de bout zat een open borg ring!
De motorsteun zat nog steeds met de afgebroken bout vastgeroest aan de versnellingsbakverbinding.
Pas na het subframe verder (zie volgende punten) los te maken kon het subframe iets kantelen. Het achterste boutje van de versnellingsbaksteun-deksel is dan met een dop los te maken. Het subframe is er dan onder weg te halen.
De losse versnellingsbaksteun zat nog steeds vast in de versnellingsbak verbinding.
De versnellingsbak verbinding, twee bouten, (met vast geroeste steun)er af gehaald.
Toen was de versnellingsbaksteun met de afgebroken bout er eindelijk uit te slaan.
- Stuurinrichting losmaken. Vier bouten (13)
- Subframe losmaken. Vier bouten. Laten schrikken dmv klap met de hamer en goed inspuiten met WD40. Gebruik een lange hefboom op de dopsleutel.
- Subframe met krikken laten zakken.

- Draagarmen van het verrotte subframe afgehaald. Horizontale bouten van de voorkant rubbers losgemaakt (lange hefboom).
Montage/centreer busjes of hulsjes uit de achterste rubbers slaan. Deze gingen helemaal stuk.
Toen waren de draagarmen los.
- Draagarmen in de vervangende subframe zetten. Horizontale bouten van de voorkant rubbers hand vast.
- Hulsjes voor de achterste rubbers gemaakt (17mm buiten diameter en 16mm binnen diameter). Deze hulsjes waren lokaal los niet te koop.

- Subframe inbouwen zie boven
- De horizontale bouten van voorste rubbers van de draagarmen aandraaien:
Krik onder het uiteinde van de draagarm en opkrikken tot het bokje net vrij is. Dan aandraaien met lange hefboom op de dop.
- De bouten van de stuurinrichting niet te strak want dan breken ze. Gebroken bout vervangen door bout uit oude subframe. De bout wordt door een kraagje onder de kop van de bout op z'n plek gehouden. Die is door het subframe heen te slaan.

- Een subframe met contra gewicht(?) past niet onder een 1.3.
Het het contragewicht komt tegen de uitlaat. Waardoor het subframe niet past.
En als het contragewicht eraf is komt de linker houder van het gewicht tegen de uitlaat.
Moest het subframe er weer af halen om het gewicht er af te halen. Bij het herplaatsen kwam de linker houder tegen de uitlaat. Onder de auto de zaag erin gezet.

Kosten:
Subframe €10,- (bedankt wouter42)
Vervoer €10,- (bedankt wouter42)

Besparing:
Kosten uitbesteden minimaal 200,- bij complicaties meer.
€250,- minus €20,- = €230,-

Tijd: 8 dagen


frustratie level: hoog
Leercurve: hoog
voldoening: zeer hoog
Reply With Quote