View Single Post
  #20  
Old 09-02-2009, 14:13
Blom Blom is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 30
Default

Lezen is inderdaad vrij moeilijk en je moet er ook maar zin in hebben. Vooralsnog probeer ik je alleen maar te helpen.

Kijk ff op deze site, download TurboCalc en de VE-calculator. Eerst ff de VE uitrekenen en daarna kan je je uiteindelijke compressie uitrekenen met het TurboCalc programma onder het sheetje Turbo Compression Ratio of zoiets.

http://www.turbofast.com.au/freesoftware.html

Let op, het zijn wel vervelende imperial eenheden. 1 cubic inch is 16.387064 mili-liter
En van bar naar psi is maal 12,5.
Het programma geeft tevens het aanbevolen octaangetal erbij, ik heb al wat gekut ermee, krijg rare uitkomsten, maar misschien kan je er iets mee.

Een compressor kost altijd vermogen om aan te drijven. De de compressor van de SLR Mclaren motor vreet 200pk weg. Misschien is een combinatie van een 2-tal turbo's (klein dieselturbotje en grotere k03s) iets voor je. Of een combinatie compressor+turbo iets voor je. Het laatste zo gemonteerd dat de compressor ontkoppeld bij een hoog toerental.

Als je toch voor de compressor alleen wil gaan zou ik een Lysholm nemen. Aan een lysholm heb je bovenin ook nog wat. Zelfs de grootste Heaton geeft bij hoge toerentallen/drukken alleen nog maar erg hete lucht af.

Als je op 98 octaan gaat rijden en je zelf de mogelijkheid hebt om de afstelling bij te stellen in geval van pingelen, zou ik zeker niet lager gaan als 8,5:1. Je zelfs kunnen beginnen bij 9:1 en als die te scherp loopt een randje uit je zuigers kunnen draaien (of eventueel een dikkere pakking te monteren in het makkelijkste geval).
Het laatste natuurlijk alleen als je de apparatuur hebt om het pingelen tijdig op te sporen (zo'n setje met zo'n koptelefoon bijvoorbeeld)
Reply With Quote